Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tihama

Tihama

01-11-2010 om 14:15

Opnieuw leren typen als je boven de 40 bent

Ik heb nooit leren typen volgens het officiële systeem. Met dank aan veel chatten kan ik nu wel blind en snel typen met mijn eigen niet ergonomisch systeem. Dochter hier wilde graag leren typen, dus die is nu fanatiek bezig met de CD-ROM. Dat zette me aan het denken. Kan ik dit nog leren?
Ik heb nu wat testjes gedaan op het net. Als ik het officiële systeem gebruik, dan haal ik 70 aanslagen per minuut. Met mijn eigen ontwikkelde 7-vingersysteem kom ik aan 350 aanslagen. Nu heb ik nooit last dat mijn snelheid me beperkt, maar zou ik nu leren sneller te typen? Of zal ik nooit goed genoeg meer kunnen leren omdat mijn eigen systeem me in de weg zit?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Tihama
PS. Deze posting heb ik dus met 10 vingers gedaan, maar wat gaat dat traag

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Julie

Julie

01-11-2010 om 14:17

Waarom zou je?!

Ik vraag me echt af waarom je dit wilt.
Als je toch 350 aanslagen haalt per minuut, wat zou je dan jezelf kwellen om het anders te doen?

Ik heb hetzelfde. Haal (weet niet hoeveel, maar veel) aanslagen per minuut met mijzelf aangeleerd typsysteem. Ik schrijf voor mijn werk en doe het dus zeer veel.

Geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om honderd stappen terug te zetten om na een lange weg op een andere manier aan hopelijk evenveel aanslagen per minuut te komen.

Waarom zou je je vermoeien?

Je hebt een heel knappe snelheid. Ik heb wel volgens het officiële systeem leren tikken (nog op zo'n mechanisch geval, per computer ben ik veel sneller dan het aantal aanslagen per minuut dat op mijn diploma staat ), maar ik denk niet dat jij met dit systeem substantieel sneller zou gaan tikken dan je nu doet. Lekker 7-vingerig blijven tikken zou ik zeggen.

Tihama

Tihama

01-11-2010 om 14:35

Ergonomie

Dat is de reden dat ik erover nadenk. En ik weet niet hoe lang die weg is. Ik heb op dit moment geen RSI-klachten, maar wel problemen met mijn rug. Ik denk niet dat dit veel te maken heeft met mijn typen, maar ouderdom komt met gebreken....

Bij mijn eigen systeem ligt mijn linkerhand grotendeels stil terwijl mijn rechterhand tweederde van het toetsenbord bedient. Die raast dus over het toetsenbord en ligt allesbehalve stil.

Tihama

Yta Chalne

Yta Chalne

01-11-2010 om 14:41

Jaaaa tihama

Op jouw vergevorderde leeftijd kan typen met een eigen systeem écht niet meer. Je kan er wel zíek van worden. Nee, zo'n CD-rom, dat is echt stúkken beter. (nadeel is dan wel weer dat het op jouw vergevorderde leeftijd nog maar de vraag is wat je jezelf nog kunt aanleren...)

dc

dc

01-11-2010 om 14:48

Kan

Ik kan moeiteloos switchen tussen een frans en een engels toetsenbord. Dit zelfs zonder het daadwerkelijke toetsenbord te veranderen, enkel de instellingen. (Is erg grappig als iemand daarna op hetzelfde toetsenbord wil typen en in plaats van de a een q krijgt enzo, grin).

Je kunt je hersenen dus trainen 2 verschillende manieren te gebruiken. Het kost wel een beetje oefening, maar ik vind het erg handig, omdat frans typen op een engels toetsenbord onmogelijk is. En het is toch een leuke oefening?

Tihama

Tihama

01-11-2010 om 17:03

Automatiseren

Dat is dus wat ik bedoel, dc.
Kan ik dat nog automatiseren en dan ook nog terug met deze snelheid? Jouw antwoord is dus ja. Ik doe het trouwens niet met die cd want het tikken lukt best aardig; het is alleen dat trage tempo. Tihama

margje van dijk

margje van dijk

01-11-2010 om 19:22

Waar test je dat?

Ik kan ook idioot snel typen, maar wel met het 10-vingersysteem (wat ik op mijn 14e geleerd heb, net als Genista op zo'n ouderwetse typmachine).

Maar hoeveel aanslagen ik haal? Geen idee. Waar heb je dat getest?

Ik moet zeggen dat ik wel hoe langer hoe meer klachten heb, heb ook al eens (eerder dit jaar) RSI gehad, ik ben er ook weer vanaf, maar ik blijf gevoelig, vooral voor muizen. Als ik te lang klik krijg ik een stijve hand, stijve schouder, stijve nek. Van typen kreeg ik het op een gegeven moment ook (nu niet meer gelukkig). Dus ik ben blij dat ik in elk geval redelijk verantwoord typ, want alles met je rechterhand doen (zoals jij) betekent nóg meer belasting van die hand die ook al de muis bedient.

Dus ik zou zeggen: Als je nergens last van hebt, dan zou ik ook niks veranderen. En als je wel eens ergens last van hebt/krijgt, dan is het dan toch ook vroeg genoeg om eens wat anders te proberen? Ben je tenminste ook goed gemotiveerd

Margje

Tihama

Tihama

01-11-2010 om 20:33

Testen

Margje
"http://www.typingtest.com/nl/typingtest/"
of
"http://dutch-speedtest.10-fast-fingers.com/"

En over mijn klachten: ik loop nu bij de fysio omdat mijn rug steeds muurvast zit. De ene keer de nek, dan de schouderbladen. Het hoeft niets met een verkeerde typehouding te maken te hebben, maar het is ook niet uitgesloten. Me dit pas afvragen als het te laat is lijkt me niet slim. Dan moet ik actief gaan oefenen als ik juist al een probleem heb.

Ik heb trouwens zojuist met dochterlief meegedaan. Het is net een soort Tetris met die CD-ROM: je wil maar door blijven gaan om je score te verbeteren

Tihama

margje van dijk

margje van dijk

01-11-2010 om 22:12

482

Ik typte zojuist 482 karakters per minuut, bij die tweede test. Ik had 2 fouten. En dan nog scoorde ik maar plaats 113 van de achthonderd-zoveel of zo, dus dat valt nog best wel mee blijkbaar. Misschien moet je 0 fouten typen, of nog veel sneller

Anyway, ja, Tihama, ik had er een beetje overheen gelezen dat je al klachten HEBT, ik was blijven steken bij mijn plaatje dat je geen RSI hebt op dit moment. Maar als je al stijve nek/schouder hebt, dan is dat inderdaad misschien iets om eens naar te kijken. (Trouwens, ik kan je ook medische fitness aanraden, al mijn klachten zijn verdwenen daardoor). (Probleem is alleen dat je wel moet blijven fitnessen, anders sluipt het er weer in. Morgen ga ik weer voor het eerst sinds juli. En een zin dat ik heb. NOT

Margje

Maylise

Maylise

03-11-2010 om 00:48

Zelfde als dc

Overdag werk ik op een Azerty bord en 's avonds op een Qwerty. Omwisselen gaat echt automatisch. Ik kan op beide borden even vlug blind typen. Overigens ook volgens mijn eigen niet navolgbare systeem. Het kan dus best als je zin hebt om er tijd in te investeren. De vraag is natuurlijk of je dat wilt.

Maylise

Ook nieuwsgierig geweest

376 aanslagen pm met 0 fout. Niet slecht, hoewel bepaald niet de snelste
Tihama, ik denk niet dat je jouw klachten oplost door met 10 vingers te gaan tikken. Als het al aan het tikken ligt, lijkt het mij eerder te gaan om de algemene houding waarin je zit te tikken. Heeft de fysio er niets zinnigs over te vertellen?

Massi Nissa

Massi Nissa

03-11-2010 om 18:05

Goh ik ben niet snel hoor

Nederlands: 331 tekens per minuut, Engels 298. Het erge is dat ik MOET verbeteren als ik een fout type en dat kost tijd. Ik had dus wel 0 fout. Dit is echt superleuk, ik ga eens kijken of ik mijn score kan verbeteren vanavond.
Bedankt voor de tip Tihama!
Groetjes
Massi

Wel verslavend

3 pogingen later zat ik op 401 aansl/min en 0 fout. Ik kan het nog wel, als ik heel graag wil

Elx

Elx

04-11-2010 om 12:28

Fysio

Ik kan het niet nalaten. Ik ben fysio en doe geregeld "ergonomic assessments" hier in Australië. Hier mijn tips en ideeën.

* Laat fysio goed naar je houding kijken, schouders naar achter, kin niet uitsteken, rechte rug, etc
* zit je op goede stoel met hele rug ondersteund? (de bolling vd stoel moet in de holte van je onderrug zitten. Te laag en het drukt je naar voren, wat ervoor zorgt dat je bovenbenen minder ondersteuning krijgen van de stoel. Te hoog en je onderrug heeft geen steun
* Type waar jij je prettig en relax bij voelt. Krampachtig nwe techniek aanleren kan averechts werken.
* ben wel mee een's dat als rechterhand alleen t werk doet, je kan proberen links meer te laten doen.

Ik kan ook wel snel typen, maar heb t probleem dat ik veel fouten maak. Draai letters om in mijn typen en ben dubbel zo lang bezig, want moet spellingscheck doen. Ik denk erover om toch typecursus te doen, nog online tips voor cursus?

Elx

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.