Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

12-10-2012 om 19:33

Ouderwets namendraadje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 18:26

Zijn

Arthur en Marnix al genoemd? of Ties? of Kas (=schatbewaarder)

Irmo( groot,geweldig)
Timo(theus)

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2012 om 19:52

En ik zeg...

James Herriott, all time favourite....

Ik dacht trouwens dat deze naam een andere betekenis had. Hij heeft in ieder geval ook een tijd op een van onze lijsten gestaan, geen idee meer waarom ie afgevallen is.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2012 om 19:56

Dat ging dus over

Tristan...

Ely

Ely

18-10-2012 om 20:04

'Als je zegt hoe je de naam uitspreekt is er toch niets aan de hand? Je laat als joke je naam toch ook niet op de engelse manier uitspreken?'

Ja dus?
Nog steeds mag Valkyre dat toch onwenselijk vinden voor Scheutje?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tineke

Tineke

18-10-2012 om 20:06

Opanamen

Andreas, Lodewijk, Eduard, Johannes, Steven-Jan, Hendrik, Jan-Willem, Arnold, Ludo.
Volgens mij heb ik nu alle grootvaders en overgrootvaders van de familie gehad.

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

18-10-2012 om 20:49

Opnamen

Harry, Geert, Reint, Dirk, Klaas, Piet, Antoon, Karel. Willem, ehm... Meer weet ik ff niet. Ik blijf Maarten het mooist vinden .

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ely

Ely

18-10-2012 om 21:15

Hadden we deze al gehad?

Martin?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Klaartje

Klaartje

18-10-2012 om 21:34

Opanamen

Opa namen: Fons, Emiel, Arthus, Jef, Guus.

Opa's (en overgrootvaders)

Leendert
Francois
Guillaume
Antonie
Adriaan
Izaak

Vic

Vic

18-10-2012 om 21:53

Nog meer opanamen

Frederik, Willem, Johan, Karel.

Opanaam

Nan, Nanne

appeltaart

appeltaart

18-10-2012 om 22:05

En hier

Harold, Herald, Willem, Jannes,Roelof, Herman, Klaas, Egbert, Gert, Arend ,Folkert ,Lukas,Albert,Hilbert,Hendrik,Johannes,Johan, Piet
Rudolf.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

18-10-2012 om 22:26

Ook nog wat opanamen

Jacobus, Cornelis, Hendrikus, Johannes, Hubertus, Leonardus, Franciscus, Antonius, Petrus, Adrianus (al genoemd geloof ik)

Af te korten tot Jaap, Koos, Kees, Cor, Harry, Henri, John, Jan, Johan, Hans, Hub, Leen, Leo, Leonardo, Leonard, Frank, Ton, Anton, Piet, Peter, Peer, Arjan, Adrie en allerlei varianten daarop (dus ook Cobus, Janus, Drikus, Bert(us) etc., maar iets zegt me dat dat niet de opanamen zijn die je zoekt .

Abba

Abba

18-10-2012 om 23:04

Opanamen?

Cornelis, Bastiaan, Sebastiaan, Matthijs, Abraham, Gerardus, Hendrikus, Johannes.
Vrijwel allemaal naar simpele roepnamen te verbouwen, welke in veel talen normaal uit te spreken zijn.

Valkyre

Valkyre

19-10-2012 om 00:40

Ginny

Leuk juist, Kobus! Al doet die naam mij, als regelmatig bezoeker van de Delftse binnenstad, wel erg aan appeltaart denken...

Valkyre

Valkyre

Valkyre

19-10-2012 om 00:48

Onze zoons hebben straks beiden zowel de NL als de duitse nationaliteit. Mochten zij dan bijvoorbeeld besluiten in Duitsland te willen studeren of werken, dan lijkt het mij fijn als ze niet om de haverklap hoeven uit te leggen hoe hun namen uitgesproken dienen te worden. Dat heb ik zelf in Amerika gehad - als ik op school werd omgeroepen, herkende ik mijn eigen naam niet eens, zo anders werd die uitgesproken. Lijkt me niet handig als zelfs de grootouders, die geen woord over de grens spreken, Peentjes naam niet kunnen uitspreken.

Ook lijkt het ons leuk om het kind een germaanse/westeuropese naam te geven, om de gecombineerde genen te benadrukken. Ieder z'n heug, toch?

De eis dat onze Amerikaanse vrienden en familie het meteen kunnen uitspreken, hebben we trouwens al laten vallen. Dat wordt te ingewikkeld icm een germaans(-achtige) naam.

Valkyre

Valkyre

Valkyre

19-10-2012 om 00:50

Allemaal!

"Opanamen" is dus de juiste benaming - ik vind er heel veel mooi! Jannes bijvoorbeeld. Morgen nog eens goed jullie lijstjes bekijken, leuk! Allemaal heel erg bedankt.

Valkyre

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 07:20

Nog eentje

Stefan, Markus/Marcus, Dries, Mees, Arnout

Mea Proefrok

Mea Proefrok

19-10-2012 om 09:08

Dries? Hebben wij in de Noordafrikaanse spelling (Driss) nog overwogen voor onze zoon. Ook een leuke knipoog naar de film "Les Intouchables".
Ik vind Jannes geweldig, Kobus klinkt mij in de oren als iemand die zijn neus snuit door een neusgat dicht te houden boven de kleiplaggen.

Kobus

Vergeet ook de Amazing Stroopwafels niet:

"Ome Kobus heeft zijn linkerbeen verloren
In Hawai
Aan een haai " (etc)

Ik vind Kobus een naam voor het paard van de schillenboer, eerlijk gezegd

Groeten,

Temet

Vic

Vic

19-10-2012 om 10:27

Kobus

Zo heet het paard van Catootje toch?

Klaartje

Klaartje

19-10-2012 om 10:50

En ook nog

Flor, Stef, Lode, maar allemaal niet echt makkelijk in andere talen uit te spreken. Ik blijf nog steeds bij Paul, onze zoon vind het maar wat makkelijk dat waar hij ook komt ze zijn naam "kennen". Onze dochter heeft een oerhollandse naam die je zowel in het frans als engels als duits moet verbasteren. vind ze maar niks.

Brianna F

Brianna F

19-10-2012 om 12:00

Alles

Ik heb al mijn opa's al voorbij zien komen behalve de vader van mijn vader, die heette Arend.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

19-10-2012 om 12:17

Grappig toch

Ik ben eigenlijk helemaal niet van de opanamen, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat dat heel erg retro is

Willem is volgens mij nog niet genoemd trouwens...

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 12:51

Brianna

nee hoor, die had ik al genoemd
Paulus kan ook als variant op Paul, maar is denk ik lastig uit te spreken in het Engels of Duits.
Anton heette een Duits jongetje van zes op vakantie, "hallo, ich bin Anton" zei hij de eerste keer terwijl hij binnenstapte. Deed me denken aan 'Anton kan toveren' (prentenboek).

Tarte Tatin

Tarte Tatin

19-10-2012 om 13:33

Brianna (ot)

'Ik heb al mijn opa's al voorbij zien komen behalve de vader van mijn vader, die heette Arend.'

Hoeveel opa's heb jij?

Brianna F

Brianna F

19-10-2012 om 13:56

Heel veel

als je overgrootvaders en betovergrootvaders en daarvoor ook meetelt Ik heb laatst een stamboom tot 1608 onder ogen gekregen.

Rafelkap

Rafelkap

19-10-2012 om 17:53

Onno

Bijvoorbeeld: Onno, spreek je in het Duits, Engels en Nld hetzelfde uit, zo ongeveer.
Maar in het engels betekent het dan: o nee!

Onno de kruidendokter

Van ool, zou ik niet voor gaan, evenals Tinus en Rinus en Roefel. Teveel associaties

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.