Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 09:49

Olijfboom

Op het idee gebracht door de bananenplant: wie heeft in de tuin een olijfboom (in Nederland) en is dat een succes?

vlinder72

vlinder72

20-03-2019 om 11:00

In een hele grote pot. Hij kan namelijk niet tegen (langdurige) vrieskou.

In hartje winter slepen wij de pot onder een afdak zodat het minder koud is.

Il vind het een mooie boom(pje). Altijd vol met blaadjes.

Floria

Floria

20-03-2019 om 11:45

hadden

Die heeft het niet overleefd. Schoonmoeder heeft hem eens in de tuin gezet in een pot, met 'je moet hem binnenzetten als het koud is', maar ik wil helemaal grote pot binnen, dus doei.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-03-2019 om 13:29

leuk!

Maar vorstgevoelig... Dat is lastig in de praktijk, tenzij je hem makkelijk een vorstvrije ruimte in kunt rijden op een vlondertje met wieltjes.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 13:41

Vorst

Ik las dat hij wel vorst kan verdragen, dus ik vroeg me af of het in onze omgeving dan toch mogelijk is om de boom in de volle grond te zetten.

Ik zag een jonge boom in de tuin van mijn moeder en het lijkt me leuk om te proberen. Alleen is onze tuin in een iets (nou ja, véél) minder warme omgeving gelegen. Het kan in haar omgeving trouwens ook vriezen (in januari, toen ik er was, was het bijzonder koud. Zo koud was het zeker in 12 jaar niet geweest 's nachts), dus hij kan wel tegen vorst, maar geen strenge vorst en niet teveel dagen.

Pennestreek

Pennestreek

20-03-2019 om 13:46

Zielige gevallen

Het kan wel, olijfbomen in Nederland, maar het worden er altijd van die zielige gevallen, in plaats van van die mooie volle bomen zoals in Zuid Europa. Ik zou gewoon kiezen voor iets dat wel geschikt is voor het Nederlandse klimaat.

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 14:17

Pennestreek

Ja, ik kies ook voor andere planten en bomen, maar juist de olijf lijkt me wel grappig. Nóg meer wat ik uit eigen tuin zou kunnen oogsten. Onze grond is deels klei-achtig, we hebben veel zonuren en in de winter vriest het meestal lichter dan in het binnenland, dus dat is goed.

Wilgenkatje, jij hebt er zelf een gehad?

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2019 om 14:18

Floria

de schuur is ook binnen .

bieb63

bieb63

20-03-2019 om 14:45

Hier

Vlakbij de kust, heeft mijn nieuwe olijfboompje (voorjaar 2018) het prima overleefd. Het heeft wel de nodige keren gevroren, maar heeft het boompje niks van gekregen. Kregen in de zomer heel veel olijfjes, maar die bleven heel klein en verdroogden daarna. Dus of je er een oogst van kunt halen...?

Wilgenkatje

Wilgenkatje

20-03-2019 om 15:00

dochter had er een...

… en die heeft het niet gered, ondanks de zonnige tuin, Maar ze haalde hem niet binnen, al stond hij in een grote pot. Dat had misschien geholpen, maar was in de praktijk teveel gedoe.

Ah joh, proberen kan altijd!

40er

40er

20-03-2019 om 16:21

Inpakken

Kan ook hè. Zorgen dat er vanaf boven geen water in komt, rietmat erom heen, opvullen met stro. Zo hebben wij het jaren gedaan met onze banaan (buiten ging toch beter, zie bananen draadje 😉)

Floria

Floria

20-03-2019 om 20:33

ja, ik weet het

Maar daar is ook niet echt ruimte tussen de fietsen. Bovendien zou ik dan vergeten om hem er overdag uit te halen (neem tenminste aan dat dat de bedoeling is ivm licht?) en er weer in te zetten.

Bovendien was ik wat recalcitrant. Ik hou er niet zo van als mensen me een bewerkelijk iets geven en dan gaan zeuren dat ik iets moet doen. Zet dat kreng dan in je eigen tuin, als je zo graag met grote potten wilt slepen, denk ik dan, ik heb hier niet om gevraagd

wat mij ooit eens is verteld

Mij is ooit verteld dat een olijfboom die al wat ouder is, wel wat vorst kan hebben, maar dat dat een probleem is voor jongere bomen. En ik vermoed zomaar dat de olijven van het tuincentrum niet erg op leeftijd zijn.
Veel bomen en planten die uit warme streken komen hebben niet alleen problemen met vorst, maar ook (vooral) met natte voeten in de winter. Experimenteren kan natuurlijk altijd en ieder zijn hobby, maar olijfbomen zijn prijzig en als je er al eentje neemt zou ik die beslist in een pot zetten en niet in de volle kleigrond. Zorg voor goede afwatering en haal de boom in de winter binnen of pak m in.

Maar ik zou iets vorstbestendigs planten. Een krentenboompje bijvoorbeeld: bloesem in het voorjaar, besjes in de zomer (en vervolgens houtduiven; je kan die besjes eten, maar de duiven zijn mij gewoonlijk voor), en mooie kleuren in de herfst. Veel mooier dan zo'n olijf, imho. Maar ieder zijn meug natuurlijk.

Groeten,

Temet

volle grond

Wij hebben ook olijfbomen gehad, in een grote pot inderdaad vanwege de verplaatsbaarheid bij vorst. Doen we niet meer: in de zomer toch snel verdroogd, en in de winter binnen - het blijft een gevaarte en hij ging allemaal lange, dunne takjes aanmaken die eigenlijk te snel en scheef (naar het licht) groeiden en de boom zo nogal wankel maakte.
Nu hebben we al een paar jaar een olijf in de tuin, in de volle grond staan. Hij is ongeveer 2 meter hoog, en we beschermen 'm alleen met noppenfolie als de voorspelling is dat het echt hard gaat vriezen. Deze winter dus helemaal niet gedaan.
Over opbrengst: die hebben we niet. Hij bloeit wel, maar er komen maar sporadisch olijven aan. Meestal 1 of 2 of zo. En ALS er al een oogst zou zijn, dan kun je de olijven niet zomaar eten - zoek maar eens op. Dus daar zou ik geen olijf voor kopen.

Als je het een leuke (sier)plant/ -boom lijkt: gewoon doen!

Caroro

Wat voor grond zit er in jouw tuin? Als ik het goed lees, heeft Kaaskopje klei-achtige grond. Klei watert iha slecht af en ik ben geen olijfteler, maar dat lijkt me lastig. Als jij me nu vertelt dat jij ook op klei tuiniert dan is dat kennelijk voor olijven toch geen probleem en heb ik dus voor niks geprutteld.

Dat je olijven niet zomaar kunt eten weet ik sinds ik dat in Italië eens een keer geprobeerd heb. Màn, wat smerig! Ik snap niet hoe mensen er ooit achter zijn gekomen dat je wat met die dingen kan...

Groeten,

Temet

kleigrond

We hebben (zware) kleigrond. De bovenste pakweg 30 cm is tuinaarde, maar daaronder is het zware rivierklei.
Mijn man heeft een zwak voor mediterrane dingen (voedsel, klimaat, en dus ook planten), en die wilde graag een olijf. En deze blijkt het dus te doen zo (tot nu toe).

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2019 om 16:54

Caroro

Dan kan je man nu zijn lol op wat tuin"mode" betreft 😊

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2019 om 17:03

Hmm... niet te eten?

Ik heb het even opgezocht en ik zie dat je geduld moet hebben. Dat heb ik niet, maar dit is natuurlijk wel een "uitdaging" 😃

Het lijkt me grappig om een soort voedselbosje aan te leggen. Maar dat is nog niet zo simpel. Met de perenboom heb ik al moeite 🤔

Wij hebben twee olijfboompjes

Wij hebben twee olijfboompjes: de ene is 4 of 5 jaar, de ander hebben we vorig jaar gekocht. Ze staan bij ons gewoon in de grond (klei-achtig, woonomgeving Schagen) en niet in een pot.
Het "oudste" olijfboompje heeft vorig jaar gebloeid en heeft een paar ieniemienie olijfjes gehad. Bij ons staan ze voor de sier, want niemand bij ons thuis lust olijven

Floria

Floria

21-03-2019 om 17:18

Voedselbosje

Heb je ook ervaring met bessen/fruitstruiken?
Ik heb er al een paar jaar drie waarvan er slechts eentje een keer drie blauwe besjes heeft gehad. Vorig jaar hebben we drie andere struikjes gekocht en daar is uiteraard nog niks aan geweest.
Ik weet niet of de oudste drie nu verkeerd staan of dat het echt jaaaaaren duurt voordat er iets aan komt.

specht

specht

21-03-2019 om 18:28

Aalbessen

Jaren geleden bij de Blokker een aalbesstruik meegenomen, en die geeft eigenlijk elk jaar een enorme hoeveelheid bessen.
In het voorjaar een handje kunstmest van de action, en elk najaar snoei ik hem, geen op het gevoel.
Tussendoor als er een tak over ons voetpad groeit, snoei ik die ook. We wonen op veengrond,
In mijn herinnering duurde het niet lang voordat hij begon te bloeien.
Ik weet niet wat voor soort bessen je hebt, maar als het verschillende soorten zijn, moet er volgens mij wel eenzelfde soort in de buurt staan, om te bevruchten.

specht

specht

21-03-2019 om 18:29

Aanvulling

Tenzij het natuurlijk zelfbestuivende struiken zijn.

Floria

Floria

21-03-2019 om 19:52

rode, blauw en zwarte

Het zal wel niet zelfbestuivend zijn dan! Ze waren nog wel erg mini (max 15 cm) toen ze kwamen, dus hopelijk was het nog iets te vroeg. Nu halen ze wel een meter hoogte. Maar onkruid groeit tien keer zo hard...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.