Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

02-09-2009 om 18:39

Onthaasten... doe je dat? hoe?

Naar aanleiding van het 'snelle thee draadje' een onthaastingsdraadje.

Ben je wel eens 'onthaastend' bezig of conflicteert dat met een efficiënt leven?

Tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

02-09-2009 om 19:20

Ohja

Ik probeer het wel,zelfs als ik het druk heb.Ik heb gemerkt dat als je alles op je gemak doet,het net zo snel gaat!Ik waak er voor als een stresskip rond te hollen,en het bevalt me heel goed.Tuurlijk lukt het niet altijd,maar het streven is er.En bijvoorbeeld morgen,voor het eerst in weken ben ik dan een middag helemaal alleen thuis,dan ga ik borduren.Zeer onthaastend,heerlijk!
bastet

Fiegel

Fiegel

02-09-2009 om 20:29

Hier de ultieme onthaaster...

Hier de ultieme onthaaster...Ik heb het nl. gewoon nooit druk. Kan ik niet tegen. Ik plan altijd ruim, zodat ik de tijd heb. Of ik plan niks, en zie wel hoe het loopt. 's Morgens heb ik bijvoorbeeld minstens een uur nodig om op te staan, te douchen, aan te kleden en te eten. Ik kan het ook in een half uurtje, maar dan voel ik me veel te gehaast en gestresst. Dus dan sta ik liever nog wat eerder op.

Prulletje

Prulletje

02-09-2009 om 20:32

Fiegel

Ja maar, hoe dan? Ik voel me ook veel beter als ik een uur de tijd heb 's morgens. Maar ik kan mijn bed niet uitkomen en daardoor heb ik dus toch altijd haast.
Onthaasten doe ik vaak genoeg. Met een boek of de laptop. Maar op momenten dat het kan. In de ochtend dus nooit helaas, maar dat zou ik wel graag willen.

Prulletje

Fiegel

Fiegel

02-09-2009 om 21:08

Tja...

Ik kan ook slecht mijn bed uit 's morgens, 3 keer de wekker uitzetten en dan nog willen slapen. Maar ik ga er dan toch uit, omdat ik anders teveel moet haasten. Het is dus gewoon óf eerder eruit en niet haasten, óf later er uit en wél haasten. Dus misschien je wekker nog een kwartier eerder zetten, er wat langer over doen om uit bed te komen en dan heb je nog een uur voor douchen/aankleden/eten.

Voor onthaasten moet je de tijd nemen!

Kiki

Kiki

02-09-2009 om 21:10

Onthaasten en ontspannen

daar ben ik echt notoir slecht in!

Maar zelfs al heb ik een uur om me te douchen en klaar te maken kom ik nog op tijd het huis niet uit.

Ik ben volgens mij niet in staat ergens op tijd te komen

Kaaskopje

Kaaskopje

03-09-2009 om 01:59

Ben erg goed in onthaasten

Ik haast me alleen maar om de trein te halen, verder niet.

Efficient

Ik wil ook graag efficient bezig zijn. Onthaasten is voor mij moeilijk, omdat ik ergens het idee heb dat ik alle tijd 'nuttig' moet besteden. Nuttig mijns insziens dan, meneer Clo vindt niksen op de bank altijd ook heel nuttig. En misschien is dat (soms) ook (heel soms dan) wel zo. Dus zeg ik tegen mezelf dat ik nu moet onthaasten, dat is ook een 'klusje'. Even lekker tv kijken ofzo, met wat lekkers erbij en dan geef ik mezelf een kwartiertje of een half uurtje, ik noem maar wat. Buitenshuis kan ik trouwens weer wel uitstekend onthaasten

tonny

tonny

03-09-2009 om 11:35

Ik ben er héél slecht in

mijn nuttigheidsgevoel steekt constant de kop op.

Mijn favoriete onthaastingstijden zijn treinreizen of de waterbus. Heerlijk.

tonny

ijsvogeltje

ijsvogeltje

03-09-2009 om 13:25

Ik word er steeds beter in

Het lukt mij steeds beter om te onthaasten. Volgens mij is het belangrijk om het eeuwige 'moeten' uit je systeem te halen. Ik 'moet' van mijzelf gewoon niet meer zoveel als vroeger. Ik heb het ook niet meer nódig. Ik vond mij zelf altijd vreselijk onmisbaar en belangrijk. Ik moest bij iedere vergadering zijn, iedere ouderavond, alles moest netjes aan kant zijn etc. etc. Zie hier het stereotype perfectionistische werkende moeder.
En weet je, ik ben er achter gekomen dat de wereld gewoon doordraait, ook als ik een avond met een boek op de bank zit. En dat mijn baas zeer tevreden over mij is, ook al werk ik niet meer zo hard als eerder. En mijn familie en vrienden vinden mij nog net zo aardig als altijd, ook al loop ik mij wat minder de benen uit het lijf om iedereen regelmatig te zien. En mijn kinderen en man vinden mij nog net zo lief, ook al is het huis minder schoon dan het ooit was. Ik vind andere dingen belangrijker!
Zijn dit de wijsheden die horen bij het ouder worden?

Waterbus?

Tonny, dat zijn nou woorden waar ik me alleen al van de klank onthaast voel.
Klinkt heerlijk, een bus op het water...
n@nny

Mamvantwee

Mamvantwee

03-09-2009 om 14:03

Onthaasten heb ik echt moeten leren

Helaas via de harde leerschool van het overspannen zijn, maar dat doet er even niet toe: het resultaat is hetzelfde.

Ik herken het verhaal van Ijsvogeltje: bij alles zeg ik: ja, ik ook. Ik denk dat het voor mij ook komt door het ouder worden. Ik leg de prioriteiten gewoon anders dan vroeger. De wereld draait niet om mij, vroeger zei ik 'jammer genoeg', nu zeg ik 'gelukkig maar'!

Merk het verschil:

1. een dag die je begint met een lijstje (was, boodschappen, kinderen naar school, verjaardagskadootje kopen, de tuin van onkruid ontdoen en grasmaaien) waarna je de hele dag je lijstje afwerkt.

2. een dag zonder lijstje, waarop je de kinderen naar school brengt, op de terugweg boodschappen doet en en passant als verjaardagskadootje een doos bonbons meeneemt, thuis rustig koffie drinkt en al kletsend met de buuf ontkruid wiedt. Kinderen ophaalt, en tijdens het middageten een wasje draait. De middag gezellig doorkomt met spelletjes en bijkletsen met een vriendin aan de telefoon (en tussendoor nog een wasje draait), en 's avonds als de kinderen slapen maait je man het gras.

Die tweede dag overkomt mij steeds vaker. Heerlijke dagen zijn dat: en toch véél gedaan...zonder stress.

groet, Mamvantwee

jippa

jippa

03-09-2009 om 15:59

Gaat beter

OOk hier een druk, vol leven. Fulltime werk, dochter, help graag anderen, doe graag alles goed...Gelukkig nooit overspannen geweest.
Toch merk ook ik dat nu ik wat ouder word, dat ik beter word in af en toe onthaasten. Als ik erg op lijstjes ga leven wordt het tijd rust te nemen. Ik zeg af en toe wel eens iets af, dat deed ik vroeger nooit. Ik probeer ook te accepteren dat iets soms gewoon niet helemaal fantastisch gaat. Jammer dan. Er gaat nog genoeg wel goed. Soms ga ik ook bewust even wat later naar mijn werk, of ik loop naar mijn werk ipv gehaast fietsen. Gewoon van die kleine momentjes kiezen voor mezelf, herlijk vind ik dat. En ik ben ook beter na gaan denken over prioriteiten. Wat wil ik echt? En wat kan ik ook wel eens overslaan.
Die twee dagen van mamvantwee vind ik mooi omschreven.

amar

amar

06-09-2009 om 10:46

Wat mij kan helpen

...is al weken van te voren een streep zetten in mijn agenda op avonden waarvan ik van te voren weet dat ik eigenlijk bij zou moeten tanken/onthaasten omdat ik de avonden daarvoor heel laat naar bed zal gaan(cursus,vergadering etc).
Ik plan onthaasting structureel in -.
Ik ken mezelf: als zich iets aandient, zeg ik nl snel 'ja, ik kan'.

Ik ben ook voor onthaasten

En heb gelukkig een partner die dat goed kan.
Het voorbeeld van de 2 dagen vond ik ook erg goed. Ik ben ook echt een lijstjesmens en op mijn werk gaat dat prima, maar op vrije dagen maak ik in elk geval nooit meer een volledig lijstje van alles dat ik zou willen doen. Hooguit neem ik me voor om 1 of 2 dingen te doen. Ik merk dat ik dan ook veel meer zin in dingen doen houd. Als het op een lijstje staat wordt het teveel 'moeten' en dan is het natuurlijk meteen al veel minder leuk.

Vonda

amk

amk

09-09-2009 om 09:09

Lijstje

ik maak juist op vrije dagen een achteraf lijstje.
Net als Vonda een lijstje met 1 of 2 dingen die ik wel echt wil doen, maar vervolgens schrijf ik daar allerlei kleine klusjes bij zodra ik ze gedaan heb. Zoals de kattebak verschonen, planten water geven. Dan lijkt het aan het eind van de dag dat je heerlijk veel gedaan hebt, en dat geeft een tevreden gevoel. En staat er niets dan is het ook goed, want dat was je toch al niet van plan.

Linda99

Linda99

09-09-2009 om 13:47

Yoga

De ultieme manier om te onthaasten is mijn wekelijkse yoga-les. Heb ik nog bij niemand anders gelezen. Is echt heeeerlijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.