Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Onbegrijpelijke logo's

Ik heb me altijd afgevraagd waarom de bloedbank een pelikaan als logo heeft. Google leverde een creepy antwoord.
Maar waarom heeft de ambulancezorg noord (umcg) in vredesnaam een blauwe kikker als logo? Ik kan echt niks zinnigs bedenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Silone

Silone

16-05-2012 om 16:38 Topicstarter

K bin gien grunniger

Maar ik verbaas me telkens weer over de trivia die jij weet

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2012 om 17:08

Nou

Ik was in het aardige plaatsje Leiden en daar hebben ze ook iets met pelikanen. Stenen, dan wel te verstaan. Ook al zoiets onbegrijpelijks. Levend troffen wij alleen meeuwen, wat een overlast veroorzakende krengen zijn dat zeg in de Randstad! Ik ken meeuwen alleen maar als 'zeemeeuw', zeg maar. Niet als brutale beul op een terras.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

16-05-2012 om 17:10

En dat blauw?

Dat slaat dan op de eigenzinnigheid? Wij willen ons wel alledaags prettig voelen in een schone en rustige omgeving, maar wij benne ook een beetje eigenzinnig en dus blauw.
Of altijd bezopen, dat kan ook natuurlijk.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

16-05-2012 om 20:18

Haha tirza

Ik vond de meeuwen in Vlissingen met zo vervelend hoor!)

Pelikanen

Dat van die pelikaan en dat bloed, die kende ik. Het is in de Christelijke traditie een geliefd symbool, meende ik ooit eens gelezen te hebben. En Wikipedia is dan je vriendje:

"De pelikaan staat in de christelijke iconografie zowel symbool voor opofferingsgezindheid, en met name voor Christus' offerdood, als voor de opstanding.

De voorstelling van de pelikaan die zijn jongen voedt met eigen bloed en symbool staat voor Christus en zijn offerdood verscheen in de late Middeleeuwen in de beeldende kunst. De belangrijkste bron die eraan ten grondslag ligt is de Fysiologus, een Grieks geschrift dat in de tweede eeuw na Christus ontstaan is. Hierin staan verhalen over dieren waarin natuurwaarneming en mythevorming zich met elkaar vermengen. Bovendien krijgt elk dier een christelijke interpretatie. De beschrijving van de pelikaan in de Fysiologus begint met een citaat uit Psalm 102,7: "Ik ben gelijk aan een pelikaan in de woestijn". De zijdewond van de pelikaan wordt in de Fysiologus vergeleken met de zijdewond van de gekruisigde Christus. Daaruit stroomden volgens het Nieuwe Testament bloed en water tot redding en eeuwig leven van de kinderen, die in opstand gekomen waren tegen de Heer die hen had voortgebracht (Johannes 19:34, 35). Door deze christelijke uitleg werd de pelikaan in literatuur en beeldende kunst een wijdverbreid symbool voor opofferingsgezindheid en met name van Christus’ offerdood, uit liefde voor de mensheid die in zonde vervallen was. Op middeleeuwse kruisigingsvoorstellingen ziet men de pelikaan dan ook vaak boven het hoofd van Christus afgebeeld. De pelikaan prijkt in het embleem van de Nederlandse Bloedtransfusiedienst en het Jan van Ruusbroeckollege. Ook op Belgische onderscheidingen voor bloeddonoren vindt men een bronzen pelikaan."

De Nederlandse Bloedtransfusiedienst. Kijk, dat waren nog eens tijden, dat diensten en instellingen begrijpelijke namen hadden

Overigens zag ik laatst in Amsterdam ergens een gevel met ook een gestileerde pelikaan erin, zal ook wel een zelfde soort symboliek zijn geweest (Christelijke woningbouwvereniging ofzo/)

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.