Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Valkyre

Valkyre

12-10-2012 om 19:33

Ouderwets namendraadje!


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

16-10-2012 om 18:16

Ja maar guinevere

Dan zie ik onze oude dikke zwarte kater van vroeger voor me...)

madelief

madelief

16-10-2012 om 20:16

Rafelkap

Mijn zoon heet ook Maarten, hoe heet je andere zoon? Nieuwsgierig naar wat jij had bedacht.....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

nikkie

nikkie

16-10-2012 om 22:18

Eens met je man

Nog een hart onder de riem van je man, Morris vind ik ook niet geweldig. Ik denk of aan roken of aan ik zal je mores leren.

Egel

Egel

16-10-2012 om 23:11

Liora o.t.

Een soort Woody dus eigenlijk?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-10-2012 om 23:18

Oh cobi

Ben het zo met je eens....

Groot Robin van Sjoerd Kuyper fan....

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 09:24

Er is altijd wat inderdaad! Ik ben het draadje begonnen om ideeen te krijgen, en verder gaan we gewoon op onze eigen smaak af. Ik vind het wel heel leuk te lezen met welke suggesties mensen komen trouwens; ik kijk elke dag of er nog reacties zijn!

Sommige suggesties vind ik geweldig (Siem), maar als ik dan bedenk hoe de Duitse familie dat gaat uitspreken, brrr... Met de Amerikaanse familie houd ik wat minder rekening; die doen wel hun best om het goed te doen.

Man heeft ook een lijstje gemaakt intussen! Heb het nog niet gezien. Ik heb een hele lange lijst; we gaan eerst maar eens eruit filteren wat we niet beiden acceptabel vinden. Er is nog tijd!

Valkyre

Rafelkap

Rafelkap

17-10-2012 om 10:47

Madelief

Die heb ik eerder in dit draadje verklapt. Begint met een T.
eigenlijk spijt van te noemen, maar ach wie leest dit..

Was deze al genoemd?

Paul. Kan in alle talen. Bijbels. Kort. Redelijk stoer.
En anders of Frank of Frans (Franciscus). Ben en Casper vind ik ook leuk en internationaal bruikbaar.
Moeilijk hoor, ben blij dat ik daar niet meer over na hoef te denken .
Engeltje

Louis

Hoi,

ik vind Louis zo mooi.
Het is wel erg Frans, maar met Amerikaanse tongval klinkt het prachtig [met dank aan L. Theroux].

Maar eh, verder ongeveer ales wat je NIEt wilde - sorrie :?

Is Sem al langs gekomen?

Mea Proefrok

Mea Proefrok

17-10-2012 om 21:44

Juist

Louis. Mooie naam. Mooie betekenis. Zeer internationaal.

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 23:39

Eerste powow gehad

...en erg moeten lachen om 's mans eerste reactie op een aantal namen. Een van zijn lijstje heb ik afgeschoten (Dobbe). Ik riep meteen: hallo kroket! Man had maar een kort lijstje, en daar is vooralsnog weinig van gesneuveld, en meestal ook niet omdat ik het niet mooi vond, maar omdat hij het bij nader inzien toch maar niet wilde oid (te populair in D, lastig uit te spreken, weetikveel).

Van mijn inmiddels ellenlange lijst zijn er wel meer gesneuveld, voornamelijk door wat ik weleens gekscherend zijn "spaakgebek" noem - hij komt uit een regio waar ze de r niet uitspreken. -er aan het einde klinkt dan meer als -a (dus Helga ipv Helger!) Daarom zijn algesneuveld:
Ernst, Seger, Per, Bor, Birger, Helger, Siert, Asher, Ocker, Wander, Rorik, Ivar, Nardo.

Verder wordt de s meer een z in het duits, dus Siem en Samson worden het ook niet.
Olof spreekt hij meer uit als Oloef, brrr. Bij Dax dacht hij aan het dier (een das) of aan een teckel (Dachshund).

Waar ik erg om moest lachen waren zijn onmiddelijke reacties:
Luuk - (doet Darth Vader met een duits accent na LUKE, I AM YOUR FAZZER!
Remo - klinkt als een margarinemerk (huh?)
Rem - squeeeeek
Igor - bring mir das Gehirrrrrrn, Igor! (uit het monster van Frankenstein)

Gelukkig is er nog een mooi rijtje van 12 namen over, waarin de friese en scandinavische namen ongeveer gelijk opgaan met de oudhollandse/germaanse namen, en een paar wat modernere namen. Er staat nog 1 zeer bijbelse naam op: Jakob. Met een k, op z'n duits.

Maarrr we zijn er dus nog niet uit (hoeft ook nog niet, we worden nu steeds enthousiaster in onze zoektocht!). We zijn nog op zoek naar de ultieme ouderwetsche hollandsche naam. Nu op ons lijstje: Barend, Mannes, Benk. Wie biedt meer?

Valkyre

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 23:42

Oh ja

"Nardo" komt uit een opera van Mozart. Pompompom.... Helaas (nog) geen andere romantische helden uit de muziek of literatuur kunnen vinden wiens naam me beviel (Heathcliff, Armando, William... Nee.)

Valkyre

Valkyre

Valkyre

17-10-2012 om 23:44

En ook geen

Wolfgang (roepnaam Wolf?) of Amadeus dus.

Valkyre

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 00:25

Tristan

Niet super Nederlands, maar wel overal uitspreekbaar. En ik ken een Tristan die de naam naar mijn idee een positieve waarde heeft gegeven

Valkyre

Valkyre

18-10-2012 om 07:53

Tristan

Stond op het lijstje, maar de betekenis is "triest, verdrietig"... Toch maar niet.

Valkyre

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 08:28

Nederlands

uit mijn omgeving en zo uit het hoofd: Guus, Teun, Quint, Hidde, Joop, Arend, Koos, Alexander, Lukas, Jop, Bart, Victor.

Ik moet nu weer naar beneden

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 08:44

Dan nog 1

Of 4
Jos Josha Yosha Joshua

Marten

Marten, Tom, Maarten, Thom, Jop, Thomas, Jan, T☺m...

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 11:09

Oja

en Roel (of Roeland) en Gijs, Thijs, Mathijs. Over Maarten waren we het hier toch al lang eens ?

Valkyre

Valkyre

18-10-2012 om 14:06

Over oe en ij en ei

Roel wordt in D "reul", en een ij of ei wordt "ai" (Thais, Taimen, Gaais/ Kais?)

We hebben het lijstje intussen teruggebracht naar een stuk of vier echte kanshebbers, en nog een paar waarover we twijfelen. Meest degelijke, ouderwets klinkende namen, die desondanks niet zo veel voorkomen. (Ook wel duitse, scandinavische en friese namen). Blijft lastig hoor! Maar de zoektocht is leuk.

Als ik zeg: we zoeken ouderwetse namen, bedoel ik ook echt opanamen (Darius, Mannes, Benk, Barend, zoiets). Roel vind ik dan alweer wat aan de gewone kant. Tja. Er zijn vast veel mensen die een hekel hebben aan ouderwetse namen, maar ja...

Valkyre

ishtar

ishtar

18-10-2012 om 15:52

Opanaam

mijn opa heette Dominicus. Te verkorten tot Domien (want die Duitse 'u' wil je vast niet.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 16:06

Berber

Ach ja.. ) De 'mijne' zie ik wel vaker

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 16:11

Nog wat inspiratie

Wiep
Wicher
Wichert
Bart
Bertram
Evert
Han

Thursday Next

Thursday Next

18-10-2012 om 16:49

Harm, Harmannus, Corneel, Corne (met streepje op e), Tiemen, Warner, Fenno, Fred, Pieter

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2012 om 17:01

Harmannus

dat wordt Harmannoes.
Ik vond Corneel of Corné ook leuk voor een jongen, maar man was het daar totaal niet mee eens

mix

mix

18-10-2012 om 17:12

Rijtje

Misschien al voorbij gekomen, kon het niet onthouden:
Gosse, Pier, Jan, Piet, Klaas, Kees/Cees, Jacob(us), Wiggert, Dirk, Koen, Anne, Roel, Krijn, Wiebe, Eelke, Hendrik, Herman, richard, Elco, Albert, Jelle, Teun, Willem, Gert-jan, Geert, Gerrit, Corné, oscar, roland, ronald, robert, rudolf, Ben, Jaap, Menno, Bart

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 17:26

Thijmen, Ingmar, David, Daniel, Micha (ook bijbels), Anton

(hopelijk nu in het goede draadje)

Rafelkap

Rafelkap

18-10-2012 om 17:28

o, de ij-klank niet. Ik geef het op

Hongaars dan?

Imre, dat vind ik een hele mooie naam, lijkt me in het Duits en Engels ook nog wel goed uitspreekbaar.

skik

dorle

dorle

18-10-2012 om 18:23

Ook hongaars

en komt weinig voor, Sandor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.