Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

anderss

anderss

27-09-2012 om 13:34

Ouders overleden peuter vrijgesproken

vandaag in het nieuws iest waar ik koude rillingen van krijg: ouders worden wel veroordeelt voor mishandeling van hun kind maar dat zij hun kind vermoord hebben kan niet aangetoond worden dat had ook in derde in huis gedaan kunnen hebben. Als ouder ben je te verantwoordelijk voor de veiligheid van je kind? Volgens mij moeten de rechten van het kind in Nederland eens grondig herzien worden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2012 om 08:26

Ik kan je niet helemaal volgen... Wat is nu precies jouw punt? Bedoel je dat de ouders veroordeeld hadden moeten worden voor moord, ook als dat niet bewezen kan worden? En welke rechten moeten herzien worden, en wat bereik je daarmee?

anderss

anderss

28-09-2012 om 08:56

Tja

er wordt in je huis een lijk gevonden raar dat de rechter dan stelt dat de inwoners niet verantwoordelijk zijn ook als ze wel veroordeeld worden voor mishandeling zou dat ook bij een volwassene gebeuren? Bovendien vind ik dat ouders verantwoordelijk zijn voor de veiligheid van hun kind: ze kunnen dus hoe dan ook aangesproken worden op wat er met hun kind is gebeurd.
kennelijk wordt een kind niet als volwaardig burger gezien in nederland

Vic

Vic

28-09-2012 om 09:56

Nou

Het is wel vaker voorgekomen dat bij groepsmisdrijven iemand het leven liet en er niemand voor doodslag veroordeeld kon worden omdat niet duidelijk was wie de dodelijke klap gaf. Ik vind dat wel een discussie waard hoor.

anderss

anderss

28-09-2012 om 10:48

Nuance

zoals zo vaak op een forum raakt de nuance al snel zoek:
"Zeg je nou dat wanneer iemand anders mijn kind iets aandoet, ik daar verantwoordelijk voor ben?"
Nee niet altijd maar als je die persoon bij je in huis uitnodigd wel.

Tineke

Tineke

28-09-2012 om 11:58

Verantwoordelijk

Oké, de bel gaat. Er staat een man voor de deur en hij vraagt: "heeft u kinderen? Dan wil ik die graag vermoorden." Tja, als je dan zegt: "Maar natuurlijk, zal ik helpen?" Dán ben je verantwoordelijk voor de dood van je kind. En hartstikke schuldig.
Maar jeetje...ik ken mensen, twee zoontjes. Ze krijgen nieuwe vrienden waar het enorm mee klikt. Heel gezellig. Vele gezellige avonden volgen. Op een avond vervelen de zoontjes zich, en de vriend zegt: "zullen we een spelletje doen?" En hij loopt mee naar boven om iets uit te zoeken. Hoe konden de ouders weten dat hij de jongetjes toen seksueel zou misbruiken?
Of alle mensen die een leuke oppas dachten te hebben, je weet wel, die griezel van het hofnarretje. Door ouders zelf in huis gehaald.
Brrr, eng hoor, dat je kan denken dat ouders schuldig zijn aan het leed dat kinderen thuis overkomt.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-09-2012 om 12:29

Anderss

We hebben het hier over strafrecht. Een rechter heeft de hele zaak bekeken en de bewijsstukken beoordeeld. In Nederland zit onze rechtspraak zo in elkaar, dat iemands schuld moet worden aangetoond. Zolang er geen keihard bewijs is, is de verdachte onschuldig. In deze zaak kon blijkbaar wel bewijs worden gevonden voor de mishandeling, en daar zijn de ouders op veroordeeld. Dat het kind niet meer leeft, is afschuwelijk. Maar waarom moeten de ouders volgens jou veroordeeld worden voor moord, terwijl de rechter daar geen bewijs voor heeft kunnen vinden? Je hebt het over het recht van een kind, maar ook volwassenen hebben rechten. Bijvoorbeeld op een eerlijk proces bij de rechtbank.
Wie weet wordt er later toch bewijs gevonden. Dan wordt de dader (wie het ook moge zijn) alsnog veroordeeld.
Maar waarom ben je zo boos?

Lowie

Lowie

28-09-2012 om 14:33

Ik denk

en zo lees ik het bericht ook (als ik het verkeerd zie Anderss dan zeg je het maar) dat Anderss vooral boos is omdat de ouders wel zijn veroordeeld tot mishandeling maar niet voor moord. Dat blijkbaar moeilijk vast stellen is wie het kind heeft gedood maar dat de kans dat een van de ouders dit heeft gedaan heel erg groot is maar hier nu mee wegkomen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.