Home » Forum » Onbeleefd en onkundig baliepersoneel

Onbeleefd en onkundig baliepersoneel

40 berichten / 0 nieuw
Nieuwste reactie
ziek
Onbeleefd en onkundig baliepersoneel

Ik die nooit iets had zit ineens regelmatig bij de dokter en in het ziekenhuis. Dat is op zich al niet zo leuk (hoewel het komt goed) maar ik maak toch steeds mee dat het baliepersoneel bij zowel de specialist als de huisarts er echt een zooitje van maken.
Zo belde ik voor drie uitslagen (en ik zei erbij om welke het ging) en kreeg na veel gezucht en gedoe te horen: alles is goed hoor mevrouw!" En voordat ik verder kon vragen was er weer opgehangen! Nu voelde ik me niet goed dus toch maar weer een afspraak (en dat kon pas een week later). Bleek een van de uitslagen helemaal niet goed te zijn! En had er al lang met een behandeling gestart moeten worden. Oeps... Ook jammer dat de huisarts daar zelf niet even bij blijft dan.
Toen ik bij de specialist zat bleek de huisarts mij niet hebben doorverwezen. Nou hoe durfde ik zomaar te komen! Zonder verwijsbrief!
Wist ik veel?! De huisarts had me gezegd dit elektronisch door te geven. Sta je daar.
Het was dat de specialist toevallig even achter de balie kwam, anders was ik gewoon teruggestuurd.
En gisteren een nacontrole afspraak bij de specialist. Met de sneeuw was ik blij dat ik op tijd vertrokken was. Op de fiets. Twee keer gevallen maar op tijd kwam ik daar. De balie was onbemand, en na een paar minuten wachten besloot ik dan maar in de wachtruimte plaats te nemen. Ik was ook echt bekaf en moest gewoon even zitten.
Maar na een ruim uur wachten (ja het was druk en het liep uit) viel het me op dat mensen die later binnen waren gekomen gewoon voor gingen. Terug naar de balie. Bleek ik overgeslagen te zijn, want ik had me niet gemeld. En ik heb echt geen bordje oid. gezien daar. Moest dat dan?! "Ja dat moet altijd" Hoe met ik dat nou weten!?
Ze wilde wel een nieuwe afspraak maken.
Ik ben toen boos weggegaan, misschien niet handig, maar ik was zo nijdig! Later belde mijn man boos terug (hij werd laaiend toen ik thuis kwam en het uitlegde). Beweerde ze dat ze had gezegd dat ik dan wel na de patiënt kon die nu aan de beurt was. Wat een leugen!
En vandaag moest ik dus een injectie halen bij de huisarts-assistent. Ik was op tijd. De assistent druk aan de klets over ditjes en datjes met haar collega. Ik meld waarvoor ik kom. Ik moest even in de wachtkamer zitten. Ondertussen kwebbelen ze achter de balie gewoon door. (open verbinding met de wachtkamer) en pas na een 20 minuten kwam ze me helpen.
Nu vind ik 20 minuten wachten niet zo erg, maar de manier waarop bevalt me niet zo.
Ik vind het al niet leuk om ziek te zijn, maar als ik zo behandeld wordt, word ik er ook niet vrolijker van zeg. Deze mensen geven me het gevoel dat ik ze tot last ben. Ik vind sowieso dat hele bureaucratische in het ziekenhuis erg vervelend. Je wordt behandeld als nummer, en als je een fout maakt (of je arts) dan word je gewoon uitgescholden. Ze zitten er niet voor de patiënten lijkt het. Het zou eens in ze opkomen dat mensen die het ziekenhuis bezoeken ziek zijn, onzeker en niet lekker.
Door dit gedoe ben ik bijna in staat om gewoon met de behandeling verder te stoppen en dan maar ziek te zijn. Maar dan wel in m'n uppie en niemand tot last ...

Merel
Jee

Ja ik zou hier ook enorm van balen hoor, het is ook wel ineens heel veel wat mis gaat achter elkaar. Ik heb ook wel eens zoiets meegemaakt, maar dan eens in de zoveel tijd, en tussendoor gaat er dan weer veel wel heel goed, dus dan haal je wat makkelijker je schouders op.
Met dat bellen, en dat ie er gewoon opgegooid werd, zou ik teruggebeld hebben denk ik. Tegenwoordig vraag ik trouwens altijd meteen met wie ik spreek en ik schrijf die naam op (geleerd van mijn werk, door schade en schande) en dat kan je jezelf ook aanleren als je ergens anders afgeblaft wordt, of als het niet lekker loopt (meestal hebben mensen naambordjes op) en kan je er eventueel een schriftelijke klacht over indienen.
Grote kans dat je er verder niets op hoort maar je hebt je verhaal kwijt gekund en hopelijk doen ze er iets mee. (bij mijn werk in ieder geval wel, dan kreeg je een waarschuwing)
Mijn vader zit trouwens nu ook regelmatig bij doktoren en in wachtkamers maar hij is zo kien om als hij het gevoel krijgt dat er iets niet klopt of het hem langer duurt dan verwacht, dat hij gewoon weer bij de balie gaat staan en het vriendelijk gaat vragen, klopt dit wel, het duurt zo lang? Zo tackle je in ieder geval dat ze je zomaar vergeten.
En belachelijk die vrouw die je 20 minuten laat wachten. Op zich zou ik hier ook in trappen en me alleen maar irriteren en er niets van zeggen. Wellicht omdat ik ook niet weet op wie ik precies zit te wachten, maar zoals bij jou, als het dan dezelfde persoon is, als die aan de balie, dus die gewoon heeft zitten kletsen zou je daar natuurlijk wat van moeten zeggen, maar vaak komt die moed bij mij pas naderhand, als het kwartje goed gevallen is (en ik alweer buiten sta)

Sterkte hoor ik snap je fustratie, maar het gaat ook vaak wel goed gelukkig en tref je hele lieve mensen.

Rafelkap
Geleerd

Heb je weer wat geleerd: nooit een uur in de wachtkamer blijven zitten zonder je te melden aan de balie, moet die wel bemand zijn maar die was vast geen uur onbemand.
Verder kan je overwegen een andere huisartsenpraktijk te kiezen, of anders je klachten wel daar melden. Zolang niemand klaagt kunnen ze eea ook niet verbeteren.
Blijft vervelend allemaal natuurlijk, maar door alleen maar hier te klagen ben je alleen jezelf tot last en verandert er niets :-)
Beterschap.

bertje1
Klagen

anders leren ze het nooit. hier ook, huisartsassistenten veel te druk...

Vertigo
Mazzel

Ik ben net verhuisd en heb mazzel: voor het eerst in mijn leven een superfijne huisartsenpraktijk waar plek is en die letterlijk aangewft laagdrempeligvte willen zijn. En nu al 2x op dezelfde dag nog terecht kunnen enz.

Wat een verschil met de vorige (provinciale..) huisarts, die ik liefst vermeed en waarvan ik zou zweren dat ze een autistische aandoening had :)

Zou het veel uitmaken: in de stad of 'de provincie'?

AnneJ
O

Vroeger dacht ik ook snel 'waaaaat?????' Tegenwoordig denk ik 'o'. En dan even rustig puzzelen naar een vervolgstap. En door ervaring wijs geworden zie je het ook vaak aankomen. Heb ik een afspraak dat ik me onmiddelijk moet melden bij bepaalde complicaties. Kom ik bij de balie, express als allereerste in de ochtend. Moet de assistente natuurlijk eerst zeggen dat ze niet weet of dat zomaar lkan want ja, je moet wel een afspraak maken. Dan stel ik voor om het maar even te overleggen met de dokter, ik wacht wel in de wachtkamer, dan hoor ik het zo wel. En dan komt het meestal goed.
Idem met je melden. Dan maar na de volgende patient. En blijven vragen, gewoon hinderlijk zijn.
Ik heb weleens gevraagd of ik even voor mocht omdat ik bij een bevalling verwacht werd. De assistente vroeg het aan de volgende patient en die zei gewoon nee. In plaats dat de assistente mij dat terugkoppelde. Zat ik daar al een beetje de bevalling te plannen. Veel te lang gewacht inderdaad. Toen bleek dat er niets van voordringen terecht kwam ben ik op slag vertrokken. En kwam toch nog net te laat. Stom, die zie ik tegenwoordig aankomen. Ik blijf erbij staan, hinderlijk, tot me duidelijk is wat het gaat worden. In de 'o' stand niet in de 'waaaaaaattt????'stand. Heeft namelijk geen zin.

Rafelkap
Nieuwe job

Ik vrees dat je even moet wennen aan je nieuwe job: zieke - en daar de regels van het spel leren: je bent idd niet de enige, er zijn mensen die voor gaan. En baliedames zijn net mensen, die moeten ook wel eens plassen.
Regel 1 is : overal moet je je melden, anders weten ze niet dat je er bent. Niet iedereen komt op tijd opdraven. Ik kreeg zelfs voorrang met mijn geplande keizersnede omdat de mevrouw voor mij er nog niet was!
Maar als je je niet prettig voelt bij je huisarts zou ik nu overstappen.

Merel
En

En ik denk dat het ook helpt om (heel vriendelijk) aanwezig te blijven. Dus je melden, en als het wat langer duurt gewoon vriendelijk vragen of je nog steeds op de lijst staat, of er niet is misgegaan. Idem kan je denk ik ook doen met zo'n babbelende mevrouw waar je een injectie moest halen. Gewoon na een minuut of 5/10 vragen of er misschien iets is? Of je afspraak nog doorgaat? Kan me haast niet voorstellen dat iemand niet op zijn gemak blijft door kletsen. Misschien gewoon bij de balie blijven hangen? "ik wacht hier wel" ;-))

MoederMop
Niet iets van de laatste tijd.

Toen mijn vader regelmatig in het ziekenhuis moest wezen, dat is zeker al 17 jaar geleden, kwam het regelmatig voor dat hij niet geholpen werd. Hij had zich netjes aangemeld, maar als hij dan werd omgeroepen kwam het wel voor dat hij dat niet hoorde, hij was namelijk erg slechthorend. Als hij dan 'ns aan de balie vroeg wanneer hij aan de beurt kwam, kreeg hij te horen dat hij toch echt omgeroepen was. Dat vonden we erg vreemd, want als je je hebt aangemeld, dan kijk je toch even waarom niemand reageert, zeker als je (wijs geworden) even zegt dat je slechthorend bent. Maar nee, dat ging dus regelmatig mis.

Kaaskopje
Ziek

Als je nooit bij een dokter of specialist komt, snap ik dat je de 'regels' niet altijd kent. Maar ik denk dat je toch wel lang genoeg meeloopt om te kúnnen weten dat je je in een ziekenhuis altijd bij de balie moet melden en dus niet kunt gaan zitten als de balie tijdelijk onbemand is. In zo'n geval blijf ik wachten tot er wel iemand komt, of ik loop door naar een andere mogelijkheid en vraag wat de bedoeling is.
Als de huisarts toezegt de verwijsbrief door te sturen, dan is het begrijpelijk dat jij daar op rekent.
Als een assistente zuchtend een uitslag met je bepreekt, is dat niet goed te praten natuurlijk, zeker als blijkt dat ze al zuchtend geen juiste informatie heeft gegeven. Daar mag je over klagen.
In het algemeen heb ik na het lezen van je tekst wel een beetje een vermoeid gevoel en vraag me af of het misschien ook aan jou kan liggen dat alles zo negatief overkomt. Kan het bijvoorbeeld zijn dat je niet gehoord hebt dat de assistente heeft gezegd dat je alsnog aan de beurt zou komen bij de specialist? Het kan zomaar zijn dat je niet meer helemaal openstond voor wat er gezegd werd. Dat het baliepersoneel je uitgescholden heeft, neem ik eigenlijk met een korreltje zout. Ik loop het afgelopen jaar regelmatig in het ziekenhuis rond en maak eigenlijk alleen maar mee dat het personeel mij correct behandeld. Ik heb heus ook wel eens het gevoel dat ik als een nummer behandeld wordt, maar zolang ze mij beleefd te woord staan, accepteer ik dat. Ik bén ook nummer zoveel die bij ze aan de balie staat. Zolang de specialist maar de tijd voor mij neemt en laat merken dat hij weet wie ik ben en waarom ik bij hem zit of daar uitleg over vraagt.

Even andere naam
Twee dingen

Er zijn twee dingen: ziek is ziek en daarom komen onaardige voorvallen vast minder fijn binnen dan anders.
En er zijn inderdaad mensen achter de balie die vergeten dat zij er voor de patient zitten ipv andersom. Ik heb zelf in een ziekenhuis gewerkt en ik verbaasde/verbaas mij als ik zo'n houding tegenkwam/kom. Ik vind dat je je heel dienstverlenend moet opstellen en niet ongeinteresseerd of humeurig achter de balie moet zitten. Ik kwam en kom eigenlijk vooral aardige mensen tegen, maar de minder leuke dingen blijven beter hangen. Zoals een baliemevrouw die tegen een oudere mevrouw snauwt dat ze achter de streep moet blijven en dat iedereen op zijn beurt moet wachten. Dat terwijl die afdeling midden in een verbouwing zat waar ik ook drie keer moest kijken waar wat was. Dat kon echt zeker aardiger.
Ziek: sterkte de komende tijd. Probeer je te richten op positieve zaken, neem als het kan iemand mee als je naar het ziekenhuis moet (twee merken meer dan een + dat het gezelliger is), en vul gerust een online klachtenformulier in.

albana
Flexibel

Ik vind over het algemeen dat het baliepersoneel in het ZH niet erg flexibel is. Dat is wat anders dan aardig of onaardig. Het is meer dat ze zo enorm aan de regeltjes en ongeschreven wetten/afspraken/voorschriften houden dat dát belangrijker is dan de 'klant' op zich. Dat zie je ook terug in de voorbeelden die gedaan worden. Over het algemeen vind ik ze wel aardig...dát is het niet. Ik geloof dat dat samenhangt met een soort dienstbaar zijn aan de arts...want die staat 'boven' hun. Terwijl mijn inziens eigenlijk de klant koning hoort te zijn en niet de arts.
Hoezo moet je 'weten' dat je achter dat lijntje hoort te staan? Misschien heb je het niet gezien, kan je niet goed zien of ben je zo zenuwachtig dat je het over het hoofd ziet. Zo'n 'berisping' slaat nergens op, dat kan je ook best aardig vragen. Idem dito met dat melden aan de balie. Het is toch geen moeite om te zeggen : "O wat vervelend dat u dat niet wist...en wat vervelend dat u nu zo lang moet wachten of sorry dat de balie niet bezet was." Wij zitten met regelmaat in de wachtkamer van de oogarts en dat duurt best lang vaak en wat je daar ziet...poe hee!
Enige flexebiliteit is ver te zoeken. Je maakt een afspraak wanneer het hén goed uitkomt. Dat jij zelf nog verplichtingen of afspraken hebt is een vervelende bijkomstigheid waar ze amper rekening mee willen houden.
Elke keer weer ook voer ik een discussie over wel of niet druppelen van jongstes ogen. Jongste is niet te meten anders, ondanks haar leeftijd (14) en moet gedruppeld worden door de assistente. En volgens de regels hoeft dat niet meer als je 11 bent geweest. Dat moet een half uur inwerken. En als wij eerst de arts bezoeken en dan nog druppelen en weer moeten wachten tot we wéér aan de beurt zijn,zijn we een hele middag of ochtend kwijt. Elke keer weer geef ik dat aan en het staat in haar dossier, het is in opdracht van de arts dus. Maar altijd kijken ze me ongelovig aan....het is zeer uitzonderlijk, ze moeten eerst toestemming hebben en mijn : "kijk maar in haar dossier" gaat niet op want dat ligt al bij de arts (in het mandje aan de buitenkant deur, dus ik zou zeggen pak 't er bij!) en daar moeten ze eerst toestemming voor hebben of ze moeten het eerst overleggen...of weet ik wat....En eind van het liedje is dat wij dus 2 keer over zitten te wachten. Terwijl dat eigenlijk onnodig is.
En we komen daar al járen! 4 keer per jaar!!! Nog vaker dan bij de huisarts. Dus je zou denken nu weten ze het wel. Nee ze weten wel dat wij daar altijd over beginnen, maar niet dat het écht,écht mag en moet eigenlijk van de arts.
Ondertussen hebben wij het opgegeven....
En wachten dus een hele middag omdat het baliepersoneel niet is ingesteld op klanten die 'anders' behandeld moeten worden dan de doorsnee klant.
groeten albana

Guinevere
Verschillend binnen hetzelfde ziekenhuis

Ik vind het ook niet altijd op rolletjes lopen, en soms wel, en dat notabene op 2 verschillende afdelingen binnen hetzelfde ziekenhuis. Bij de ene afdeling kun je comfortabel zitten, loopt het vrijwel altijd keurig op tijd en kun je zelfs koffie, thee of limonade pakken. Een paar gangen verderop lopen de afspraken enorm uit en als je dan na een half uur informeert naar de vertraging, adviseren ze je om koffie te kopen in het restaurant. Eén keer meldden ze me dat het anderhalf uur uitliep, pas toen ik er na een half uur wachten zelf om vroeg. En ze keken alsof ze water zagen branden toen ik zei dat ik daar geen tijd voor had dus een andere afspraak wilde hebben.
Als ik op het werk een klant of een bezoeker krijg dan vraag ik dus wel of die persoon koffie wil en installeer hem/haar. Of het secretariaat doet dat en die vertelt dan ook direct of het uitloopt of niet. Een bordje "eerst melden aub" en een koffieautomaat vind ik wel de minste tegemoetkoming aan je ziekenhuisklanten.

Vic
Albana (o.t.)

Mijn oudste (13) wordt ook nog steeds gedruppeld. Vorig jaar hebben we haar door de opticien laten meten, en later door de orthoptiste mét en zonder druppels. Daar zat ongeveer 2 punten verschil tussen! Voorlopig moet ze dus ook nog wel gedruppeld worden om de afwijking te meten. Ik wist niet dat dat zo uitzonderlijk was. Overigens druppelt de orthoptiste hier gewoon zelf, dus we hoeven er geen discussie over aan te gaan.

Evanlyn
Positieve ervaring

Laatst had ik een afspraak verkeerd opgeschreven en kwam ik dus pas 's middags terwijl ze me 's ochtends al verwacht hadden. Helemaal mijn eigen schuld. Toen mocht ik nog even "er tussendoor", want ze hadden nog wat ruimte.

Het hangt ook van de afdeling en het ziekenhuis af. Als het heel erg is, dus structureel en niet één iemand die snauwt omdat ze toevalig haar dag niet heeft, zou ik wegwezen. Dan zijn de verhoudingen verpest en komt de patientveiligheid in gevaar, zie de recente problemen bij de VU.

Stenna
Buiten het protocol om zelfstandig beslissen

Inderdaad, zodra het even anders moet dan volgens het standaard protocol wordt het voor assistentes e.d. moeilijk. De ervaring heb ik ook vaak, of het nou gaat om mijn moeder met pleisterallergie in het ziekenhuis, ikzelf met gekantelde baarmoeder waardoor voor simpele uitstrijkjes een verwijzing naar de gynacoloog nodig is, ook ikzelf die een doosje migrainemedicijn boven het toegstane maximum aantal nodig heb als ik voor mijn werk met vliegen, of mijn zoon die door zijn autistische stoornis geen fluor kan happen bij de tandartscontrole. Over al deze zaken heb ik prima afspraken met de artsen in kwestie staan, maar steeds weer gaan de assistentes moeilijk doen en geloven het eigenlijk niet. Of dat lijkt zo, misschien is het meer dat ze het niet durven. Mogelijk zijn ze heel bang om fouten te maken of is er bij hen ingestampt dat ze niet zelfstandig regels mogen overschrijden? Daar kan ik me ook wel weer iets bij voorstellen. Toch blijft het vermoeiend. Een betere communicatie of individueler informatiesysteem waarin je zulke afspraken kunt opzoeken zou kunnen helpen (help, pleit ik nu voor het electronisch patientendossier?!)

merel
Albana

Albana, ik zou de eerstvolgende keer, zodra je bij de dokter zit vragen om een kopietje van dat stukje dat je dochter wél gedruppeld moet worden. Dat zou ik dan standaard bij haar afspraken kaart bewaren. Blijkbaar kan het niet anders en moet je zelf maar inventief zijn ;-)

Mien*
Hier iemand die achter die balie zit

ik herken het, want naast het feit dat ik zélf ook achter die balie zit, kom ik ook bij veel afdelingen als patiënt en maak dus van beide kanten mee hoe het wel of niet kan lopen..

Als, inmiddels ervaren, patiënt ben ik er wel achter dat je zelf veel mee moet denken en dat je dat ook normaal moet vinden, ik was altijd in de veronderstelling dat wat ik de vorige keer meldde, dat dat dan wel bekend zou zijn bij de dokter en dus meldde ik dat de keer erop niet.

Wat betreft het melden bij de balie: bij ons ziekenhuis staat het gewoon in de oproepbrief, maar de ervaring leert dat die ook niet altijd goed wordt gelezen, verder staat er aan de balie zelf een bord dat je je moet melden.

En ja, dat uitlopen van spreekuren vinden wij (als baliemedewerkers) ook supervervelend, ik ben altijd wel blij als iemand komt melden dat het erg lang duurt, want de arts(assistent)en geven dat lang niet altijd zelf aan, en aangezien er verschillende artsen werken is het achter de balie niet altijd te checken of iemand al lang zit, vooral als het erg druk is.

Uitlopen van spreekuren is niet altijd te voorkomen, met name niet bij de ´niet snijdende´ afdelingen, zoals internisten, neurologen..

Natuurlijk is het rot, lang wachten, mensen voor zien gaan en je intussen ook nog ziek en beroerd voelen, maar ik hoop dat je toch zelf initiatief neemt om je te melden bij de balie en, mocht het probleem van lang wachten echt consequent voorkomen, dan zou ik een klacht indienen.

Dat indienen van een klacht maakt meer indruk dan het klagen van het balie/administratieve personeel zelf, want reken maar dat wij dat zelf wel melden en het graag anders willen, ik vind het ook niet fijn dat patiënten lang moeten wachten, ik ben zelf ook een mens (en patiënt) dus ik kan me heel goed voorstellen hoe rot lang wachten is.

Meld je je bij de balie probeer dan vriendelijk je mening te geven, boosheid roept vaak ook wat weerstand op, dus dan wordt het moeilijk communiceren.
Probeer ook een beetje flexibel te zijn, het is nou eenmaal bij sommige afdelingen zo dat er niet goed in te schatten is hoeveel tijd te plannen voor een consult. Ben je in een universitair ziekenhuis, dan heb je ook nog vaak te maken met artsen in opleiding die tussendoor moeten overleggen met de supervisor..

En tot slot: zorg dat jij, als patiënt, alle dingen meeneemt/voorbereidt die van belang zijn, je pasjes, de lijst met medicatie (die de arts mag houden), allergieën etc..zo verloopt het consult ook wat sneller

Intussen: beterschap, ik weet dat er, ondanks al deze tips, dingen zijn waaraan je je blauw kunt ergeren (doe ik ook, vraag me naar mijn ervaringen met de apotheek en je bent een dag verder ;-) ) en dat vreet energie (die je toch liever in leuke dingen steekt!)

n@nny
Ziekenhuis als organisatie

Tja, ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat in de meeste ziekenhuizen efficientie niet echt hoog in de prioriteitenlijst staat. Ja, voor artsen moet alles efficient zijn, die mogen geen minuutje van hun kostbare tijd moeten verdoen met wachten.
Maar de tijd van de patiënt is zo goed als waardeloos, is mijn ervaring. Sorry als dat wat negatief overkomt, maar het blijft me echt verbazen dat je op bijna alle afdelingen volle wachtkamers treft. En dat je bijna standaard een kwartier tot een half uur moet wachten.
Het meest dramatische voorbeeld trof ik op de afdeling dermatologie van ons ziekenhuis. Deze werkten niet met afspraken, maar hadden een "inloopspreekuur". Dat betekende dat je een nummertje moest trekken (buiten op de stoep wachten, want zo lang was de rij) en vervolgens twee tot drie uur in de wachtkamer kon gaan zitten tot je aan de beurt was. Ongelooflijk, ik begrijp echt niet hoe ze dit verzinnen. En als ze dan nog zeiden "nou met uw nummer bent u ongeveer zo en zo laat aan de beurt", dan kon je nog even iets anders doen. Maar nee, dat doen ze zelden in een ziekenhuis. Stel dat de arts vijf minuten overheeft en nog even een patiënt wil zien, dan moet je natuurlijk wel klaarzitten...
Maar verder is iedereen heel vriendelijk hoor, geen problemen met baliepersoneel of zo. Alleen het is zo onhandig georganiseerd. Nogmaals, dat blijft me echt verbazen.
n@nny

Vic
Verschilt per arts

Bij oogheelkunde en gynaecologie hoef ik zelden lang te wachten. KNO daarentegen is een drama. Daar werken ze niet met arts-assistenten en ik heb het idee dat er veel meer afspraken gepland worden dan er in de dag passen. Een uur wachten is dus geen uitzondering, en het ergste is dan nog dat je vervolgens binnen 5 minuten weer buiten staat (en dan wel een dikke rekening krijgt).

sinas
Meestal hangt of staat er een bordje

dat je je moet melden. Ik blijf inderdaad bij de balie of in de buurt van de balie in dat geval. Zodat ik me meteen kan melden als de mevrouw weer verschijnt.

MimiKok
Twee kanten

Ook ik ben bekend met ziekenhuisbalie's als personeel en als patient.
Als personeel viel mij op dat iedereen om 8 uur 's ochtends wil komen of om half vijf 's middags. De patienten denken dat er geen andere patienten zijn en dat de dokter nooit operereert, op vakantie gaat, spoedgevallen ziet e.d. Veel patienten houden de dokter onnodig lang aan de praat met allerlei niet ter zake doende dingen. Patienten lezen vaak niet de brief met aanwijzingen voor een bezoek aan de polikliniek die ze van de huisarts hebben geschreven.
Verder viel mij op dat het contact met de specialist makkelijker te realiseren is dan een contact met de huisarts. De huisarts is voor veel mensen een onneembare vesting. Gevolg is dat ze met allerlei klachten die niks met het bezoekende specialisme te maken hebben op de proppen komen.
Patienten klagen veel over de uitlooptijden maar durven dat niet tegen de dokter te zeggen, de assistente achter de balie mag je wel uitfoeteren.

Als patient viel mij vooral de slordigheid op, je moet enorm opletten dat de juiste patientengegevens voorhanden zijn. Uitlooptijden worden vaak niet aangegeven. Het industriele karakter van de gezondheidszorg ervoer ik veel meer als patient dan als werknemer.

Vic
Nou ziek

Het is natuurlijk heel vervelend dat je ziek en moe bent en de behandeling door de baliedame verdient geen schoonheidsprijs, maar ik zou er niet zo in blijven hangen. Volgende keer weet je wat je moet doen, en als je echt onheus wordt behandeld kun je daar best op normale toon iets van zeggen.

AnneJ
Ziek

Patient heeft iets met 'geduld' te maken en ik realiseer me ook maar al te goed dat je hele goede sociale vaardigheden nodig hebt om oud of ziek te zijn, om het prettig te houden.

albana
Gut (ot)

Gut Merel wat een goed idee!!! Dat ga ik proberen. En voor Vic....tja ik heb geen verstand van ogen en meten, maar weet alleen dat de standaard regel bij onze oogpoli is dat je met 11 jaar naar de opticiën moet en áls je al nog steeds naar de oogarts/optometrist moet dat je vanaf dan niet meer gedruppeld wordt. Dochter is nog steeds niet te meten...Niet zonder druppelen. W.s. door de combi van afwijkingen die ze heeft begrijp ik van de oogarts. Ze is bijziend, verziend én heeft een cilinder en kan enorm goed accomoderen...
Ik hoor zelden dat anderen die combinatie hebben. De meesten hebben er 1 of 2 gecombineerd. En dus niet 3. Dat accomoderen is ook een probleempje, dat gebeurd onbewust en schijnt naarmate je ouder wordt minder goed te gaan. Dat kunnen jonge kinderen enorm goed en wordt minder als je ouder wordt, gaat puberen. Zij dus nog steeds.
groeten albana

Jippox
Pech

Overal waar mensen werken gaat wel eens wat mis. Je kunt pech hebben en een paar keer achter elkaar een negatieve ervaring hebben. Dat betekent nog niet dat er allemaal helemaal niets van deugd. Het hangt ook een beetje samen met je eigen wereldbeeld: de een zal zeggen: goh ik heb het dit keer niet getroffen. De ander maakt het meteen enorm groot, ziet de eigen ervaring als topje van de ijsberg en gaat het 'opzoeken' (blijkbaar heb je het er nu zelfs al op een feestje over, gezellig!).
Je bent niet te veeleisend, maar je blijft er wel ontzettend in hangen allemaal. Dat is een keuze die je zelf maakt natuurlijk.
In ieder geval lijkt het me zeer positief dat je niet te moe bent voor een feestje!

Merel
Valt toch wel mee?

Nou Jippox, 'ziek' heeft 2 dagen geleden dit draadje pas geplaatst en daarin heeft ze het over een voorval van -gisteren- dus het loopt 3 dagen. Vind ik niet dat ze er ontzettend lang in hangt, en ik neem aan dat ze er ook niet de hele dag met jan en alleman over aan het spreken is. Hier loopt het draadje (en dan heb je het erover natuurlijk) en één keer op een feestje. Nou ik zou zeker daar ook nog even lekker hebben lopen miepen, gedeelde smart is halve smart, toch? En het van je af praten tot je er klaar mee bent, werkt over het algemeen beter dan het in jezelf oppotten.
"Ziek" heeft gewoon veel fouten tegelijk voor haar kiezen gehad, maar heeft nu neem ik aan door schade en schande geleerd dat je er bovenop moet zitten, je altijd moet melden (en als het mij te lang zou duren zou ik me nog eens melden) of als je al een mega volle wachtkamer ziet meteen even vragen hoe het staat met de doorlooptijd, is het al aan het uitlopen of valt het mee? (vaak als je al weet dat het een uur uitloopt dan kan je je erop instellen, of misschien (als dat niet uitmaakt) een andere afspraak maken. En altijd vriendelijk blijven, dat werkt denk ik beter dan zuur te gaan doen tegen de baliemensen (ookal zijn ze niet aardig voor jou) dan geef jij in ieder geval het goede voorbeeld, is beter voor je eigen humeur.

Beterschap!

P
Tja albana

Mijn zoon kreeg eerst in groep 7 en daarna in de brugklas het advies om zijn ogen te laten meten en beide keren is hij in het ziekenhuis geweest en beide keren hebben ze gedruppeld en gemeten geen probleem, het werd niet eens gevraagd.

Merel
Maar p

Ik denk dat Albana bedoelt (ik heb ook een tijd met mijn zoon bij de oogarts gelopen) dat je normaal gezien meteen met voorrang even snel gedruppeld wordt (klusje van 20 seconden) en dan in de wachtkamer wacht op je afspraak. I.p.v. eerst te moeten wachten tot je aan de beurt bent, dán gedruppeld wordt, en dan wéér in de wachtkamer moet plaatstnemen om vervolgens na een half uur weer aan de beurt te zijn.
Mijn vader van 78 wordt trouwens ook iedere keer gedruppeld (heeeele late puber ;-)) en dan moet ik dus met hem mee, want hij kan niet meer autorijden daarna.

Kaaskopje
Druppelen

Bedoelen jullie met druppelen nou gewoon die druppels waar je pupil wijder van wordt? Zo ja... die krijg ik nóóit meteen, maar altijd in het midden van mijn bezoek aan een oogarts. Ze kijken eerst zonder die druppels en pas later mét die druppels. Zo nee... wat voor druppels zijn het dan?:-)

Kaaskopje
Ziek

Wat ik uit je verhaal opmaak is dat vooral door de huisarts een fout is gemaakt door je doorverwijzing niet in orde te maken. De gevolgen waren vervelend, maar ik denk vooral berustend op misverstanden. Ik hoop dat het de volgende keer beter gaat. En gewoon alles vragen. Liever een vraag teveel en een medewerker die je wat verbaasd/geïrriteerd aankijkt dan te weinig vragen.
Mijn ervaring in ziekenhuizen en bij de huisarts is dat ik professioneel en meestal vriendelijk geholpen wordt. Bij de ene afdeling is het wat 'gezelliger' dan bij de andere afdeling. Zo moest mijn dochter een paar keer naar de poli van chirurgie. Het is daar de hele dag een komen en gaan. Het baliepersoneel is daar vooral gericht op de vaart erin houden zonder fouten te maken. Niet echt 'gezellig' dus, maar wel gewoon professioneel. Daar heb ik begrip voor. Op de afdeling hart- en vaatziekten, waar ik nu zelf kind aan huis ben (nou ja... valt ook wel weer mee:-)), daar is een sfeer gecreëerd die bijna knus te noemen is. Leuke lampen, gezellige zithoeken. Op gezette tijden gastvrouwen die koffie uitdelen... Ik wist niet wat me overkwam. Wachten nieuwe stijl. In 'ons' ziekenhuis, merk ik sowieso dat ze hun best doen om het aantrekkelijker te maken voor wachtende en zieke mensen. Maar evengoed is het soms even goed opletten wat de bedoeling is. En daar heb ik dus een mond voor gekregen waar ik vragen mee kan stellen:-)

Pagina's

Onderwerp gesloten

Wat leert je kind in groep 1?

En dit is wat je kind al moet kunnen voor hij naar groep 1 gaat: lees het hier.