Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Ouder in huis nemen

Mijn vader met ms zit nu vier jaar in verzorgingshuis en hij kan maar niet aarden. Destijds hadden we al aangeboden om bij ons te komen wonen want ik vind het helemaal niks dat hij in een tehuis woont. Hij wilde dat niet omdat hij zich heel bezwaard zou voelen. Nu hij ook niet goed meer zelfstandig naar buiten kan gaat hij zich steeds eenzamer voelen op zijn kamer. Om koffie drinken in de centrale ruimte geeft hij niks want de mensen zijn allemaal oud en vele beginnen te dementeren. Mijn vader is vrij jong, begin 70 maar toen mijn moeder overleed kon hij niet alleen in zijn huis blijven. Ik woon anderhalf uur rijden van hem vandaan. Nu overweegt hij toch bij ons te komen wonen. Wij vinden het alledrie top, hebben de ruimte en ik weet alles van een persoonsgebonden budget want werk bij Per Saldo. We hebben een hele lijst met voor- en nadelen en praktisch gezien zie ik weinig problemen, allemaal op te lossen. Nu is mijn vader een makkelijke man, bemoeit zich eigenlijk nooit met hoe wij de dingen doen dus ik denk dat wij het kunnen. Maar ik zou zo graag ervaringen horen van anderen want ik ken niemand die dit heeft gedaan en eigenlijk zeggen veel mensen dat ze dit ook nooit zouden doen. Dus mijn vraag is of iemand die dit wel heeft gedaan, een ouder in huis nemen? En hoe gaat dat? Tips? Nadelen die je van tevoren niet had bedacht? Voordelen die je niet had bedacht? Kortom, ik zou zo graag ervaringen lezen. Hopelijk is er iemand en wil wat ervaringen delen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Amandel

Amandel

21-11-2011 om 21:16

Niet zelf

Hoi Gonzo,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ken wel een aantal mensen die het gedaan hebben. Bij de meesten is het best goed gegaan. Wat heel belangrijk is, is dat iedereen veel privacy heeft. Ik ken een verhaal van een gezin waarvan de ouders zich geneerden voor het geluidsniveau van hun kinderen ten opzichte van de inwonende opa. Dat is niet goed voor de verhoudingen. Die opa bleek ook nog eens heel erg oud te worden. Het klinkt erg hard, maar die vrouw zei: 'Toen ik eraan begon dacht ik dat het voor een jaar of tien zou zijn. Het bleken 25 jaren te worden. Ik ben blij dat hij zo lang bij ons is gebleven, maar het is ook wel een heel groot deel van mijn leven geworden.'
Je vader zal een plek nodig hebben om zich terug te trekken en bezoek te ontvangen en hij zal zich ook soms apart moeten houden van jullie bezoek.
Zelf kom ik uit een groot gezin en wij hebben ook vijf kinderen (in een klein huisje) en dan blijkt privacy toch vooral iets te zijn wat minder te maken heeft met ruimte. Het heeft veel te maken met wat je denkt, zegt en doet. Kan je vader zijn mond houden, als jouw kind heel vervelend is?
Het klinkt alsof je vader een redelijke man is, dus dat zal dan misschien wel goed komen. Misschien kunnen jullie evaluatie momenten inplannen, waarbij jullie stuk voor stuk eerlijk kunnen vertellen wat je van de situatie vindt en hoe je het ervaart.
Heb je broers en zussen? Want dat lijkt mij een complicerende factor. Ieder kind heeft weer een eigen band met zijn ouders en die kan verstoord raken als vader bij een zus inwoont.

dc

dc

21-11-2011 om 21:50

Financieel?

Informeer bij de gemeente hoeveel budget er is om iemand in te huren om het te helpen. Als jullie zelf de zorgtaken doen, kunnen jullie ook in aanmerking komen voor financiele ondersteuning.

Vroeger woonde mijn oma zo goed als bij ons in, en ik vind het eigenlijk een vrij natuurlijke situatie. Een heleboel kennis kan makkelijk een generatie overslaan bijvoorbeeld

Ik denk dat je vooral moet afspreken dat jullie na een paar maanden een evaluatiegesprek houden, waarop jullie wat aanpassingen kunnen doen. Dan weet je wat beter waar de kleine irrititaties liggen.

Evanlyn

Evanlyn

21-11-2011 om 22:08

Had ik de ruimte maar...

Het lijkt me ideaal. Een rustige opa in huis die zich nergens zomaar mee bemoeit, maar wel tijd heeft voor eindeloze gesprekken met kinderen, wat er bij mij wel eens niet van komt. En zelf zou ik het ook gezellig vinden. Manlief is ook zeer op Opa gesteld. Maar ja, hier delen de kids nu al een kamer, dus met Opa erbij zou ik een bedstee in de woonkamer moeten laten bouwen, denk ik.

Gonzo18

Gonzo18

21-11-2011 om 23:25 Topicstarter

Huisvergadering

Dank je wel Amndel en Dc voor de suggestie van evaluatie. We zitten te denken om dan, zeker in het begin, wekelijks een huisvergadering te gaan houden. Om zo de sfeer te creeren dat alles gezegd kan worden. Ook onze 8jarige dochter doet daar gewoon aan mee, en als we iets te bespreken hebben dat niet voor kleine oren is bestemd, doen we er nog een.
We hebben het vanavond ook onze dochter verteld en ze mag meeschrijven aan onze voor- en nadelenlijst. Jammer dat opa haar reactie niet kon horen en zien. Ons besluit staat vast, dat was helder. Vier jaar geleden was dat al en is nog steeds. Dus als mijn vader met een ja op de proppen komt gaan we het doen.
En DC, wat betreftd e financien, we vragen een persoonsgebonden budget aan dus daar gaan we de hulp van inkopen. En zelf zullen we wat doen. Boevendien gaat onze dochter nud rie dagen naar naschoolse maar die gaan we dan ook in de hulp in huis sleutelen en die gedachte vindt ze ook wel aantrekkelijk. Hoewle ik denk een dag naschoolse aan te houden.
Verder is mijn man de verbouwing al aan het uitdenken. Aanpassen badkamer, traplift, vliering in de berging want ja, de rotzooi van de logeerkamer moet ergens heen, en wilde hij al een start maken met een draaiboek. Daar heb ik maar even de rem op gezet want eerst moet dat ja komen.
En hij krijgt een grote kamer om zich terug te trekken. Nou ja, groot... maar onze logeerkamer is 25 m2 en ik realiseer me dat dat best groot is voor een kamer die je over hebt. We hebben dan ook best een flink huis. Grote woonkamer waar hij ook goed uit de voeten kan met rolstoel en ons huis is nu al geheel drempels vrij.
O ja, mijn broer vind het een geweldige optie. Omdat hij denkt dat mijn vader het bij ons veel leuker gaat hebben dan in dat tehuis. En mijn broer en ik zijn twee handen op een buik (dat doet een gehandicapte vader ook met kinderen, denk wel eens dat we daardoor ook zo hecht zijn)dus daar voorzie ik geen knelpunten.

Maar ik blijf open staan voor tips hoor, dus als mensen nog ideeen hebben, of zoiets hebben van denk daar aan, ik lees ze graag!
Groetjes,
Gonzo

+ Brunette +

+ Brunette +

22-11-2011 om 00:13

Proefdraaien.

Kan je vader niet langere tijd blijven logeren alvorens de knoop door te hakken en zijn plaats in het verzorgingstehuis op te zeggen? Dan denk ik aan minstens een maand. Enerzijds worden knelpunten duidelijk en krijg je misschien betere ideeën over hoe je je huis uiteindelijk moet verbouwen en aan de andere kant kan hij wennen aan het idee en wordt de stap om jullie hulp te accepteren kleiner.

Belle Époque

Belle Époque

22-11-2011 om 06:45

Pgb

Klinkt mooi!
Maar hou er wel rekening mee dat dat PGB binnen enkele jaren drastisch en genadeloos gesnoeid gaat worden. Kan je het ook zonder PGB?

Positief

Hier een positieve ervaring. Maar ik zou een voorbehoud maken voor als je vader dement wordt. Dat kan goed gaan maar als er onrust bij komt en nachtelijke dwaalpartijen dan wordt het moeilijk vol te houden. Maar dan weer, niet elke oudere wordt dement en niet elke oudere gaat dan dwalen. En ik denk dat het heel goed kan gaan vooral als je al goed met elkaar overweg kunt en bovendien je broer er ook positief tegenover staat.
Mijn vader kon ook goed overweg met mijn kinderen maar er waren weleens zaken te bespreken. Dat kon allemaal in goede harmonie.

Gonzo18

Gonzo18

22-11-2011 om 07:29 Topicstarter

Pgb

Dank jullie wel weer voor de reacties!

Dat weet ik Flavel dat daar het pgb niet voor bedoeld is, en dat gaan we ook zeker niet doen. Maar ik betaal nu 400 euro per maand aan naschoolse en die gaan we sleutelen in de hulp. Dus het geld van het pgb gaat in hulp aan huis en het geld Vandeurzen naschoolse. Dan slaan we twee vliegen in een klap: er is iemand voor mijn vader en die vangt ook mijn dochter mee op. Dus de eerste twee uur van een middag betaal ik de hulp uit pgb en als mijn dochter thuis komt, die twee uur betalen we zelf van het geld dat anders naar de naschoolse zou gaan.

En Belle, ik weet als geen ander dat ze gaan snoeien in het pgb, ik werk namelijk bij Per Saldo, de belangenvereniging van mensen met een pgb, dus ik en daar heel druk mee. Maar mijn vader heeft een indicatie voor verblijf (hij zit al vier jaar in een verzorgingshuis) en voor die groep blijft het pgb bestaan. En nee, zonder hulp zou het niet gaan. Liever een pgb want dan zelf bepalen wie er in ons huis komt, maar anders zouden we thuiszorg krijgen en dat is meer gedoe maar zouden ze ooit dat pgb afschaffen ( je weet het nooit in Den Haag) dan lossen we dat ook wel weer op. Zoals gezegd, ik heb 'm liever bij mij dan dat hij in dat tehuis is.

Gonzo18

Gonzo18

22-11-2011 om 07:34 Topicstarter

Brunette, proefdraaien

Dat is een goede suggestie, proefdraaien. Punt is dat dat niet gaat. Zonder traploft komt hij niet boven dus die moet er echt komen. Hij is namelijk rolstoelgebonden en we hebben beneden geen kamers. Maar mijn vaders tehuis is gesloopt en wordt opnieuw gebouwd. Hij zit daarom tijdelijk 4 jaar in een ander tehuis waar er nu twee van voorbij zijn. Dus als hij ja zegt tegen wonen bij ons dan gaat dat denk ik sept 2012 gebeuren en dan ga ik proberen, en ik denk dat dat wel lukt maar dat ga ik uitzoeken zodra mijn pa echt ja zegt, dat hij zijn plekje kan houden. Als het dan zou bevallen kan hij als dat tehuis klaar is daar naar terug. Hoop dat ik dat kan regelen

Gonzo18

Gonzo18

22-11-2011 om 07:36 Topicstarter

Annej

Hoe lang heeft jouw vader (of moeder?) bij jou gewoond? En was je echt blij met je keuze?

dc

dc

22-11-2011 om 09:02

Annej

Mijn vader heeft ook ms en nachtelijke dwaalpartijen zijn onmogelijk, want hij kan niet lopen. Gezien de vader van Gonzo ook in een rolstoel zit, denk ik dat hij ook niet kan lopen.

Samen

Het heeft hier helaas maar een jaar geduurd. Van mij hadden daar nog wel minstens 10 bij gemogen, maar helaas werd mijn vader ziek en is kort daarop overleden. Het was wel een fantastisch jaar. Gezellig, ook omdat ik toch weer een volwassene om me heen had met de kinderen die ook echt wat op kon vangen en in goede banen kon leiden. Maar ook daarvoor hadden we al veel kontakt en kwam mijn vader wekelijks bij ons of logeerde bij ons. We zijn overigens bij mijn vader ingetrokken vanwege mijn gezondheid die gelukkig net op tijd weer in orde is gekomen. Ik heb er geen moment spijt van gehad hoewel je er weleens op aan gekeken wordt, mensen vinden het soms niet echt kunnen een vader op leeftijd en pubers samen in een huis. Maar dat was niet mijn ervaring.

De relatie

Maar ik denk dat het van de relatie afhangt die je hebt. Mijn vader heeft me er doorheen gesleept toen de hulpverlening en de kinderbescherming in beeld kwamen. Hij is meegeweest naar alle gesprekken en zittingen, scholen en commissies. Als enige was hij er onvoorwaardelijk voor ons. Ik heb het als wonderlijk en geweldig ervaren dat we er voor hem konden zijn toen het onverwacht nodig bleek.

Polly Shearman

Polly Shearman

22-11-2011 om 10:38

Heel heftig

Het lijkt mij erg heftig,
je vader moet met de traplift naar boven, hij kan niet lopen, maar hoe lang kan hij nog komen staan? en in en uit die traplift stappen? En hoe gaan de andere transfers? in en uit bed met een active tillift? of kan hij de draai zelf nog maken? en voor hoelang? en wat gaat je vader doen als jullie aan het werk en naar school zijn? In hoeverre heeft je vader hulp bij zijn adl nodig?
Ik werk met jonge/ouderen met een somatisch probleem, het valt niet mee hoor, je hebt heel veel middelen en voorzieningen nodig om een dag goed te laten lopen.
Het is heel mooi dat jullie dat willen doen, en ik wens je veel succes.
Groet, pol

Kosten

Je kunt natuurlijk kijken wat het kost aan inzet maar je kunt ook kijken wat het oplevert aan aandacht en gezelligheid ook voor de kinderen en ik neem aan dat je vader misschien ook nog wel een spelletje kan doen of een keer aardappels kan schillen of andere kwaliteiten heeft die al helemaal niet de kans krijgen zolang hij in het verpleeghuis is.

Maylise

Maylise

22-11-2011 om 12:21

Mijn oma

Mijn oma woonde vroeger ook bij ons. Ik stond er nooit zo bij stil als kind of dat nu wel of niet leuk was. Oma hoorde er gewoon bij. Achteraf gezien vind ik het echter een enorme rijkdom dat ik zoveel tijd met mijn oma door heb kunnen brengen. Ik zie nu ook heel goed wat ze toevoegde aan mijn leven. Mijn moeder heeft er ook geen spijt van. Natuurlijk hadden ze regelmatig ruzie en was er gedoe. Mijn oma was zeker niet het type dat zich nergens mee bemoeide maar dat hoorde ook gewoon bij hun, die kibbelpartijtjes. Daarnaast was ons huis veel kleiner dus weinig privacy. Aan de andere kant gaf het mijn moeder ook wel weer veel vrijheid om even weg te gaan en zo. Tegen de tijd dat wij ouder werden was het andersom. Dat bleef een van ons bij oma als mijn moeder weg moest. Eerst zorgde oma voor ons en later wij voor haar.

Mijn moeder woont nu nog zelfstandig (met hulp van ons en thuiszorg) maar als dat niet meer kan dan wil ik ook dat ze hier komt wonen. Mijn man vindt dat ook prima. Toen zijn moeder ernstig ziek werd zijn we voor dat laatste jaar bij haar in de buurt gaan wonen. Mijn schoonmoeder woonde dat laatste jaar bij een dochter.

Janna3

Janna3

22-11-2011 om 13:23

Evanlyn

Wij hebben ook niet de ruimte voor een inwonende ouder, helaas. Dus toen mijn moeder niet meer thuis kon wonen heeft ze een zorgflat gezocht op loopafstand van ons huis. Dat is ook heel fijn, ik kan elke dag even bij haar kijken hoe het met haar gaat, ze kan regelmatig mee eten, de kinderen doen boodschappen voor haar en met haar. Misschien is dat een alternatief...

mirreke

mirreke

22-11-2011 om 17:33

Is het mogelijk om te bouwen of aan te bouwen?

Ik woon in Duitsland en daar is het heel gewoon. Maar meestal wel in een eigen wooneenheid. Ze noemen het einliegerwohnung. Een kleine zelfstandige wooneenheid voor ouders of een inwonend kind.
Is zoiets mogelijk? Kun je je garage bv. ombouwen?
Het lijkt mij ideaal. Grote kans dat je vader ook weer een heel eind opfleurt.

Praktisch

Denk ook vooral praktisch.
Welke ruimte wil je je vader laten wonen? Heeft hij ook een klein slaapkamertje appart? Een keukenblokje? Een eigen toilet? Douche?
Ik ken best veel mensen met 1 of 2 ouders in huis. Mijn vriendin haar ouders wonen bij haar zus, mijn buurvrouws zus heeft de ouders van buurvrouw in huis...etc.etc.
Misschien is het hier in de omgeving 'gewoner'. Vlakbij Duitsland....en hier hebben de meesten grotere huizen.
Afijn, wat ik hoor, als er problemen zijn, is het meestal praktisch van aard. Oudere mensen en kinderen gaat best, maar niet altijd goed. De hele dag kabaal makende kinderen kunnen niet alle ouderen meer 'hebben'. Zorg dus dat je vader ook een privé ruimte heeft waar hij evt. kan zitten, t.v. kijken z'n gedoetje heeft.
Helemaal ideaal is het al hij ook zijn eigen natte ruimtes heeft en eigen toilet.
Vrijwel alle mensen die ik ken en ouders in huis hebben, hebben dat of al vanaf het begin (b.v. zo'n huis gekocht of op boerderij ) of hebben het later gerealiseerd omdat het anders gewoon niet houdbaar was.
Ook hoor ik vaak problemen als ouders dementerend worden en b.v. gaan dwalen, de tijd kwijtraken etc.
Een andere vriendin van mij had haar tante in huis, al jaren lang. Tante is onlangs naar verpleeghuis gegaan. Vriendin aan het eind van haar latijn. Want ondanks hulp van thuiszorg en dagopvang was vriendin doodmoe van alles wat tante 's nachts uitspookte. Als je daarbij ook nog moet werken en 3 kinderen hebt is dat een zware dobber.
Dus dat zijn 2 punten die je goed moet overwegen.
Praktisch en 'tot hoever gaan we?' (als gezin...)
Vriendin had enorme moeite met de beslissing om tante 'weg' te laten gaan...Haar man en kinderen wilden tante nog niet missen, haar vader was enorm tegen (broer van tante), maar vrijwel alle werk kwam op vriendin neer...
Nu tante verhuist is, zien ze (gelukkig) zelf ook wel in dat het meer dan noodzakelijk was.
Ze is op die afdeling niet bepaald 1 van de makkelijkste gevallen...laten we het zo zeggen.
groeten albana

koentje

koentje

23-11-2011 om 11:25

Gonzo

Kun je dan nog op vakantie?
Hoeveel wordt je sowieso in je vrijheid beperkt. Op wie komt de zorg neer? Neemt je man ook een aandeel?
Ik heb een dementerende schoonmoeder de we binnenkort in een tehuis dichtbij ons plaatsen. Ik ben blij haar dicht in de buurt te hebben, maar in huis, daar moet ik niet aan denken. We hebben er sowieso geen ruimte voor, maar ik zou dat echt niet aankunnen, hoor.

Overdag

Overdag is maar een beperkte tijd. Er komt al snel meestal weer een kind thuis of iedereen is er weer.
En dan heb je 's avonds en 's nachts veel tijd samen.
Die paar uur overdag valt daarbij in het niet.
En misschien ook wel even lekker rustig. Er is radio en tv en misschien de wijkzuster of een vrijwilliger.
In een tehuis en dan af en toe even een activiteit weegt daar niet tegenop.

Doen

Wij gaan nu iets vergelijkbaars regelen voor mijn vader van 85. Mijn broer gaat proberen vlak bij hem te wonen of hem naar zijn woonplaats te halen. Dat geredeneer over activiteiten als alternatief kan ik niet zo goed volgen. Mijn broer vindt het juist prettig om de dagelijkse dingen voor mijn vader te doen en verder uitelkaar te gaan. Het dagelijks patroon geeft de ouder ritme waardoor hij/zij de dag alleen veel beter aan kan.

Polly Shearman

Polly Shearman

23-11-2011 om 16:33

Euh

die paar uur overdag? nou.. ouderen staan over het algemeen vroeg op, omdat ze veel minder slaap nodig hebben dan jongeren en ze niet kunnen uitslapen.
Daarin tegen zijn ze savonds wel heel erg moe, en gaan dus vroeg naar bed.

Niet alle verpleeghuizen zijn hetzelfde.
Je kan ook eens rond kijken op woongroepen voor oudere, met 6 mensen op een woongroep die in dezelfde levensfase zitten wonen heeft vele vele voordelen.

Daarbij komt dat je je echt moet verdiepen in de transfer van traplift naar rolstoel en terug.
Of jullie moeten met zijn alle verhuizen naar een gelijkvloerse woning, of een huis met een aanleunhuis erbij.

Ik denk idd ook, dat opa bij jullie misschien wel eenzamer zal zijn, als op een woongroep.

Gonzo18

Gonzo18

23-11-2011 om 16:34 Topicstarter

Dank!

Dank voor alle reacties!
Ik geloof ook dat hij minder eenzaam is bij ons. Ik werk op woe en vrij thuis, kind komt 's middags eten, is om 15.15 ook alweer thuis. In de weekenden zijn we thuis. Wik zijn er in elk geval wel uit maar het is de vraag of mijn vader het zal doen. Hij voelt zich vrees ik te bezwaard. Maar goed, ons aanbod blijft staan. En ja, als hij het doet is het nogal wat. Maar dat zijn over het algemeen praktische zaken. En als hij slechter wordt heb ik hem liever bij mij ipv dat hij zelfs naar een verpleeghuis moet. Maar zoals gezegd, hij moet willen. Ik vind hem niet lastig. En hij is altijd gehandicapt geweest en als kind zorgde we ook al deels voor hem. Wordt vervolgd!
En ook dank voor de bemoedigende woorden!

Gonzo18

Gonzo18

23-11-2011 om 16:39 Topicstarter

Polly

Over de traplift, die hadden we thuis ook altijd. En dat lukt prima. Zoals gezegd, hij is altijd gehandicapt geweest dus de aanpassingen zijn niet nieuw, die hadden we in ons ouderlijk huis altijd al. Alleen toen mijn moeder overleed, vier jaar terug, kon hij zich niet alleen meer redden. En met de thuiszorg ook niet. Een pgb durfde ik toen niet aan omdat ik te ver weg woon voor de calamiteiten. En ons huis is al drempelvrij, grote woonkamer en keuken, daar kan hij volledig uit de voeten. Alleen de traplift dus, beugels op een aantal plekken en een andere badkamer. Dat vind ik meevallen.

Gonzo18

Gonzo18

23-11-2011 om 16:45 Topicstarter

Ps polly

En een woongroep met allemaal mensen in zelfde levensfase... daar geloof ik niet zo in dat mensen dat fijn vinden. Ik geloof eerder dat wij gemaakt zijn om in verschillende generaties samen te leven. Ik denk juist dat mijn vader daar down van wordt. Dat hij meer leven om zich heen prettig vindt.
Maar zo denk ik erover

Maylise

Maylise

23-11-2011 om 17:08

Polly

Lang niet alle oude mensen gaan vroeg naar bed. Mijn moeder belt me rustig om half een 's nachts nog voor een praatje. Die gaat zelden voor 2 uur naar bed. Mijn oma ging vroeger altijd rond 1 uur slapen. Mijn andere oma ook zoiets en mijn opa probeerde er voor 2 of 3 uur in te liggen. Zit in de familie blijkbaar (aan beide kanten). Mijn schoonmoeder ging wel vroeg naar bed, rond 23:30.

Maylise

Maylise

23-11-2011 om 17:12

Eenzaam

Eenzaam is niet zo zeer de tijd die je alleen doorbrengt. Tijd alleen zijn hoeft helemaal niet eenzaam te zijn. Wat meer eenzaamheid met zich meebrengt is het gevoel dat je voor niemand meer iets betekend, dat je geen enkele rol meer hebt in de maatschappij...

Veel mensen in de buurt is ook niet altijd een ideaal middel tegen eenzaamheid. Tegenwoordig word je pas in een verzorgingstehuis toegelaten als je echt veel klachten hebt. Ik kan me voorstellen dat als je daar als relatief jong iemand zoals de vader van Gonzo tussen zit dat die aansluiting niet optimaal is.

Maylise

Maylise

23-11-2011 om 17:15

Mijn moeder is ook in de 80.
Mijn oma was 89 toen ze stierf en heeft tot het einde zo geleeft. Mijn andere grootouders waren ver in de 90.
Mijn schoonmoeder was eind 70 toen ze stierf.
Maar ze zijn niet de enigen hoor. De moeder van een vriendin is kort na haar 90ste verjaardag gestorven. Die laatste verjaardag zaten we met z'n allen in de tuin (grootmoeder woonde bij hun) om 2 uur 's nachts nog te feesten. Moeder van vriendin gezellig met een sherry erbij.

Maylise

Maylise

23-11-2011 om 17:19

Activiteiten

De sfeer in verzorgingstehuizen verschilt wel enorm. Ik was een paar jaar terug regelmatig in een tehuis te vinden omdat ik bij iemand op bezoek ging die tijdelijk een kamer daar had en dat was echt een verschrikking. De sfeer was zo onprettig, het personeel onaardig... Daarentegen weet ik ook een ander tehuis waar ik bij een oude buurvrouw op bezoek ging waar de sfeer veel leuker was. Dat scheelt natuurlijk ook.

In beide gevallen was ik trouwens niet enthousiast over de georganiseerde activiteiten. Het was allemaal wel erg van het niveau bingo en shanty koor. Niks mis mee maar bijvoorbeeld mijn voormalige buurvrouw had daar ook niks mee. Ik haalde haar wel eens op voor lezingen aan de volksuniversiteit of een klassiek concert. Dat vond zij dan weer leuk. Overigens had ze het verder daar goed naar haar zin. Ze had een grote kamer en ook wat mensen getroffen waar ze het leuk mee had.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.