Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sinilind

Sinilind

15-05-2009 om 22:20

"oostblok" landen, hoe kijken jullie er tegenaan?

Door de vele gefrustreerde reacties op Internet over de uitschakeling van de Toppers "door toedoen van die stomme Oostblok landen" vraag ik me af hoe "jullie" Nederlanders tegen de landen van het zogenaamde voormalige Oostblok kijken? Het is een zeer breed begrip, want men heeft het over landen zo divers als Estland en Roemenie, Hongarije en Polen, met nog Moldavie en Serbie ertussen. Waarom worden ze zo vaak en zo denigrerend bestempeld, ze zijn eigenlijk net zo europeanen als de inwoners van Nederland of Frankrijk, met precies dezelfde cultuurverschillen. Wat is eigenlijk het probleem?
Sini, die het neit helemaal begript eerlijk gezegd


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Inge M

Inge M

15-05-2009 om 22:37

Historie

Ik geloof niet dat er zo neergekeken wordt op mensen uit de oostbloklanden. In ieder geval niet anders dan op mensen uit de Westerse landen.
Maar uit de geschiedenis van het Songfestival blijkt wel dat de Oost-Europese landen erg voor elkaar stemmen. En het is echt niet zo dat toevallig alleen deze landen zo goed zijn.
Vroeger speelde hetzelfde met Israël en Nederland. (misschien nu nog, maar ik volg het niet meer). Je wist altijd zeker dat deze landen elkaar punten gaven. Ook zonder dat je het liedje gehoord had.
Zo zijn er nog meer vaste combi's te noemen alleen ben ik ze allemaal vergeten.....
Dit soort stemmenmakerij is erger geworden sinds er halve finales zijn. En het songfestival is meer een feest geworden van Oost-Europa dan vroeger het geval was.
Diepgaander zou ik het niet zoeken.

Maylise

Maylise

15-05-2009 om 23:22

Geen eensluitend beeld

Ik heb niet één beeld van de verschillende Oost Europese landen. Van sommige landen heb ik een bepaald beeld omdat ik er bijvoorbeeld geweest ben, mensen ken uit betreffende land of iets van de geschiedenis weet. Wat andere landen betreft ben ik volkomen blanco. Zo weet ik eigenlijk niks van de baltische staten af. Ik ben er nooit geweest, ken geen mensen die er vandaan komen en verder dat wat oppervlakkige historische feiten reikt mijn kennis niet.

De voormalige Joegoslavische landen daarentegen heb ik een veel beter beeld van omdat ik veel van de geschiedenis daarvan weet en er een aantal keer geweest ben. Ik schat overigens in dat het cultuur verschil tussen de Balkan en de Baltische staten vast even groot is als dat tussen de Balkan en Nederland.

Verder heeft Oost Europa natuurlijk zijn imago niet mee. Crisis landen die het economisch slecht doen en corrupt zijn is denk ik wat veel mensen denken. En dan natuurlijk nog de discriminatie van de Roma in landen waar ze veel voorkomen als Tsjechië,Roemenië en Polen en Oost Europa als bekend oorsprong- en doorgangsgebied in de vrouwenhandel werkt natuurlijk ook niet mee.

Verder is er ook wel een imago van saai, grijs, grauw veel werkeloosheid, oude sovjet architectuur, hoge werkeloosheid, armoede, zielige oude vrouwtjes die bedelen in de straat,slecht gevoel voor mode....

Natuurlijk zit overal wel een basis in van waarheid maar als geheel klopt het natuurlijk niet Het scheelt denk ik erg dat veel mensen nooit in Oost Europa zijn geweest en het dus gewoon helemaal niet goed kennen.

Frankrijk en Italië zijn landen waar men veel op vakantie heen gaat en dus zich beter kan indenken hoe het daar is. Oost Europa gaat men veel minder heen.

Ik ken Oost Europa ook veel minder goed dan West Europa. Ik ben er veel minder geweest en weet ook veel minder van de geschiedenis en de cultuur af. En onbekend maakt onbemind zeggen ze.

Overigens hoor ik zelden mensen zich negatief uit laten over Oost Europese landen (met uitzondering over Poolse loodgieters dan) maar ja ik hoor eigenlijk zelden mensen hun mening geven sowieso over Oost Europa. Ik denk dat de meeste mensen er niet zo'n mening over hebben behalve dan wat vage, algemene dingen.

Oost Europa was voor mij vroeger ook dat waar je doorheen moest als je met de auto naar Rusland wilde.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2009 om 02:42

De sfeer van ´oostblok´

kleeft toch nog aan de Oostbloklanden. Ondanks dat deze landen nu ook verwesteren en een aantal ervan in principe net zo´n gezonde economie heeft als wij hebben, kan ik het nog niet loszien van het oude imago. Dat moet slijten vrees ik. Wij zijn vorig jaar in Slovenie geweest. Prachtig land, niks mis mee. We hadden wel de indruk dat ze net een tandje achterliepen op muziekgebied. We hebben sowieso het gevoel dat men in die landen een andere smaak heeft op muziekgebied en over wat vermaak is. Het is anders dan bij ons. Maar anders is zeker niet verkeerd. Toch heb ik door die smaakverschillen het gevoel dat Oost en West nooit een gelukkige combinatie zal worden in het Songfestival.

Vakantieganger

Vakantieganger

16-05-2009 om 09:45

Ook vooroordelen

Ik heb ook vooroordelen. Hoewel echt vooroordelen kun je het niet noemen, maar meer slechte ervaringen. Helaas voor de oostblokkers horen wij Nederlanders het verschil niet tussen hun talen en scheer je ze snel over een kam. Voorbeelden:
Wij gaan al jarenlang naar de zelfde wintersportplaats in Oostenrijk. Nu gaan we meestal wat eerder, maar een paar jaar geleden gingen we begin januari. Dan zit het daar vol met "russen". Of het echt Russen zijn weet ik niet, maar volgens de skileraren wel. Helaas zat er ook een groot aantal in ons hotel. En echt, sorry, ik vond ze ongemanierd. Als je achter ze aan het hotel uitloopt kun je er donder op zeggen dat ze de deur achter zich in je gezicht laat vallen. Het buffet werd altijd gelijk leeg gerauscht. Was er een dessertbuffet dan gingen ze gelijk bij binnenkomst opscheppen en niet wachten tot ze daadwerkelijk aan het toetje toe waren. Of ze dan nog trek hadden deed er niet toe. Bij de skiliften duwen ze je opzij, dat je daarbij van je kind gescheiden wordt doet er niet toe. Dat ze tegenwoordig in Turkije Russenvrije hotels aanbieden geeft wel aan dat ik niet de enige ben met slechte ervaringen.
Wat we van de skileraren hoorden is dat ze een week kwamen met een paar hoertjes en die gingen dan na een week weer terug en dan werd een nieuwe lading ingevlogen.
We zijn ook vaak in Kroatie op vakantie geweest. Daar kwamen ook veel Hongaren en Tsjechen. Daar heb je minder last van, zijn wat bescheidener, maar ze zijn wel erg op zich zelf. Ze groeten bijvoorbeeld helemaal niet op die momenten dat het voor ons normaal is (als je naast elkaar de afwas doet op een camping ofzo). Wat ik daar ook veel heb gezien zijn wat oudere mannen (ca 40) met veel gouden kettingen met een beeldschoon jong, slank en strak vriendinnetje. De vrouw heeft volgens mij niet veel te zeggen, althans die indruk kreeg ik toch na het bestuderen van verschillende koppeltjes (ik kijk graag naar mensen).
Roemenen en Bulgaren heb ik vooral een slecht beeld bij door wat je in de kranten leest, dat ze "onze" Turken afpersen bijvoorbeeld als die door hun land rijden.
Overigens ben ik eens een lang weekend naar Praag geweest en dat vond ik geweldig. De mensen daar waren welbespraakt, goedgemanierd en spraken zeer goed Engels. Daar ga ik zeker nog eens terug.

Jade

Jade

16-05-2009 om 09:55

Eens met inge.

Ik vond het "vroeger" leuker, toen deed Nederland mee))

Ik kijk absoluut niet neer op de Oostbloklanden (waarom zou ik?), maar het is inderdaad meer een feestje voor merendeel de Oostbloklanden zijn.

Of ik ga kijken weet ik niet, soms wil ik iets zien om het vervolgens te vergeten

En Fladderbeestje, leuk nummer hoor 'Dragostea Din Tei' van O-Zone. Overigens ben ik de inzending van Finland nooit meer vergeten, ook die gaf leuke draai aan het Eurovisiesongfestival

Jade

Jade

16-05-2009 om 09:55

Hmmmm,

eerst kijken voordat ik het verzend, dit is wel een ietwat vreemde zin:

"...maar het is inderdaad meer een feestje voor merendeel de Oostbloklanden zijn."

Het woordje 'zijn' mogen jullie vergeten

liora

liora

16-05-2009 om 11:51

Estland, letland en litouwen

Hoi Sini,

Tis dat je het vraagt, bij bovengenoemde landen denk ik altijd aan hoe vreselijk antisemitsch ze waren (zijn?). Zo erg dat de nazi's tot hun eigen verbazing weinig actie hoefden te ondernemen: de lokale bevolking hielp al te graag met het vermoorden van de Joden.

Dat is altijd mijn eerste associatie.

Liora

liora

liora

16-05-2009 om 12:39

Sini

Hoi Sini,

Het Oost-Europese antisemitisme is zo vreselijk ingesleten en gruwelijk, ik heb eigenlijk geen zin om nu bronnen te moeten gaan noemen.

Ja natuurlijk, ook de West-Europese landen kunnen en konden er wat van, maar Joden zijn in Oost-Europa door alle eeuwen heen vreselijk vervolgd.

Ik zal verder nu niet meer hierop ingaan, want ik probeer eigenlijk dit soort discussies op het forum te mijden.

Snap overigens niet waarom je je eigen reactie o.t. vindt, je vraagt toch wat onze beeldvorming is van Oost-Europa?

Liora

Oostblok wat is dat?

Ik vindt dat voordat je allerlei vooroordelen of veroordeling loslaat op de oostbloklanden eerst maar eens moet defïeneren wát dat oostblok nu eigenlijk is....
Jullie noemen een 'gebied' wat qua vierkante kilometers zo'n beetje 10 keer zo groot is als west-europa....
En dan zouden al die vooroordelen voor ál die mensen in ál die landen gelden???
Hoe zouden jullie het vinden om veroordeeld te worden op het 'spaanse temperament' of de uitbundige opdringerige aanwezigheid van duitsers?Zo van...die westeuropeanen dat zijn me toch a-socialen....ik heb 's op een camping gestaan en daar waren duitsers en die drongen altijd voor en maakten veel kabaal 's avonds...en nog gauw kwaad ook, want er waren ook spanjaarden en die hadden continu woordenwisselingen met elkaar op luide toon. dus die nederlanders zijn hetzelfde!
Jullie noemen een gebied van rusland t/m de baltisch staten t/m turkijë op.....
mén....dat is me een gebied van heb ik jouw daar!! Daar kan je niet eens in 1 dag met een auto doorheenreizen, zelfs niet zonder files en op topsnelheid...
Realiseren jullie je dat wel???
En dan hebben al die landen nog een andere recente geschiedenis achter de rug, t/m oorlogen en tirannen en dictatuur en vreselijke armoede en jarenlange onderdrukkingen aan toe.
Valt me trouwens zwaar tegen deze discussie hier, ooit iemand die al die landen zo'n beetje bezocht heeft waar ze nu zo gezellig die vooroordelen over neerzet??
Of zich er in verdiept heeft?
tjonge, jonge wat een naïef gepraat....wilders zou in z'n handen knijpen als hij jullie leest...
groeten albana

Rusland

een jaar of 7 geleden hadden we 2 tickets voor Moskou gekocht, vriend is gegaan in zijn eentje. Ik ben niet meegegaan omdat er die weken verschillende Aziaten in elkaar geslagen waren.

Ik weet dit nog goed, ik heb namelijk die week mijn vriend opgebeld, hij liep op dat moment op het rode plein en ik vertelde dat hij vader zou worden. Hij heeft toen de sloffen Amerikaanse sigaretten die hij op het vliegveld gekocht had aan een straatverkoopster gegeven (voor haar de jackpot).

Onbeschofte fransen

ik vind dat Fransen ook onbeschoft als ik in Parijs ben, idem Italianen. Ook vond ik het opvallend hoe hardhandig sommige Fransen met hun kinderen omgaan (camping). Eigenlijk heb ik alleen in Londen ervaren dat daar weinig onbeschofte mensen rondlopen, ja veel ordinaire tarts op de camping in Griekenland maar in Londen zelf viel het erg mee, erg beleefd werd er op mij gereageerd. In Turkije vond ik de mensen ook erg vriendelijk en zeker niet onbeschoft.

Eigenlijk kan je van elk land wel zeggen dat ze onbeschoft zijn. Ik vond Japanners heel onbeschoft toen ik in Korea was, die Japanse zakenlui behandelen je als 3e rangs vuil.

Ik zie het nut van dit draadje niet zo in eigenlijk...

Emma en moslim's

Emma mag ik je er even aan herinneren dat jij als 1 van de eersten klaar stond om turkijë bij het 'ooslblokdraadje' in te delen? En wat dacht je van Joegoslavïe en macedonië en albanië en roemenïe en bulgarije???
Hieruit blijkt maar weer dat weinig kennis hebben van de materie waar je hebt over hebt garant staat voor vooroordelen.
(die jij overigens geheel vrijwillig toegaf te hebben...)
groeten albana

Het lijkt me beter

om maar helemaal niet meer te reageren....ik wordt gewoon pissig van al die postingen van mensen die ik toch wel enige intelligentie toedicht, die zo ongenuanceerd hier reageren en ook nog zonder blikken en blozen allerlei dingen schijnen te 'weten' die kant nog wal slaan.
Wat mij betreft zijn jullie precies hetzelfde als allerlei antsimieten overal in de wereld. In ieder geval praten jullie hier op hetzelde niveau...
groeten albana

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 17:35

Minder negatief

De reacties hier gaan specifiek over "oostblok landen" omdat Sinilind daarom vroeg. Bovendien vroeg ze naar beeldvorming en niet naar feiten. In dit draadje geven mensen dus weer wat hun beeld en is en waardoor dat gevormd is. Niemand zegt meen ik te lezen dat ze feitelijk ook geloven dat die beeldvorming klopt. De meeste posters proberen gewoon aan te geven waardoor zijn een bepaald beeld hebben van bepaalde oostbloklanden.

Wat dat betreft is antisemitisme in andere landen ook niet relevant. Dat zou wel relevant zijn in een discussie over antisemitisme in het algemeen of de jodenvervolging bijvoorbeeld. Ik denk dat niemand zal ontkennen dat de jodenvervolging ook in Nederland veel slachtoffers heeft gemaakt en regelmatig ook dankzij ipv ondanks de Nederlanders.

Overigens blijf ik er bij dat het gewoon deels is dat Oost Europa te veel in de periferie zit van de gedachten/ervaringen van veel mensen. Het is geen bekende vakantie bestemmming, cultuur uitingen uit Oost Europese landen zitten hier veel meer in de marge en zijn veel onbekender(iedereen kent wel Franse chansons, Italiaanse opera enzovoorts) Oost Europa leeft dus gewoon niet zo voor veel mensen en daarom is het beeld van de meeste Nederlanders erg onvolledig. Dat van mij ook. Ik weet van veel Oost Europese landen gewoon weinig af.

Maylise

tonny

tonny

16-05-2009 om 19:43

'onbekend maakt onbemind'?

'k Denk dat veel Nederlanders weinig persoonlijke ervaring hebben met 'Oostbloklanden'. Je hoort niet vaak dat mensen erheen op vakantie gaan. Nou ja, Tsjechië, dat wel, of een culturele reis naar Sint Petersburg, dat soort dingen, maar dan houdt het wel op. Ik hoor zelden over recreatieve reizen naar Moldavië, Albanië, Wit Rusland, Oekraine (of het moet een 'hulpreis' zijn).

Moet eerlijk bekennen dat ik in een educatieve bui de Bosatlas op schoot heb genomen om even te bekijken waar alles ook alweer ligt

Tonny

Oostblok gedefinieerd

Als ik aan het oostblok denk, denk ik aan de landen die achter het ijzeren gordijn lagen en onder communistisch bewind gesteund door de USSR stonden(of deel uitmaakten van de USSR). Dus niet het voormalig Joegoslavie.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2009 om 20:44

Albana

Ik neem deze opmerking even mee naar het draadje hierboven. ...Valt me trouwens zwaar tegen deze discussie hier, ooit iemand die al die landen zo'n beetje bezocht heeft waar ze nu zo gezellig die vooroordelen over neerzet??

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 21:30

Maar sinilind...

Die opmerkingen die je horen hebt gekregen hebben niks te maken met het feit dat hij uit Estland komt maar gewoon omdat het een buitenlander is die niet uit een van de geaccepteerde landen komt (ed. West Europa, de VS) maar uit een land wat eng is en anders. Als je met een Rus/Turk/Ghanees/Peruaan/Arabier/Afghaan ed. getrouwd zou zijn zou je precies dezelfde opmerkingen te horen krijgen.

Dat is gewoon een bepaald soort combinatie van paternalisme, kolonialisme en onwetendheid. Heeft niks met Oost Europa te maken maar alles met het de Ander zijn.

Maylise

Maylise

Maylise

16-05-2009 om 21:37

En oostblok/oost europa

Voor mezelf maar ik een onderscheid tussen het Oostblok en Oost Europa hoewel die wel samenvallen deels. Onder Oostblok versta ik inderdaad de landen die tot de USSR behoorden en Oost Europa is wat grootser en daar rekening id. ook voormalig Joegeslavië, Albanië enzovoorts onder.

Rusland behoort wat mij betreft niet echt tot Oost Europa of sowieso tot Europa. Dat is meer een categorie apart. Turkije is Mediterraans Europa of Zuid Europa. Dat gooi ik in dezelfde sfeer als Griekenland, Zuid Italië. Dat heeft niks met Oost Europa te maken behalve dat Turkije historisch gezien natuurlijk wel veel invloed heeft gehad op bijvoorbeeld Bosnië.

Inderdaad ben ik behalve vroeger in Joegeslavië en later in de diverse hieruit ontstane landen zelden in Oost Europa geweest. Wel vroeger vaak in Rusland maar goed dat staat dan weer los vind ik van Oost Europa an sich.

Maylise

Massi Nissa

Massi Nissa

16-05-2009 om 21:41

Andere blik

Ik ben al twintig jaar verslaafd aan de Russische literatuur van met name de 20e eeuw. Daarnaast heb ik behoorlijk wat non-fictie over het Oostblok achter de kiezen. Wat allemaal niet wil zeggen dat ik russofiel ben, of expert (helemaal niet zelfs). Ik zou wel een boek speciaal willen aanbevelen. Het heet "Imperium" en is geschreven door R. Kapuscinski, een inmiddels helaas overleden Poolse journalist. Het is een weergaloos boek over zijn vele reizen door het Sovjetrijk. Het is grappig, onthutsend, magistraal geschreven en ontstellend interessant. Ik heb het inmiddels al drie keer gelezen, gewoon voor mijn eigen plezier.
Anyway, mijn twee centjes: het gaat hier over zo'n groot gebied met zoveel verschillende volkeren, talen, achtergronden en histories dat het in feite een gotspe is om te spreken over "het oostblok".
Fladder, ook hier een zigeunermuziekfan. Heb jij de soundtrack van Gadjo Dilo al?
Groetjes
Massi

neteret mut

neteret mut

16-05-2009 om 22:36

In meerdere landen geweest ( lang)

Als kind samen met mijn ouders vanaf dat ik 6 was ( ben nu 44). Van Bulgarije weet ik niet veel meer, van Hongarije, Roemenie, tsjechoslowakije en Joegoslavie ( de laatste 2 nog ongedeeld) weet ik wel iets meer. Vooral buraukratisch gedoe rond visa en controles herinner ik me. Of de mensen vriendelijk waren niet. Toen ik volwassen was ben ik in bijna al die landen nog weer geweest, sommige meerdere keren. Vriendelijkheid verschilt wel maar hoeveel kom je nou echt met de mensen in contact?. Slovenie deed wat huizenbouw betreft meer aan Oostenrijk denken, helemaal meer "westers"terwijl het zuiden richting Albanie veel meer "oosters/ grieks/turks" was. Een groot verschil in een toen nog ongedeelt land. Ook in Roemenie zag je verschil. Bv de boekwinkels in Boekarest lagen alleen boeken van Ceaucescu terwijl richting de hongaarse grens er ook veel andere boeken te koop waren. In Tsjechie ( paar jaar geleden) viel het me op dat in het ene stuk de mensen bijna geen andere taal kenden dan de eigen en russisch, er nog brandweervijvers waren(vijvers speciaal voor bluswater) en je kilometers moest rijden om ergens geld te kunnen halen terwijl in een ander deel ( reuzengebergte) de mensen ook duits spraken, je overal geld kon pinnen en de brandweer water kon halen uit "kranen". Alles veel moderner, meer westers. De mensen waren daar wel iets openen naar anderen, je had een minder "in de gaten gehouden worden"gevoel.
Voor mij is er wel een min of meer overeenkomst bij alle verschillen: ik vond de meeste dorpen en steden wat grauw, grijs, verwaarloosd aandoen. Nou ja tot ik speciaal ga terugdenken aan ... en aan...En verder : voor vooroordelen hoef je niet aan buitenlanders te denken. Nederlanders onderling kunnen er ook wat van en het is gewoon ook zo dat er verschil zit in volksaard/ gewoontes ( limburgers, friezen, amsterdammers enz)

Kiki

Kiki

17-05-2009 om 00:18

Jeejee, ik mag van albana reageren

want ik ben ik het oostblok geweest. In meerdere landen. (grapje Albana, maar ik vond je een beetje neerbuigend doen)

Kroatie geweldig land, aardige mensen
Bosnie, arm, wel mooi, geen aardige mensen
Servie, denken we liever niet meer aan terug
Polen heel mooi, ik vond de mensen redelijk vriendelijk.
Rusland, heel mooi, de mensen waren dan niet zo leuk
Tsjechie, heel mooi, inwoners mwoh
Slowakijke, geweldig, aardige mensen
Roemenie, prachtig land, aan de mensen denken we maar niet meer terug
Hongarije vond ik persoonlijk helemaal niets, maar alleen in Budapest geweest en de mensen vond ik ook niet aardig.
Tot zoverre mijn beeldvorming/ervaring hoe je het ook wilt noemen van de inwoners van die landen.

Maar ik moet zeggen dat de beeldvorming van mensen toch gekleurd wordt door het vreselijke wangedrag van bepaalde Oost-Europeanen hier.
Bij ons in de wijk aan overkant, woonden veelal hardwerkende Turken. Daar zijn de afgelopen paar jaar ongelooflijk veel Oost-Europeanen, met name Polen bij gekomen. Ze nemen de winkeltjes over van de hardwerkende Turken, Ze nemen de banen over, ze nemen de kroegen over, ze hebben hun eigen deli's. Ze zuipen zich op zaterdagavond helemaal te pletter en het is al meerdere malen slaande ruzie geworden tussen de Turkse jongeren en de Oost-Europeanen.
Dat is het beeld wat heerst. Niet zozeer bij mij, want ik heb geen last van ze. Maar als ik naar de overkant in onze Turkse supermarkt sta hoor ik ze vloeken hoor. Of ze niet allemaal kunnen opdonderen naar hun eigen land. (overigens weer heel humoristisch om dat soort Wilderiaanse uitspraken uit de mond van mijn Turkse Supermarktmedewerker te horen)

Kiki

Kiki

17-05-2009 om 00:22

O en discriminerend, ik ben het absoluut met liora eens

Ik ben nog nooit, maar dan nog nooit in landen geweest, die zo'n hekel aan Joden hebben en niet alleen aan Joden, aan Moslims, Aan Afrikanen, aan Hindoes. Het is ongelooflijk.

(Ik ben dus nog nooit in het midden oosten geweest, anders had ik waarschijnlijk wel meer antisemitisme meegemaakt)

Overigens kan Oostenrijk er ook wat van zeg. Die mensen hebben ook een hekel aan buitenlanders.

maar goed, we mogen niet zeuren meer als Nederland. Want ik geloof dat eenderde van de Nederlanders op Wilders wil gaan stemmen

Van mij mag iedereen reageren

Maar ik wordt gewoon altijd pissig om vooroordelen gebaseerd op 'niks' op onwetendheid. En daarbij maakt het niet uit of het geaardheid, gosdienst, verstandelijke vermogens of bevolkindsgroepen zijn. En om nu zo'n groot gebied als 'aangeduid' over 1 kam te scheren....dat kán gewoon niet. Het is een véél te groot gebied, té veel verschillende geschiedenissen, invloeden, oorsprongen. té veel héél verschillende mensen.
En ik denk (eerlijk gezegd) dat ik dat van jullie ook niet 'verwacht' had....ik ben er zelfs van geschrokken.
Het is gewoon precies hetzelfde als wat wilders doet. Die scheert ook álle moslims over 1 kam, of ze nu orthodox of modern moslim zijn die er amper nog iets aan doet en of ze nu uit allemaal uit andere landen komen dat maakt niet uit.
Het is misschien zelfs nog iets erger, die moslims van wilders hebben tenminste nog 1 overeenkomstige godsdient, misschien soms alleen nog op papier, maar ze hebben 'm. De landen die jullie er allemaal bij rekenen hebben dat zelfs niet eens.
groeten albana

Jade

Jade

17-05-2009 om 12:05

Hmmm....

Net wat Tonny zegt: ik heb weinig ervaring met de zgn. ´Oostbloklanden´. De posting van Fladderbeestje (Roefel volgens mij ook) geeft wel weer waarom ik het zo noem.

Het heeft niks met mijn beeld van mensen te maken, maar ik heb het als een aanduiding gebruikt, wat absoluut niet kwaad is bedoeld. Als het fout over is gekomen dan spijt me dat.

Jujube

Jujube

17-05-2009 om 13:38

Verschillend

Ieder oostblokland is anders. Hongarije vond ik een prettig land, Tsjechië niet. Erg deprimerend en veel onvriendelijke mensen. In Polen is men echt nog erg antisemitisch; toch wil ik graag nog Krakau bezoeken en Auschwitz-Birkenau. Mijn oma komt uit Polen (maar haar dorpje ligt nu in de Oekraïne, ook daar wil ik graag heen, schijnt een prachtig land te zijn) en mijn opa uit Letland. De Baltische staten wil ik ook graag eens bezoeken. Wat het songfestival betreft: dat interesseert me echt niet. En andere muzieksmaak? In Nederland zijn enorm veel mensen fan van André Hazes, Marco Borsato en de Toppers....over wansmaak gesproken! (Sorry fans). Ik vond Verka Serduschka (Oekraïne 2007) geweldig.


http://www.youtube.com/watch?v=mY1AnCJsxDk
Dat was tenminste echt over the top, met een vette knipoog.
En als de kinderen uit huis zijn gaan we een reis maken met óf de Transsiberië of de Transmongolië-express. Lijkt me geweldig.
Groet,
Jujube
Groet,
Jujube

Niet persoonlijk bedoeld

Emma, het was niet alleen voor jouw persoonlijk bedoeld, meer in z'n algemeenheid eigenlijk
groeten albana

Kiki

Kiki

17-05-2009 om 21:24

Maar sinilind, dat argument gaat toch niet op voor de joden

Die zaten daar al eeuwenlang. Maar goed, ik wilde alleen aangeven dat ik vind dat Liora op dat punt wel gelijk heeft. Ik heb werkelijk geen negatieve beeldvorming tov Oost-Europeanen.

Overigens Albana, nog even. Sinilind vraagt om de beeldvorming die Nederlanders hebben tov Oost-Europeanen. Beeldvorming betekent volgens mij per definitie al dat het ongenuanceerd is. Het betekent niet noodzakelijkerwijs dat iedereen hier een hekel aan Oost-Europeanen heeft.

Kijk, ik heb verder geen hekel aan Oost-Europeanen, verre van. Maar ik ga ook niet ontkennen dat er een groep Nederlanders is die ontzettend last heeft van de Oost-Europese migratie naar hier.
Mijn schoonvader is schilder en die heeft aardig wat collega's op de fles zien gaan, omdat ze niet meer kunnen concurreren met de lagere prijzen van bijvoorbeeld de Poolse schilders. En dat gaat ook op voor loodgieters, timmerlieden ed
Als ze dan ook nog overlast veroorzaken door te veel alcohol en gaan vechten en dat gebeurd helaas op grote schaal krijg je negatieve beeldvorming

En tuurlijk is het niet terecht en het is niet eerlijk en het komt voort uit een soort 'wat een boer niet kent mentaliteit' maar ik vind de manier waarop jij reageert ook vrij kort door de bocht.

Mijn vriendin was vroeger supersupersuperlinks, tot ze in een achterstandswijk ging wonen en aan de lijve ondervond wat nou precies de overlast van hanggroepjongeren betekende. Nou is ze ineens voor strengere straffen en zero-tolerance beleid en liet ze het laatst ontvallen dat ze toch wel een hekel aan Marokkanen begon te krijgen.
Ik kan dan met haar gaan redeneren, want ik heb geen hekel aan Marokkanen en niet alle Marokkanen zijn toch slecht en niet elke Marokkaan veroorzaakt overlast en dan heb ik gelijk. Of ik kan boos op haar worden dat ze zo achterlijk reageert op onze medelanders en dan heb ik ook gelijk
Maar ik kan ook bedenken waar die haat ineens vandaan komt, tja en dan keur ik het nog steeds niet goed maar ik begrijp het wel beter

Maar wat dacht je dan?

dat alleen de zwarten, overige gekleurden, joden en islamieten werden afgezeken ??

Joh dat meen je niet !

Mijn stelling is dat 30% van de gehele wereldbevolking loopt te kankeren op een andere groep.

Kiki

Kiki

17-05-2009 om 22:08

Jesses, wat een fout zeg,

dat gebeurT bedoelde ik natuurlijk

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.