Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

01-11-2010 om 19:58

Online inburgeringstest

er heeft hier weleens een link gestaan naar een aantal vragen waarmee je kan bepalen hoe ver je ingeburgerd bent. Wie weet waar ik die kan vinden?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ehm... 5,1

mag ik mijn gezin meenemen als ik wegmoet, of moeten die juist blijven???

wat erg dit!

Jons

Vic

Vic

02-11-2010 om 20:57

Dat is gek

Een 7.4, valt een beetje tegen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

02-11-2010 om 23:30

Een zesje.
Maar eh... deze test is toch niet echt serieus hè?

Manda

Ach, zoals Pechtold al zei: Als de buurlanden hetzelfde beleid hanteren als Wilders graag wil, dan kan ik wel asiel aanvragen, maar krijg het nergens

pecas

pecas

03-11-2010 om 09:23

Ijsvogeltje

Ja hoor, bloedserieus! Wij zijn toevallig net bezig met naturalisatie process en liggen met oefenen helemaal in een deuk!
Ik had trouwens een 6.1 en man een 4.4. Zo zie je, die buitenlanders snappen er helemaal niets van, haha... Hij moet nog veel leren, zoals wat hij moet antwoorden als hij op kantoor een taartje aangeboden krijgt en hij wilt liever niet, hééél belangrijk, o ja, nog een vraag die hier niet bijstond. Iets in de trant van:

Je bent het niet met je vrouw eens over iets.. wat doe je
a) je zegt dat ze niets te vertellen heeft
b) je slaat ze
c) je vraagt of ze haar mening kan bijlichten

Ze nemen dus aan dat alle buitenlanders gewend zijn hun vrouwen op te sluiten of te meppen.... leuk he!!

Pecas

Gedaan

en iets van een 5,3.

ik weet ook nog een vraag:

Als de buurvrouw je uitscheldt voor 'gore kut buitelander' wat doe je dan:

a. je zegt, wat zit uw haar leuk
b. je zegt, schelden schelden doet geen zeer een klap voor je kop doet veel meer
c. wat je zegt ben je zelf met je kop door de helft
d. in een betere wijk gaan wonen zonder blank tokkie volk en hopen dat daar wel nette en vriendelijke Nederlanders wonen

7,4

Ik mag dus blijven. Wel vermeldingswaard is dat manlief (2 nationaliteiten, niet dat ie dat wil...maar van 1 komt ie niet af. Wel 1 paspoort) er een tijdje geleden een 9,1 voor haalde (1 fout was het)....
Belachelijke test trouwens...
Ik vraag me ook af of die test iedere keer hetzelfde is? Dan kan je toch gewoon de antwoorden uit je kop leren?
groeten albana

6,1

Ik mag dus blijven c.q. terugkomen . Ben bang dat ik voor een Duitse inburgeringstest als een baksteen zal zakken.

bibi63

bibi63

03-11-2010 om 14:51

een 5,3....... ben ik echt zo dom
Groetjes,
Bibi

Jade

Jade

03-11-2010 om 22:51

6,1

ik mag dus blijven

Maar er zaten vragen tussen......belachelijk gewoon.....

Primavera

Primavera

04-11-2010 om 10:31

Ik ben al weg

Ik had een 5,1 met een paar sociaal wenselijke antwoorden, maar ik ben al weg en niet van plan om voorlopig terug te komen.
De test is natuurlijk in één woord idioot. Als er dan zonodig een test moet zijn, wat ik zeer betwijfel, waarom dan niet eentje die je zelfredzaamheid test. Het heeft absoluut geen toegevoegde waarde om het spoorboekje met treinreistijden uit je hoofd te moeten leren, veel nuttiger zou het zijn als je de vraag kreeg waar je die tijden zou kunnen vinden. Geboren Nederlanders gaan over het algemeen ook op zoek op internet, spoorboekje of een informatienummmer bellen als ze iets dergelijks willen weten. Dan kom je tenminste ook gelijk te weten welke trein je moet nemen en waar je eventueel moet overstappen als je om een bepaalde tijd in een bepaalde plaats moet zijn.
Mijn ervaring met emigreren is dat je eigenlijk alles wel leert door gewoon te vragen. Het enige wat echt nodig is, is je uit kunnen drukken in een taal die door de meeste mensen in dat land wordt begrepen en gesproken.
Groeten Primavera

Massi Nissa

Massi Nissa

04-11-2010 om 16:55

Exact

Je moet zo snel mogelijk de taal onder de knie krijgen als immigrant, de rest komt vanzelf. Je kunt dan zelf gaan Googlen, de buurvrouw vragen etc.
Groetjes
Massi
PS: Het blijft trouwens nog jaren een beetje raden, hoor, voor immigranten. Mijn man heeft nog regelmatig situaties waarbij hij denkt: is dit nu cultuur of gewoon karakter?

Massi

"PS: Het blijft trouwens nog jaren een beetje raden, hoor, voor immigranten. Mijn man heeft nog regelmatig situaties waarbij hij denkt: is dit nu cultuur of gewoon karakter?"

Dat heb jij vermoedelijk ook jegens je man? Ik wel tenminste bij de mijne.

Toevallig heb ik een collega met dezelfde achtergrond als mijn partner en dat is wel aardig, soms herken ik inderdaad dingetjes. Dan boek ik dat onder het kopje 'cultuur'; hoewel het ook dan natuurlijk nog best een karaktertrek zou kunnen zijn

Groeten,

Temet

Massi Nissa

Massi Nissa

06-11-2010 om 08:58

Ja hoor

Temet, erg herkenbaar postje weer.
Groetjes
Massi

Dat vind ik dan ook weer leuk, massi en temet

..want dan herken ik weer hoe mijn moeder nu al 42 jaar met dat soort vragen worstelt.

Of eigenlijk vooral met aannames van anderen, die haar cultuur dachten te kennen omdat ze uit het nabije europese buitenland komt, en dus constant karakter met cultuur verwisselden én andersom.
Jaja, die welwillende tolerante nederlanders...

tis ook wat ik altijd denk als het onderwerp 'emigratie' ter sprake komt.. mensen zien niet wat er bij komt kijken.

Maylise

Maylise

06-11-2010 om 20:10

5.5

Mijn score was 5.5. Ik vind het trouwens wel redelijk zwaar becijferd. Ik had maar ongeveer 7 fouten op de 36 vragen. En dan toch maar een 5.5. Hoewel bij je theorie examen mag je ook maar 5 fouten hebben op de 50 voor je gezakt bent.

Ik vind de vragen trouwens nergens op slaan. De laatste vraag is een strikvraag en dat lijkt me op een inburgeringsexamen echt niet kunnen. En of ik wel of geen kaartjes stuur of wel of niet op bezoek ga bij pasgeboren babies of net gehuwden mag ik nog altijd zelf weten En naar het Consultatiebureau gaan is niet verplicht dus belachelijk dat het antwoord fout wordt gerekend.

Maar even serieus dit is toch niet de echte inburgeringstest? Die allochtonen moet maken?

Mijn man heeft nooit zo'n test gemaakt dus ik kan het hem niet vragen. Hij was sowieso gezakt op deze test.

Maylise

Maylise

Maylise

06-11-2010 om 20:17

Primavera

Ik ben het helemaal met je eens. Taal is het enige wat echt belangrijk is. Zolang je niet in de taal je kunt uitdrukken van het land waar je woont ben je overgeleverd aan wat anderen je wel of niet vertellen en ben je volledig afhankelijk van de bereidheid van anderen om moeite te doen om zich in een andere taal verstaanbaar te maken. Dat werkt gewoon niet. De taal leren en de rest komt vanzelf. Als je de taal goed beheerst kan je zelf actief op zoek gaan naar informatie en dan leer je de cultuur ook vanzelf kennen.

Sowieso vind ik dat hele cultuur gebeuren niet zo interessant. Natuurlijk is het handig om wat basis dingen te weten als je ergens heen gaat maar binnen een cultuur heb je vaak weer zoveel sub culturen en andere dingen dat het toch geen zin heeft om je daar uitgebreid in te verdiepen. Je loopt er vanzelf wel tegen aan. En uiteindelijk hebben mensen altijd meer gemeen dan ze niet gemeen hebben. ik verbaas me juist altijd over hoeveel overeenkomsten er tussen mensen in volkomen andere landen bestaan.

Maylise

Kari1

Kari1

07-11-2010 om 13:40

Cultuurgebeuren

De taal leren is natuurlijk een eerste vereiste. Maar “dat hele cultuurgebeuren” niet zo interessant? Ik kan goed meevoelen met Temet, Massi en Rodebeuk dat dat wel degelijk een item kan zijn.
Ik heb sinds enige tijd een collega die afkomstig is uit Duitsland, gepromoveerd, hele slimme vent en ook vaktechnisch/praktisch op erg hoog niveau. Heeft bij aanname binnen een paar weken bijna perfect Nederlands geleerd in zo’n de nonnen van Vught constructie – en staat nu op het punt van vertrekken omdat de situatie niet meer gezond voor hem is…
Hij ligt slecht bij veel mensen hier, wordt arrogant en betweterig gevonden en krijgt van het management ook te horen: het ligt aan jou, jij moet veranderen, jij laat mensen niet in hun waarde. Ik vind het een waardevolle en kundige medewerker en wat ik zie is dat hij doet waar hij voor is aangenomen, namelijk de vinger op zere plekken leggen en andere constructies daarvoor opzetten. En dat zegt hij dan ook gewoon, hij is immers degene met de hoogste opleiding en de meeste kennis en kunde? Fout!! In Duitsland mag dat zo gaan, in Nederland trap je daarmee op allerlei veel te lange lichaamsdelen van mensen die niet aan jouw kennis kunnen tippen maar wel een mening hebben en “het altijd al zo gedaan hebben”. Het doorvoeren van zulke verbeteringen vraagt dat je je in bochten wringt om die lichaamsdelen te ontwijken, en zelfs naar suboptimale oplossingen toewerkt. Omslachtig, duur en daarmee niet in het belang van het bedrijf. (En daarom in het verleden iedere keer mislukt.)
Het nare is dat ons management hem ook nog afvalt en de schuld van de communicatieproblemen geheel bij hem legt, terwijl ik denk dat ze hem zouden moeten steunen in het omgaan met dit stukje Nederlandsheid en de anderen zouden moeten wijzen op zijn stukje Duitslandheid. Ze hebben hem immers juist aangenomen om die problemen te tackelen? Zelf zegt hij (in mijn ogen terecht) dat de problemen niet uitsluitend bij hem liggen maar dat er aan béide kanten een oplossing gezocht moet worden. Ons starre management wil daar niet van weten.
Ik zeg wel eens dat hij eigenlijk te goed Nederlands spreekt. Daardoor verwacht iedereen dat hij ook maar meteen al die cultuurdingetjes (wat zeg je waneer en in welke bewoordingen tegen wie, wat ligt gevoelig en wat niet) onder de knie heeft. En dat, zoals Rodebeuk zo mooi aangaf, vergt veel langer.
Taal is belangrijk, maar het cultuurgebeuren ook.
Kari

Kari1

Kari1

07-11-2010 om 13:45

Oja

hoe ik op dat hele verhaal kwam is omdat volgens mij ons management dus ook de fout maakt karakter en cultuur op 1 hoop te gooien: jij bent te bot, jij laat mensen niet in hun waarde, dus jij moet dat in jezelf veranderen. Terwijl het geen karakter-item is maar een cultuurverwarring. Ik heb als persoon geen enkele moeite met hem, 't is echt een aardige vent.
Kari

Kaaskopje

Kaaskopje

07-11-2010 om 15:30

Cultuurdingetje

Wij zitten op het werk met een situatie waar we ons van afvragen waar je het moet plaatsen. Een collega die in functie mijn leidinggevende is, is van Turkse afkomst. Iedereen ligt met haar in de clinch over hoe ze haar 'ondergeschikten' benaderd. Redelijk bot, haar functie betekent voor haar dat ze voorrechten heeft, bij zaken waar ze ons op aanpakt, alsof ze het tegen kinderen heeft, en nog wat dingen die je ook gewoon kunt gooien op 'leidinggeven moet je kunnen'. We neigen nu naar de mening dat het een cultuurdingetje is waardoor ze zich zo boven ons stelt. Ze is Turkse, heeft thuis 'de broek aan' (als je hoort hoe ze haar man commandeert!) en trekt dat door naar haar werk. We hebben ook een mannelijke collega van Marokkaanse afkomst en daar is dit probleem totaal niet mee, dus het ongenoegen ligt absoluut niet in het moslim zijn, laat ik dat benadrukken.

dc

dc

07-11-2010 om 17:48

Cultuurdingetjes

Natuurlijk zijn culturele aspecten belangrijk, maar het is te gek voor woorden dat subjectieve culturele aannames gebruikt worden om mensen wel of niet tot een land toe te laten. (Ik vind een hoop van de vragen namelijk duidelijk wijzen naar sociaal wenselijke antwoorden, die door de meeste nederlanders ECHT niet in praktijk gebracht worden. Hoeveel van jullie hebben weleens op 1 januari de stoep geveegd??)

Kun je je voorstellen als Spanje eist dat je zeker een half uur te laat komt voor een afspraak, anders kun je inburgeren wel vergeten? En avondeten om 6 uur? Ben je gek! Niet voor tienen, anders het land uit!

Maylise

Maylise

07-11-2010 om 18:17

Cultuur

Het is niet zozeer dat ik cultuur niet belangrijk vind maar wel dat ik soms vind dat er te veel de nadruk op wordt gelegd.

Toen ik net getrouwd was kwam mijn man vaak aan met zinnen als 'bij ons doen ze het zo' of 'ja maar in mijn cultuur'. Ik kon hem op een gegeven moment wel weet ik wat aandoen. Ja leuk wat ze bij jullie doen maar wat vind jij er nou van. Begin eens een zin gewoon met 'ik vind'. Uiteindelijk begreep hij wel wat ik bedoelde daarmee en is hij dat ook meer gaan proberen. Natuurlijk speelt cultuur wel een rol en is zijn mentaliteit gevormd door waar hij is opgegroeid. Echter uiteindelijk moet hij ook zelf eens gaan nadenken over waarom hij bepaalde dingen doet of juist niet doet. Dat geldt overigens ook voor mij hoor, daar niet van. Op een gegeven moment moet je toch eens boven je achtergrond uitstijgen en meer zelf een mening vormen.

Culturele integratie gaat meer vanzelf. Daar hoef je geen testen voor af te leggen. Als je de taal spreekt en lokale vrienden maakt leer je vanzelf de ongeschreven gedragsregels kennen. Zelfs binnen zo iets simpels als een huwelijk merk je dat. Na meer dan 20 jaren samen te zijn heb ik gemerkt dat we inmiddels wel volledig geïntrigeerd zijn. Ik snap zijn cultuur, hij de mijne en we zijn allebei veel meer dan die cultuur alleen. Dat stukje is uiteindelijk niet het meest belangrijke.

Verder ben ik er zelf gewoon niet zo mee bezig. Ik heb in verschillende landen gewoond en heb nooit het idee dat ik me enorm aan moest passen of iets heel anders moest doen dan ik was gewend. Natuurlijk zijn er mentaliteitsverschillen maar daar kom je wel uit. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat in bepaalde landen dat anders is. Ik heb alleen maar in Westerse landen gewoond (en een korte episode in Libanon) dus dat ligt sowieso dichter bij elkaar. Het is sowieso overal mijn ervaring dat veel glimlachen, altijd beleefd en vriendelijk blijven het belangrijkst is en als je dan eens een faux pas maakt neemt echt niemand je dat kwalijk.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

07-11-2010 om 20:46

Cultuur is lastig

Ik vind cultuur een lastig begrip. Aan de ene kant word ik behoorlijk chagrijnig als er teveel mensen over een kam worden geschoren: "Nederlanders zijn ongemanierd", Limburgers dit en Turken dat. Sjonge, heb je ze dan allemaal ontmoet? Aan de andere kant zijn er natuurlijk wel generalisaties die *meestal* kloppen. Zo meen ik dat het toch wel vaak klopt dat mensen uit een zuidelijk klimaat het huis gemiddeld warmer stoken dan Nederlanders. Maar ook dat kan een foute overgeneralisatie zijn.
Het lastigst is dat iedereen graag een uniek individu is, maar a) niet graag zijn eigen cultuur afgekraakt hoort worden, zeker niet door buitenstaanders, en b) als puntje bij paaltje komt, de eigen cultuur beziet als het meest vertrouwd (en daardoor ook vaak het meest logisch, het meest voordehandliggend, het mooist, etc). Komt nog bij dat de meeste mensen zich niet met de nationale cultuur vereenzelvigen (als die al bestaat, zie Maxima), maar met allerlei elkaar overlappende subculturen: zo kun je tegelijkertijd behoren tot de volgende groepen: linkse intellectuelen, Star-Trek-conventie-gangers, food aficionado's, marathonlopers etc. Cultuur is lastig te benoemen, maar heel diep gevoeld. En dat maakt het een teer onderwerp.
Groetjes
Massi

Kaaskopje

Kaaskopje

08-11-2010 om 02:05

Cultuur?

Er wordt serieus over nagedacht op ons werk hoe we haar gedrag moeten verklaren en daarbij wordt echt wel meegenomen dat het gewoon een mens met bepaalde opvattingen kan zijn die niet strookt met wat we gewend zijn, zoals dat bij een willekeurige andere leidinggevende ook het geval kan zijn.
Natuurlijk moet een leidinggevende zich als het nodig is boven de ´gewone´ werknemers kunnen zetten, anders is er geen overwicht. Maar we krijgen het gevoel dat het dat niet alleen is. Mijn zus had lang geleden een vriend afkomstig uit Mauretanië. Hij vond het verbazingwekkend hoe vrouwen zich in Nederland opstelden ten aanzien van hun man. Hij vond Nederlandse vrouwen behoorlijk onderdanig. Nou... dat was in zijn land wel anders! Daar waren de vrouwen de baas. Zijn moeder deelde de lakens uit en dat was normaal. En in die richting denken we dus met de betreffende leidinggevende. Maar of die gedachte hout snijdt weten we niet.
Op het werk zijn we qua afkomst heel gemengd, dus in dat opzicht zijn we wel wat gewend. Iemand niet mogen vanwege de afkomst is niet aan de orde.
De Marokkaanse man is overigens een 'happy single'.

tonny

tonny

08-11-2010 om 10:23

Hee, apart! maylise

Maylise: 'Zelfs binnen zo iets simpels als een huwelijk merk je dat.'

Ik vind een huwelijk van alles, maar 'iets simpels' - hoe kom je erop

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.