Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2011 om 19:48

Pink ribbon

Ik ben fysiek onpasselijk van het nieuws over Pink Ribbon. Nou was ik sowieso al licht geirriteerd door die club (veel te blij naar mijn smaak), maar sinds de column van Karin Spaink ben ik er helemaal klaar mee (www.spaink.net)
Ik ben trouwens toch al geen fan van al die reclames van tegenwoordig; koop een pak dit-of-dat en wij doneren 1 vaccin/pak maandverband/euro aan een arm kind ergens. Gééf dat geld gewoon en val mij niet lastig met achterlijk dure reclamecampagnes.

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

18-11-2011 om 21:05

Hangt er vanaf

wat er in de doelstelling staat natuurlijk. Als de hele doelstelling niet het ondersteunen van onderzoek is, maar het verkrijgen van awareness onder vrouwen dan is vooral het doen van die leuke blije campangnes het belangrijkste resultaat.
Op hun site staat voorlichting boven wetenschappelijk onderzoek.
Nu is die 1,8% uitvergroot, maar er is niet bij verteld waar die andere 98,2% naar toe gaat.

Ely

Ely

18-11-2011 om 22:43

Deels wel amk

Er staat nl. nog zo'n 8 mil op de bank. En het gros van de rest is opgegaan aan wat jij awareness noemt en wat ik altijd als pijnlijk irritant heb ervaren. Wat Karin Spaink schrijft herken ik, maar ik dacht dat mijn irritatie vooral aan mij lag, dat ik onverwerkt verdriet had en daarom dat glamoureuze niet trok. Ergens ben ik wel opgelucht met deze publieke flop al vind ik het reuzezonde van het geld en het vertrouwen van velen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2011 om 22:44

Nou

Dat lijkt me dan naar leuke blije campagnes. Ik vind het tekenend dat zowel het KWF als Pink Ribbon International zich van Stichting Pink Ribbon hebben afgekeerd. En ik word onpasselijk als ik een PinkRibbon-voorlichtingsmevrouw hoor zeggen dat ze de borstkanker toch maar even mooi op de kaart gezet hebben. He ja, een feestje. Leuk.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

18-11-2011 om 22:52

Ely

Als ik iets weet van borstkanker (mijn moeder is er aan overleden) is het toch vooral dat het met feest, roze, glamour en strikjes niks te maken heeft. Er is weinig wat zó ver van borstkanker afstaat als 'leuk en roze'.

Tirza

Ely

Ely

19-11-2011 om 00:23

Tirza

Same story here (en dat is niet eens het hele verhaal), ik ken ook 'survivors' waarvan 1 ongekend blije (respect) al met al hield ik mijn aversie maar voor me want deze dame was wel fan. zodoende. Ongebeer

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2011 om 00:50

1,8 %

Ik moet zeggen dat ik ook verbaasd was over het kleine percentage wat aan onderzoek uitgegeven wordt, maar ik zeg wel eerlijk dat ik Pink Ribbon in eerste instantie ook helemaal niet als wetenschappelijk instituut zie. Ik zie het als organisatie die vrouwen en mensen in het algemeen bewust maakt van het fenomeen borstkanker. Ik vind het roze van Pink Ribbon eigenlijk net even te fout zuurstok, maar toch koop ik wel eens iets waarmee wil laten zien dat ik mij het lot van vrouwen met borstkanker aantrek. Ik ken er inmiddels genoeg, helaas. Mijn vorige maand gekochte sleutelhanger knalt dus lekker roze bij mijn zwarte fiets.
Maar dat er zoveel geld blijft staan of naar onduidelijke uitgaven gaat, verbaast mij dus wel. Het zou dus goed zijn als ze daar eens een boekje over open doen.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-11-2011 om 01:20

Nieuwsbrief

Ik blijk een nieuwsbrief van Pink Ribbon te hebben, ik had mijn mail nog niet bekeken. In deze nieuwsbrief de volgende link met een reactie op o.a. de uitlatingen van afgelopen week:

http://blog.pinkribbon.nl/

Nieuwsgierige

Nieuwsgierige

19-11-2011 om 08:24

Boekje open

Op hun site kun je gewoon hun jaarrekening raadplegen hoor, wat dat betreft is het allemaal heel open. Nu zal zo'n jaarrekening voor de een wat makkelijker te lezen zijn voor de ander. Mijn echtgenoot is registeraccountant, dus hem lukt het wel aardig. Die zat dus van de week even te kijken. Er is gewoon verrekt weinig geld uitgegeven ook niet aan awareness, bijna alles zit nog in kas. Bovendien hadden ze zichzelf wel als doel gesteld 15% voor onderzoek en dat is bij lange na niet gehaald en nu zeggen ze opeens dat ze het net wilden gaan doen. Ik heb altijd al een hekel aan die club gehad. Ken best mensen die aan kanker zijn overleden keelkanker, longkanker, blaaskanker, maar dus niemand aan borstkanker en ik vind alle kankers even erg, je werd met dat roze gedoe altijd gedwongen om mee te doen als het ware en ik had er altijd een hekel aan dat de ene kanker als het ware " boven" de andere werd gesteld. Nu in november is het weer awarenessmaand voor prostaatkanker, als je alle kankersoorten een aparte maand geeft is het jaar niet eens lang genoeg. Daarom lag mijn sympathie altijd bij het kwf en niet bij pink ribbon, maar de laatste jaren werd je bijna een aso als je in oktober niet met wat roze's liep.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 08:30

Tirza

Ik ben het met je eens en erger me ook enorm aan dat dure prestieuze gala elk jaar op tv. Met al die BN'ers: Kijk mij eens begaan zijn...blegh.

amk

amk

19-11-2011 om 09:41

Tja

er zijn nog voldoende vooral jonge vrouwen die helemaal niet bewust zijn van het risico op borstkanker en waar ze op moeten letten en die bereik je niet met een foldertje bij de huisarts, daar komen ze namelijk niet zo veel.
Die moet je op een andere manier bereiken.
En die doelgroep is wel te bereiken met glim en bling.

Waar ik me dan wel boos over kan maken is dat iedereen maar zo op kanker gericht is. Daar gaan miljarden onderzoeksgeld heen terwijl en ook andere ziekten zijn die onderzoek verdienen maar dat helemaal niet krijgen door de grote overmacht van de kanker-lobby.
Dat is de reden waarom ik mijn geld dus niet naar kanker-gerelateerde onderzoeks initiatieven laat gaan. Niet omdat kanker geen nare ziekte is, maar omdat ook andere aandoeningen net zo veel aandacht verdienen.

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 09:44

Amk

Oh maar het kan wel hoor, je kunt best een bewustwordingscampagne opzetten zonder peperdure gala's. Toen ik nog erg jong was, was mijn toenmalige huisarts al heel actief in preventie, elk jaar was er een avond waarop je terecht kon voor borstonderzoek. Je kunt bewustwording creeeren zonder bling en glam.

Foo

Foo

19-11-2011 om 09:57

Gala's

Deze week had columnist Jean-Pierre Geelen uit de Volkskrant (tv-recensent)ook al een verhaal over het fenomeen kanker dat tegenwoordig feestelijk met gala's op tv wordt gebracht. Hij heeft het over handelaren in emotie. Het ging weliswaar over Sta op tegen kanker en niet over Pink Ribbon maar het had daar ook over kunnen gaan, zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/6207/Jean-Pierre-Geelen/article/detail/3038820/2011/11/17/Liveshow-tegen-kanker-is-geprojecteerde-onmacht-gemaakt-door-handelaren-in-emotie.dhtml
En wat pink ribbon betreft, onze kinderen hebben, toen ze nog op de basisschool zaten ook een actie gehouden voor pink ribbon. Ik had er toen al niet zo'n heel prettig gevoel bij hoe het geheel gebracht werd.

Pink ribbon

Ook ik heb moeite met het positieve glamourachtige karakter van Pink Ribbon. Borstkanker is niet gezellig roze, het is een levensbedreigende ziekte, waardoor je je verdere leven soms letterlijke doodsangsten zult hebben. De behandelingen zijn niet van het kaliber "even doorbijten, zo voorbij" maar maken je gewoon beroerd. Als er dan een gala gehouden worden en je ziet allerlei vrouwen met diepe decoletes in hun avondjurken staan, terwijl je zelf de stad afloopt voor t-shirts met een hoge hals is dat extra wrang. Als ze dan nog eene armbandje maken wat je ook leuk in je haar kunt doen, terwijl je zelf net van je pruik af bent en milimeterhaar hebt is dat ook wrang.
Natuurlijk geld voor voorlichting, lotgenotencontact en psychosociale zorg is hard nodig, maar de manier waarop steekt mij wel

Tjonge, ik dacht dat het aan mij lag

dat ik me jaarlijks ergerde aan dat roze gedoe en dat een nare ziekte wordt gelinkt aan glanzende feestelijkheid. Niet dus.

Kanker is nog steeds een ziekte die erg tot de verbeelding spreekt.

Maar er zijn daarnaast nog heel wat erge ziekten en aandoeningen die de levensvreugde enorm kunnen dimmen. Kennelijk minder leuk te vermarkten.

Het leven is niet eerlijk.

'laten zien dat je begaan bent met'

Roze lintjes kopen (analoog met oa het rode voor aids/hiv) of andere pinkribbonsleutelhangers en andere meukjes... Daar heb ik gevoelsmatig (al jaren) twee weerhaakjes bij. Ik vind het meer demonstratief dan doelgericht, zo'n lintje. En echt financieel bijdragen doe je met zoiets ook niet, dus laat maar (ik heb ook iets tegen die vaccin/pamper-combinatie-achtigen, die Tirza noemt). Het tweede weerhaakje: wilde ik het voor mezelf eerlijk houden, dan liep ik met mijn halve vest vol van die lintjes en speldjes en dingetjes, buiten al de vormen van kanker waar ik al vrienden en familieleden aan verloren heb natuurlijk ook voor MS, voor myastenie, voor aids, voor de beide akelige ziekten van mijn vader, noem ze maar op. Niemand schiet er iets mee op.

Dat is het ja, 'laten zien dat je begaan bent met'

het is meer demonstratief dan doelgericht.

Nu op zoek naar iets dat demonstratief én doelgericht is

guera

guera

19-11-2011 om 17:45

Toch denk ik

Dat dankzij pink ribbon er meer bekend is bij publiek over borstkanker. Dat het meer in publiciteit is. Dat wat in publiciteit is wordt belangrijk gevonden. Dat wat belangrijk wordt gevonden daar gaat geld heen en wordt onderzoek naar gedaan. Wat pink bereikt is publiciteit. De waarde daarvan wordt onderschat. Als ms of andere ziektes meer in de publiciteit komen zal daar ook meer financiële aandacht heengaat. Dat klinkt wrang. Ben bang dat t wel zo werkt. Blijkbaar weet pink borstkanker sexy te maken dmv gadhets. Alzheimer is al minder sexy vanwege de doelgroep. Nogmaals het klinkt vreselijk. Je zou niet willen dat t zo werkt. Toch denk ik dat het wel zo werkt en dat er dankzij hun werk meer geld aan onderzoek wordt besteed. Niet het geld dat pink inzamelt. Als zij dat claimen is dat dubieus. Ik heb dat nooit zo opgevat. Ik zie hen als de grote borstkanker pr machine.....en daar hun je vanalles can vinden ....

Fiorucci

Fiorucci

19-11-2011 om 18:05

Guera

De term borstkanker is meer bekend, maar ik geloof er geen snars van dat de kennis over deze ziekte is toegenomen. Ik heb ooit dat magazine gekocht, maar kwa feiten en ervaringen is het maar schamel hoor, het is erg oppervlakkig allemaal.

guera

guera

19-11-2011 om 18:29

Dat bedoel ik niet

Niet inhoudelijke kennis, puur oppervlakkige aandacht. Publiek geeft aandacht via kopen van pink dingen dus publieke opinie aan zijde van borstkanker dus meer legitimatie voor onderzoek door wetenschap. Ik vraag me af of het doel van pink echt meer inhoudelijke kennis is ....

guera

guera

20-11-2011 om 10:23

Fio

Oh echt joh ? Zeker wel pas nu pink negatief in het nieuws is. Tja die zijn bang dat kwf daar last van krijgt. Dat hadden ze meteen in begin moeten doen eigenlijk. Begrijp me goed ik heb niks met pink. Ik geef aan kwf. Maar in werk in de communicatie en vanuit dat perspectief vind ik het wel een interessante. Wat is hun doel, werkt dat en wat is de rol van kwf. Wel zwakte bod van kwf om NU samenwerking op te zeggen. Hoeveel geld zou er daar direct naar onderzoek gaan ?

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2011 om 10:39

Guera

"Oh echt joh ?" Wil best in gesprek hoor,maar mag het wat minder neerbuigend? Dankje. Pink Ribbon geeft nog maar heel recent openheid kwa hun bestedingen, dus heel veel eerder had KWF ook geen inzage. Wat betreft je vraag:
http://overons.kwfkankerbestrijding.nl/inkomsten-en-uitgaven/Pages/default.aspx

guera

guera

20-11-2011 om 16:55

Fio

Sorry dat was echt niet neerbuigend bedoeld. Ik was oprecht verrast , ik wist het niet en begon meteen hardop te denken waarom dat nou ineens zou zijn. Excuus. Nadeel van tekst denk ik.
Anyway ik heb me er nooit zo mee bezig gehouden en ben nav de ophef vakmatig geïnteresseerd geraakt hoe zoiets dus gaat en welke ideeën daar dan achter zitten. Zal je link es bekijken.

Tirza G.

Tirza G.

20-11-2011 om 16:58

Jaarrekening (nieuwsgierige)

Kijk even op de site van Karin Spaink. Zij heeft de jaarrrekening al doorgespit en er een keurig Excel-bestandje van gemaakt
www.spaink.net

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

20-11-2011 om 18:13

Guera

Oh,ok, inderdaad, de nadelen van geschreven tekst, dat had ik zelf ook kunnen bedenken, dat is ook zo.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.