Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 11:43

Over besparingen gesproken, demente man in cel

http://www.telegraaf.nl/binnenland/6462936/__Demente_man__78__moet_straf_uitzitten__.html?p=20,1

Demente man (78) moet straf uitzitten Van onze Haagse redactie
SCHEVENINGEN - Al dagen zit de 78-jarige demente en hulpbehoevende Dorian Klootwijk uit Scheveningen in een politiecel in Den Haag.

„Het is een grof schandaal. Mijn vader is dement, heeft hartproblemen, suikerziekte, kan nauwelijks nog lopen en heeft meerdere tia’s gehad. Hij hoort niet thuis in een cel, waar ze niet op zwaar zieke mensen zijn berekend. Plaats in de ziekenboeg is er niet. Ik hoop dat hij hier nog levend uitkomt”, vertelt zijn ongeruste dochter Debbie Klootwijk.

De man werd afgelopen donderdag in zijn woning in Scheveningen gearresteerd om een nog openstaande straf van 536 dagen uit te zitten. Een straf die hij in 1993 opgelegd kreeg wegens oplichting. Het feit was volgens de advocaat van de familie op bijna één maand na verjaard. „Het is hartverscheurend. De man is nu een wrak en absoluut niet detentiegeschikt”, aldus de raadsman.

Volgens de politie heeft afgelopen donderdag een politiearts geconstateerd dat de man, hoewel dementerend en met allerlei lichamelijke problemen, wel detentiegeschikt is. „Het is een trieste zaak, maar deze man moet zijn celstraf uitzitten. Hij had zich in de afgelopen zestien jaar ook zelf kunnen melden bij de politie. In ieder geval krijgt deze meneer wat hij nodig heeft. Hij is in goede handen en krijgt de nodige verzorging”, aldus een woordvoerder van de politie Haaglanden.

Volgens dochter Debbie heeft haar vader, toen hij nog gezond was, geprobeerd zijn celstraf uit te zitten. „Hij heeft zich gemeld, maar er was geen plek voor hem omdat de gevangenissen vol zaten. Justitie was al die jaren op de hoogte van waar mijn vader woonde. Waarom hebben ze hem niet eerder kunnen ophalen? Nu is hij dement en ziek.

Hij denkt dat zijn cel een kamer in het ziekenhuis is”, aldus Debbie.

De operaties die haar vader deze week moet ondergaan, gaan nu niet door. „Ik maak me grote zorgen. Hij is zo ziek. Waarom brengen ze hem niet naar een ziekenboeg. Ik begrijp dat iemand zijn straf moet uitzitten, maar dan moet je als overheid er ook voor zorgen dat je de faciliteiten hebt om hulpbehoevende mensen op te vangen. Mijn vader kan zichzelf niet eens wassen. In de cel is hij met zijn hoofd tegen de toiletpot gevallen. Hij is gehavend en nog meer in de war.”

Volgens de politie is er overleg geweest met het ministerie van Justitie om een geschikte plek voor Klootwijk te vinden. „Maar hij heeft wel het hele paasweekend in een cel gezeten die niet geschikt is voor zieke mensen. Waarom houden ze daar geen rekening mee als ze iemand ophalen?”, vraagt Debbie zich vertwijfeld af.

De advocaat van Klootwijk wil dat de man opnieuw medisch wordt onderzocht. „Dit is niet verantwoord.”

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nasha 1st

Nasha 1st

06-04-2010 om 11:44

Slaan we niet te ver door?

Wat is het nut nog van deze straf? Wat gaat een demente bejaarde hier nog van leren? Wat KOST dit allemaal wel niet?

Tinus_p

Tinus_p

07-04-2010 om 09:31

Heu

zero-tolerance, weet je wel!

Ja dat krijg jer er nou van

als allerlei mensen en de media maar blijven roepen dat er harder gestraft moet worden.

Gadver, Amerikaanse toestanden, daar zetten ze zwakzinnigen in de dodencel. Laatst een documentaire gezien over het galgenmaal, was er een anecdote van een doodstrafklant die het ijsje niet op at want dat bewaarde hij liever voor morgen. Een uur later zat de spuit al in zijn arm. Walgelijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.