Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Oud nederlands

Weet iemand van jullie een website waar ik het Nederlands van rond 1759 kan vinden? Ik heb een woord wat ik maar niet kan duiden. Er lijkt digfden te staan, maar ik kan dat met de beste wil niet herleiden tot een oud-nederlands woord of combinatie van woorden. Iemand raad?

Dorry

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

25-03-2011 om 09:58

Hier misschien

http://gtb.inl.nl/?owner=MNW
Het is al geen Middelnederlands meer, denk ik, dus ik zou bij het WNT beginnen. Of bij een site over oude lettervormen, voor het geval de f een s is, of zo.

Dorry

De letter die op een f lijkt is toch vaak een s
Muizemeis

dc

dc

25-03-2011 om 11:55

Hele zin?

Wat is de rest van de zin?

Dorry1

Dorry1

25-03-2011 om 14:46 Topicstarter

Klein stukje

Ik heb maar een heel klein stukje. De eerste regel is dus digfden en daaronder staat 25 juli, of eigenlijk 25 iuli of julj. Ik heb wel al heel veel gehad aan de link van krin. Zoals ik daar zie kunnen de letters voor velerlei uitleg vatbaar zijn. Ik heb wel een foto, maar waar zou ik die zichtbaar voor jullie kunnen neerzetten op het www?

Dorry

Dorry1

Dorry1

25-03-2011 om 14:48 Topicstarter

Cobi

Vergeet ik helemaal te zeggen dat de link van Cobi super is; al die letters en maar vergelijken. Wat een puzzel!

Dorry

Dorry1

Dorry1

25-03-2011 om 15:53 Topicstarter

De foto

http://www.mijnalbum.nl/Album=BVTEATZM

Hier staat de foto, het gaat ons om de bovenste regel. Wat staat er? De onderste regel staat volgens mij 25 juli. Ik dacht nog even dat er dinsdag stond, maar 25 juli 1759 was geen dinsdag, maar een woensdag.

Alvast bedankt!

Dorry

Monet

Monet

25-03-2011 om 16:52

Ik zeg

dat er inderdaad dinsdag staat. Ik heb hem vergroot, uitgeprint, overgetekend, ik kan er niets anders van maken

Tirza G.

Tirza G.

25-03-2011 om 16:55

Hoe weet jij nou

welke dag het was in 1759?

Tirza

Dorry1

Dorry1

25-03-2011 om 17:12 Topicstarter

Tirza

Nou, hier kun je dat vinden:

http://www.beleven.org/feesten/kalender/?dag=25&maand=7&jaar=1759

Handig he? Kwam mijn man mee, die weet ook wel eens wat hahaha.

Maar, stel dat de maakster gewoon mis heeft zitten tellen? Ze hadden toen nog geen vaste referenties zoals het alwetende internet. Maar kei bedankt!!!!

Dorry (die een brabants rondedansje doet)

Pelle

1 van de eerste dagen dat onze kinderen hier (Schotland),
naar school gingen, kwam er een jongetje van 7/8 jaar op me af die me vroeg wanneer de kinderen waren geboren. Toen ik de data zei wist hij me te vertellen op welke dag van de week dat was geweest en het was correct ! Het was een jongetje met Asperger (?).

Iets met deo?

Het lijkt me dat de drie laatste letters deo zijn (voor God). Van het begin kan ik niet veel maken

Ingrid

Leuk puzzeltje...

wat me opvalt is dat de 2e letter (mogelijk een i) anders is dan de i-en van de tweede regel. Er zou iets kunnen staat als diasdeo if zo, maar wat dat dan betekent weet ik ook niet.
Ik heb vroeger trouwens gewerkt met iemand (verst. gehandicapt en autistisch) die ook alle dagen kon noemen van een willekeurige datum.

Museum

ik zou ermee naar een museum gaan - 'k geloof dat wij met ons allen geen definitieve oplossing voor het kruissteekjesraadsel weten.

fladder

fladder

27-03-2011 om 16:39

Gokje

Is het niet zoiets als Cyrillisch of Hebreeuws of een ander niet-Latijns schrift?
Of misschien is het een plaatsnaam?

Ik kan er echt geen chocola van maken en ben supernieuwsgierig!

Tipje: http://www.merklappen.nl/

Valkyre

Valkyre

27-03-2011 om 21:46

Dias deo

Betekent dat niet "de dag gods"? Maar dan zou 't Latijn zijn, toch?

Dit is de zoveelste keer dat ik baal dat ik geen Latijn heb gedaan...

dc

dc

28-03-2011 om 10:53

Dag is dies

En die letter lijkt echt niet op een E.

Ik kan er ook echt niets zinnigs van maken. Dinsdag kan ik er ook niet in lezen, maar wat wel????

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.