Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Presentatie geven en stem weg

Ik moet morgen een presentatie geven voor een vrij grote groep (zowat 70 man). Normaal kan mijn stem ver genoeg dragen maar nu ben ik ziek geweest en mijn stem is bijna helemaal weg, ik ben heel hees.
Heeft iemand een tip om dit tegen morgen beter te krijgen (ik heb al soorten keelpastilles etc. geprobeerd)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tihama

Tihama

24-11-2010 om 10:10

Microfoon

Dat lijkt me de slimste aanpak. Want je beschadigt je stem alleen maar verder.

Tihama

Fiorucci

Fiorucci

24-11-2010 om 10:21

Isla Moos pastilles,heb je die geprobeerd?

Sasvangent

Sasvangent

24-11-2010 om 10:21 Topicstarter

daar had ik al aan gedacht maar ik zou het nogal onaangenaam vinden om een uur te moeten luisteren naar zo'n lage zware hese en haperige stem (naar verluidt wel sexy maar dat is ook niet mijn bedoeling). Ik zou graag een beetje gewone stem hebben.

Sasvangent

Sasvangent

24-11-2010 om 10:22 Topicstarter

Fiorucci

nee, daar kan ik nog eens achter. Hopelijk een wondermiddeltje.

Tinus_p

Tinus_p

24-11-2010 om 10:32

Microfoon

Bij een zaal met 70 mensen is een microfoon sowieso een must.

Tihama

Tihama

24-11-2010 om 11:06

Welnee, tinus

Ik heb ook ruimschoots voldoende volume om een zaal met 70 man te voorzien van decibels
Ik verbaas me wel eens over hoe zacht sommige mensen praten. Maar als je hees bent is een microfoon gewoon de slimste oplossing.

Tihama

Maxime.M

Maxime.M

24-11-2010 om 11:19

Microfoon

oh nee, ik luister toch liever naar een versterkte stem met microfoon hoor. Als je achteraan zit moet je je anders zo enorm inspannen om iets goed te kunnen horen, heel vervelend.
Nu hebben ze op school bij mijn jongste dus wel een microfoon, maar die houden ze dan zo ontzettend ver van hun mond dat het nog niet te verstaan is, pff en ik ben dan zo'n verlegen muts (en met mij meerderen vermoed ik, of het interesseert ze niet wat er gezegd wordt ) dat ze er niets van zeggen...ik zit dan echt met mijn oren op stokjes.
Volgende keer ga ik er wat van zeggen ! (hoop ik.... waarom durf ik dat niet te doen in zo'n grote groep he)

Sasvangent

Sasvangent

24-11-2010 om 11:44 Topicstarter

Ok dan

microfoon laten aanrukken. Ik had eigenlijk wel stiekem gehoopt op een geheim recept voor een grog ofzo. Ik zal vandaag ook maar niet teveel babbelen, moet nog aan de presentatie zelf werken dus dat lukt wel.

En Maxime, gewoon iets van zeggen als de spreker te stil spreekt, of niet genoeg door de microfoon. Ik zou het tenslotte sneu vinden dat ik een presentatie voorbereid en dat de mensen die willen luisteren niks gehoord hebben. Maar, als je wat verlegen bent kan je misschien voor de aanvang van de presentatie er iets van laten vallen?

Ik loop soms trouwens ook een stukje door de zaal, en ga af en toe eens ergens anders staan, om het allemaal wat lichter en aangenamer te maken, maar dat durfde ik 5 jaar geleden niet hoor.

In aanvulling op tihama

Me too en meestal spreek ik zalen toe met meer dan 70 man, rond de 100 is gewoon. En daar zitten ook nog verschillende mensen bij die slecht horen.
En die vraag ik vaak zat of ze mij verstaan of niet, ook wel eens 1 op 1 en ze zeggen altijd van wel.
Het is ook niet alleen het volume (ja dat heb ik ook genoeg) maar het is ook de 'duidelijkheid' dat je woorden goed en volledig uitspreekt dus.
Als mijn toespraakje 3 minuten is dan neem ik de moeite niet eens om een microfoon te pakken. Ik hoef ook niet te schreeuwen. Ik 'praat' echt gewoon.
Als ik de hele middag moet praten weer wel...is wel zo prettig voor iedereen.
Maar dan moet ik wel de goede afstand tot de microfoon in acht nemen en 'm écht goed afgesteld hebben anders is dat nog slechter hoorbaar dan zonder en dat afstellen is ook al een kunst op zich.
groeten albana

Pecas

Pecas

24-11-2010 om 15:20

Goede tip, eens gekregen hier op oo

Was hummen. Ik ben elke herft m'n stem wel eens kwijt en meestal valt dat samen met een paar dagen dat ik de organisatie van een evenement aan het afronden ben en heel veel telefoontjes moet plegen.

Toen heeft iemand hier op OO eens verteld dat theatermensen dat oplossen door te hummen, daar schijnen je stembanden weer wat losser van te komen, dus echt langdurig, op verschillende tonen. O ja, en ook niet gaan fluisteren wat ik altijd deed, dan schijnt het nóg langer te duren.

SUcces, ik weet het, het is stikvervelend.

Pecas
Mijn man is de enige die mijn uiterst sexy stem nog weken erna kan apprecieren

Rafelkap

Rafelkap

24-11-2010 om 19:31

Geen melk

Morgen geen melk drinken, melk schijnt slecht te zijn voor je stem (vraag me niet waarom)
Succes!

joep

joep

24-11-2010 om 19:31

Hummen

Over hummen, dat komt best wel precies, om de stembanden te verwarmen en los te trillen, kan je het makkelijkst de mmmm of de nnnn gebruiken, op de voor jou makkelijkste toon. Als je het goed doet (dan alleen heb je er wat aan) voel je trilling, kribelend aan je lip, neus of hoofd. Je totale gezicht moet hierbij opspannen zijn, je keel zo los mogelijk.

Janna3

Janna3

24-11-2010 om 22:23

Rafelkap

Melk bevordert de slijmvorming in je keel en dat is heel vervelend als je moet zingen of spreken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.