Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Isabella

Isabella

28-11-2011 om 13:38

Ov-chipkaart

Wat vinden jullie van de nieuwe OV-chipkaart. Ik heb de informatie gelezen maar sommige zaken zijn me niet duidelijk. Je koopt hem voor E 7,50 maar daarna moet je er nog geld opzetten? Dus die E 7,50 ben je sowieso al kwijt zonder dat je nog maar één meter hebt gereisd.
Mijn dochter heeft nu een OV-chipkaart met dalurenabbonement en de praktijk heeft geleerd dat ze heel vaak vergeet om uit te checken, gewoon omdat op kleine stations er maar weinig poortjes staan. Op grote stations moet je door de poortjes en ook als je de bus uitgaat kom je erlangs en dan is het meestal geen probleem. Maar op veel andere stations dus wel.
Ook kan ze thuis nooit zien hoeveel geld er nog op haar OV-chipkaarstaat. Ook niet als ze is ingelogd op Mijn NS. Daar kan je alleen de reisgeschiedenis bekijken maar niet het saldo wat ze nog tegoed heeft. Ze kan het alleen op het station zien. Al met al vind ik het een waardeloos systeem.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Archief

Als je wilt weten hoe mensen erover denken kan je het verloop van dit draadje afwachten, maar je kan ook kijken in het archief, want er zijn eerder discussies geweest. Er zijn voor- en tegenstanders, maar die laatsten zijn geloof ik in de meerderheid.

Zelf vind ik het prut. Niet het idee van een chipkaart per se, wel de uitvoering.

Groeten,

Temet

Belle Époque

Belle Époque

28-11-2011 om 15:25

Voordeelurenkaart met meereiziger

Mag ik hierop voortborduren met een vraag?

Ik heb al eeuwen een voordeelurenkaart en vroeger mochten er (ik geloof) 2 mensen dan meereizen met evenveel korting.
Nou ga ik zaterdag met mijn zoon (16) op sjouw, en ik vraag me af: geldt die korting voor meereizigers nog steeds, en hoe gaat dat, koop ik met mijn kaart dan ouderwetse treinkaartjes, of wordt het voor 2 personen van mijn chipkaart afgetrokken, of heeft zoon een eigen kaart nodig (hebben we) en mag hij dan toch met 40% korting meereizen, of is die hele meereiskorting van de baan?
Als ik op de site kijk kom ik niet verder dan "er wordt geen voordeelurenkaart meer gegeven en wie hem nog heeft kan 'm gewoon gebruiken", maar hoe ik dat anno 2011 moet doen? Schiet mij maar lek

Isabella

Isabella

28-11-2011 om 16:52

Belle epoque

Met een voordeelurenabonnement mag je 3 reizigers met 40% korting meenemen. Als ik met mijn dochter reis, checkt zij gewoon in, en koop ik bij de automaat een kaartje met 40% korting. Volgens mij kan het ook alleen maar op die manier. Twee keer op dezelfde kaart inchecken kan niet volgens mij. En ook je zoon kan als hij met zijn eigen kaart incheckt niet kiezen voor korting.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

28-11-2011 om 17:03

Isabella

Inderdaad, kijk even in het archief.
Maar om antwoord te geven op de vragen/opmerkingen.
"Dus die E 7,50 ben je sowieso al kwijt zonder dat je nog maar één meter hebt gereisd."
Klopt.
"de praktijk heeft geleerd dat ze heel vaak vergeet om uit te checken"
Tja, daar zal ze echt zelf iets op moeten verzinnen. Alarm op haar telefoon zetten, OV-chipkaart in haar hand houden of wat dan ook maar.
"Ook kan ze thuis nooit zien hoeveel geld er nog op haar OV-chipkaarstaat. Ook niet als ze is ingelogd op Mijn NS."
Volgens mij moet ze dat bekijken op de website van OV-chip.

Belle Époque

Belle Époque

28-11-2011 om 17:55

Okay

Dan hoop ik op die gewone ouderwetse kaartjes (wist niet dat dat nog bestond, ben al een tijdje niet meer met de trein geweest).

Belle: achter je computer lekker thuis

..kan je al kaartjes kopen.

http://www.ns.nl/reizigers/producten/producten/e-ticket

Zelf mag je ook nog met een papieren kaartje reizen.
En heb je al gerekend met het dagkaartje dat bij de Hema via de website te koop is voor 15,50? Ik weet niet welk stuk je met de trein gaat reizen, je woont denk ik net te centraal voor die aanbieding , daardoor blijf je met een enkeltje vaak nog net onder de 15 euro.

http://www.hema.nl/onlinewinkelen/lekker-weg/ns-actie.aspx

Hanna

Hanna

28-11-2011 om 20:01

Ongelofelijk

Ik word met mijn klacht van kastje naar muur gestuurd.

Dochter heeft haar proefwerk gemist omdat ze ondanks dat ze een abonnement heeft niet kon inchecken wegens een negatief saldo, wat is ontstaan omdat ze ten onrechte saldo van haar kaart afhalen.

De oplossing is volgens de vervoerder en OV chipkaart: steeds opnieuw saldo storten, omdat ze anders niet met de bus mee mag. En ik kan dat allemaal terugvorderen, alsof ik verder niets te doen heb en zin heb om voor 2 euro 10 minuten nutteloze formulieren in te vullen. Ik denk dat ik een rekening ga sturen voor de tijd die ik hiermee kwijt ben.

Dus als je mij op de kast wilt hebben, moet je beginnen over OV chipkaarten en openbaar vervoer.

Dure grap

Vind het maar een dure grap. Hier ook gehad dat er geld van de kaart afgehaald werd terwijl er een abonnement op staat. Kinderen hebben daarom ook altijd een neutrale kaart achter de hand mee met reserve voor dit soort noodgevallen. En o ja, weken geduurt voor de kapotte kaart weer vernieuwd was. Gewoon geen zin om dat verhaal te vertellen van bellen naar het loket en het bos in gestuurd te worden.
Krijg je zo'n bonnetje, tegen de tijd dat ik die in vul weet ik niet meer welke datum dat was. Zucht.

Eerst tanken dan rijden

zo raar is dat toch niet.

Zeg je tankt voor 40 euro. Die 40 euro rijd je niet meteen op maar heb je wel al betaald. Zo kun je die chipkaart ook zien.

Dat-ie 7,50 kost, sja, als ik naar de sportschool ga (haha, wat is dat lang geleden zeg!) moet ik ook een pasje kopen en dat dan opladen. Het is nou eenmaal een duurder systeem dan gewoon een kartonnen kaartje, met die lezers en zo, de techniek erachter.

Als je een beetje oplet zijn er acties te vinden waar de kaart niets kost en je zelfs wat geld toe krijgt; maar dan gaan mensen weer zeuren over hun privacy. Terwijl ze hun hele hebben en houden op GB zetten.
Wondere wereld.

Nou ja, je kunt ook gaan fietsen

Uitchecken

dat moet je effe leren.
Je kunt ook na een uurtje terugfietsen naar het station en het alsnog doen.
Of pas als je weer terugreist - maar dan moet je wel een paar minuten wachten tot het systeem weer werkt.
Het blijven apparaten he.

Hanna

Hanna

29-11-2011 om 17:32

Bromvlieg

Hier wordt netjes in- en uitgecheckt. Alleen is er een probleem. De bus denkt dat hij ergens anders is dan hij daadwerkelijk is.

Het gevolg is dat de kaart denkt dat deze zich buiten het gebied van het abonnement is en dus saldo gaat afschrijven. Dan ontstaat na een paar dagen een negatief saldo en kun je je abonnement niet meer gebruiken.

Dus je moet steeds saldo op je kaart zetten en dan ben je een minuut of 10 bezig om die twee euro weer terug te vragen.

Afgelopen jaar reclame in het ov gezien

over een kaart die je met korting aanschaft en waar dan 5 euro reistegoed op staat.
Ik heb er niks mee gedaan want ik heb al heel lang een OV chipkaart, gratis aangevraagd toen het niet algemeen was ingevoerd.

Meestal zijn er van die acties kort voordat de strippenkaart wordt opgedoekt - dus nu inmiddels nergens meer?? Als ik google, kom ik bv een actie in Limburg tegen. Niet gratis, maar voor 1,50 of zo. Misschien nog bij Arriva, volgens mij is het treintje van die maatschappij nog maar net overgegaan op chippen.

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

30-11-2011 om 16:39

Bromvlieg

Als ik tank kan ik hem tot de laatste druppel leegrijden. Als ik een OV-kaart heb, moet er altijd een minimumbedrag opstaan bovenop de te verwachten reiskosten. Ik woon in nogal een uithoek, in het uitzonderlijke geval dat ik met het ov zou willen ben ik meer directe kosten kwijt dan met de auto inclusief parkeren. Vervolgens liggen die kaarten met geldwaarde doelloos in de la. Toch zonde.

Rosa van der Zanden

Daar ligt die kaart dan in dezelfde la bij...

...overgebleven consumptiemuntjes, half volgeplakte zegelkaarten, cadeaubonnen die over de datum zijn en cadeaubonnen van winkels waar je nooit heen wilt.

Oke, ik geef me over

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.