Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Faith

Faith

06-10-2008 om 18:19

Presentatie geven

Als ik iemand moet inleiden, bv een schrijver, op mijn werk, of een speech moet houden, of zelfs bij een interview op de radio, dan ben ik voortijd helemaal niet zenuwachtig, maar op het moment dat ik één zin heb gezegd vergeet ik adem te halen. Ik raak dan op een gegeven moment buiten adem en moet een ongepaste pauze inlassen. Vaak probeer ik dat met een grapje alvast voor te zijn, in de tweede of derde zin, of door een slokje water te drinken. Maar ik zou het zo graag anders doen, gewoon kunnen praten uit de losse pols. In de loop van de avond lukt het wel, bij een lezing bv, als ik de inleider even moet bedanken ofzo. Maar het begin blijft een probleem. laatst begon ik helemaal te trillen, volgens mij zag je mijn papier gewoon bibberen.
Wie weet hier een oplossing voor?? Ik denk zelf aan ademtraining, bv met zangles ofzo. Of zou ik een korte cursus presenteren kunnen volgen? wie heeft zoiets al eens gedaan? Faith

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
MRI

MRI

06-10-2008 om 19:25

Training

Ik heb zelf jaren workshops presenteren gegeven. Je kan in vrij korte tijd (zeg twee dagen maar met een tijdje ertussen) echt een heel stuk vooruitgaan. Je zou ook een individuele coaching kunnen doen, dan gaat het nog sneller (geef ik ook). Een goede training behelst ademhalingsoefeningen en nog veel meer zoals video-feedback. Heel leuk hoor.

MariaRosa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.