Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Poes in laten slapen (hoe oud zijn die van jullie?)

Vanmiddag heb ik onze oude kater Bas in laten slapen..
Hij was inmiddels 22 jaar oud, sinds een paar dagen kon ie niet meer lopen en wilde ook niet meer eten.
We wilden m eerst thuis laten en wachten tot ie het niet meer kon. Maar voor de kinderen vond ik het te heftig worden. Dan blijf je er dagen tegenaan hikken en loopt het verdriet steeds meer op.
Hij ligt hier nu in zijn mandje en morgen gaan we m begraven. Straks komen de kinderen thuis, dat wordt nog even flink huilen...
Volgens de dierenarts zou ie wel bijna de oudste poes zijn van Nederland...dus hoe oud zijn jullie katten?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

15-01-2010 om 15:59

die van mij zijn 16, maar zien er veel jonger uit. Ze slijten dan ook niet, want liggen of in het zonnetje op mijn bed (zomerstand) of op de warme kachel (winterstand)
Hun broertje is iets sneller gesleten want die heeft nog een tijdje wel buiten rond gelopen, die heeft ook 2 standen: onder de bosjes in de tuin (zomerstand), bij mijn schoonmoeder onder het dekbed (winterstand)

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 17:26

Bijna 18

Allereerst mijn medeleven, het is wat als je na 22 jaar afscheid moet nemen...
Mijn dame wordt binnenkort 18. Haar vriendin heeft het gehaald tot 16 toen we haar moesten laten "inslapen". Jammer want die had ik wel ingeschat als dat ze 20+ zou halen. Die heeft wel wat sneller geleefd dan onze huidige oude poes. Kennelijk onder het motto "Liever 10 (16) jaar als een leeuw dan 18 jaar als een theemuts".
Ik hoop dat je kinderen het goed oppakken. Zoon hier was enigszins teleurgesteld dat ie geen botjes kon zien.

Jeweetwelkater

hier is nu 13. Ik moet er niet aan denken dat hij niet meer door het huis zal struinen. Hij leeft wel tegenwoordig meer als theemuts, maar schuwt er niet voor om nog even buiten duidelijk te maken dat hij The King of The Neighborhood is.
Ik wens je veel sterkte toe Ciska22, want ik kan me voorstellen dat het heel verdrietig is.

En Guineverre...ik moest wel even lachen om je zoon. Geweldige opmerking.

groetjes van Purk

Caro

Caro

15-01-2010 om 18:38

Dit voorjaar 17

Haar zusje is inmiddels al 6 jaar geleden overleden (diabetes). Maar "muusie" doet het goed. Nog wel buiten, beetje doof. Wel valt me op dat ze de laatste tijd erg "schreeuwt" Dus echt gillen met mauwen. Ben bij dierenarts geweest maar die kon niks vinden. Veel knuffelen en veel slapen doet ze nu. Spelen niet zoveel meer, maar nog steeds een genot dat ze er is.

Groet Caro

Grasmus

Grasmus

15-01-2010 om 19:10

Onze lieve kater

is nu 19,5 jaar. In mei hoop ik dat hij de 20 gaat halen, maar heb zo mijn twijfels. Afgelopen kerstvakantie dacht de dierenarts dat we 'm moesten laten inslapen, maar hij is weer opgeknapt en rent nu soms zelfs weer door het huis.
Verder is hij stokdoof, eet niet zo veel meer, heeft een lelijke vacht en artrose, daarvoor krijgt hij pijnstillers.
Maar goed, hij is nog bij ons en daar zijn we erg blij mee en zelfs ook wel een beetje trots op!

Grasmus

Grasmus

15-01-2010 om 19:12

Oh ciska22

Vergeet ik je sterkte te wensen met het afscheid van jullie kater. Kan me het verdriet zo goed voorstellen...
Dat het beestje zolang bij je is geweest, het is toch heel bijzonder!
Sterkte.

Klaartje

Klaartje

15-01-2010 om 19:47

Hard gillen en miauwen

Dat doet die van ons ook. Als ik iemand aan de telefoon heb, en ze is weer bezig, vragen ze welk kind zo roept Ze wordt in mei 17, dus ook al een oudje. Eerlijk gezegd ziet ze er niet meer uit, klitten op haar rug en we mogen er niet te veel aankomen want dan roept ze weer, heeft ook reuma. Soms loopt ze dus een beetje moeilijk. Maar ze eet nog als een bootwerker en als ze het gedacht heeft jaagt ze buiten de andere katten van ons gewoon de polder in (eentje daarvan is een kater van 6,5 kilo, en die is bang voor haar)
Ze mag van mij nog een tijdje blijven rondlopen hoor. Alleen kan ze niet meer goed springen en ze trekt zich de stoelen op als ze daarop wilt. Binnenkort krijgen we nieuwe meubelen. We gaan ze maar niet alleen in de woonkamer laten, ze ligt toch al veel in de keuken in een mandje bij de kachel, dus ze heeft niks tekort.

Guinevere

Guinevere

15-01-2010 om 20:23

Pijnstillers

Zo'n oude reumakat, die geef je toch wel pijnstillers he? Onze dame heeft gewrichtsslijtage aan de achterpoten, die wil daar ook niet gekamd worden. Met pijnstillers lukt dat wél.
Tegen de klitten/pluizen: gewoon eruit knippen. En dan koop je zo'n klein hondenborsteltje, die pakt ook de ondervacht aan. Een soort spijkerborsteltje zeg maar. Wel heel voorzichtig borstelen. Die oude katten verzorgen zichzelf nou eenmaal niet zo goed, die moet je een handje helpen. Zeker als ze pijn hebben.

Praten

het valt me trouwens wel op dat onze kat steeds meer gaat 'praten'. En maar miauwen en als je hem zeg maar begroet als hij de kamer in komt, miauwt hij terug. Deed hij vroeger nooit. Hoort dat ook bij ouder worden?

groetjes van Purk

Ciska22

Ciska22

15-01-2010 om 21:42 Topicstarter

Onze bas

Onze Bas had gelukkig geen pijn. Ongeveer 8 jaar geleden liep ie een hernia op. Hij kreeg daar medicijnen voor maar nadat we verhuisd waren en hij ook naar buiten kon werden we steeds makkelijker met de medicijnen en heeft hij de laatste 7 jaar toch nog zonder gedaan. De dierenarts zei toen dat als het dier jonger was geweest hij had aangeraden om een spuitje te geven omdat je niet een dier zo lang met een hernia kon laten lopen...
Dochter van 9 huilde met me mee en zei toen ze bij me op schoot zat: mama? snik, snik. Ja ze ik snikkend, en ze praatte verder: Wat eten we? Tja door naar de realiteit.
Dochter van 7 vond het ook raar dat ie er nog hetzelfde uitziet en is ook zeker van plan om de botjes volgende week op te graven om in een vaasje te doen want dan kunnen we nog eens naar m kijken...

16 & 19

Onze kater en poes zijn dus 19 en 16 geworden. De poes was altijd al een zenuwepees en kreeg waarschijnlijk een hersenbloeding. Ze liet toen alles lopen en liep zwabberend door t huis. Achgossie, wat was dat zielig. De kater is dus een jaar of 19 geworden, hij wilde ineens niet meer eten, lag onder de kast, hij was op... Veel sterkte met het verlies van je Bas. Wát een leeftijd!!! Gr Suus

Hier

is de poes 12,5 en nog zo jong en kwiek als een kitten. Als je haar ziet zou je ook niet denken dat ze al de 12 gepasseerd is. Ze is enorm opgeleefd sinds we hier wonen, ze wil nog wel eens met een enorme vaart vanuit de tuin naar de zolder rennen. En het is heel leuk om te zien hoe blij ze rond rent als we alle 4 thuis zijn, ze zat laatst ook alarmerend te mauwen toen de baby naar de creche was.

Enige waar ik aan merk dat ze wat ouder is is dat ze sneller wegdoezeld (met haar kopje tegen de muur laatst), ze slaapt meer.

Het is een cypers klein figuurtje, ik heb haar sinds ze 7 weken is. Ik denk dat ze een jaar of 17 zal worden. Mijn vriend heeft vroeger een poes gehad die 20 is geworden.

Ach

vergeet ik helemaal te condoleren met jullie kater Bas. Maar wat een goed leven heeft hij gehad, 20 mooie jaren !

Gut

ik lees 22 en schrijf 20... zucht

Ayanna

Ayanna

16-01-2010 om 11:17

Wat een prachtleeftijd

Maar evengoed gecondoleerd met het verlies van jullie Bas. Wat een leegte dan ineens....
Hier drie rakkers (twee zussen en een broertje) die in maart 12 jaar worden. We hebben ze, toen ze 4 maanden waren, uit het asiel gehaald. Onze vorige drie katten zijn allemaal om en nabij de 15 jaar geworden. Eéntje kreeg melkklierkanker, de ander veranderde van de ene dag op de andere dag van een springlevend jagersbeest naar een stille, zieke kat. En nummer drie was inderdaad op het laatst zo'n zak met botjes. We hebben ze dus alledrie moeten laten inslapen.
Ik hoop dat deze drie boeven nog een aantal jaren meegaan. Je merkt wel dat ze wat ouder zijn, maar gelukkig geen kwalen tot nu toe. Wat mij wel enorm opvalt, eigenlijk sinds het najaar al, is dat ze zo enorm veel en vaak honger hebben. Ze staan bijna elke keer als er iemand in de keuken komt, te zeuren om eten. In het najaar riep ik nog: oh, we krijgen een strenge winter. De poezen zijn spek aan het kweken... Maar dat houden ze nu nog steeds vol. Herkent iemand dit? Zou het idd verbonden zijn met de weersomstandigheden???

Bastet

Bastet

16-01-2010 om 11:24

Ach.....

Sterkte,wat een leegte zal dat zijn.Ik heb een abessijn van 11,ik moet er nog even niet aan denken,ik hoop dat hij heel oud wordt,gelukkig staan abessijnen daar wel om bekend.
Bastet

Ayanna, mijn theorie

elke herfst en winter eten poezen meer, om de dikke wintervacht te laten groeien hebben ze dan meer energie nodig. Poezen zijn sowieso vachtkwekende fabriekjes. Straks als het voorjaar wordt zal het wel weer minder worden.

Ayanna

Ayanna

16-01-2010 om 11:44

Manda

Hey, ik was je kwijt!!! Maar je bent er dus weer, leuk.
Ik onderschrijf jouw theorie, maar dit jaar is het wel heel extreem. Het zijn net bodemloze putten. Nu geven we ze wel af en toe een extra hapje of brokjes, maar ze lijken wel onverzadigbaar.

Kadonaj

Kadonaj

16-01-2010 om 12:27

22 is oud, maar niet de oudste

buurvrouw had een kat van 27, collega een van 26...

die van ons is 17, maar al aardig in verval

hasse simonsdochter

hasse simonsdochter

16-01-2010 om 13:53

Ciska en ayanna

Tis een verlies Ciska, ik weet hoe het voelt. Sterkte!

En Ayanna, bijna 2 jaar geleden is mijn eerste kat van bijna 18 overleden... Ze had een schildklierprobleem en we kregen de medicijnen niet goed gedoseerd. Ze viel ineens van de stoel en een half uurtje later was ze dood... Dierenarts nog wel gebeld (op zondagavond!) maar daar kon ik niet eens meer naartoe, zo snel ging het.

Een van de kenmerken van een schildklierprobleem is die onverzadigbare honger... Nou lijkt het me sterk dat jouw 3 katten dat tegelijkertijd krijgen, maar als het niet ophoudt als het echt lente wordt, dat schreeuwen om eten (die van mij werd er zelfs agressief van naar de andere kat...) dan zou ik ze toch ff laten nakijken...

Hier

Eerst wil ik jullie veel sterkte wensen met het verlies van jullie kat. Ik heb zelf een van mijn poezen eind november dood in de kattenbak gevonden, ze (huiskat) is 15 jaar geworden. Nu loopt er nog een jeweetwel kater van 15,5 jaar, die verzorgt zich al een tijd niet meer goed maar je kunt hem ook slecht kammen ed. Al een paar keer klitten eruit geknipt en in de zomer geschoren met de tondeuse. Verder lopen hier nog 2 halflanghaar dames (maine coons) van resp. 10,5 en 12 jaar.
Groeten Monique

Ayanna

Ayanna

16-01-2010 om 18:41

Hasse simonsdochter

Bedankt voor de tip. Niet prettig natuurlijk om te lezen dat dit ook goed fout kan zijn... Ik zal extra alert op ze zijn. Had jullie kat ook nog andere symptomen?

Kaaskopje

Kaaskopje

17-01-2010 om 01:41

Sneu

Tjonge... 22 jaar met je kat onder 1 dak en dan afscheid moeten nemen. Dat is niet zomaar wat. Sneu dus voor jullie!
Onze katten zijn nu 12, 10, 10, ws 4 en 3 (dacht ik). Alleen de twee eersten weten we echt zeker hoe oud ze zijn. We hebben inmiddels al van een aantal huisdieren afscheid moeten nemen en het is toch altijd een rotmoment. Sterkte ermee.

Jerry

Jerry

17-01-2010 om 17:43

Mijn kat is gestorven op zijn 21e. Uit het asiel gehaald toen hij 13 was. En het was de leukste en liefste kat aller tijden.

Jerry

Ayanne

Symptomen kort samengevat:
*veel eten, afvallen en veel drinken: kan suikerziekte zijn
*veel eten alleen: wormen, evt tumor.
*veel eten, afvallen,gedragverandering (kattiger worden), soms diarree: kan schildklierprobleem zijn
Er zijn natuurlijk nog andere oorzaken, maar deze komen veel voor.
Wel een reden dus om je kat te ontwormen en dan eens te kijken of hij daarna ook nog veel eet

De mijne

Mijn eerste kat werd 15. Ik ben met haar opgegroeid en kon een zeker week lang het woord poes niet uitspreken zonder in huilen uit te barsten. Mijn volgende kater (de eerste van vriend en mij samen) kwam op zijn 11e uit het asiel en werd 15. Nierproblemen, hij begon overal poepjes en plasjes te laten en op een dag ging hij liggen en stond niet meer op. Zo'n lief beest. Ondertussen hadden wij twee dameskittens erbij, een cypertje en een vermoedelijk halve Maine Coon. Zij zijn nu rond de 12 jaar. De vermoedelijk Maine Coon is een dikke tevreden muts, alles is goed, alles is leuk en iedereen is lief. Ik denk dat zij het nog lang gaat volhouden. Het cypertje is na verhuizing van de flat naar twee keer een huis een stresskat geworden. Vermoedelijk heeft ze astma, ze hoest en niest constant, heeft onder haar zachte blinkende vacht korstjes als ware het eczeem. We hebben haar al vaker opgegeven, maar ze is taai. Ze is kwijlend gelukkig als ze maar aandacht krijgt van mij. Hoewel ze stressig is, is ze de enige die niet bang is van de stofzuiger of vuurwerk (?). Wat ze wel echt niet leuk vindt is dat we sinds drie jaar een benjamin (onze slettenbak) erbij hebben. Het is als water en vuur tussen die twee en de cyper delft het onderspit maar al te vaak omdat ze zo iel en ziekelijk is. Sinds deze week overigens hebben we een tuinkat erbij: een grote kater die onze kleinste begeert

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.