Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Caesar

Caesar

11-12-2018 om 21:19

Plus

Volgende reclame van de plus kwam ik tegen. Vele mensen worden emotioneel van hoe mooi dit is. Ik heb er ook een mening over (laat ik nog even in het midden).


https://youtu.be/xNtPeEY9wi4

Ik ben heel benieuwd naar jullie mening over deze commercial.


Pirata

Pirata

14-12-2018 om 09:28

Inderdaad

In de praktijk is het toch heel vaak de man die fulltime werkt en de vrouw deeltijd. Kennelijk is dit óf een natuurlijke neiging, of we zijn nog niet geëmancipeerd genoeg.
Ik was ook op die open dag, en niet mijn man, om de simpele reden dat ik korter werk op donderdag dan mijn man. Overigens werkt hij sowieso meer uren dan ik en ik kook vaker. Maar er is geen sprake van een afhankelijke positie t.o.v. elkaar.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-12-2018 om 09:32

Maar

Waarom zou ik minder moeten verdienen omdat ik toevallig van breien en koken houd? Dat had bovendien net zo goed motorcross kunnen zijn.
Ik vind koken of klussen los staan van je maatschappelijke activiteiten, en het feit of het verstandig is financieel je eigen broek op te kunnen houden.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2018 om 10:16

Caesar

Ik doe het toch even uit de losse pols, maar in de wetenschap lijkt men de conclusie te kunnen trekken, dat vrouwen en mannen niet honderd procent gelijk zijn. Alleen al het feit dat hun hormonen anders werken maakt verschil, in de baarmoeder schijnt testosteron bepalend te zijn, in de puberteit komt daar oestrogeen bij. (Dit laatste heb ik toch maar even wel opgezocht, dus niet uit de losse pols.) Het lichaam van een vrouw kan ook anders reageren dan van een man. Zo is de laatste jaren meer aandacht gekomen voor dat de signalen van een hartaanval van vrouwen anders is dan van mannen, waardoor te lang over het hoofd gezien werd dat een vrouw met die signalen wel degelijk in de problemen was. En je hoeft alleen maar naar sporters te kijken, om te zien dat ook daar niet alles hetzelfde is. Mannen zijn sneller, kunnen meer gewicht dragen e.d.. Door training en er technieken ontwikkeld zijn om de prestaties te verbeteren, merk je dat de vrouwen van nu verder komen dan honderd jaar geleden, maar dat geldt nog steeds ook voor mannen.

Veel gedrag zal door 'evolutie' ingesleten zijn. Als het normaal is binnen een gemeenschap dat bepaald gedrag op een bepaalde manier ingezet wordt, is dat de norm in die gemeenschap. Dan functioneren de hersens ook naar die norm. Er gaan andere 'lampjes' branden bij mannen dan bij vrouwen bij het zien van bepaalde beelden. Is dat daadwerkelijk een andere biologische aanleg, of is de omgeving daarbij van invloed? Dat is geloof ik nog niet volledig duidelijk. In de tekst van de onderste link, staat een opmerking over dat het voor de voortplanting, zo vat ik het samen, niet handig zou zijn als mannen en vrouwen totaal gelijk aan elkaar in het leven zouden staan, dus als onzijdige wezens. Men moet elkaar nog wel aantrekkelijk genoeg kunnen vinden om samen onder de wol te willen kruipen. Dat homo-mannen en -vrouwen kinderen kunnen krijgen is te danken aan andere mogelijkheden, dus dat is de mazzel van de moderne tijd en de bereidwilligheid van vrouwen om dat klusje voor een ander te klaren.

https://www.nemokennislink.nl/publicaties/waar-komen-m-v-verschillen-in-het-brein-vandaan/

https://www.ggznieuws.nl/home/40903-2/

https://newscientist.nl/nieuws/er-is-geen-mannelijk-en-vrouwelijk-brein/

Ik draag de emancipatie van de vrouw een warm hart toe, er valt nog veel winst te behalen op de gelijkwaardigheid. Ik draag dat warme hart ook toe aan de anti-zp-beweging, ook daar valt nog veel winst te behalen op de achterliggende oorzaken van de onvrede binnen die kringen. Ik vind het normaal om daarover na te denken en mijn denken aan te passen als dat nodig is. Dat doe ik als individu en dat moet een samenleving als geheel ook doen. Maar dat laatste is niet altijd gemakkelijk. Veel bij deze discussies valt of staat bij hóe de discussie gevoerd wordt. Ben je redelijk? Wil je meer dan mogelijk is? Ben je bereid om geduld te hebben? Vraag je iets wat onmogelijk is of juist mogelijk? Hoor je wat een ander zegt? Begrijp je wat de ander zegt? Weet je wel waarover je het hebt? Wat wil je bereiken door onjuistheden te verkondigen? Enzovoorts.

Hoe jij reageert op de reclame, valt voor mij onder 'onredelijk'. Je eist dat iedereen hetzelfde moet vinden als jij en bent daardoor niet meer ontvankelijk voor de gevoelens van mensen die het net even anders zien. Die zijn 'ouderwets en jaren '50', terwijl de meeste mensen er waarschijnlijk niets anders in zien dan een vrouw die met warme gevoelens aan het verleden denkt en het niet op vooroordelen gooien. Ik vind zelfs dat jij meer in vooroordelen denkt, dan iemand die daar totaal niet bij stilstaat. Voor diegene kan het heel vanzelfsprekend zijn dan de ene keer de vrouw en de andere keer de man de hoofdrol krijgt in reclames. Wat de Plus-reclame betreft kan het zomaar zijn dat die vrouw buitenshuis CEO is van een zwaar technisch bedrijf en vindt ze het heerlijk om met kerst even met andere zaken bezig te zijn. Wat ik opvallend vind, is dat je nu aan de bel trekt n.a.v. deze Plus-reclame. Waarom niet middenin het jaar als de zoveelste man constateert dat mevrouwtje last heeft van een verkalkte wasmachine en hij haar uitlegt dat ze dan ook wel Calgon moet gebruiken om dat te voorkomen? Dat vind ik nog eens een stereotype voorstelling van zaken.

Hermafrodiet

Hermafrodiet

14-12-2018 om 10:29

Huh?

Dat er wetenschappelijk bewezen biologisch verschillen zijn is nog geen reden om iedereen gevangen te zetten in het beeld wat je daar zelf bij hebt- ingegeven door jarenlang inslijten van dat beeld.

Stel dat wetenschappelijk bewezen wordt dat mensen met een appel-figuur minder sterk en sportief zijn (ik noem maar wat). En stel jij bent gek op curling én je hebt een appelfiguur. Hoe zou je dan reageren als je omgeving, inclusief de curling vereniging jou je lidmaatschap ontmoedigd want het is niks voor appelfiguren, er spelen hier ook bijna nooit appelfiguren, die zijn wetenschappelijk bewezen beter in wildwatervaren dus ga daar eens kijken?

Hetzelfde geldt voor vrouwen en verzorgen en mannen en klussen.

Generalisaties kunnen heel handig zijn maar zet ze niet in om mensen in een bepaald beeld te zetten of houden want daarmee doe je de mensheid echt te kort.
Vrouwen worden sommige keuzes ontmoedigd en/of gemanipuleerd (vaak onbewust) in andere keuzes, dat moeten we proberen eruit te krijgen want het beïnvloedt de keuzevrijheid en beperkt de ontwikkeling van meisjes/vrouwen en ook van jongens/ mannen trouwens.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-12-2018 om 11:00

Hermafrodiet

mensen met een appelfiguur schijnen wel meer vatbaar te zijn voor hart- en vaatproblemen. Ik ben ook zo'n appel. Inmiddels weer met slanke benen, een bh-ondermaat waar menige slankerik met mijn lengte jaloers op is, maar in plaats van dat het hele plaatje daar ook verder bij past, is dat niet zo door die appel. En dat is ongezonder dan vet op de benen en armen.

Wat deze ene reclame betreft, vind ik echt dat er een probleem gemaakt wordt van iets wat geen probleem is en juist daar raak ik wat geïrriteerd door. Het vertroebelt de discussie over de emancipatie van de vrouw. Die mijmerende vrouw in de reclame, kan zoals ik al zei, heel goed een succesvolle carrière'tijger' zijn, maar op dat moment even niet. So what? Er wordt nergens gesuggereerd dat ze dom is, niets kan, altijd in de keuken staat, ondergeschikt is aan haar man enzovoorts. En zolang het in de praktijk nog steeds zo is dat de vrouw wel degelijk meer in de keuken staat dan de man, waarom zou je dan heel correct uitgerekend in zo'n reclame die correctheid moeten toepassen en haar over auto's en motoren laten schouderkloppen? Reclame is geen politiek, of mensenrechtenmomentje, het is inspelen op waar mensen kooplustig van worden. Moedwillig het tegenovergestelde willen uitzenden, werkt waarschijnlijk averechts. Bij ons thuis, ben ik, de vrouw dus, degene die sneller enthousiast wordt over typische keukenzaken. Ja, heel stereotiep, maar ik hoef me toch niet verplicht te schamen omdat dit nog steeds zo werkt? Ondertussen ben ik inmiddels ook de enige vrouw in een paar werkgroepen die zowel man als vrouw aan het hart zou moeten gaan. Waarom? Ik ben ook ergens anders aan begonnen, waar de hoofdmoot grijs en vrouw is en de minderheid ook grijs, maar man. Dat laatste is overdag, het andere 's avonds. Welke conclusies moet ik daaruit trekken? Dat de een minder sociaal is en de ander minder behoefte heeft om zich in serieuze zaken te verdiepen? Dat hoop ik toch niet.

Raffie

Raffie

14-12-2018 om 11:06

Caesar

De praktijk is soms een beter bewijs dan wetenschappelijk onderzoek

Arda

Arda

14-12-2018 om 11:51

Oorzaak en gevolg

In veel van de postings hier worden oorzaak en gevolg door elkaar gehaald. Dat in de praktijk de situatie ongelijk is en er nog veel winst te behalen valt is duidelijk. Dat zegt echter niks over de oorzaak. En er is weinig tot geen wetenschappelijk bewijs dat vrouwen andere talenten hebben puur op basis van biologische verschillen.

Pirata

Pirata

14-12-2018 om 12:23

Arda

Jawel hoor, zo kunnen mannen harder lopen, zijn sterker en ze kunnen ook hoger springen.

Verschillen

Er zijn verschillen. Maar ik denk dat het belang daarvan meestal overdreven wordt. En het hangt ook af van de omgeving.
Ik kan alles als alleenstaande ouder. Op mijn werk ben ik vaak de techneut of men vraagt mij voor de meer technische klusjes. Thuis had ik vroeger een echte man en dan lukte het me nog niet om een boor goed te gebruiken vanwege een kritische houding.
Maar ik heb verhuisbusjes gereden en gehesen met touw en blok. Schuren, verven en behangen heeft ook geen geheimen voor mij.
Nou herken ik ook wel dat het niet handig is als je alles kunt dan moet je het ook vaak doen. Dus kan het handig zijn om niet al je talenten te opzienbarend te laten zien.
Ook een nogal typisch vrouwelijke eigenschap.

Caesar

Caesar

14-12-2018 om 15:07

Kaaskopje

“dat er meer vrouwen in de top moeten komen. Dat dit niet gebeurt zal ongetwijfeld deels door 'discriminatie' van de vrouw komen, dat men nog steeds een voorkeur heeft voor mannen op bepaalde posities, maar ik vrees toch echt ook door 'de vrouw' zelf.”

Lezende de reactie in dit draadje denk ik dat dus ook. Maar dan moeten we daar dan ook maar niet meer over zeuren. En dat betekent dus, zoals ik al eerder zei, het einde van de vrouwen emancipatie.

“Je eist dat iedereen hetzelfde moet vinden als jij en bent daardoor niet meer ontvankelijk voor de gevoelens van mensen die het net even anders zien.”

Ik eis helemaal niets. Afgezien van 1 waarde oordeel in dit draadje, constateer ik alleen maar. Ik heb nog niemands mening belachelijk gemaakt. Verbazing heb ik wel uitgesproken. Dat dan weer wel. Van mij mag iedereen verder van alles vinden. Daar trek ik dan wel conclusies uit. Kreten in dit draadje als “overdreven feminisme” en “bekeringsdrang” zijn niet van mij.

Pirata

Pirata

14-12-2018 om 15:15

AnneJ

Haha, ja, zeker waar, voor je het weet wordt je ingeschakeld bij alle grote en kleine klussen bij je kennissen! 😆🛠
Maar om eerlijk te zijn, ik ben vaak gewoon te slap voor dat zwaardere werk. Ben wel heel goed in input leveren en bouwmateriaal aanschaffen.

Half a twin

Half a twin

14-12-2018 om 17:34

Doen waar je goed in bent

Bij de eerste verbouwronde van ons huis heb ik actief meegeklust. Schilderen, behangen, na het tegelen voegsel aanbrengen, alles onder de bezielende leiding van manlief.
Inmiddels twee kinderen rijker was ik bij de volgende klusacties in mijn glansrol terechtgekomen: catering en logistieke ondersteuning.
Een rol die mij beter past dan die van de actieve klusser. Ik heb voor veel klussen ook een te slap gestel.

Morgen moet er weer wat gedaan worden, heb ern cake gebakken vandaag en zorg morgen op tijd voor koffie en soep en als het nodig is rij ik naar de bouwmarkt.

Ook ingegeven door het feit dat de rollen omdraaien hier niet gaat werken. De logistieke ondersteuning lukt man wel maar de catering wordt een puinhoop.

Wij doen met trots waar we goed in zijn en wat we graag doen.

Astrid

Astrid

14-12-2018 om 19:49

Emma

"En hevig ontroerd om een kerstreclame....🤣🤣"

Wat bedoel je?

Mari

Mari

15-12-2018 om 00:25

tja

Ik vind het mooi verfilmd, wat zoetig want dit is hoe iedereen het zou willen maar we vergeten maar voor het gemak dat er altijd spanningen zijn binnen familie's rond kerst (en daarbuiten)
En weten jullie: er had ook een heel mooi filmpje gemaakt kunnen worden van de broer en de zus die samen de familietraditie voortzetten.
Er is niks verongelijkts aan opmerken dat het wat oude rolpatronen neerzet. Of is dit realiteit bij jullie? Daar ben ik oprecht benieuwd naar. Ik heb altijd partners gehad die gelijkwaardig in het huishouden participeerden. Hoe is het bij jullie?

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2018 om 10:14

Mari

Zoals ik meen ik vertelde is het bij ons normaal dat we allebei koken. Daarnaast is man in aanloop naar feestelijke gelegenheden degene die de vloer en de keuken doet. Tussendoor veegt en zuigt hij ook. Ik veeg ook als ik merk dat het nodig is. De was doe ik. Boodschappen allebei. Ik zou niet willen samenwonen met iemand die totaal niets doet in het huishouden. Het is wel aardig om te kijken wie de meeste tijd heeft om iets te doen en daarop af te stemmen wie net even iets meer moet doen.

Ja het filmpje had inderdaad vanuit de beleving van broer en zus gemaakt kunnen worden, maar dat is niet realistisch. Ook binnen een gezin kijkt iedereen anders terug op vroeger. Voor een filmpje van reclamelengte is dat veel te gecompliceerd.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2018 om 10:14

Toevallig in het nieuws

'Afhankelijk zijn van het inkomen van mijn man is voor mij geen optie' - https://nos.nl/l/2263532

@Emma

@Emma

15-12-2018 om 10:17

Astrid

Het sloeg op de opmerking over het hoge percentage vrouwen op OO en de Libelle Zomerweek. Het filmpje brengt heel wat teweeg, ik vond die link met het percentage vrouwen hier wel apart. Ik word er niet warm of koud van, voor mij is het marketing en spelen op gevoel door een supermarktketen. Alles is zorgvuldig uitgedacht met als doel: hup naar de Plus jullie!
Voor de duidelijkheid: ik ben zelf ook één van die 95% vrouwen

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2018 om 10:51

Precies

En zolang de realiteit is dat vrouwen meer tijd in huis doorbrengen dan mannen, is het niet zo gek dat men meer commerciële potentie ziet in de vrouw.

@Emma

@Emma

15-12-2018 om 11:01

Libelle Zomerweek

Ik ga alleen niet naar de Libelle Zomerweek 😱😉

Caesar

Caesar

15-12-2018 om 11:12

Doelgroep

Inderdaad Kaaskopje, reclame’s tonen beelden die de doelgroep graag ziet. Tenzij deze commercial deel uit maakt van een uitgebreide campagne met hele diverse filmpjes, zegt dit wel wat over de doelgroep van Plus. Mijn inschatting: traditioneel, blank, conservatief gezin.

Ad Hombre

Ad Hombre

15-12-2018 om 13:12

Kaaskopje

Zoals men zegt. Vrouwen verdienen misschien minder, maar ze geven wel het meeste uit..

Kaaskopje

Kaaskopje

15-12-2018 om 13:40

Caesar

Als dat hun klantenkring is, is dat niet zo vreemd dus. Bij ons is de Plus vertrokken, omdat het kennelijk niet voldoende klanten trok.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

16-12-2018 om 10:39

Ik moet opeens denken aan...

...dit. Uit de jaren zeventig, maar nog steeds niet verouderd.


https://www.youtube.com/watch?v=zhuOZq7u6wM

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-12-2018 om 15:07

Nou Emma

Als je moeder nog niet zo heel lang geleden overleden is, kun je dat zo hebben.

Fijn dat dat jou zoveel lol geeft. Heeft er nog iemand plezier van.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 16:29

Sally

Inderdaad

@Emma

@Emma

16-12-2018 om 16:30

Huh?

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 16:34

Ad Hombre

Mannen kunnen er ook wat van hoor. Misschien niet allemaal aan kleding, of make-up of schoenen, maar dan blijft er nog wel het een en ander over. En de grap is dat er genoeg mannen zijn die een hekel aan winkelen hebben en vrouwlief erop uit laten gaan. "Kies jij maar, jij weet wat ik leuk vind!". De vrouw is zichtbaar in de winkel, de man minder, maar hij heeft zijn spullen ook nodig.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-12-2018 om 16:42

Heel toevallig

stuurde een kennis van mij vandaag het filmpje van de Plus-reclame rond via Facebook met het bijschrift dat ze het zo'n mooie reclame vindt, waarop een kennis van haar reageert met iets in de trant van 'ja, zeker als je ook je moeder moet missen'. Ik kon me nog net bedwingen, maar ik stond op het punt om mijn kennis op de vingers te tikken over haar weinig kritische houding t.o.v. de inhoud van de reclame.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.