Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brianna F

Brianna F

13-07-2010 om 11:51

Ov

Het gaat er eindelijk van komen sinds de invoering van de OV chipcard, ik moet met de trein naar Rotterdam.
Kin je natuurlijk zo'n wegwerpkaartje kopen, maar lees ik dat nu goed?
Zo'n kaartje kost 39,30, terwijl ik met reizen op saldo (chipcard neem ik aan?) 19,65 kwijt ben. Zeg me dat dat niet waar is, 20 euro verschil? Moet ik voor dat ene ritje per jaar een chipcard aan gaan schaffen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
hymn

hymn

13-07-2010 om 11:58

Over ov

Brianna , de chipkaart is eigenlijk een kortingskaart , dus reis je altijd met 40% korting vandaar het prijsverschil

cqcq

cqcq

13-07-2010 om 12:52

Het is ook niet waar...

Ik vermoed dat de 40 euro een retour is.. en de 20 euro enkele reis. Dus je bent ongeveer even duur uit.

(De chipknip is wel goedkoper als je alleen een enkele reis nodig hebt. Dat komt omdat in het huidige systeem een retour goedkoper is dan twee enkele reizen. In het nieuwe systeem bestaan er geen retourtjes meer. Aangezien de OV-chipknip gemiddeld genomen niet duurder mocht worden dan het systeem van papieren kaartjes, zijn de enkele reizen in het OV-chipkaart systeem ongeveer net zo duur als 50% van wat nu een retourtje kost. )

sjalot

sjalot

13-07-2010 om 13:55

Gewoon kaartje in trein

Het is nog lang niet zo dat je alleen met de ov-chipkaart in de trein kunt. Je kunt gewoon een papieren kaartje kopen bij de automaat of loket.
Wel is het zo dat je sinds begin dit jaar voor het openbaar vervoer (tram, bus, metro) in de regio Rotterdam een ov-chipkaart nodig hebt. Als je nog geen eigen ov-chipkaart hebt, kun je ook een wegwerpkaart kopen in Rotterdam: http://www.ret.nl/service-en-verkoop/ov-chipkaart-informatie/ov-chipkaarten/wegwerp-chipkaart.aspx

Brianna F

Brianna F

13-07-2010 om 13:56

Cqcq

Dank je wel voor de uitleg, inderdaad er staat ritprijs, dus dat is een enkeltje.
Jee, wat is de trein duur!!!!!!!!!!!! Ik ben goedkoper uit in mijn eentje met de auto.

sjalot

sjalot

13-07-2010 om 15:07

Duur

Ja de trein is zeker duur als je, zoals je schreef, maar één keer per jaar met de trein gaat. De meeste mensen die vaker treinen hebben een voordeelurenkaart (€55 per jaar, 40% korting per reis, geen korting in de ochtendspits*).
Voor jouw reis zou dat ruim €15 schelen, maar goed, je zou dus nog wel wat meer reizen moeten maken voordat je die kaart eruit hebt.

* in juli en augustus heb je ook in de ochtendspits korting.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-07-2010 om 20:31

Sjalot

Als je zoals ik 1 dag per week voor 9 uur en 3 dagen na 9 uur met de trein moet is een treinkaartje zonder korting net zo duur als voor iemand die maar een keer per jaar met de trein gaat Gelukkig krijg ik het terug van 'de baas'!

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

13-07-2010 om 23:21

Geen auto is goedkoper

Geen auto (en wel trein en fiets) is toch echt veel goedkoper dan wel een auto. Ga maar na:
- rijlessen en rij-examen
- aanschaf auto
- onderhoud
- verzekering
- belasting
- parkeervergunning (Amsterdam-C)
Dit moet je allemaal in je kilometerprijs doorberekenen, anders is je vergelijking niet fair.

Brianna F

Brianna F

14-07-2010 om 08:36

Beetje vergaand

Die rijlessen doorberekenen vind ik wel erg ver gaan, in mijn geval is de auto er toch al, dus ik reken puur alleen de benzine. Het is niet zo dat ik er speciaal een wagen voor aan moet schaffen.

Pluk53

Pluk53

14-07-2010 om 09:22

19 cent / kilometer

de belastingdienst heeft het keurig uitgemiddeld wat een gemiddelde kilometer kost die "extra" gereden wordt: 19 cent/kilometer. Dat zijn dan de kosten voor brandstof, en kosten door de extra slijtage etc.

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2010 om 11:04

Ja dat zou mooi zijn

Als een auto 19 ct de kilometer kostte, nam ik er nog twee. Maar dat is natuurlijk niet waar. Bij een auto hoort onderhoud, reparatie, keuringen, afschrijving, belasting en verzekering. Dat Brianna zichzelf rijk rekent met die 19ct/kilometer is haar goed recht, maar dat zijn natuurlijk níet de kosten.

Tirza

Brianna F

Brianna F

14-07-2010 om 11:41

Huh

Waar ben ik me aan het rijk rekenen dan?

Tijgeroog

Tijgeroog

14-07-2010 om 13:15

Wisse

Maar dan moet je ook de extra kosten voor het ov/fietsen meenenen:

- aanschaf/onderhoud fiets (incl vervanging bij diefstal van het station), regenkleding etc.
- taxikosten als je naar een plek moet waar geen ov komt, of als je zo laat bent dat er geen bussen meer rijden.

- extra reistijd

Als ik naar m'n ouders ga doe ik er met de auto een klein uur over. Met het ov ruim 2 uur. Als ik aan het eind van de middag vertrek doe ik er 2,5 uur over, in de avond zelfs 3 uur. (en dan woon ik in een grote stad met station in de buurt, dus goede aansluitingen. Maar ook m'n ouders wonen niet heel ver bij een station vandaan)
Zij wonen in een dorp (ruim 1000 inwoners), zonder voorzieningen. De dichstbijzijnde winkel is 3 kilometer verder. Helaas is de bushalte tegenwoordig meer dan een kilometer bij het dorp vandaan. 's Avonds en in het weekend rijden de bussen niet of nauwelijks. Geen wonder dat iedereen in het dorp een auto heeft...

Pluk53

Pluk53

14-07-2010 om 14:03

Beemer

ik heb het over de "extra" kilometer-kosten. De basis-kosten zijn natuurlijk afschrijving/belasting/verzekering/keuring. Die kosten zijn er ook als je niet rijdt. De hogere vergoeding in bijv. Duitsland houdt meer rekening met de "echte" kilometer-kosten, waarin alle kosten meewegen.
Brianne beschouwde het ritje als "extra", en wilde alleen de benzine rekenen. Maar ze moet ook de extra slijtage rekenen. De meeste automobilisten willen de "echte" kosten per kilometer helemaal niet weten.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-07-2010 om 14:36

Tijgeroog

Ik heb geen auto, wel een fiets en er gaan járen voorbij dat ik geen taxi van binnen zie (de laatste keer is denk ik 30 jaar geleden). Ik doe het met een fiets van 180 euro (dat is dus de maximale schade bij diefstal) en stal mijn fiets gratis bij het station. Bij ons kan dat nogEen lekke band heb ik niet maandelijks en als ik hem al heb kost het mij niet meer dan 30 euro als de hele band, binnen en buiten, vervangen moet worden. Ik laat dat namelijk doen. Ik wordt liever nat dan dat ik een regenpak aantrek en die extra reistijd is misschien wel jammer van je tijd, maar kost mij geen geld. Terwijl een auto mij áltijd extra geld zou kosten, alleen al door hem voor de deur te hebben staan.
Zonder auto zou ik niet in een dorp gaan wonen waar het openbaar vervoer minimaal is. Zo realistisch moet je dan zijn.
Maar inderdaad... als je interlokaal (vond ik een mooi woord in dit verband) familie wilt bezoeken is dat niet 'even' langsgaan, maar een hele onderneming, waar ik ook niet altijd zin in heb. Dat is een van die zeldzame dingen waarbij ik een auto wel eens mis. Daarbuiten vind ik het alleen maar ideaal. Nooit gedoe om een (betaalde) parkeerplaats, lekker ontspannen naar buiten kunnen kijken, geen auto voor de deur met alle zorgen erbij...

Tirza G.

Tirza G.

14-07-2010 om 16:12

Ik heb de pest aan OV. Ze vertrekken altijd vanaf een plaats waar ik niet ben en brengen me naar een plaats waar ik niet moet zijn. Moet je er nóg van alles omheen regelen.
Gelukkig woon ik in de provincie, er rijdt hier op het eiland zelfs geen trein , dus ik mag een auto. Zeeland is erkend de slechts "ontkoombare" provincie qua spoornet, als je Zeeland uit wilt richting Randstad maak je een idiote omweg door Brabant. De NS heeft veel, heel veel trajecten verbeterd en versneld, maar Vlissingen-Amsterdam duurt gewoon nog drie uur. Dat duurde het 150 jaar geleden ook ongeveer al

Tirza

Kaaskopje?

waar kun je bij ons je fiets gratis stallen?Nadat er bij ons al 5 fietsen zijn gestolen vanaf het station gebruiken onze kinderen(elke dag naar A,dam voor studie) tegen woordig de betaalde stalling,maar dat loopt aardig in de papieren,Dus graag de tip van de gratis stalling.

Bij is niet in (sus-anne)

Kaaskopje zegt 'bij het station'en ik denk dat ze daarmee bedoelt dat de fiets op het plein bij het station gestald wordt, niet in de stationsfietsenstalling, want die is vziw op geen van de beide Alkmaarse stations gratis.

Groeten,

Temet

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2010 om 12:02

Sus-anne

Als je het risico wilt nemen van onbewaakte stalling kun je gratis stallen bij station Noord. Maar dat bedoel jij duidelijk niet. Dat ik zeg 'dat kan bij ons nog' komt meer voort uit dat de gelegenheid er is om je fiets gewoon voor niets bij het station te zetten. Ik doe dat bij Noord zonder moeite terwijl ik het bij het grote station op de een of andere manier nooit zou doen. Misschien wordt gratis stallen bij Noord straks ook wel onmogelijk, als de nieuwe stalling klaar is. Ik hoop het niet, dan ga ik wel weer elke dag lopen. Jullie zouden kunnen overwegen om een fietskluis te huren. Als je naar de stad gaat kun je onder het Vestplein gratis stallen, maar dat wist je waarschijnlijk wel.

Vestplein

dat is niet zo handig kind 1 woont in de mare,kind 2 in hoefplan.
voor onszelf en de andere kinderen zou het vestplein wel handig zijn.Maar die gaan niet met de trein naar school.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-07-2010 om 19:19

Nee snap ik

Het Vestplein is ook meer voor als je de stad in wilt

Misverstand kaaskopje

jij schreef dat je bij het station een gratis stalling wist,en aangezien er van ons al vijf fietsen vanaf het station zijn gestolen,wilde ik van jou horen waar die stalling dan zat.
in de stad is er nog nooit(even afkloppen)een fiets gestolen van ons.,dus die stalling bij de Vest gebruiken we nooit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.