Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Brianna F

Brianna F

18-04-2011 om 12:16

Overbodig weetje, maar toch... [samen koffiedrinken]

Wij drinken als gezin zijnde altijd samen koffie en thee, gezellig met z'n allen op de bank, koekje erbij, wat kletsen en daarna iedereen weer naar haar kamer voor studie e.d.
Nu hoor ik van mijn dochters dat wij daar tamelijk uniek in zijn, niemand doet dat volgens hun. Is dat zo? Drinken jullie op een dag als iedereen thuis is niet samen koffie. Ik ben dat zo van huis uit gewend. Met min of meer vaste tijden ook.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

18-04-2011 om 12:29

Nee

Nu is het hier al redelijk sporadisch dat we allemaal thuis zijn op de "normale" koffie/thee-drinkmomenten maar als dat het geval is dan gaan we er niet met zijn allen echt voor zitten. De één is bezig op de computer, de ander ondertussen aan het spelen, of er kijkt iemand t.v. of leest een boek. Alleen Puckman en ik gaan er nog wel eens samen voor zitten met mooi weer op het bankje aan de rand van de vijver: visjes kijken. Maar meestal wordt er dus tussen de bedrijven door koffie/thee gedronken. Ik ken het ook niet echt van huis uit.
Maar wij hebben wel een ander vast "gezinsmoment": het uitgebreide zondagochtendontbijt en ook regelmatig het zondagavondeten.

angel3

angel3

18-04-2011 om 12:34

Ja hier ook

Van huis uit meegekregen en wij doen het zelf ook. Al drinken de kids geen koffie en thee maar die krijgen wat drinken met iets erbij (koekje of snoepje). Vroeger bij ons thuis was er in t weekend altijd echt iets lekkers bij (gebakje ofzo). Maar dat doen wij niet. Er wordt al zoveel tussendoor gesnoept en gegeten en gefeest. Als ik dat elk weekend doe....
Anyway hier dus ook gezamenlijk koffie momenten alleen niet op vaste tijdstippen. In weekend meestal einde ochtend in elk geval...

Niet (meer)

ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn? hier lukt het niet meer sinds de kinderen pubers werden.
wij hebben het jaaaaaaaaaaaaaaren gedaan.maar tegenwoordig vertrekt de een na het eten naar haar vriend,de ander naar sport,er is altijd wel iets dat belangrijker is dan gezellig koffie drinken.
ik mis het wel soms.
dit is wel de reden dat wij altijd aan tafel eten s,avonds,het enige moment dat we aandacht voor elkaar hebben en dat we allemaal thuis zijn.

Fiorucci

Fiorucci

18-04-2011 om 12:40

Als er een koffie zet, laat hij/zij dat weten aan de anderen en negen van de tien keer drinken we dan gezamelijk koffie.

Clowntje

Clowntje

18-04-2011 om 13:30

Ja wij ook

Maar ik denk dat dat met kleine kinderen (en die hebben we) veel makkelijker is.
In de ochtend drink ik koffie en iedereen die dan thuis is (man werkt nog wel eens thuis en middelste is niet alle dagen naar psz) drinkt dan een bakkie mee. Kinderen krijgen dan wat fruit of een koekje en wat te drinken en daarbij melkschuim van mijn cappuccino.

Rembrand

Rembrand

18-04-2011 om 13:58

Rond 20.00 uur zet degene die zich geroepen voelt ( of degene die daarvoor aangewezen word koffie en roept dit onder aan de trap.
Meestal drinken we dan gezamelijk wat ( alleen manlief en ik koffie en de jongens iets anders).
M.

Jawel hoor

's avonds rond 20.00 uur ergens, de tijd is redelijk variabel het kan naar gelang sportgedoe en clubgedoe ook best rond 21.00 uur zijn of al eerder rond 19.30 uur. Meestal de tijd dat de meesten (denk in gezin van 4 aan minimaal 2 of 3) er zijn. Wij koffie, pubers thee.
Wij hebben ook een standaard lunchtijd ergens rond het middaguur, dan dekken we de tafel 'uitgebreid' (zo noemen wij het), mandjes erop,schaaltjes erbij voor het kaas en de worst etc.etc. Ook op de tijd dat de 'meesten' thuis zijn. En dat is ook variabel. Kan veraiëren van 2 tot 4 personen en ook de tijd passen we aan, aan school,werk e.d.
Sommige dagen werk ik tot 13.00 uur en andere tot 12.00 uur. Of ik heb alleen 1 uurtje pauze en kinderen is ook altijd anders en man ook afhankelijk van z'n werk.
Maar blijkbaar is het wél zo dat ze er graag voor naar huis komen. De pubers komen zelfs liever thuis voor 30 minuten dan dat ze overblijven. Ze blijven alleen over dus als er écht,écht niemand is. De pubers nemen trouwens ook graag en vaak een klasgenoot mee. Is ook leuk,zo leer je de klasgenoten van pubers tenminste kennen.
Met die koffie/thee 's avonds vragen we trouwens nooit of ze willen. We zetten gewoon en roepen ze dan. Dan weten ze best wel wat we bedoelen. Als het écht niet kan (werkstuk moet af morgen ofzo) dan melden ze dat ook keurig voor die tijd. Of komen dan beneden en drinken het snel,snel op....
groeten albana

Kobalt

Kobalt

18-04-2011 om 14:22

Ook

Elke avond drinken we koffie en thee met de 'groten'. Gezellig hoor.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2011 om 14:35

Nee

Dochters drinken geen koffie én thee. Sinds dochter een vriend heeft neem ik als hij er is wel een kop koffie als hij ook neemt. Man drinkt als hij thuis is zich in de ochtend al een slag in de rondte aan koffie en verder niet meer. Ik drink er in de loop van de dag 2 en soms in de avond ook nog 1, maar in mijn eentje dus, omdat dan niemand anders koffie of thee drinkt. De warme maaltijd, zondagavond, is de enige maaltijd waarbij het zo goed als zeker is dat iedereen daarbij aanwezig is. Dan is het ook verplichte kost (dat is een 'eis' van mij) dat we aan de eettafel eten. De overige dagen eten we vaak bij de 'lage' tafel. De oudste dochter kon (en eigenlijk ook nog kan) niet goed tegen plechtig aan tafel eten, waardoor we het drukker hadden met haar gedrag dan dat we van de maaltijd konden genieten, daardoor is deze gewoonte ooit ontstaan.

tonny

tonny

18-04-2011 om 17:13

Wow

da's alweer een tijdje geleden, ik heb al vier jaar geen gezin-als-groep meer.

De gebruikelijke drinkmomenten zijn langzaamaan weggeebt naarmate ze allemaal een ander rooster kregen. Dus een en ander werd aangepast aan wie er thuis kwam.
En of we er dan samen voor gingen zitten of dat het drinken mee naar boven ging, dat verschilde naar behoefte.

Met man heb ik ook geen vast koffiemoment, die is de meeste avonden weg. Als hij er is, dan wel, en dan komt dochter erbij zitten.

Oh ja, we eten wel altijd heel burgerlijk om zes uur aan tafel. Nog steeds. Telt dat ook

Rembrand

Rembrand

18-04-2011 om 19:12

Alle maaltijden aan tafel

Wij zijn daar tot nu toe één keer van afgeweken en dat was tijdens de inauguratie van Obama. Toen hebben we warm gegeten met het bord op schoot. Wij dekken altijd de tafel en eten daar ( niet altijd gezamelijk).
Als volgend jaar onze jongste naar het voortgezet onderwijs gaat zal ik deze gewoonte niet laten varen. Ik dek van voor mezelf de tafel en zal alleen ( snik) eten. Ik vind het echt drie keer niks om met het hele gezin voor de kijkbuis ( want is volgens mij vaak de reden om niet aan tafel te eten ) te gaan zitten eten.
Het smaakt volgens mij dan ook stukken minder.
M.

tonny

tonny

18-04-2011 om 19:52

Aan tafel

zodra we met twee of meer zijn, eten we aan tafel. In mijn eentje ga ik wat broodeten betreft niet aan tafel zitten, flauw he Rembrandt. Ik maak dan in de keuken en blad met lekkere dingen klaar, en ga óf buiten zitten (en lekker ongestoord kruimelen óf voor Man Bijt Hond. Ik lees ook wel eens tijdens het eten.

Oei, dat wordt wat als ik op een dag écht alle maaltijden alleen zou moeten eten. Hopelijk komt die dag nog heeel lang niet!
Mijn moeder eet al vele jaren alleen en altijd keurig aan een gedekte tafel. Zonder TV. Nou, daar moet ik dan tegen die tijd maar een voorbeeld aan nemen, al is het maar omdat je TV-kijkend meer eet dan wat je nodig hebt; nou ja, dat zal vast ook gelden voor lezen tijdens het eten.

Sorry, we dwalen af!

joer

joer

18-04-2011 om 20:20

Nee

Jongens, nu puber hebben nooit thee gedronken. Koffie ook niet. Ook wij zijn geen koffie- en theemensen die rond 10.00 en 20.00 echt aan de koffie of thee gaan.

Omdat iedereen zijn eigen bezigheden heeft drinken/zitten wij s'avonds nooit samen met zijn viertjes. Jongens gaan hun eigen gang. Man en ik zitten bijna altijd samen beneden.

Met zijn viertjes samen avondeten doen we zo vaak mogelijk. Maar ook geregeld op de bank voor de tv als er eters wegvallen door werk, sporten en andere bezigheden.

JOER.

Guinevere

Guinevere

18-04-2011 om 20:46

Jawel

Jawel, wij gaan echt zitten om koffie te drinken. 's Morgens om een uur of 10, half 11. En als het te lang duurt wordt er wel door een van de kinderen gevraagd wanneer we koffie gaan drinken. Niet dat ze koffie lusten, het gaat om het ritueel.
Het zal nu wel beperkt worden tot het weekend en de vakanties. Ik heb nu alle kinderen op school dus nu moet ik alleen aan de koffie.

krin

krin

18-04-2011 om 20:52

Vaste tijden

Op vaste tijden koffie drinken doet me denken aan mijn eerste vriendje. Bij hem thuis gebeurde dat twee keer per dag. Werd je van de zolderkamer geroepen, altijd op een verkeerd moment natuurlijk, om in de kamer rond de salontafel te gaan zitten. Met koffie. En een koekje. Waarna er een doodse stilte viel, want niemand had iets te melden. Ik heb er nog net geen hekel aan koffie van gekregen. Ze dronken het nog ongelood ook. Drink dan thee, verdorie.
Maar goed. Hier geen gezamenlijk koffiemoment, behalve na het eten. Soms wel een spontaan gezamenlijk lekkere hapjesmoment, en daar past koffie vaak prima bij. Eten doen we wel altijd samen en aan tafel.

Brianna F

Brianna F

18-04-2011 om 21:46

Guinevere

Ik herken het helemaal, als ik wat later ben is het: gaan we al koffie drinken. Niet dat er eentje koffie mee drinkt, maar thee of limonade hoort er ook bij.
Mijn kinderen zijn allemaal al volwassen, maar ze komen altijd meteen naar beneden als ik :KOFFIE naar boven schreeuw
En er zijn toch genoeg mensen die dat ook doen, ondanks het feit dat mijn dochters beweren dat wij de enige zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 01:23

Bij mijn ouders

Bij mijn ouders thuis zat er ook een vast ritme in de koffiemomenten. 's Morgens ongeveer half 10, 11 uur, 's middags een uur of 4 en 's avonds om 8 uur. Zelfs toen wij het huis al uit waren zat dat ritme er zo ingebakken dat wij tijdens visites pas koffie kregen op hun moment. Daar hebben we in de loop van de tijd toch maar eens iets van gezegd. Het is toch raar als je om 3 uur aanwezig bent dat je dan moet wachten tot het 4 uur is? Sinds die tijd serveerde mijn moeder de koffie meteen als we er waren.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 01:35

Niet bij de eettafel eten

Bij ons is de gewoonte om niet aan de eettafel te eten ontstaan omdat de oudste dwars werd van het aan tafel zitten. De aandacht die daar naar toe moest ging ten koste van de sfeer en uiteindelijk heb ik bedacht dat het mij dat niet waard was. Sindsdien was het eten gezelliger, hoewel etenstijd nog steeds haar favoriete moment niet is.
We kijken nu inderdaad tv als we niet aan de eettafel eten, maar ik moet zeggen dat het mij bij de tv echt niet minder lekker smaakt. Ik laat me niet zo makkelijk afleiden als ik een bord eten voor mijn neus heb Waar ik wel minder van mijn warme eten geniet is op het werk. Dat moet snel, zonder echte gezelligheid, dat gaat echt ten koste van het lekkere van de maaltijd. Gelukkig werk ik nog maar 1 avond per week. Dat is te overzien.
Als we niet aan de eettafel eten eten we meestal met 1, 2, of 3 mensen. Als ik alleen moet eten ga ik écht niet aan tafel eten. Ik heb vandaag trouwens een extra eettafeldag ingelast. Vandaag was iedereen zowaar thuis. Ze waren even verrast maar ging toen braaf zitten

Merel

Merel

19-04-2011 om 09:43

Herkenning!

Bij mijn ouders kan je er nog steeds de klok op gelijk zetten, koffiemoment om 10 uur, 15.00 uur en 20.00 uur. Altijd 2 kopjes achter elkaar. Hier thuis is dat er nooit van gekomen. We drinken eigenlijk de hele dag door koffie (teveel dus ) en de kinderen lusten nog steeds geen koffie.
Wel eten we altijd aan de eettafel, het avondeten dan. Lunch is meestal uit het vuistje.

Aan tafel & obama

Hahaha....herkenning.

Wij eten altijd aan tafel. Vanwege de gezelligheid en de rust. En omdat het gewoon veel prettiger eet. Ook nooit tv aan. Overigens, mijn jongste is nu 9, en tot voor kort (en soms nu nog) vind ik een tafel ook wel handig om overmatig geknoei te vermijden. Het bord op schoot is soms toch lastig.

Een enkele keer draaien we de tv zo dat we vanaf de tafel iets kunnen volgen (als er bv erg bijzonder nieuws is of zo) maar we hebben idd de inaugeratie van Obama op de bank gekeken een paar jaar terug...met het bord op schoot.

Trouwens....

Eten de bank-eters allemaal maar 1 bord eten of zo? En hoe en waar scheppen jullie op? En wie doet dat dan? Zetten jullie dan ook alle pannen op de salontafel? Of rennen jullie heen en weer naar het aanrecht als er iets extra moet worden opgeschept? Aan tafel ben ik meestal de 'opschepper' (in elk geval voor de kinderen)...maar die vertellen me dan wel hoeveel rijst ze willen, of de saus erover of ernaast moet, of er kaas over de pasta moet, enzovoortsenzovoorts. En vaak scheppen ze een bescheiden bordje op en nemen daarna evt nog iets. Allemaal maar onhandig als je niet aan tafel zit volgens mij....

Ingrid

En over de koffie/thee....

geen vaste momenten hier, wel wordt er even 'rondgeroepen' als er iets gezet is. 's Avonds proberen we het 8 uur journaal te 'halen' als koffiemoment, maar dat gaat regelmatig mis. Bezoek krijgt hier altijd acuut iets aangeboden, ongeacht het moment van de dag.

Ingrid

Monet

Monet

19-04-2011 om 11:17

Zondag

Zondagmiddag is het enige dagdeel dat we vaak allemaal thuis zijn, we drinken dan fris of thee (koffie drink ik alleen) met iets lekkers erbij. Meestal pas rond een uurtje of half 4, we brunchen nl. op zondag altijd rond half 1, als iedereen uitgeslapen is. Dat is al jaren vaste gewoonte, en altijd erg gezellig.
Ook op zondagavond eten we uitgebreider dan anders, de aanhang eet dan standaard mee, dus eigenlijk is de hele zondag hier een familiemoment
Verder proberen we zoveel mogelijk gezamelijk het avondeten te nuttigen, maar werk van de kinderen zorgt ervoor dat er vaak minstens 1 ontbreekt. Daarnaast eten wij altijd aan tafel. De zoons willen nog wel eens op de bank eten als ze op een afwijkend tijdstip in hun eentje moeten eten.

maan.

maan.

19-04-2011 om 11:58

Hier ook koffie/thee

Hier ook gewoon koffie en thee rond kwart voor acht met zijn allen, eentje wijkt af die drinkt een glas water.

En ook na schooltijd even een momentje wat te drinken met de kinderen, vooral de puber die daar prijs op stelt kan ze even al haar frustraties kwijt..

krin

krin

19-04-2011 om 13:23

Ha cobi

Jij speelt het klaar het als een avontuur te laten klinken, met het bord op schoot op de bank. Zo zat ik als happy (ahum) single met bord op schoot naar The Bold te kijken (wat zonder lekker eten ook niet te doen is, natuurlijk). In mijn eentje aan tafel eten kon ik ook niet, zelfs eetlezen wilde niet echt. Als ik nu eens alleen ben, die zeldzame keren, eet ik trouwens gewoon niet. Of alleen een kopje soep en een boterham. Achter de computer, of zo. Of buiten op de bank.

krin

krin

19-04-2011 om 17:23

Ridge

Sinds ik niet meer alleen woon en keurig met man en kind aan tafel dineer, heb ik Ridge, goden zij dank, nooit meer zien dartelen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2011 om 21:50

Grijze ridge

Tja, dat was ook wel even schrikken voor mij, dat hij er zo'n stuk ouder uitziet maakt maar weer eens duidelijk dat de tijd niet stilstaat... ook niet voor mij. En Brooke ziet er als je snel kijkt nog net zo uit als vroeger. Dat is geen actrice meer maar een project.
Ik moest wel lachen om het tokkiegedrag van Cobi. Zo voelt het voor mij soms ook. Als wij bij de tv eten, gaat er trouwens altijd een kleedje over tafel, of placemats. De pannen/schalen staan ook op tafel. Als ik met 1 kind eet, of in mijn eentje, scheppen we vaak bij het aanrecht op. Net zo makkelijk.

Brianna F

Brianna F

19-04-2011 om 22:09

Aan tafel

Er wordt altijd aan tafel gegeten hier, ik heb ooit wel eens geprobeerd om op zaterdagavond, als we brood en soep eten voor de t.v. te eten terwijl Eigen huis en tuin opstond, maar dochters prefereren toch aan tafel.
(weet ik nog steeds niet of het aan de programmakeuze of het eten an sich ging
Voor andere maaltijden lijkt het me ook knap lastig om alles naar de kamer te verslepen. We eten in de keuken en het staat allemaal in no time van kookplaat op tafel.

Valkyre

Valkyre

19-04-2011 om 22:49

Mja mnee

We zijn maar met z'n drietjes, en manlief en ik hebben nogal andere werktijden, dus we zijn sowieso niet zoveel samen thuis. 's Avonds na het eten drinken we nog wel eens gauw koffie/thee voor het bedritueel, maar als zoonlief die dag in bad gaat (niet elke dag, want eczeem) serveer ik de koffie in de badkamer Manlief baddert en drinkt koffie terwijl ik afwas en thee drink. En daarna samen in het grote bed voorlezen. Nou ja, op dagen dat we beiden thuis zijn dan... Ik zou het wel fijn vinden om structureel met z'n drieen zo'n extra momentje samen te hebben.

De drie maaltijden doen we altijd aan tafel, en vaak de middagsnack ook (ik drink dan wel thee, maar het is meer een rustmomentje voor zoonlief). Alleen fruit eten gaat even tussen het spelen door. Ook met mooi weer aan de tuintafel, heerlijk! Wel benieuwd hoe dat gaat als hij groter is. Maar we geven hoe dan ook het eten aan tafel niet op ten faveure van de tv. Als ik alleen ben, eet ik wel voor de tv. Of eetlezen. Maar samen is het heerlijk om te kletsen tijdens het eten. Zoonlief vertelt ook honderduit intussen, zo leuk!

Ook ik had ooit van die schoonouders trouwens. We werden ook om stipt half elf resp half vier verwacht voor de koffie/thee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.