Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jip

Jip

18-11-2012 om 12:57

Oudere met piercings


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Fio

Nogmaals: ik geloof het meteen, maar ik zie dat verschil niet...

Ander voorbeeld

Stel ik besluit om voortaan hoofddoekjes te gaan dragen. Niet uit religieuze overwegingen, zoals veel andere hoofddoekjesdragers, maar gewoon omdat ik dat mooi/apart/bijzonder/bij mij passend ..-vul maar in- vind. Dan kan ik op mijn vingers na tellen dat dit een reactie gaat geven. mensen gaan zich een oordeel over mij vellen. Zeker mensen die mij niet kennen en niet weten met welk idee ik dit doe, hebben dan een beeld bij mij. Daar kan ik mij over opwinden, maar dat gaat echt heel weinig veranderen aan die situatie.
Als ik enigszins realistisch ben, neem ik dit gegeven mee in mijn beslissing. Oke: een hoofddoekje betekent dat op zijn minst een aantal mensen mij in een bepaald hokje plaatst, maar ik vind het zo mooi, dat neem ik maar voor lief.
Nou kan zo'n hoofddoekje nog af. Bij zoiets definitiefs als een tatoeage lijkt het mij dan ook voor de hand liggend dat je die afweging (als ik een tatoeage neem betekent dat dat op zijn minst een aantal mensen mij in een bepaald hokje plaatst) vooraf maakt. En dat je dan bewust kiest: oke, dat neem ik voor lief want ik vind het zo mooi of nee dat doe ik dan toch maar liever niet.
Gij die nooit in hokjes denkt werpe de eerste steen.

Hombre

Hombre

21-11-2012 om 14:09

Ehm fiorucci , sorry to burst your bubble

Dat is volgens mij een grote misvatting. De jonkies van nu kijken om zich heen naar al die uitgelopen fletse tattoos en denken: "jeetje wat hebben die ouwe sufferds een slechte 'artiest' gehad, gelukkig is die van mij *wel* goed. Mooie strakke lijnen en felle kleuren!

Totdat ze 20 jaar later in de spiegel kijken en zien dat hun tattoos net zo verbleekt en uitgelopen zijn als die van de 'ouwe lullen'. Dan blijkt dat het verschil niet vakmanschap of materiaal was, maar gewoon het verloop van de tijd.

Mijn vriendin heeft 1 tattoo, gezet toen ze 17 was. Bij een hele dure Amsterdamse artiest. The best there was. Schiffmacher of zo? Even gegoogled, idd, Schiffmacher. Heeft de groten der aarde gedaan. Vriendinnetje was (en is) een beauty en alleen het beste was goed genoeg.

Was iets kleins, een Japans Yakuza symbool of zo, met mooie dunne lijntjes. Nou, het is nu alleen nog maar een bauwgroene vlek. Niks meer van over. Het enige mooie dat er nu nog aan zit is dat het maar klein is. Heeft ze spijt? You bet.

Dus neem jezelf niet in de maling met je topartiesten, je lichaam is continu in beweging. Cellen sterven af en delen zich en van die tattoo blijft straks nog maar een schim over. Onherroepelijk.

Maylise

Maylise

21-11-2012 om 14:32

Beeld

Natuurlijk draagt alles wat je draagt aan kleding bij aan de beeldvorming die mensen van je maken. Een tatoeage is niet perse ordinair of aso maar zeker als de tatoegae op een opvallende plaats is zal het een reactie bij mensen uitlokken.Dat kan positief of negatief zijn maar uiteraard zullen anderen je indelen in een categorie. Tatoeages worden nu door een meer divers publiek gedragen maar het oorspronkelijke beeld van mensen met tatoeages (zeelui,motorrijders, volkszangers) blijft natuurlijk wat hangen. In bepaalde situaties (beroepen) zal een tatoeage minder gewenst zijn. Geen reden om geen tatoeage te nemen maar misschien wel handig om een tatoeage te nemen die je makkelijk kan verbergen voor de buitenwereld.
In elk geval zou ik wel stil staan bij dit soort dingen voor ik een tatoeage of piercing zou nemen.

Ely

Ely

21-11-2012 om 14:51

Coming clean

Tsja nou moet ik wel . Ik heb een tatoeage. Eentje à la vriendin Hombre zeg maar. Alleen ik heb geen spijt. Hij (mijn lief noemt m liefkozend 'je vlekje') heeft emotionele waarde en zit op een strategische plek dus zelfs met de juiste bikini (nee geen boerkini) goed te verstoppen. Hij hoort bij me, net als littekens die ik ooit heb opgelopen en nooit door een plast heb laten opkalefateren. Ook al heb ik die niet bewust opgelopen natuurlijk
O en voor de liefhebber; ik draag geregeld een pak, ook krijtstreep

Ik vind mezelf trouwens niet uniek maar ik zie wel verschil tussen mensen met een jeugdzonde tatoeage zoals ik en de echte liefhebbers die er geen genoeg van kunnen krijgen. Ook vind ik piercings niet hetzelfde als tatoeages en de verschillende soorten piercings ook verschillen. Maar zoals ik al eerder schreef, sommige piercings kunnen mij moeilijk bekoren omdat ik ze vaak aanzie voor grote puist met glimmende gele kop
Maar ik vind het heerlijk dat anderen dat allemaal wel mooi vinden en kijk soms ook met plezier naar Miami Ink oid, prachtige paradijsvogels.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2012 om 16:31

Hombre

Mijn eerste tattoo is nu 14 jaar oud en is geen uitgelopen vlek of zoiets. Ook geen blauwgroen, overigens, maar heel donkergrijs. Of klein mooier is, tja, daar valt over te twisten overigens..)
Er zijn zondermeer mensen te vinden met tattoos die decennia oud zijn, en beslist geen vlekken zijn.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2012 om 16:33

Jippox

Kijk eens naar de link die ik gaf, en google daarna voor de grap eens op mislukte tattoos..) Verschil lijkt me duidelijk.

Jippox

Ik vond jouw eerste bijdrage met hoe jij over mensen met tattoos denkt ronduit afkeurend. Tuurlijk heeft iedereen weleens last van vooroordelen, maar zo negatief als jij deed verbaasd mij echt. Ken je wel mensen met tattoos?

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 00:09

Jippox, hoofddoekje

Als een vrouw een strak hoofddoekje om haar hoofd heeft zal ik denk ik eerst denken dat ze chemo krijgt en dus haar haar kwijt is. Als het dus geen islamitisch vrouw is of een andere cultuur waarbij een hoofddoek of andere hoofdbedekking normaal is. Verder zou ik me bij vlotte hoofddoekjes alleen maar afvragen of het weer in de mode is. We hebben door de jaren heen al vaker hoofddoekjes in de mode gehad tenslotte.

MikMak

MikMak

22-11-2012 om 08:14

Kom op zeg

Hoi,
Waarom vallen julli enu zo over Jippox heen? Ze geeft toch al toe dat ze bevooroordeeld is? Dat is meer dan de meeste bevooroordeelde mensen kunnen.
Jippox schreef: "Ik vind tatoeages noch piercings mooi, bij niemand. Ik vind het zelfs ronduit lelijk. En eerlijk gezegd, ik associeer het met het aso/ordi-type, als ik iemand zie met een tatoo of piercing dan denk ik "oh ben je er zo een". Het heeft wel invloed op mijn mening over iemand dus, en dan bedoel ik niet in positieve zin".
Hoe krom en nutteloos zo'n bevooroordeelde blik is, vertelt Jippox dus eigenlijk ook.
Ik ben een keurige mevrouw als ze mij treft, Jippox en ik kunnen vast prima door 1 deur. Jammer dat ze haar mening vervolgens bijstelt naar het negatieve als ze mij daarna eens per ongeluk in bikini op het strand treft, met mijn navelpiercing. Maar tot die tijd kunnen we prima door 1 deur.
MikMak

Oordeel

Inderdaad ik heb een heel negatief oordeel over tatoeages. En natuurlijk ken ik een heleboel mensen met tatoeages, in diverse gradaties. Ik denk trouwens dat het tegenwoordig niet meer mogelijk is om geen mensen met tatoeages te kennen, maar dit terzijde.
Een heleboel van die mensen kan ik zeker weten waarderen en vind ik aardig. Toch heeft zo'n tatoeage wel invloed op mijn mening over iemand. En nee, dan vind ik iemand niet meteen een aso, zo als iemand die niet zo goed kan lezen hier stelt. Mijn mening over iemand veranderd ook als ik hoor dat ze op Wilders stemmen, of elk weekend de deuren langs gaan om zieltjes te winnen. Wanneer iemand kiest om zoiets met zijn lichaam te doen (iets wat zoals Maylise terecht opmerkte ooit vooral met bepaalde bevolkingsgroepen werd geassocieerd) dan vind ik dat dat iets over die persoon zegt, en daarmee staat die persoon in dat opzicht heel ver van mij af (net zoals die Wilders-stemmers).
Overigens is de betekenis van 'ordinair': "gewoon, gebruikelijk, alledaags", dus als ik een tatoegae ordinair noem kun je moeilijk beweren dat ik het mis heb: ga eens naar een zwembad en zoek het onbeschreven blad...

Oh en tot slot

Blijkt, overigens, het 'vooroordeel' over het soort mensen dat kiest voor een tatoeage ook gewoon heel erg vaak (= niet altijd, je hebt altijd uitzonderingen op de regel) te kloppen met het beeld dat ik er bij heb...

Flauw jippox

Jij noemde niet een tatouage oridinair, maar associeert mensen die een piercing/tattoo met een aso/ordi type, waarvan je denkt "ben jij er zo een". Voor de duidelijkheid zeg je er ook nog bij dat jouw oordeel hierover negatief is.
Okee jouw mening. Nu moet je alleen niet doen alsof jij met ordinair "alledaags en gebruikelijk" bedoelde.
Maar goed, ben er wel klaar mee. Groeten van een "onbeschreven blad", en dat op mijn leeftijd hahaha.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

22-11-2012 om 11:39

Mijn vooroordeel ook bevestigd

Namelijk, dat mensen die erg makkelijk zwaaien met termen als "ordinair" niet erg prettig zijn om mee om te gaan en beter bij "hun soort mensen" kunnen blijven. En dan maar hopen dat er bij "hun soort mensen" onder hun correct-representatieve kleding géén piercing, bonte sleeve of ingewikkelde tribal huist Want oef, dat lijkt me schrikken als je alsnog iemand die je hoog hebt zitten moet wegzetten in de categorie "ordinair" omdat er toch een verborgen plaatje of blingblingetje tevoorschijn piepte...!

MikMak

MikMak

22-11-2012 om 12:36

Inderdaad catou, fay en rode vpi

Hoi,
Mijn bericht vanmorgen was precies bedoeld zoals Catou en Rode Vulpentinkt het opvatten: het laat zien hoe bekrompen Jippoxs ideeën zijn. Misschien had ik een sarcastische smiley moeten gebruiken?
En ik ben het eens met Fay dat het flauw is van Jippox om te doen alsof "aso/ordi" niet meer betekent dan 'gebruikelijk'. Laf ook, om zo terug te krabbelen.
MikMak

Mooi

Om te zien hoe open en verdraagzaam jullie allemaal zijn.
Ik krabbel niet terug hoor. Ik bedoelde met Ordinair ook vooral "volks", maar dat is toch eigenlijk hetzelfde?

Ons soort mensen

En natuurlijk hoor ik niet bij een 'ons soort mensen', want ik ben namelijk helemaal enig in mijn soort
Dus eigenlijk net als al die mensen die zichzelf he-le-maal niet volks vinden met hun tatoeage, want die van hun is namelijk Kunst!

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2012 om 14:17

Ach jippox

Ik reageer maar niet meer op je, je sneert liever dan dat je belangstelling toont, veel plezier ermee.

Hombre

Hombre

22-11-2012 om 14:36

Pak je liefste jurk uit de kast

Trek 'm aan, ga ermee voor de spiegel staan en stel je voor dat je er de rest van je leven in gaat rondlopen.

Je zou het niet in je hoofd halen. Maar dat doe je wel met zo'n tattoo. Net doen of modes en smaken niet veranderen, maar dat je dat ding de rest van je leven mooi gaat vinden. Onbegrijpelijk voor mij.

Daar loop je dan met je al 20 jaar uit de mode zijnde tribal tattoo lekker gedateerd te wezen in het zwembad (ik zie ze iedere zondag).

Fio

Jammer dat je het zo ziet. Ik heb een paar reacties terug echt geprobeerd onder woorden te brengen hoe ik het zie. Gewoon mijn mening over iets wat ver van mij af staat, verder niks. En zonder sneren dacht ik.
De laatste reacties van mij zijn wel 'reacties op reacties'. Want als je eerlijk voor je mening uitkomt (ik geloof echt niet dat ik de enige ben die er zo over denkt), dan ben je toch wel een soort uitschot. Dat vind ik dan wel grappig, want waarom mag zo'n oordeel eigenlijk wel? En als je goed leest, zie je dat ik juist aangeef dat ik niks anders ben dan een ander...

Primavera

Primavera

22-11-2012 om 15:23

Verkeerde vergelijking, hombre

Hombre, ik denk dat mensen die een tatoeage laten zetten dat niet zozeer vergelijken met kleding, maar meer als een sieraad of make-up zien.
Ik kan mij voorstellen dat ik over 10 jaar nog steeds permanent dezelfde gouden oorringen in zal hebben en voor de rest van mijn leven dezelfde trouwring. Je hebt ook vrouwen die twintig jaar dezelfde kleur lippenstift gebruiken. Alleen heb je bij eventuale make-up en sieraden die je altijd het voordeel dat als je nog eens een keer van gedachten verandert, die gewoon af te doen zijn. Met een tatoeage gaat dat niet zo makkelijk.
Persoonlijk vind ik tatoeages niet mooi. Ik zie nog al eens wat in het zwembad en voor mij geldt "hoe groter, hoe lelijker". Vooral op een afstandje zien sommigen eruit als een grote blauwe plek.
Ik vraag me trouwens af hoe lang tatoegaes en piercings nog 'in' zullen blijven voor de jeugd. Ik schat in dat hoe langer en hoe meer ouderen er komen, des te sneller het straks iets wordt wat straks juist met 'oud' wordt geassocieerd. Iemand met een tatoeage of piercing wordt straks misschien wel geassocieerd als typisch voor middelbare leeftijd en ouder, iets voor mensen uit de vorige eeuw .

Fiorucci

Fiorucci

22-11-2012 om 15:42

Jippox

Je hoeft het van mij helemaal niet mooi te vinden. Maar er worden aan het hebben van een tattoo, oa door jou, nog net geen karaktereigenschappen opgehangen, maar wat scheelt het? En als ik dan vertel dat ik heel zeker weet dat je in alle lagen van de bevolking tattoos zult vinden, dan reageer je niet. Ik mag kennelijk ook niet zeggen dat sommige (!!) tattoos gewoon heel kunstig zijn gemaakt, heb je de links bekeken? Ik betwijfel het.

Jip

Jip

22-11-2012 om 15:48

Gevoel

Naar aanleiding van de reacties op dit topic ben ik gaan nadenken over wat ik nu eigenlijk vind. Ik deel namelijk grotendeels Jippox haar mening (durf het bijna niet hardop te zeggen). Maar dat komt niet zozeer voort uit een oordeel maar veel meer vanuit een gevoel. Iets wat er door de jaren is ingeslepen. Als het een weloverwogen oordeel was zou ik mijn mening door goede tegenargumenten kunnen wijzingen. En er zijn best veel goede tegenargumenten. Toch blijkt het minder gemakkelijk dan ik dacht. Bepaalde visie's en denkpatronen krijg je (bij mij in ieder geval) niet zo maar weg. Oké waarschijnlijk zegt dit dan een heleboel over mij, maar ik denk dat ik niet de enige ben.

Fio

Ik heb de links bekeken (eerder al). En ik zie dan heus wel verschil. Maar voor mij maakt dat eigenlijk niet uit, ik vind het allemaal lelijk. Als ik iemand met een tatoeage zie, zie ik dat verschil dus ook niet (echt niet), ik zie alleen 'een tatoeage'.
En ik denk wel dat het bij je karakter moet passen (en daarmee dus iets over je karakter zegt) of je wel of niet kiest voor een tatoeage. Is het daarmee een karaktereigenschap? En dat er mensen in alle lagen in de bevolking zijn die daarvoor kiezen geloof ik ook zeker (ik heb daar dacht ik indirect al wel op gereageerd, in ieder geval heb ik het niet bewust genegeerd). Karakter hangt toch ook niet samen met bevolkingslaag...
Ik associeer tatoeages met bepaalde (eerder genoemde) bevolkingsgroepen en ook al hoor je totaal niet bij zo'n groep, in mijn ogen kies je er voor om daar wel bij te horen wanneer je kiest voor een tatoeage. (dat nu 'iedereen' het doet, veranderd daar voor mij niets aan). Het is -zoals Jip ook zegt- wellicht meer nog een gevoel dan iets rationeels. Aan de andere kant lijkt het kiezen voor een tatoeage mij ook niet erg rationeel, dus kunnen wij daar elkaar wellicht de hand schudden.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-11-2012 om 17:21

Volks en ordinair

Ik zat eens na te denken over het verschil tussen ordinair en volks en ik geloof, gevoelsmatig, dat ik volks toch niet altijd ordinair vind. Een bloemetjesjurk is volks, maar niet ordinair. Vroeger stonden vrouwen met krulspelden in bij de bakker. Volks, niet ordinair. Wanneer het dan de lijn van ordinair over gaat vind ik moeilijk om in woorden om te zetten. Teveel, te fout, e.d.. Dus veel of grote tattoo's kunnen wel ordinair worden, dat hangt helemaal van de plaats, het formaat en de afbeelding af, maar 1 tattoo hoeft niet ordinair te zijn.
Ik stel me zo voor dat er mensen rondlopen die je niet ordinair vindt, maar onder hun broek of shirt een tattoo hebben zitten. Worden die mensen opeens wel ordinair of volks als je de tattoo per ongeluk een keer ziet?

Ely

Ely

22-11-2012 om 17:24

Fascinerend

Laat ik me nou nooit gerealiseerd hebben dat op Wilders stemmen (een politiek/maatschappelijk overtuiging) verwantschap heeft met de wijze waarop je je lichaam versiert.... Natuurlijk kun je je bewust decoreren (college shawl en bloksokken) om iets te communiceren maar in Jippox' overtuiging kun je dat dus ook onbewust doen. Door een tatoeage heb ik mezelf onbewust geplaatst in een lagere bevolkingsgroep (lager dan wat eigenlijk?)
Ik zit er even over na te denken maar ik geloof dat mijn gevoel bij de ontwikkeling van 'piercings en tatoeages voor iedereen' mij juist wel beviel. Net als college shawls en bloksokken voor iedereen. Voor mij was het juist dus andersom; het dwingt om voorbij de oppervlakkigheden en de neiging om in vakjes te denken en naar ieder mens op zich te kijken.

Wat ik dan ook nog steeds boeiend vind: zijn oorbellen hierbij nou uitzondering op de regel of gelden die ook gewoon als piercing en zijn ordinair? Want voor mij zijn dat dus piercings (waar ik niet van hou, voor mezelf).

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

marinade

marinade

22-11-2012 om 17:33

Houvast

Misschien geeft een tattoo dan houvast, in het leven waar verder maar weinig "forever" is?
Mijn ding is het niet, maar juist sinds ik weet dat mensen die ik zeer mag een tattoo hebben, heeft dat mijn oude vooroordelen ontkracht.
Dat gepruttel dat het toch echt kunst is of iets anders diepzinnigs, dat vind ik dan weer zo excuserig. Ik vin het gewoon mooi is goed genoeg.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Evenzo

Evenzo

22-11-2012 om 17:37

En de meelopers met tattoos?

Ik heb de categorie " meelopers met tattoos" nog niet gehoord. Ik ken ook een aantal mensen die tattoos helemaal niks vonden en nu ineens hebbe ze een tattoo. Schamen zich er zelfs haast voor als wij (tegen wie ze jaren verkondigd hebben dat ze tattoos niks vonden) ineen eentattoo onder hun korte mouw zien piepen.

Deze categorie hoort niet bij 'een speciaal soort mensen' (alhoewel ik dat zelf niet zo ervaar), maar hoort bij een nieuwe groep: de meelopers.

Fred de Velde

Fred de Velde

22-11-2012 om 17:57

Geen gezicht

Ik vind tattoos en piercings geen gezicht. Zeker bij oudere mensen niet!

Maar.. oudere mensen zeggen vaak dat met de jaren ze geleerd hebben dat het vrij zinloos is zich druk te maken over wat andere mensen allemaal wel niet van ze denken.

Dus van mij zullen ze zich vast lekker niks aantrekken : )

Jade

Jade

22-11-2012 om 19:10

Rode vulpeninkt: bekentenis

"...hoeveel vaste OOL-bezoekers houden nu wijselijk hun mond over hun tattoo...? "

Geen idee, maar ik als vaste OOL-bezoeker houd dus niet mijn mond (: 1 wenkbrauwpiercing links (piercing bovenkant linkeroor, maar daar zit niks meer in en nogal wat gaatjes in beide oorlellen, maar ook daar zit niks meer in), 1 tattoo rechterschouder en 1 op de linker bovenarm en net een tattoo op/boven rechterenkel laten zetten (initialen kinderen).

Op die wenkbrauwpiercing na (haha) zijn de tattoos niet altijd te zien.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.