Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

25-03-2012 om 15:22

Ontvolking oo


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wie is dat dan?

ely:"Ik hou van een pittige tintje in een discussie maar ik vind het bv niet zo'n goed idee om een nieuweling met kritiek te verwelkomen."
Jamaar dat gaat toch niet werken? Hoe moet je nu weten wie er nieuwelingen zijn dan? Bovendien: is niet juist de crux van een forum dat reacties niet persoonlijk zijn, juist omdat je die ander niet kent?
Groet,
Miriam Lavell (hardnekkig onder eigen naam, maar (bijna) niemand die mij kent)

Guinevere

Guinevere

26-03-2012 om 21:15

Ai, ik ben niet eens links. Daarbij maar matig opgeleid, in mijn ogen. Wat nu?
Zonder dollen, ik vind ook wel dat er soms niet gelijk op ingehakt hoeft te worden. Probeer eerst te ontdekken wat de vraag achter de vraag is. Of is dat te langzaam voor een modern forum? Overigens, ik loop hier nu rond sinds 2007, en wat heb ik hier veel geleerd! En dan heb ik het niet over het voorkomen van luieruitslag, maar over algemene ontwikkeling.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

26-03-2012 om 21:22

Jammer

Ik ben een voormalig OO-verslaafde, maar heb de verslaving weten terug te brengen tot gezondere proporties. Deels is dit te wijten aan puur tijdgebrek (al weerhield het me een paar jaar terug nooit van duizend postings per dag scannen), deels aan andere sociale media (nee, niet Hyves, brrr) en deels aan een soort verveling die momenteel optreedt omdat er te weinig goeie reldraden zijn (waar is onze trol uit Canada?), er te weinig goeie grappen gemaakt worden (zelfs cobi kan het niet helemaal alleen) en er teveel afgezeken wordt. Dat op de man spelen kan nog best boeiend zijn als het in het kader van een hoog oplaaiende discussie gebeurt, maar dat is meestal juist niet zo. Het is meer van het niveau "Jij mag niet zeuren dat je weinig geld hebt, want jij zei drie weken geleden nog dat je een vakantie hebt geboekt". Meh meh meh, zeggen wij hier thuis dan.
Aan de andere kant vind ik het oprecht jammer. OO heeft jarenlang dagelijks deel uitgemaakt van mijn leven en het gaat me aan het hart dat het niet meer zo bruist als voorheen. Ik houd moed. Als Egel en evenzo en al die andere schoorvoetende meelezers nu eens uit hun schulp kruipen en lekker posten waar ze zin in hebben, compleet met verwijzingen naar egelzoon, mannielief, drogers, maggi en de homeopaat, kom ik vast ook weer helemaal terug in de armen van mijn geliefde forum.
Ik merk trouwens ook, dit als nabrander, dat ik dingetjes die ik vroeger op het forum zette - grappige uitspraken van de kinderen, bijvoorbeeld, of dingen die mij ineens bezighouden en waar ik een boom over wil opzetten - eerder op andere media deel. Dat ligt niet zozeer aan OO alswel aan het feit dat ik met die andere media niet alleen mijn OO-kennissenkring (want zo voelt dat toch) bereik, maar ook mijn real-life familie en vrienden. Is gewoon handiger.

Rosase

Rosase

26-03-2012 om 21:50

Reclame en vraagbaken

Ïkzelf ben ooit op OOL verzeild geraakt door een art. ergens in (al jaren geleden, dus geen idee meer waarin). De eerste jaren waren het vooral de nieuwsbrieven en de vraagbaken waar ik het van moest hebben. Dit is veranderd door mijn mislopende zwangerschap. Na een berichtje hier, waarop maar matig reactie kwam overingens, ben ik me gaan inlezen en blijven hangen. De trekker op dat moment was de levendige zwangerworden rubriek. Dat integraal delen van lief en leed vind je volgens mij niet zo snel ergens anders.

Ik denk dat het elkaar daarom een beetje in stand houdt. De genoemde rubrieken leven niet meer zo, er zijn daarom geen grote trekkers meer voor nieuwelingen. En als er dan eens iemand langskomt en die wordt meteen gepiepeld omdat ze het over manlief, hubby en manneke heeft (of wat dan ook), ja dat helpt dan niet echt natuurlijk.
Snap eigenlijk sowieso niet waarom dat nodig is. Ik heb de gewoonte om mijn man als manlief aan te duiden en ik begrijp dat dit nogal wat jeuk oplevert bij sommigen. Gut ja denk ik dan, je kunt je maar ergens druk om maken.... Wat dat betreft: ik zeg het steeds vaker de laatste tijd: je hoeft niet OVERAL iets van te vinden.

Verder herken ik het "laat maar" gevoel wel. Soms zie een draadje langskomen en dan heb ik daar wel een bepaald gevoel bij/mening over en begin ik te typen. Maar heel vaak denk dan halverwege: ach laat maar. Vaak omdat ik dan bij voorbaat al zie welke kant dat draadje weer op zal gaan.

Het ons kent ons gevoel herken ik ook wel. Hoewel het me soms weleens misselijk maakt dat mekaar zo eeuwig leuk de hemel in prijzen, oh oh oh wat zijn we toch grappig met onze incrowd-inside jokes, probeer ik dit meestal toch maar te negeren. Net zo goed als ik de bijdrage van bepaalde personen probeer te negeren. Veel beter voor de bloeddruk.

Ik denk eigenlijk dat "men" van OOL weer eens de boer op moet voor nieuwe aanwas. Een frisse wind erdoor en weer een levendige kinderwensdraad zal hier heel veel goeds brengen.

Zelf maak ik nooit reclame. Ik kijk wel uit. Dadelijk herkent iemand me. En als het te herkenbaar wordt, maak ik gebruik van een andere nick. Daar heb ik er wel een paar van op voorraad.

Enne Cobi, iedere keer als ik het dat winkelcentrum kom probeer ik je te spotten. Is me nog niet gelukt :-
)

Weinig nieuwe aanwas

Ik denk dat Cobi een goed punt heeft.
Er zullen ongetwijfeld mensen snel weer verdwijnen omdat de sfeer ze niet aanstaat, maar dat is voor mij juist een reden om bij sommige andere fora weg te blijven. Pinnige reacties zullen niet helpen, maar op andere fora gaat het er echt niet veel vriendelijker aan toe. Ook digitaal zijn we allemaal net mensen. Maar dat zijn juist de rubrieken die wel druk zijn (en waar de 'leegstand' dus het minst opvalt).
Er mist gewoon nieuwe aanwas, en het is bij een forum waarschijnlijk net als bij kantoorgebouwen; leegstand trekt leegstand aan.
En ik maak me er ook schuldig aan, want net als Kaaskopje en Egel meldt ik ook nooit aan derden dat ik hier zit. Stel je voor dat bekenden erachter komen dat ik twijfel over het aantal flessen dat ik aan Kind geef.

Eigenlijk is er maar een oplossing, gewoon zorgen dat de mensen die er nu nog zitten niet verdwijnen. En dat twijfelaars zoals Egel (en ik eigenlijk ook) ook gewoon draadjes durven te starten. In de 'leegstandrubrieken', maar misschien ook gewoon hier, waar het nog wel druk is.

Kraanvogel.

Zeg egel

Je klinkt een beetje als mij. Dus mocht je een heel forum teveel vinden, kun je mij ook mailen.!

Ik loop daar ook tegenaan: mijn relaas is wel erg herkenbaar voor externen - niet zozeer andere forummers, die denken hooguit: daar is het labiele wrak weer. Met dat zelfbeeld (denk hier een smile).

Chippie

Chippie

26-03-2012 om 22:55

Ga elkaar allemaal een dip in praten...

Ik heb het draadje diagonaal gelezen en ik houd er een naar gevoel aan over. Je kunt elkaar ook wat aanpraten... ik ga me bijna schuilhouden omdat ik 1) geen bv geef en dus ga twijfelen of ik hier wel bij hoor 2) ook wel eens heb deelgenomen aan een fel draadje en houd altijd wel van een tegengeluid - zouden ze misschien mij bedoelen? 3) ik loop hier zo'n 8 jaar rond - ben ik nu een 'oud gediende' of een 'broekie' 4) iedereen vertrekt, wat doe ik hier nog...

Kom op zeg! We laten ons al een economische crisis aan praten, ook nog een OO-crisis ga ik niet trekken!

Wie start er even een positief draadje of anders een biologische-borstvoeding-bufferdraadje?

Minder taal

Vergrijzen? o, ja dat geloof ik op slag. Afhaken doen mensen om heel veel goede en slechte redenen. Te druk, reageer-moe, uit de (probleem-)kinderen.
Het zal ook met de tijd te maken hebben. Lezen en schrijven is een uitstervend fenomeen. Plaatjes. En qua tekst vooral msn-achtige onzin. Een mening hebben die je niet net in een blad hebt gelezen is lastig, en blijkbaar niet meer van deze tijd.
Misschien moet ik toch maar blijven

'niet vlot genoeg'

Ik denk dat je wel een punt hebt.
De verhalen & reacties hier zijn vaak lang. Voor discussies betekent dat dat de antwoorden genuanceerd kunnen zijn (of juist uitgebreid ingaan op een stokpaardje). Voor vragen betekent het dat je een beter idee kan krijgen van hoe anderen iets doen (kan wederom een stokpaardje zijn, natuurlijk).
Ik denk dat die 'column stijl' (of 'ingezonden brief stijl') inderdaad de snelheid van de discussie omlaag haalt. Je moet het niet alleen allemaal schrijven, je moet het eigenlijk ook eerst allemaal goed lezen, voordat je een mening neerzet. En uiteraard trekt dit weer vooral mensen aan die zelf ook zo schrijven / lezen. Zou dat een reden zijn dat mensen wel aan een reactie beginnen, maar halverwege denken 'laat maar'? Je wil graag een (uitgebreide) zinvolle reactie schrijven, maar je komt er niet helemaal uit. En dan is (lijkt) 'laat maar' logischer dan een halve reactie schrijven.
Persoonlijk vindt ik juist een draadje met 50 reacties van allemaal een of twee zinnen wat saaier. En ik denk dat hier ook echt wel veel humor zit (al wordt het niet altijd herkent). Maar de 'column-stijl' is absoluut een stijl die hier de sfeer bepaald.

Kraanvogel.
Ook schuldig

krin

krin

26-03-2012 om 23:11

Nee joh, chippie

Dit draadje was als het 'I've been loving you too long to stop now' (Otis) gesprek tussen twee geliefden van zekere leeftijd die het buiten de deur gezocht hebben maar elkaar toch weer vergeven. Niks dip. Er zijn al vriendelijke reacties gesignaleerd in Babytijd en Algemeen, geef het een week en het is weer business as usual.
Maar wie is Mea Proefrok? Doet me denken aan Alfred J. Prufrock, uit ik weet niet meer wat. Gelukkig maar, scheelt weer een elitair intellectuele terzijde.

Ely

Ely

26-03-2012 om 23:18

Enne

Word ik net toch helemaal warm van binnen bij het lezen van een nieuw gestart draadje en de reacties daarop een onzekere jonge moeder. Wat lief zijn jullie toch! Ik was zo ontroerd dat ik zelf ff niks wist te zeggen.

Ik had trouwens nog een eigenschap van de professionele OO-er: je kookt Vers en dus beslist niet uit zakjes: te zout, vies, ongezond en natuurlijk slecht voor het milieu.
Joyeux, hoe scoor jij op deze ??

Ach lieve schatten, ik vind het zo'n mooi forum en ik heb al zoveel van jullie geleerd, dat samen leren is toch de verbindende factor en niet onze politieke voorkeur, ecological footprint of productie in liters van biologische moedermelk (van wie kwam die ook alweer, ik vind m hilarisch ).

Ik ga zelf opletten of ik liever kan zijn en testen of ik misschien weleens grappig kan proberen te zijn zonder het genot van een leuke discussie te hoeven missen. Dat is mijn voornemen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

26-03-2012 om 23:20

Ps miriam

Dat het niet persoonlijk kan zijn als we elkaar niet kennen kan zo waar zijn als een koe maar als desalniettemin mensen verdrietig worden van wat er (over of aan hen) wordt geschreven vind ik dat reuzejammer. Ook al zou het technisch niet kunnen. Bij mij gaat in dit soort dingen beleving voor op semantiek.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Holiday

Holiday

26-03-2012 om 23:22

Kraanvogel, eens, en egel

Kraanvogel, eensderdaad die columnstijl bepaalt hier de sfeer. Klopt helemaal! Maar dat geeft helemaal niks, zoals je al zegt, dat trekt ook weer de mensen aan die daarvan houden! Als je van schrijven houdt en af en toe eens een lekker ei wilt leggen, zit je hier helemaal goed. Ik ben zelf geen actieve schrijver, merk ook dat ik hier erg mijn teksten overdenk, regelmatig overlees en corrigeer voordat ik op verzenden druk. Ik vind het des te leuker om te lezen en wat ik niet zo vlot (te lang) vind sla ik wel over. Ben ook meer een luisteraar dan een prater. Het OOforum heeft wel bestaansrecht maar in deze steeds snellere wereld en keuze in internetfora is het niet mijn eerste keus (meer). Die keuze was er 10 jaar geleden nog niet, het is niet meer dan logisch dat jonkies zich nu verspreiden over de diverse fora.

Wie bedacht net egelzoon? Haha kijk daar moet ik nou echt om lachen! Niet doen hoor egel, bedenk iets origineels! Er wordt inmiddels al heel wat van je verwacht he

Rosase

Rosase

26-03-2012 om 23:31

Cobi

Als ik dat gedaan heb ga ik dat natuurlijk nooit toegeven onder deze nick

Laten we het erop houden dat ik weet waar jij woont (oei dat klinkt als een bedreiging en dat ik ook weleens in dat winkelcentrum kom.

En je hebt ooit al eens dezelfde opmerking gemaakt over je roodgehakte rode laarzen en die is blijkbaar blijven hangen.

Wel fijn trouwens dat je niet meer eibasht.

Wat ik mij nou afvraag

...Wat is polomiek met een e?
Verder voel ik mij hier al 8 jaar een vreemde eend in de bijt, maar ik ben ondanks dat redelijk OOL verslaafd. Niet bij de zogenaamde OOL groep horen kan niet de reden zijn om hier niet te komen/weg te blijven. Ik denk dat ik het stiekem wel grappig vind om te zeggen dat ik begrijp dat een 18-jarige Salou een leuke vakantiebestemming vind (geinig draadje was dat), hartstochtelijk het koken uit een pakje te verdedigen (terwijl ik dat maar soms doe), een chicklit aan te bevelen in een boekendraadje waar iedereen de "orginele" literatuur leest (Engels dan, van Tolstoj mag je wel de vertaling lezen). En dan eindig ik ook nog mijn zinnen met haha's.
En ik weet echt niet wat polomiek met een e betekend...

Egel

Egel

26-03-2012 om 23:56

Leuk!

Het begint al steeds leuker te worden. Meerdere keren mijn naam (nou ja, nicknaam) gezien en nee, ik zal mijn man niet 'manlief' noemen, al vind ik hem erg lief en leuk. Hoe wel? Er zijn altijd wel mensen die iets te klef vinden. Of te saai, te zakelijk, te standaard. Enz. Ik wil hem bijna noemen naar iets kenmerkends van hem, maar dan ben ik nog sneller herkend door bekenden. En nee, Egelzoon kan dus helaas niet...(toch?), moet origineler. Goed, ik weet er een: Toeka. Daar heb ik een reden voor. Maar wie begrijpt dat dat een zoon is. Moet het dan telkens 'mijn zoon Toeka' zijn? Toch niet handig dus. En wat doe ik voor mijn dochter? (die origineler dan Egeldochter moet zijn)?
Ik kan maar beter gaan slapen. En ik voel me best verwelkomd hier, bedankt daarvoor.
Hartelijke groeten, Egel

Meelezer

Meelezer

27-03-2012 om 00:33

Over de streep

Omdat ik dit draadje (en natuurlijk ook vele andere) erg leuk vind, denk ik dat ik ook maar eens wat vaker op mijn toetsenbord ga rammelen.
Bij gebrek aan heel veel inspiratie zal mijn nick Sjansje zijn.
Ik ben eind 30 en kom uit een gehucht in het zuiden des lands. Verder heb ik een tienerdochter. Ze is klassiek autistisch en heeft een verstandelijke beperking.
En oh ja, ik heb nooit bv gegeven, kook regelmatig uit allerhande pakjes en zakjes, probeer af en toe iets homeopatisch (wat dan meestal niet het gewenste resultaat oplevert, maar toch...), werk parttime, heb geen hoge opleiding en ook geen carriere maar stem wel links. Dat is toch al iets, of niet?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-03-2012 om 00:42

een nieuwe die het helemaal fout doet, maar wel links stemt! Gezellig Sjansje!))

krin

krin

27-03-2012 om 09:10

Cobi

Dank je! Er is mij veel onduidelijk gebleven.

krin

krin

27-03-2012 om 09:15

Izar

Aha! Geloof ik.

Egel (ot)

Wat herkenbaar. Je lijkt op mij (midden dertig, okee, tweede helft, kinderen van 8 en 10, afgehaakt in studie en nu suffe baan, houd van het niveau en de saaie opmaak hier).
Nu zijn wij ons-kent-ons
Verder ben ik hier graag. Ook wel eens genadeloos bekritiseerd (of was het: verkeerd begrepen? Dat kon dus ook aan mezelf liggen. Ach, ik heb wat dat betreft wel een olifantenhuid). Ik ben nu overigens ook wel erg nieuwsgierig geworden naar dat Viva forum

Wat een vruchtbaar draadje dit

Leuk om te lezen dat dit draadje mensen misschien over de streep kan trekken om wat vaker te posten en zich niet te laten weerhouden door pinnig of elitair gedoe. Gewoon allemaal doen hoor.

Chris

Overigens

Maak ik wel eens mondelinge reclame voor het forum. Dat is dan wel voorbehouden aan Speciale Mensen. Bij wie ik de schaamte al voorbij ben, dus niet inzit over herkenbaarheid .

Ely

Ely

27-03-2012 om 09:23

Een warm welkom!

Voor de meelezers die besluiten ook te gaan schrijven! Jippie!
Wie heeft er nog een lekker pakje kook tip voor me?

O en ik heb polemiek even gegoogled : het is een pennenstrijd. Oorlog voeren op papier.
Pennenvrede lijkt mij ook heel gezellig. Allebei leuk.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

27-03-2012 om 09:29

Krin

The Love Song of J. Alfred Prufrock, nogal onder de indruk dat je het kent want het is best een obscuur stuk. Je kent mij onder een naam die velen deed denken aan een kleine treinbestuurder. Ik overweeg om maar weer terug te gaan naar die naam, want om nu weg te worden gezet als nondescripte nonentiteit (wat zei cobi?) is helemaal niet goed voor mijn toch al gedeukte ego. Wel jammer van al het denkwerk dat in die nieuwe nick is gaan zitten. Geloof me, daar zit een essay van vijftien bladzijden achter, regelafstand anderhalf .

tonny

tonny

27-03-2012 om 09:31

Mea proefrok

ah zeg, neem je ouwe nick terug!! Het is jammer van al je denkwerk, maar zo'n fraai essay is ook nooit weg.

krin

krin

27-03-2012 om 09:42

Ach mea

Te midden van alle nuttige expertise hier verzameld ben ik blij als ik heel zelden kan opvallen met mijn volkomen overbodige kennis van obscure dichtwerken. Ieder zijn niche.
Voor mij is je nieuwe nick nondescript noch nonentiteit-ig, en cobi... Wie is dat? Ik zou hem houden.

Selectief geheugen

Ik kan me herinneren dat ik in een taalergernisdraadje eens heb gezegd dat ik veelvuldig gebruik manlief of variaties daarop irritant vind. Later is er nog wel eens door een ander over gerept, maar dat wil toch niet zeggen dat het als algemene regel is verheven dat je dat woord niet meer mag gebruiken, of dat je een sufferd bent als je dat doet? Van mij mag je trouwens zo vaak manlief gebruiken als je wil, ik vind het wel irritant, maar ik lees postings doorspekt manlief net zo goed.

En laten we wel wezen, hoe vaak zijn er nou draadjes waarbij bv of pakjes fel bestreden of bejubeld worden? Da's toch maar een minderheid van alle discussies hier. En dan nog, ik vind het juist wel leuk en nuttig dat iedereen hier ongezouten zijn mening kan verkondigen. In real life pas je je meestal meer aan aan je gesprekspartner, wil je niet op tenen trappen en stel je je wat gematigder op.

skik

Mea, prufrock (ot)

Daar had ik ook nog nooit van gehoord, maar onlangs zag ik Midnight in Paris van Woody Allen en daarin refereert de hoofdpersoon (die per ongeluk in de jaren 20 van de vorige eeuw belandt) naar dit gedicht van Eliot. Opeens snapte ik dus waar je nick vandaan kwam en 'Prufrok' is inmiddels toegevoegd aan mijn klepelkennis

Je nieuwe nick had ik overigens al wel herkend want in een van je eerste postings onder je nieuwe naam sloot je een keer af met je ouwe naam.

Chris

Mea

Verroest... Ben jíj het? Ik had je niet herkend, nee.
Ik zal niet zomaar het forum verlaten, denk ik. Ik voel me hier gewoon meer thuis dan op de babybrabbels en de viva-achtigen, onder meer vanwege de afwezigheid van plaatjes en die afgríjselijke bewegende smileys. Maar ik vind jullie allemaal ook gewoon leuk. Wel merk ik dat ik soms last heb van forum-dips. Te druk met andere dingen of even weinig draden waar ik iets aan toe te voegen heb. En wat die nieuwe aanwas betreft: ik verteld wel openlijk op welk forum ik zit en er zijn zelfs vrij veel mensen die weten welke nick ik daar heb. Voor privégevoelige zaken gebruik ik dus diverse andere aliassen Maar ik ken vooral mensen met kinderen met dezelfde leeftijd als de mijne, of zelfs oudere. Die kan ik Babytijd niet binnenloodsen, want ik ben zelf al een heel tijdje uit de luiers.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.