Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ongeluk met caravan (lang)

we zijn net teruggekomen van onze vakantie vanwege een ongeluk. We hadden een oude caravan vorig jaar van vrienden gekocht die gingen emigreren.

Ik weet niet 100% zeker wat er gebeurd is, maar toen we een helling afreden ging de caravan slingeren toen mijn man zijn mobiel uit zijn broekzak wou halen. Misschien dat hij te hard reed of misschien dat hij wat slingerde doordat hij het stuur niet meer goed vasthad. Ik zei net geirriteerd of hij wou proberen de caravan niet te laten slingeren (was in het verleden al vaker gebeurd omdat hij net wat te snel reed) toen ik de vangrail wel erg dichtbij zag komen. Ik brulde "rem" wat het misschien nog erger heeft gemaakt: ik heb later gehoord dat je juist niet te hard moet remmen.

In ieder geval kwam de auto en caravan overdwars op de snelweg tot stilstand en we blokkeerden alle drie de rijbanen. Gelukkig is er geen auto tegen ons opgebotst. De caravan was tegen onze portier geramd en het glas was helemaal gebroken en de portier ingedeukt. Gelukkig had mijn dochter die naast dit raam zat helemaal niets.

Ik moet dit nog wat verwerken en vraag me af hoe we dit hadden kunnen voorkomen. Volgens mij hadden we geen zware dingen in de caravan. Mijn man vertelde later dat hij gehoord had dat je een soort vibratiedemper hebt die het slingeren van de caravan tegengaat. Had dit het ongeluk kunnen voorkomen?

Ik ben achteraf gewoon boos op mezelf en mijn man: ik wou een APK voor die carvan maar mijn man vond dat te duur. Ik wou dat hij een cursus deed om met de caravan te rijden, maar dat vond hij ook te duur. Had ik maar doorgezet, dan was dit misschien niet gebeurd.

Anderzijds heeft mijn man nooit echt een rijbewijs gehaald: hij komt uit een corrupt Zuid-Amerikaans land waar hij via een vriendje gewoon een rijbewijs heeft gekregen. Zal ik hem vragen toch wat rijlessen te nemen? Hij let nauwelijks op verkeersborden en begint altijd te hard te rijden en houdt slecht afstand. Hij kijkt ook bijna nooit over zijn schouder als hij van baan verandert of afslaat. Ik weet gewoon niet of ik hem nog wel kan vertrouwen. Ik heb in het verleden zo vaak geroepen "Hou nou afstand" enz.

Anderzijds denk ik dat hij toch beter rijdt dan vroeger. Ik hoef niet zo vaak meer te zeggen dat hij afstand moet houden. Hij rijdt hier ook al weer zo'n 20 jaar (vroeger hoefde je helaas niet opnieuw je rijbewijs hier te halen, kon je gewoon omruilen voor een Nederlands rijbewijs) en hij rijdt heel veel voor zijn werk. Misschien dat hij door ervaring toch beter rijdt. Aan de andere kant heeft hij een erg onbezorgd karakter en valt alles volgens hem altijd wel mee.

Dit is de tweede keer in zijn leven dat hij een ongeluk meemaakt. De eerste keer was iemand van achter tegen hem opgeknald omdat die persoon niet had gezien dat er filevorming was.

Als ik naast hem in de auto zit krijgen we wel vaak boze gezichten van andere automobilisten, omdat hij iets verkeerds heeft gedaan. Wanneer ik rij, krijg ik bijna nooit met boze medeweggebruikers te maken. Mijn man vindt het altijd zwaar overdreven van de anderen.

Hoe kan ik weten of ik mijn man nog kan vertrouwen in de auto?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
margje van dijk

margje van dijk

15-07-2009 om 22:43

Klinkt niet goed

Tjongejonge liat, wat een schrik. Ik kan me voorstellen dat je er nog ondersteboven van bent.

Maar ik vind het niet goed klinken, wat je schrijft over het rijgedrag van je man. Uberhaupt een actie van 'even een mobiel uit m'n broekzak halen' terwijl je een helling afrijdt met een al slingerende caravan.

Is je man zelf ook niet ongelofelijk geschrokken nu?

Ik zou als ik hem was toch weer eens wat rijlessen gaan nemen. Ik heb een collega die dat ook gedaan heeft na jaren niet meer gereden te hebben, dat is toch geen schande? Zeker als je nooit goed hebt leren rijden, en dan ook nog met een caravan erachter.

Kun je hem niet zo ver krijgen dat-ie wat (caravan)lessen gaat nemen met als argument dat hij niet langer verantwoordelijk is voor zichzelf alleen, maar voor de hele familie? Teken voor hem uit wat er met je dochter had kunnen gebeuren. Hij moet overtuigd worden dat het geen luxe is om goed te weten hoe je moet rijden met een caravan.

En anders: kun jij zelf niet beter gaan rijden? Dan maar wat rustiger aan.

Sterkte in elk geval,
Margje

Meghan

Meghan

15-07-2009 om 23:20

Mwah

Ik vind het eerlijk gezegd nogal meevallen, twee ongelukken in 20 jaar, zeker als hij ook nog vaak op de weg zit. En waarbij die eerste keer dus buiten zijn schuld om was.
Als je nou echt vind dat hij slecht rijdt, vertel hem dat dan. En geef hem een curus cadeau. Of, nog beter, doe zelf zo'n cursus, en rij voortaan. Er spreekt veel woede naar je man uit je berichtje. Voel je dat ook zo? En heb je dat besproken?

Zusenzo

Zusenzo

15-07-2009 om 23:34

Liat

Jullie hebben veel mazzel gehad. Ik snap wel dat je enorm geschrokken bent maar achteraf bezien valt 't mee. Alleen materiele schade. Of jij op je man kunt vertrouwen achter het stuur, weet je zelf het beste. Als jij je er ongemakkelijk bij voelt dan deugt 't niet (of je moet van jezelf weten dat je een enorme zeurkous bent wat autorijden betreft.) Het verhaal van de vibratiedemper lijkt me onzin. Technische hulpmiddelen kunnen best helpen maar punt 1 is zelf geen (of zo min mogelijk) fouten maken. Je gaat slingeren als je te hard gaat, 't hard waait, de caravan verkeerd beladen is etc. En onderwijl een mobiel uit je broekzak vissen, huh??, vreemde actie, fout. En met of zonder caravan van baan wisselen zonder goed te kijken?! Een ongeluk zit in een klein hoekje! Een paar caravanrijlessen minimaal.

mook

mook

15-07-2009 om 23:43

Slinger

Allereerst, gelukkig is het allemaal zo goed afgelopen.
Of je man iets aan die slinger heeft kunnen doen, vraag ik me af. Mijn vader heeft vroeger, met ons allen in de auto, ook zoiets gehad. Ook onervaren met de caravan, niet echt verklaarbaar waarom het is gebeurd, maar hij is een goede chauffeur. Sindsdien rijdt mijn vader met een stabilisator, een soort extra stang tussen caravan en auto. Dat schijnt dergelijke slingers te kunnen voorkomen.
Ik vraag mij trouwens af of je man iets heeft kunnen doen aan beide ongelukken.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-07-2009 om 00:49

Rommelig rijden

Dat je man rommelig rijdt is natuurlijk niet goed, maar om eerlijk te zijn vind ik dat je nu door dit ongeluk te hebben meegemaakt het verwijt naar je man toe groter maakt dan hij verdient. Dit is het twééde ongeluk wat hij meemaakt en van die 2 is hij er van 1 waarschijnlijk verantwoordelijk. 1 Ongeluk in 20 jaar! Geen ongeluk in 20 jaar is beter, maar als je even zijn rijgedrag erbij haalt veroorzaakt hij dus niet aan de lopende band ongelukken.
Naast dat je boos op je man bent, wat ik op zich best begrijp... misschien is een beetje medeleven ook wel fijn. Hij heeft het ongeluk ook meegemaakt. Ik zou hem wel met klem een afspraak laten maken voor een paar rijlessen met aanhanger.

Klaartje

Klaartje

16-07-2009 om 08:23

Be rijbewijs

Ik begrijp dat je man een nederlands rijbewijs heeft gekregen nadat hij in een ander land een rijbewijs had. Kreeg hij 20 jaar terug dan ook een BE rijbewijs of alleen een B? Ik weet niet wanneer dat precies veranderd is, maar het lijkt mij dat hij met alleen een B rijbewijs geen caravan mag trekken, of heb ik dat mis?
Ik zou ook niet prettig naast hem zitten als hij zo reed, dus een paar extra (aanhanger) lessen zouden niet verkeerd zijn.
Klaartje

Sancy

Sancy

16-07-2009 om 09:19

Ach klaartje

vroeger was alles eenvoudiger. Mijn vader had een B en heeft de rest gewoon bijgekocht. Dat kon toen nog. De tijd dat je automatisch B achter E kreeg, is nog niet zo heel erg lang voorbij.

Ook omgeruild rijbewijs

Mijn man heeft ook zo'n omgeruild rijbewijs (behaald in corrupt oostblokland voor een paar flesjes wijn na een rondje om de kerk) en in het begin heb ik ook zo m'n twijfels gehad over z'n rijvaardigheid. Ik herken je gevoel en je twijfels wat dat betreft. Maar na zoveel jaar op de nederlandse wegen en zoveel jaar zonder noemenswaardige ongelukken zul je toch wat meer vertrouwen in 'm moeten hebben. Mijn man rijd in ieder geval héél anders als de kinderen achterin zitten. Veel voorzichtiger dan als we met z'n tweeën zijn. Ik hoor 'm ook regelmatig opmerkingen maken tegen andere a-sociale weggebruikers (die 'm dan natuurlijk niet horen) iets als : "hé, pas 's op...mijn hele gezin zit erin..." Zoiets. Wat bij mijn man goed heeft geholpen qua voorzichtiger rijden is die programma's van wegmisbruikers. Hij rijd heel vaak b.v. te snel in de bebouwde kom (tot mijn grote ergenis), nu hij beter weet wat dat kost al je gepakt wordt laat hij heel vaak mij rijden als hij weet dat we veel bebouwde kom moeten rijden (b.v. naar mijn tante en oom= veel dorpjes door rijden). Ook de gordel is jaren een twistpunt geweest bij ons. Hij vindt het 'lastig' die gordel, ik wil dat ie 'm om doet. Nu hij weet wat dat kost is hij wat ingebonden wat dat betreft. Over het algemeen is het nu zo: Als we met z'n tweeën zijn en we rijden in nederland rijd ik (om boetes te voorkomen). Als we met het hele gezin zijn rijd hij (dan is hij automatisch voorzichtiger) ook in nederland. Als we in duitsland zijn (autobaan) rijd hij ook als we met z'n tweeën zijn. Wij wonen aan de grens dus dat gebeurd regelmatig. Ik bemoei me zelden met zijn weggedrag als we onderweg zijn...hoogstens wijs ik hem om borden met maximaal snelheid (i.v.m. de boetes dus). Maar ik moet zeggen ik voel me verder (qua weggedrag) wel 'veilig' naast hem. Dit in tegenstelling met mijn vader die toch z'n leven lang al rijd en braaf hier z'n rijbewijs heeft gehaald. Alleen als ik groot gevaar zou zien zou ik wat zeggen (b.v. ongeluk voor ons ofzo). Ook omdat ik vindt dat dat afleid van de weg. Dat heb ikzelf ook als iemand naast me zit te zeggen van 'oppassen, kijk uit etc.'. Ik wordt er zelf zelfs geïrriteerd van en krijg de neiging om alleen maar onvoorzichtiger te worden. Dus pas daar mee op, met dat constant waarschuwen. Het kan het omgekeerde effect hebben. Ik zou wel doorgezet hebben met die APK-keuring. (wij hebben geen caravan, maar in het geval dat...). Ik wil ook altijd dat de auto tip-top is qua onderhoud, terwijl hij vindt dat het wel met allerlei foefjes opgelapt kan worden. Daar kan ik niet mee leven. Het kan toevallig wel zo zijn dat ik in lutjebroek zit en er alleen voor sta en dat ding dan niet oke is. Dus wil ik dat gewoon. Simpel zat. En anders ga ik gewoon niet mee, niet weg etc.
Wacht maar even af tot je ergste boosheid is gezakt en bedenk dan nog 's goed wat je wil. En tot die tijd zou ik voorlopig gewoon zelf rijden.
groeten albana

Sancy

Sancy

16-07-2009 om 09:21

E achter b

De tijd dat je automatisch E achter B kreeg, dus.

Liat

Ik denk dat je de schrik over het ongeluk, de woede die je daarover voelt, en de woede die je nu op je man richt moet scheiden.

Het is niet een goed moment om helder na te denken.

Eerst gewoon de schrik en het verdriet voelen over de kwetsbaarheid van je gezin. Het is niet nix wat er gebeurd is, en het had veeeel slechter kunnen aflopen.

Het doet me denken aan de oudste die vaak 's nachts huilde. Ik voelde dan zo'n verdriet en verongelijktheid in mijn buik, ik kon overal wel boos om worden. Deed ik soms ook. Maar als dat verdriet weer weg was was die boosheid ook weg.

Vergeef me als ik je vraag te breed interpreteer, maar ik heb het idee dat je te grote stappen zet. De ongerustheid over de rijvaardigheid van je man kan heel reeel zijn, maar nu is niet een goed moment om dat te onderzoeken.

Klaartje

Klaartje

16-07-2009 om 10:40

Stancy

Mijn vraag stelde ik omdat ik me kan voorstellen dat iemand niet altijd weet of je wel of niet een aanhanger/caravan mag trekken. Met alleen B kan dat wel, maar dan zit je weer met gewicht auto en caravan en belading. Het gaat er maar om of je verzekering moeilijk doet als je alleen B hebt, en een caravan trekt die eigenlijk te zwaar is. Dan zit je toch net een proleem.
Klaartje

Jacoline29

Jacoline29

16-07-2009 om 13:18

Geluksvogels

zo ver ik weet is er een verplichte apk keuring voor caravans
vibratiedemper heb ik nooit van gehoord.Wij gingen altijd met caravan weg.mijn pa rijdt nog steeds met caravan.je moet rustig remmen,meer uit laten rollen ook en een BE rijbewijs hebben.
Jullie hebben denk ik heel veel geluk gehad.

Algebra

Algebra

16-07-2009 om 13:39

Mazzel gehad!

Liat, gelukkig is alles redelijk afgelopen: jullie zijn ongedeerd, dat is het belangrijkste. De materiele schade is (met geld) wel te verhelpen.
Was dit te voorkomen? Dat zal je nooit weten. Ja, tegenwoordig hebben caravans een stabilisator koppeling, maar dat is geen garantie om slingeringen te voorkomen: ze dempt slechts. Maar wat teveel slingert valt niet meer te dempen. Belading is een belangrijke factor: caravan moet lichter zijn dan je auto, anders duwt je caravan de auto de berg af, en dat is niet stabiel. Houd een verdeling van 2/3 van het gewicht van beladen auto aan voor caravan met belading. Ook de verdeling van het gewicht in de caravan is belangrijk: zoveel mogelijk op de as (dus boven de wielen) Niet alles voorin en achterin, geen fietsen achterop een drager. Als alles op de punten hangt is het ook veel minder stabiel (denk aan een lange plank waarop je voor-en achteraan zware dingen zet, en dan dragen. Veel minder handig dan als je de zware dingen bovenop de plank op je schouder zet).
En je mag een caravan rijden met alleen B: als de maximaal toegelaten massa van de caravan (dus kale caravan met daarin je bagage) kleiner is dan de massa van de auto: EN deze massa kleiner is dan wat je auto mag trekken EN auto beladen + caravan beladen samen minder wegen dan 3500 kg.
En dan is het oppassen: niet te hard (zeker niet berg af), opletten met zij windvlagen die opeens achter bomen vandaag komen, inhalende vrachtwagens, geen gaten in de weg/ rare objecten op de weg even ontwijken met een ruk aan het stuur,etc.
Ennuh: Remmen is juist goed om een instabiele combinatie weer goed te krijgen: het is het enige dat kan helpen. Maar dan wel hard remmen, in 1 keer tot op de bodem, loeihard remmen, zo hard dat je het eigenlijk niet durft. Dus niet een klein beetje, maar echt tot je (bijna) in 1 keer stil staat. (Heb ik me laten vertellen, gelukkig geen ervaring!)

En verder: prettige vakantie (wens ik jullie nog toe, maar ik hoop dat het niet al te raar lijkt als ik het zo tik).

Algebra

Stabilisatiestang

mijn ouders hadden een aparte stabilisatiestang, tussen de auto en caravan. Deze is aangeschaft nadat we, bij een inhaalmanoeuvre, bijna tegen een vrachtwagen werden aangezogen..(combi van wat te hard rijden met de caravan en de aantrekkingskracht van de vrachtwagen(chauffeur )

toen zat de schrik wel stevig in de beentjes (en ook elders)

Deze keer hebben jullie mazzel gehad, hoop dat je man wel inziet dat het rijden met een caravan toch wel iets van aanpassing van rijgedrag vereist..

Tirza G.

Tirza G.

16-07-2009 om 16:58

Die man

Liat, ik heb alle andere postings niet gelezen, maar ik stapte dus niet meer bij je man in de auto. Kom op zeg, heeft-ie nog geen aanwijzingen genoeg??? Moet er eerst iets écht ernstigs gebeuren??

Tirza

mar

mar

17-07-2009 om 12:51

Schrik

Ik denk dat het ook vooral de schrik is. Sowieso schat je dingen als meerijder anders in dan als bestuurder. Maar over sommige dingen heb je wel gelijk, Liat. Misschien kun je toch eens kijken naar een cursus, bv bij de ANWB. Er verandert zoveel in het verkeer, wat lastig is, zoals bv de rotondes. Ik heb die meerbaansdingen gehad bij rijles, maar talloze mensen niet.
Met een caravan rijden is lastig. Misschien nog niet eens zo zeer gewoon rechtuit, maar wel de bochten, achteruit etc. etc. Het is geen schande om daarvoor een cursus te volgen, integendeel. Vooral de 'wat als " (klapband, slingeren etc) die daar aan bod komen zijn zo belangrijk en kun je zoveel van leren. Eigenlijk zouden ze het gewoon moeten verplichten.

Ik heb 7 jaar geleden een autoongeluk gehad. Een auto reed bovenop mijn auto, omdat de bestuurder niet op zat te letten. Afgezien van de fysieke gevolgen, ik heb nog steeds een zekere mate van wantrouwen tegen auto's die achter mij rijden. En als mijn man rijdt, ben ik ook alerter dan nodig. Hij mag niet dicht achter iemand rijden (doet hij natuurlijk soms toch, niet kleven, maar dichterbij dan ik fijn vind), mag het liefst geen onverwachte manouvres maken en moet 200 meter voor een rood stoplicht remmen. Allemaal onzin natuurlijk, maar het gevoel van die klap van die botsende auto was zo afschuwelijk, dat wil ik niet nog eens meemaken.
En wat denk je, een aantal maanden geleden waren we op vakantie in Amerika. Een auto voor ons stopt bij een voorrangskruising. Wij ook. Een fles water (dicht) valt om in de auto, mijn man is afgeleid en kijkt en laat daarbij de rem wat los. De auto gaat natuurlijk gelijk rijden en tikt de auto voor ons aan. Echt heel zacht en er was geen schade, maar de schrik is er wel (zeker nadag de andere bestuurder de polities had gebeld en er 2 politieauto's, een brandweerauto en 2 ambulances kwamen opdagen).

Probeer objectief naar het rijgedrag van je man te kijken. In principe heeft hij nog nooit een ongeluk veroorzaakt, dus óf hij heeft heel veel mazzel óf het is wat minder ernstig dan jij denkt.

Brrr....

Wij (OK, mijn man rijdt) gaan nu voor de achtste keer met de caravan en ik vind het nog altijd spannend, hoewel we nog nooit in de problemen zijn gekomen.(knock, knock: even afkloppen) Een ongeluk met de carvan is een van mijn grote schrikbeelden. Van een caravan blijft weinig over in een ongeluk.

Als jullie nooit meer met een caravan op vakantie gaan zou ik er verder niet over nadenken of je het had kunnen voorkomen. Achteraf kijk je een koe in de kont...
Mochten jullie echter ooit weer caravan-plannen krijgen dan het volgende:

Een slingerende caravan is in principe altijd te voorkomen.
Ten eerste moet je je caravan goed beladen (zware dingen op de bodem en zo dicht mogelijk bij de as).Denk bij zware spullen ook aan zaken als een stapel boeken en zelfs het spoelwater in de wc.
Ten tweede als ie toch gaat slingeren, meteen en keihard remmen.
Ten derde: ga een berg in dezelfde versnelling af als dat je er op komt, anders wil de caravan je inhalen. Dus moet je voor een helling van 8% terug naar z'n tweede versnelling dan moet je een helling van 8% ook in z'n tweede versnelling af.
En ten vierde is natuurlijk de gewichtsverdeling tussen auto en caravan erg belangrijk.

Een goede website voor tips hierover is www.trekauto.nl

Een slinger-bedwinger zorgt ervoor dat de scharnierbeweging tussen de auto en de caravan stroever verloopt en dat de caravan dus minder snel gaat slingeren. Voorkomen doet ie het echter niet.

Door veel te lezen op caravan- of kampeer fora en een speciale caravan-trek cursus te doen kan je hierna goed voorbereid en veilig op vakantie.

Ik hoop voor je dat je het ongeluk een beetje van je af kunt zetten. Komt een vakantie er dit jaar nog van?

Groeten,
Karin

kampy

kampy

18-07-2009 om 21:28

Zo'n stabilisator

tussen auto en caravan kan voor jullie juist gevaarlijk zijn. Want zo'n ding is uitdrukkelijk niet bedoeld om daardoor net iets verder te kunnen gaan, maar om de gewone kleine slingertjes die bij normaal rijden horen te dempen. Zodat je niet bij ieder windvlaagje, iedere vrachtauto die kleine slingertjes voelt, en aldus rustiger te rijden. Maar je voelt door die slingerdemping dus ook niet dat je in de probleemzone komt, tot het echt te laat is en dan is er geen redden meer aan.
Het uitgangspunt is dat je zonder slingerdemper moet kunnen rijden zonder problemen. Dat kan door goede belading, goede gewichtsverhoudingen, goede rijstijl, juiste snelheid. Als dat allemaal snor zit dan kun je voor het comfort een slingerdemper gebruiken, anders zeker juist NIET doen.

Volgens mij

zit je behoorlijk met het ongeluk in je maag, maar het lijkt erop dat je nog meer de rijstijl van je man in je maag zit. Zo komt het in ieder geval op mij over.

Tja, had je dit kunnen voorkomen? Wie zal het zeggen. Al denk ik dat zo'n cursus voor veel mensen goed zou zijn. En wat betreft de rijstijl van je man... ik kom mensen als hem vaak genoeg tegen op de snelweg en scheld ze 10 slagen in de rondte. Ik denk ook dat heel veel mensen op dezelfde manier aan hun rijbewijs zijn gekomen als je man. Maar ik kan mij voorstellen dat je er soms niet vrolijk van word als je er naast zit. Blijkbaar heb je al geprobeerd om het bespreekbaar te maken, maar is dat niet gelukt. Wat dacht je van 100 minuten rijles voor zijn verjaardag? Heb ik bij mijn man gedaan. Die had al 12 jaar zijn rijbewijs, maar reed al 10 jaar geen auto meer. En elke keer kon ik rijden onder het mom dat hij onzeker was, dus heb ik dat toen voor hem geregeld. Wel een andere situatie omdat jouw man wel vaak op de weg zit. Blijft moeilijk, want je hebt ook nog zoiets als het mannelijk ego...

Tja, volgens mij heb je dus niets aan mij. Wens je wel succes met het verwerken van de schrik!

Greetz
Mariska

liat

liat

19-07-2009 om 20:34 Topicstarter

Lief al die reacties

Ik ben er al wat meer overheen. Ik denk dat ik mijn man toch wel verder kan vertrouwen. Hij houdt bijvoorbeeld al veel meer afstand dan vroeger. Die caravan is bij mij ook een keer wat gaan slingeren.

Ik denk wat we eigenlijk "fout" hebben gedaan is dat we te weinig kennis van zaken hadden: we hadden gewoon zo'n cursus moeten doen.

Maar... dit is inderdaad allemaal achteraf gepraat: voor ons nooit meer een caravan. Misschien wel een kampeerauto voor na het pensioen, maar dat duurt nog heel lang.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.