Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

25-03-2012 om 15:22

Ontvolking oo

vergrijzing zal ik maar niet zeggen, maar OO raakt toch wel wat ontvolkt vergeleken met een jaar of vijf geleden. Hoe zou dat komen?

Maken de nieuwe ouders van nu een FBpagina aan voor contact met anderen?
Vindt men anno nu OO te oubollig of zo, met onze degelijke oranje pagina's zonder flitsende lay-out?
Is er een leuker forum?

Ik vind het best jammer!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sinas

sinas

25-03-2012 om 15:43

Valt mij ook op

er zijn tijden geweest dat je wel 3 keer per dag moest kijken om de draadjes bij te houden, maar het wordt steeds minder.

Vic

Vic

25-03-2012 om 15:57

Idd

En degenen die er zijn, hangen hier al 10+ jaar rond. Soms mis ik ook ineens mensen, of ik heb iets nodig uit het archief en zie dan veel reacties van mensen die plots 'verdwenen' waren. Soms zijn ze er natuurlijk nog wel maar met een andere naam.

Persoonlijk

Vind ik dit een zeer nuttig forum met veel wijze uilen
Merk wel dat er een soort ons kent ons-clubje is en dat bijv vaak niet wordt gereageerd als ik een reactie geef. Niet zo stimulerend.
Terwijl ik alleen al van de verhalen en reacties van anderen al veel inzichten heb opgedaan.
Maar ik ben misschien toch te jong ofzo..

Foo

Foo

25-03-2012 om 16:07

Zelf

Dat is mij ook opgevallen, Tonny. Ik zelf kom hier ook niet zoveel meer. Ik loop hier al een jaar of 12 rond. Ik merk dat ik hier minder kom omdat de kinderen groter zijn geworden en minder behoefte heb aan contacten met andere ouders. Verder vind ik de laatste tijd de toon in een aantal discussies nogal heftig en zelfs aanvallend waardoor ook volgens mij een aantal mensen heeft afgehaakt. Het ons kent ons gehalte spreekt mij ook minder aan (dat is toch een beetje gekomen na de meetings waar ik bewust niet naar toe ben geweest). Dat zijn voor mij redenen hier minder vaak te komen. Mocht er nog meer te binnen schieten dan laat ik dat weten.

bibi63

bibi63

25-03-2012 om 16:10

Reclame?

Ik zit al sinds ca. 10 jaar vaak op dit forum en inderdaad valt mij de mindere hoeveelheid berichten de laatste tijd op. Ik heb zelf geen idee meer hoe ik hier terecht ben gekomen, de site gevonden heb. Maar ik kom er nooit iets van tegen. Dus ik heb een beetje het vermoeden dat de site niet actief 'reclame' maakt en dat een deel van het 'oude' publiek langzamerhand uit de kinderen raakt en minder vaak of niet meer komt.
Dus ik denk: OO moet zich meer laten zien!

Gr. Bibi

Meelezer

Meelezer

25-03-2012 om 16:28

Ik denk...

Dat het toch wel veel te maken heeft met het redelijk hoge "ons kent ons" gehalte van dit forum.
Ik lees al jaren mee, en af en toe plaats ik een bericht of reageer ergens op. Sommige periodes vaak, dan weer een hele tijd niet of nauwelijks.
Het valt me op dat op "nieuwelingen" een stuk minder wordt gereageerd, of men volstaat met het verwijzen naar het forumarchief.
Ook wordt er vaak vanuit gegaan dat als je reageerd je iemands achtergrond kent, en word je er een beetje op afgerekend als dat niet zo is.
Dat maakt het voor mij persoonlijk niet zo aantrekkelijk om actiever deel te nemen aan dit forum.
Ik lees hier graag, steek er veel van op, maar de nadrukkelijk aanwezige incrowd maakt het (voor mij) er niet leuker op.
Ik ben eigenlijk wel benieuwt hoe andere meelezers dit ervaren, want volgens mij lezen er wel ontzettend veel mensen mee.

tonny

tonny

25-03-2012 om 16:43

Uiteenlopende factoren?

Het 'ons-kent-ons' zal vast meespelen. Net als in het gewone leven. Ik groet een niet-bekende weliswaar vriendelijk, maar iemand die ik al vaak heb gesproken spreek ik persoonlijker aan. Dat werkt hier ook zo.

Dat ons-kent-ons zou (nog) geen rol moeten spelen bij de eerste paar rubrieken, dat zijn per definitie allemaal starters - maar die komen er zelden meer, daar zou reclame kunnen helpen?

Dat er op 'onbekenden' minder attent wordt gereageerd, daar zouden we als stamgasten op kunnen letten.

Dat de toon van de discussies minder prettig is dan eerder, misschien, ik weet het niet, er waren vroeger soms ook heftige gesprekken en op andere fora gaat het er bepaald niet gezelliger aan toe.

Of het al dan niet naar meetings gaan meespeelt, dat vraag ik me af. Ben naar verscheidene meetings geweest, maar heb maar een paar mensen 'onthouden' van die gelegenheden en er waren heel wat mensen bij die nu al lang niet meer op OO komen - of niet meer reageren.

Dat je na tig jaar ouderschap minder behoefte hebt aan contact met andere ouders, ja, dat geloof ik ook wel.Hoewel er altijd wel weer iets kan gebeuren waarvan je denkt 'hee, hoe zouden anderen daar tegenaan kijken.'

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2012 om 18:07

Mjah

Ik mis veel mensen, ik zie ook in de baby/zwangerschap/peuterdraadjes weinig nieuwelingen,
het ons kent ons gehalte is te hoog, en de hoeveelheid persoonlijke aanvallen ook. Als ik hier nieuw zou zijn, zou ik afhaken denk ik.

Nancy

Nancy

25-03-2012 om 18:31

Eens met fiorucci

Ik ben al jarenlang aanwezig op OOL. Soms lees ik tijdenlang alleen mee, dan weer plaats ik een bericht / berichten of een vraag. Ik ben volgens mij inmiddels zeer herkenbaar. Ik durf hele persoonlijke dingen daarom ook niet te plaatsen. Ik heb soms wel een uitgesproken mening maar ook die houd ik dan eerder voor me dan die uit te spreken want want Fiorucci ook al schrijft, de persoonlijke aanvallen zijn af en toe behoorlijk heftig, zo ook het "ons kent ons" gehalte. Ik heb niet echt het gevoel dat ik erbij hoor, maar ook niet dat ik er buiten val. Ik pik gewoon op waar ik iets aan heb en probeer er te zijn voor mensen die iets hebben aan mijn bijdrage. Ik moet zeggen dat ik OOL nog steeds wel belangrijk vind voor mij als moeder, je kunt er altijd wel iets van opsteken en mogelijk ook terugdoen....

tonny

tonny

25-03-2012 om 18:44

Dat vind ik nou ook!

'Ik moet zeggen dat ik OOL nog steeds wel belangrijk vind voor mij als moeder, je kunt er altijd wel iets van opsteken en mogelijk ook terugdoen....'

Daarom vind ik het ook zo jammer als OO ontvolkt.

Margriet*

Margriet*

25-03-2012 om 20:10

Onze generatie

Die de boel al zo'n 10 jaar bevolkt is ondertussen 40+. Wij hebben meegelift op het succes van internet en fora denk ik. Ondertussen is de sociale media zo enorm uitgebreid dat je als jonge ouder niet meer thuis zit te vereenzamen maar makkelijker contact houdt op andere manieren met dierbaren. Ik denk dat dat meespeelt. Leuk onderzoek trouwens voor een student. De opkomst en neergang? van fora?

Fiorucci

Fiorucci

25-03-2012 om 20:18

Overigens

Ben ik benieuwd hoe de redactie hier tegenaan kijkt.

Vic

Vic

25-03-2012 om 20:20

Andere fora

Ik lees wel eens mee op andere fora. Over het algemeen gaat het er daar net wat anders aan toe dan hier, en de gemiddelde leeftijd ligt vermoedelijk een jaar of 15 lager. Wat dat betreft denk ik dat jonge moeders hier ook vrij snel klaar zijn. Als er al eens eentje waagt een vraag te stellen, duiken er gelijk een stel pinnige ongeveertigers met 10+ jaar moederervaring bovenop. Dan kun je beter naar het Viva-forum gaan, want daar wordt veel liever gereageerd op nieuwelingen. Op andere vlakken is daar een stuk minder deskundigheid want ik verbaas me nog wel eens over het niveau van de antwoorden op vragen. Dat hebben we hier dan weer wel

neteret mut

neteret mut

25-03-2012 om 21:02

Rubrieken

Er zijn verschillende rubrieken waar ik nooit kijk, idd die waar ik in mijn gevoel niets meer te zoeken heb ( zwangerschap, baby bv) En ik realiseer me dat ik daar dan ook geen tips zou kunnen geven als er een vraag gesteld word. Mogelijk dat de moeders die daar komen te weinig reacties krijgen om het leuk te houden en dan maar ergens anders heengaan, ook al krijgen ze daar minder goede tips (ik doe maar even alsof ik zoveel te bieden heb).
Verder is mijn ervaring of is het meer een gevoel, dat als ik ergens een opmerking/ reactie plaats die of niet gelezen wordt of er komt geen reactie meer op. Resultaat is dat ik nog wel hier en daar lees maar steeds minder reageer.
Leegloop zal meerdere oorzaken hebben, vraag is of het erg is en evt wat eraan gedaan kan worden.

krin

krin

25-03-2012 om 21:03

Tja

Het wordt wat stil hier de laatste tijd, ja. En ik vind dat ook jammer. Draadjes worden ook minder lang dan ze wel eens werden, ook omdat er minder gegeind wordt. En de toon is wat vaker pinnig dan toen ik hier net kwam, voor mijn gevoel. Ik loop hier nog geen tien jaar rond, overigens.
Dat pinnige is trouwens naar mijn idee juist niet tegen nieuwelingen of relatief onbekenden. Juist oudgedienden springen elkaar op de nek (over stokpaardjes, of omdat ze al denken te weten wat die ander gaat zeggen). Alsof we een stel gedwongen samen overwinterende jagers zijn die aan 'cabin fever' lijden, soms. Ons kent ons misschien al een beetje te lang.
Vers bloed zou welkom zijn. Ik beloof alvast lief te zijn

Andere fora

Hoewel ik hier al jaaaaaaaren meelees, ben ik toch eigenlijk nog maar net 'onderaan de ladder' begonnen. Ik zal nog niet zeggen dat we een kind genomen hebben zodat ik eindelijk 'legaal' mee kon schrijven over ouderschap, maar het scheelt niet veel.
Ik vindt het zelf erg prettig hier. Juist omdat de meeste reageerders zo praktisch zijn. Ja, soms zou het wat aardiger gebracht kunnen worden, maar dat heb ik in mijn IRL-conversaties ook. Waarom zou je met iemands vraag meegaan als je eerste gedachte 'waarom zou je dat doen' is. Maar de ene vragensteller zal daar wat beter tegen kunnen dan een andere.
Het forum zou wel wat aanpassingen kunnen hebben misschien, maar het totale gebrek aan bewegende smileys; tickers over hoe oud de verschillende lieverdjes & schatjes zijn en taglines die drie keer langer zijn dan de reactie vind ik heerlijk.
Ik denk dat het ons-kent-ons-gehalte (dat er zeker is) hier niet erger is dan op welk ander forum dan ook. Ik denk wel dat het denk-niveau van de 'kliek' hier hoger en diverser is dan op sommige andere fora, en dat kan mensen afschrikken. Maar sommige mensen juist aantrekken . Dat je op 'bekenden' eerder & uitgebreider reageert is ook logisch, maar daarom misschien juist iets om op te letten. Het is ook lastig. Ik zoek altijd heel netjes eerst het archief door, maar daar staat dan (vindt ik) net niet in van wat ik nou juist precies wil weten. En voor een deel wil je ook niet alleen lezen, maar juist ook schrijven & delen. Dus begin je maar weer een nieuw draadje over 'wat geef jij je kind nou te eten'? Ik denk dat in die 'jonge kinderen fora' inderdaad wel relatief weinig aanwas is, en dat blijft dan natuurlijk ook zo.
Wat voor mij toch echt een probleem is, is tijd. Het schrijven van een lange en weloverwogen reactie (zoals deze, ahum) kost toch wel wat tijd, en ik denk dat mensen dat ook minder hebben. Deels omdat ze ook al op andere fora zitten, deels omdat er zowiezo gewoon meer (digitaal) te doen is. En al die mensen die hier al 10+ jaar zitten, die hebben dat goochelen met kinderen & tijd gewoon allang onder de knie. Ik denk wel dat er alleen al daarom heel veel meelezers / archiefzoekers zijn.

Ik voel me hier in ieder geval thuis (als newbie), maar heb inderdaad het idee dat het vroeger onmogelijk was om alles bij te houden, en nu alleen nog maar (veel) tijd kost.

Kraanvogel.

Dit draadje

Vind ik trouwens erg leuk om te lezen, de term 'pinnige ongeveertigers' is geweldig! Ik herken inmiddels aardig wat namen na een jaar of 5 meelezen. Maar vraag me af of mensen hier mij herkennen. Qua nickname dan, niet qua wie ik echt ben.
Ik zal mijn leeftijdsgenoot vriendinnen eens tippen, maar dan ben ik wel on no time ontmaskerd

Guinevere

Guinevere

25-03-2012 om 21:42

Wij ongeveertigers

Wij ongeveertigers zouden misschien wat actiever in Babytijd en Zwangerschap moeten gaan adviseren, op een lieve manier? Eh, voor zover ik het me allemaal nog kan herinneren natuurlijk.

evenzo

evenzo

25-03-2012 om 21:42

Nou

Ik schrijf ook niet zoveel. De redenen zijn door anderen ook al genoemd.

Meestal scan ik op nuttige informatie en dan lees ik een draadje. Sommige mensen schrijven gewoon vermakelijk en dan klik ik daar wel op ookal boeit het onderwerp me niet zo. Andere mensen, en daar zijn er meer van, of misschien zijn het wel steeds dezelfden maar posten die heel vaak, lijken wel alleen maar bezig om zichzelf te bewijzen. Dat stoot wel af. Er duikt bijna altijd wel iemand op die over details gaat mieren of die vol in de aanval gaat over iets irrelevants (kijk mij eens intelligent/kritisch/tolerant/feministisch wezen). Dat is jammer. Bovendien lijkt ook bijna iedereen wel rond de 50 te zijn.

Guinevere

Guinevere

25-03-2012 om 21:49

Evenzo

Nou, nee, niet echt ronde de 50. En heel veel mensen hier nog niet. Baseer je het 50-er idee op bv. het kledingdraadje hierboven?

costa

costa

25-03-2012 om 21:51

Ik lees al een jaar of vijf mee en zo af en toe reageer ik ergens op of stel een vraag. Ik heb dit altijd een heel fijn forum gevonden, al is het ons-kent-ons gevoel inderdaad erg hoog, ik heb ook het idee dat de "harde kern" vooral op elkaars berichten reageert. Maar dat kan ik mis hebben, ik ben hier niet dagelijks soms zelfs niet wekelijks.
Wat mij ook opgevallen is is de veranderende toon in sommige berichtjes. Het is soms hard en onnodig kwetsend. Dat is jammer.
Als ik ergens iets over wil weten (iets huishoudelijks of wat betreft school) kijk ik altijd even op OO. Meestal reageer ik niet op een vraag van iemand als 'mijn' mening al gegeven is door iemand.
Ik vind het een fijn forum met veel herkenbaarheid (ik ben veertiger met twee basisischoolkinderen).

Hoger denk niveau

"Ik denk wel dat het denk-niveau van de 'kliek' hier hoger en diverser is dan op sommige andere fora, en dat kan mensen afschrikken"

Sterker nog, ik heb een poos het gevoel gehad dat de 'domme gansjes' hier moeiteloos werden afgeschoten door de oud gedienden. Dat nodigt natuurlijk niet uit tot blijven. Zomaar een beetje gezellig beppen, wat op andere fora heel normaal is, was (of is nog steeds?) hier heel lang not done geweest. Dan kreeg je zure reacties in de trant van 'wat holt het niveau hier achter uit zeg, draadjes over de kleur van je muur zag je hier vroeger nooit blablabla''. Zo jaag je mensen weg.

Op andere fora vind ik het gezelschap veel gemeleerder. Er komen hoog opgeleiden, minder hoog opgeleiden en ook laag opgeleiden. Het lijkt wel alsof dit forum wat exclusiefer is en zich ook zo wil profileren. Heel veel mensen zal dat niet aanspreken. Ik betrap mezelf er ook op dat ik veel draadjes wel interessant vindt, maar dan toch niet mee doe omdat ik het gevoel heb intelectueel niet mee te kunnen doen. Dat heb ik op andere fora nooit. Alleen hier.

tonny

tonny

25-03-2012 om 22:11

Ongeveertigers en ongevijftigers

die in het verleden nog zonder laptop en zonder iPad door het leven gingen, die op een traditionele PC die op een of ander bureau of ander tafelachtig meubelstuk stond. Aha, dat zal het zijn.

Maar ik geloof er niks van dat de nieuwkomers minder tijd hebben voor zoiets als OO. Ze doen met die computertijd gewoon de verkeerde dingen, de hele dag twitteren en al die maffe spelletjes
Hier gaat het tenminste ergens over.

Haha, het wordt tijd dat ik een eind brei aan deze eerste zomertijdzondag. Anders valt het morgen zo tegen, het leven.

Anna3

Anna3

25-03-2012 om 22:21

Divers

Toevallig dacht ik vandaag ook nog: wat ontzettend jammer dat OO leegloopt, omdat er zoveel deskundigheid zit.
De rubrieken kinderwens, zwangerschap, bevalling en babytijd daar gebeurt bijna niks meer. Over een paar jaar geldt hetzelfde voor de rubriek peuters.
Ik denk dat de twintigers/dertigers van nu die kinderen krijgen, al op Hyves zitten en daar blijven.
De lay-out van OOL (het suffe oranje scherm) helpt ook niet mee.
De bevolkers van OOL zijn over het algemeen kritische ouders, vind ik, misschien hebben de twintigers/dertigers van nu (die voor het eerst ouder worden) minder behoefte aan wat zij te melden hebben.
Ik heb zelf een paar jaar geleden ontzettend veel informatie en ook emotionele steun gekregen op dit forum, in de doorlopende draad 'ivf/icsi', maar dat is er dus helaas niet meer.
Ik kom nog wel bijna dagelijks op dit forum, en vind regelmatig bruikbare praktische tips en informatie.
Als ik zelf een vraag post dan krijg ik meestal ook heel waardevolle reacties (dank!).
Sommige bijdragen lees ik omdat ik de afzender 'ken' als een wijs iemand, of omdat zij zo leuk kan schrijven. Wat dat betreft is OOL echt heel verslavend.
Sommige draadjes zijn ook echt als een feuilleton (dat was vooral zo in de rubriek zwangerschap); je volgt het omdat je wilt weten hoe het afloopt.

krin

krin

25-03-2012 om 22:54

Vertigo

Ik herken je wel, hoor!

krin

krin

25-03-2012 om 23:11

Profiel

De pinnige ongeveertiger van OO is dus ook nog elitair en arrogant. En linksig, politiek correct en geneigd tot het groene biologische bewuste buitenleven, niet te vergeten. Vandaar. Dat is ook danig uit de mode, heden ten dage.
En nou verdwijnt mijn taille ook nog, lees ik. Ach ende wee. Dan maar, na een laatste blik op dit oranje reservaat, naar bed met Proust. Of zo.

Proest (krin)

Die Proust.
De rest van de beschrijving ook, trouwens.

Thx krin

leuke beschrijving idd. Groen is weer helemaal in, dat wel. En van rodebeuk kreeg ik 3 jr terug zomaar een stuk voor de baby uitzet. Tot zover weinig zuur..
Ik ben begin 30, een beetje een jonkie dus. Lekker groen!

evenzo

evenzo

26-03-2012 om 07:38

Krin

"En linksig, politiek correct en geneigd tot het groene biologische bewuste buitenleven"

Dat is op zich niet erg hoor maar wel als er mensen worden aangevallen die daar niet zo voor zijn. En dat gebeurt. Zelfs als je gewoon op al die vlakken ergens in het midden zit zoals ik is dat bijzonder niet-uitnodigend om in sommige draadjes te participeren. En een paar van die draadjes zetten wel de toon voor het hele forum als je op een verkeerde dag binnenvalt.

Tineke

Tineke

26-03-2012 om 07:44

Open houding

Natuurlijk kan ik mij volledig vinden in het profiel dat Krin schetst. Toch vind ik, dat ik een stuk milder ben geworden Zou het niet zo zijn dat er ook een andere ontwikkeling speelt, meer dan toen onze kinderen klein waren: het prinsesjessyndroom. Ooit kon ik nog zeggen dat het niet erg was dat Truusje of Pietje niet de populairste, slimste of mooiste was. Dat de kleinste, jongste, maar ook 'minst slimme' er ook moeten zijn. Dat het niet erg was dat kind niet werd uitgenodigd voor een partijtje, dat je een kind niet voor teleurstellingen hoeft te behoeden, etc. Ik heb het idee dat dit punten zijn die veel minder bespreekbaar zijn geworden. Als ik daar iets van zeg, zijn mensen weg, heb ik het gedaan.
Ik zal wel een ouwe zeur zijn, maar ik herken hier juist steeds meer 'het kind als geslaagd project', en als je daar wat kritischer naar kijkt, vluchten mensen weg naar het Viva-forum ofzo, waar om hetzelfde verhaal wel lekker meegehuild wordt, lekker samen verontwaardigd of verdrietig om de (kleine) teleurstellingen van je kind.
Op dit forum moet je open kunnen staan voor een ander geluid, een andere kijk op de zaak. Kun je dat niet, dan voel je er minder gauw thuis.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.