Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

pp

pp

25-12-2009 om 21:45

Psychologisch uitrafelen?

Hoe vinden jullie van jezelf dat je iets psychologisch bekijkt, gaan jullie vaak de psychologische achtergronden van bepaalde dingen overdenken ? of bekijken jullie alles gewoon zoals het zich voordoet ?
Ikzelf heb psychologie op zich altijd interessant gevonden en probeer dan ook zeer vaak als ik iets zie of hoor de psychologische redenen daarvan te overdenken,
Ook in de opvoeding doe ik dat bijna constant, is dat bij jullie ook zo ? boeit jullie het waarom en hoe van handelingen, kijken jullie verder dan de woorden en handelingen van mensen, proberen jullie ook vaak achterliggende verklaringen te zoeken ?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Altijd.....(indien interessant)

Hey, wat een leuke vraag.
Ik doe niet anders! Ik vind het machtig interessant. Het blijft een uitdaging om het per gebeurtenis te doen. Mijn (toenmalige) therapeut, (ja ja, ik ken ook mijn eigen psychologische beweegredenen!) heeft mij eens gecomplimenteerd met mijn juiste gevoel voor psychische processen, toch leuk!
(ik doe het zelfs bij reclames; de marketing technische overwegingen van de makers herleiden)
Ben benieuwd naar de andere reacties....

Kaaskopje

Kaaskopje

26-12-2009 om 01:30

Ja hoor

Doordat ik geínteresseerd ben in de mensen waar ik mee te maken heb, boeit het me ook waarom ze doen zoals ze doen.

Tirza G.

Tirza G.

26-12-2009 om 12:35

Nou

aan mij het je de verkeerde. Ik snap de vraag al niet eens. Wat bedoel je met psychologisch uitpluizen? Waarom mensen doen wat ze doen? Eeeh.......omdat ze mensen zijn?
Ik word juist altijd wat kriegel van mensen als mijn schoonmoeder, die overal een verklaring achter zoeken. Jaaaaa, hij was wel wat kortaf, maar dat komt natuurlijk omdat hij gisteren op zn werk dit-of-dat - mens, denk ik dan, hij was gewoon kortaf. Klaar.
Jaaaaa, ze wil niet verhuizen, maar dat komt natuurlijk door die man van haar, die altijd zei (want dood) dit-of-dat.....pffffff.
Alles zal best wel een reden hebben. Maar ik heb niet de illusie dat ik het hoe-en-waarom van ándere mensen kan doorgronden. Ik kan het van mezelf al niet eens, ik weet vaak al niet eens wat ik over iets denk of voel of weet, laat staan dat ik dat van een ander ook nog allemaal bij moet gaan houden.
Maar waarschijnlijk is dit niet wat je bedoelt

Tirza

pp

pp

26-12-2009 om 13:49

Op dit forum....................

...kom ik wel vaker antwoorden tegen welke ik goed psychologisch verklaard vind, met goed psychologisch inzicht
Tirza, dat is ook wel wat ik bedoel hoor (misschien dat later mijn schoondochters mij ook zo gaan bekijken
Als het bvb op tv om een misdaad gaat is het eerste wat in mij opkomt wat een achtergrond de dader zou meedragen, wat de dader in zijn jeugd mogelijks heeft moeten doorstaan, waarom hij tot zulke daden gekomen zou zijn ed

bibi63

bibi63

26-12-2009 om 14:51

Nou een voorbeeld dan, wat vinden jullie (of is dit o.t.?)

De verkopers, bijv. bij een autodealer. Heren (jong en oud) in kostuum. Ik krijg al de kriebels bij voorbaat. Niet zozeer omdat een kostuum altijd erg is of niet staat, maar de achterliggende gedachte: hij weet hoe het hoort en kan je dus een auto aansmeren. Grappig, ik word er nogal recalcitrant van, dat geknip en gebuig, brrr. Nee meneer, ik hoef die auto niet, wordt het dan meestal, ook al had ik in eerste instantie wel interesse. En toen een keer: een zeer charmante man in oude spijkerbroek, gympen en oversized smoelig t-shirt. Hij had me snel overgehaald........ Hm, ervaren jullie dat ook zo? En zo ja, zouden bedrijven hier hun voordeel mee doen?
Groetjes,
Bibi

Jaymza

Jaymza

26-12-2009 om 15:06

Bibi63

Als ik iets wil kopen zal de kleding van de verkoper me worst zijn. Het gaat om zijn houding en vakkennis. Tenzij je advies over kleding wilt en de verkoopster ziet er zelf niet uit.

Jaymza

Ben blij

ik ben blij dat ik zelf een paar van die cursussen heb gehad waardoor ik de trucjes die verkopers gebruiken, nu kan herkennen. Er zijn een paar manieren die echt werken bij mensen, en waarbij in reclame maar ook door (auto)verkopers goed gebruik van wordt gemaakt. je moet het maar net weten...nu ik het weet word ik juist kriegelig van mensen die (bewust) die dingen gebruiken.

maar verder vind ik het net als pp erg leuk om motivatie van mensen te bedenken, het waarom ze iets doen/zeggen.

Gruffalo

pp

pp

26-12-2009 om 16:37

Diepste zieleroerselen

Ik zoek het -bij het voorbeeld van de verkoop- dan eigenlijk eerder nog wat verder dan gewoon te kijken wat kleding hij aanheeft,ik bedoel dat stoort mij dan niet, maar ik kan er wel bij stilstaan hoe hij het probeert aan te pakken, ik vind het niet goed of slecht, maar ik probeer mij er niet door te laten beinvloeden, vind de aanpak wel boeiend om bij stil te staan
ik vind het bvb boeiend om gewoon iemand z'n karakter proberen te begrijpen, uitleg te vinden voor z'n doen en laten, verklaringen te vinden voor ruzies ed Of daar iets van klopt van hoe ik het zie weet ik niet, ik heb er geen opleiding voor gehad, maar zelf kijken hoe je iemand het best kan benaderen ed vind ik wel interessant.
Ik las het boek van de dochter van Siegmund Freud, Anna, en ik vond het nadien vreselijk dat ik haar niet als vriendin had

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-12-2009 om 17:39

Wetenschap

Pelle: "Je begeeft je op heel glad ijs met dat psychologisch uitrafelen. Reclamefoefjes doorhebben is iets anders, dat is gewoon wetenschap! "

Pelle, psychologie = wetenschap. Als je je een beetje verdiept in psychologie, begrijp je beter waarom mensen doen zoals ze doen. En dan herken je ook sneller patronen. In het echte leven, maar zeker ook op dit forum.
Ik vind dit persoonlijk altijd erg boeiend. Het zorgt er ook voor dat ik bij bepaalde discussies niet zozeer op de inhoud let, maar veel meer op de proces. Hoe reageren mensen op elkaar, en hoe is dat te verklaren?
Voor iemand die zich nog nooit in de (sociale) psychologie heeft verdiept, klinkt dit waarschijnlijk heel vaag en wollig. Maar echt, dat is het niet. Ik kan iedereen adviseren om eens een psychologievak aan de open universiteit te volgen (bijv. sociale psychologie). Buitengewoon interessant en je kunt er zó je voordeel mee doen.

angel3

angel3

26-12-2009 om 18:52

Meer bij mezelf

over anderen kan ik nl erg weinig zeggen, zeker als ik ze niet ken. Ik zou het bijv in zo n verkoopsituatie meer op mezelf betrekken. 'waarom reageer ik zo allergisch? wat maakt dat ik dit of dat wel prettig vind? waarom doe ik dan zus of zo?'.
Ook in vele andere situaties merk ik dat ik altijd eerst naar mezelf kijk omdat dat nl ook het enige is dat WEL te beinvloeden is, mijn eigen omgang met situaties en mensen en daarom ook veel interessanter, vind ik dan

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 01:24

Pelle

Ik zou ook geen appeltaart bakken, veels te veel werk. Gewoon de koffie klaarzetten
Winkels hangen aan elkaar van pschychologische effecten. Overal zit een gedachte achter. Zo kan ik me best irriteren als een winkel zijn assortiment weer eens verplaatst. Dat ze dat doen om je de winkel door te sturen en kooplust op te wekken heb ik door, dus heb ik alleen de ergernis dat ik me rot moet zoeken naar iets waar ik eerder zo op afliep.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 01:39

Kunst

Zo kan ik het ook zo 'knap' vinden hoe mensen het werk van een dichter of schilder verklaren. "hij bedoelde hier dat..." Hoe wéten ze dat?? Wie weet heeft hij of zij totaal gedachteloos een lijn getrokken en dan betekent dat meteen iets dieps.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 01:44

Een aankoop

In navolging van wat Pelle zegt is het soms verstandig een aankoop uit te stellen. Ook al is dat maar een half uur. Vaak zul je merken dat de behoefte om alsnog terug te gaan en tot kopen over te gaan verdwenen is.

emma43

emma43

27-12-2009 om 09:31

Mensen begrijpen...

Ik probeer wel altijd te begrijpen waarom iemand iets doet of zegt.Maar niet zover als tirza zegt,van dat soort mensen word ik moe.Zo had ik een vriendin en als haar zoontje een rotbui had of een grote mond kwam het door school of een vriendje.altijd een excuus.Kind kon nooit een rotbui hebben zonder dat het aan een ander lag.bah.
Maar b.v ik loop met mijn kind in de supermarkt en we komen een klasgenootje tegen,zoontje groet en kind zegt niets terug.Is dit kind nu niet aardig of misschien verlegen?
Waarom mag mijn ene vriendin kritiek op mij hebben en heb ik daarna toch een goed gevoel,terwijl als mijn ander vriendin hetzelfde zegt maar op een andere manier dat ik dan gekwets en boos ben?
Waarom heb ik meer strijd met mijn dochter dan mijn zoon?
Dat zijn toch dingen waar ik over nadenk.Ik vind dit forum ook erg fijn,wat een verschillende meningen.soms lees ik iets en ben ik het helemaal met iemand eens en dan lees ik een tegenreaktie en denk ik verdorie maar zo is het ook.Kan erg verhelderend zijn.

emma43

emma43

27-12-2009 om 09:36

Verkopers

Jaren terug was er zo een hele overdreven reklame van een autoverkoper.die man deed en zei alles automatisch.er was ook een kind bij en die wreef hij over zijn hoofd en hij zei iets van wat een leuk jongetje ofzo.Wij kwamen in die tijd in een winkel en de verkoper daar deed hetzelfde overdreven tegen mijn zoontje,was erg grappig.Hij verklapte ons ook,dat het hun inderdaad geleerd wordt,heb je de kinderen voor je gewonnen heb je de ouders ook.En inderdaad moet ik bekennen dat het bij mij zo werkt.Als er niet vriendelijk tegen mijn kinderen wordt gedaan stap ik de winkel uit.

Jaymza

Jaymza

27-12-2009 om 12:03

Niet te diep graven

Of mensen die boos zijn omdat je ze geen gedag hebt gezegd. Soms heb je ze simpelweg niet gezien! En ik heb ook eens gehad dat ik niet eens daar was, kennelijk een dubbelganger die uiteraard onbekenden niet groet.
Je moet inderdaad niet altijd overal diepe redenen achter zoeken.

Jaymza

emma43

emma43

27-12-2009 om 12:11

Ojaaaa

ik ben zo iemand,als ik in de supermarkt ben,zie ik niemand,ben ik dan arrogant of in gedachte???
Ben dus gewoon heel erg in gedachte,want of i kgroet iedereen en maak een babbeltje en kom met 1dere boodschappen thuis of ik houd me gedachte erbij en kan in 1 keer m'n boodschappen doen.

Tirza G.

Tirza G.

27-12-2009 om 13:01

Emma43!

Dát is het denk ik, dat er altijd een excuus gezocht wordt om gedrag te verklaren. En dat terwijl ik hier juist geleerd heb, dat een verklaring niet hetzelfde is als een excuus
Nou is mijn schoonmoeder natuurlijk de oma van mijn kinderen en een hele lieverd, maar mèn, alles wordt met de mantel der liefde bedekt. Als mijn dochter mij afsnauwt en ik zeg er wat van, dan heb ik het gedaan Ach jaaaaa ze heeft het al zo druk, ze is gewoon moe, je moet haar even.......dat zál allemaal wel, maar dat is nog geen reden om je moeder af te snauwen. En zo is het met alles Mensen hebben soms gewoon een rotbui, gewoon nergens om en mensen zijn ook wel eens gewoon vervelend. Klaar.

Tirza

Sancy

Sancy

27-12-2009 om 14:50

Wat mij boeit

en dan vooral op dit forum, is hoe sommige mensen als het ware met oogkleppen voor zich ingraven in hun eigen mening zonder ruimte voor twijfel, en soms zelfs juist als ze aan het twijfelen gebracht worden zich nog dieper in het eigen gelijk ingraven, schijnbaar uit een soort angst dat hun wereldbeeld verstoord raakt en hun leven opeens niet meer zo logisch lijkt als ze dachten; waar anderen in staat zijn om boven hun persoonlijke mening over iets uit te stijgen en daardoor soms diep filosofische en psychologisch doordachte sociaal-maatschappelijk interessante beschouwingen kunnen schrijven.

pp

pp

27-12-2009 om 20:31

Ot overkomen

sommige antwoorden komen mij een klein beetje niet zo to the point over, ofwel begrijp ik sommige antwoorden een beetje verkeerd
Hoe zien jullie bvb een koppel waarvan de man drankverslaafd is en waar er ook kinderen zijn, wat gaat er dan bvb door jullie hoofd ? hoe bekijken jullie de verslaafde, de vrouw en de kinderen ? Wat zou jullie reaktie hierop kunnen zijn ?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-12-2009 om 22:02

Dat hangt helemaal van de situatie af. Als het een agressieve vent is die zijn vrouw en kinderen slaat is mijn oordeel dat de vrouw weg moet gaan. In dit voorbeeld vind ik dat de vrouw en kinderen iets beters verdienen. Is het een man die de gewoonte heeft om elke dag 3 biertjes te drinken? In dat geval denk ik eigenlijk niet zoveel. Daar ligt mijn grens blijkbaar nog niet.

emma43

emma43

28-12-2009 om 10:29

Pp,ik denk

net als Kaaskopje.
Ik krijg hier geen beeld bij,dus kan ik er niets over denken.

emma43

emma43

28-12-2009 om 10:34

Tirza(o.t)

Ach,heerlijk toch een schoonmoeder met zoveel liefde voor je kinderen.
Ik heb trouwens zo moeten lachen om je reaktie in een ander draadje,dat mijn schoonmoeder commentaar had op mijn trui.Dat ik had kunnen zeggen,dat het voor mij hard werken was met haar op een verjaardag te zitten.
Helaas ben ik zelf niet zo bijdehand en assertief,ik klap dicht.Maar ik heb al wel geleerd om er om te lachen.Mijn puberdochter heeft het wil in haar,zei weet wel de juiste opmerking te plaatsen zonder brutaal of boos te worden.Schitterend.

Tirza G.

Tirza G.

28-12-2009 om 11:50

Emma43 (ook ot)

Graag gedaan Trouwens: woon jij bij mij op het eiland?

Tirza

emma43

emma43

28-12-2009 om 12:04

Nee,

Mijn man komt wel uit Zeeland,maar niet van het eiland geloof ik.Ik woon net in Brabant,wel tegen Zeeland aan.Onze polder grenst tegen de polder van een dorpje in Zeeland en aan de andere kant tegen een dorpje uit Belgie,dus wij wonen echt in het uiterste hoekje van Brabant.

Groetjes.

emma43

emma43

28-12-2009 om 21:21

Tirza(ot)

Woon jij in de buurt van Tholen???Das ook bij ons in de buurt!!!

Tirza G.

Tirza G.

29-12-2009 om 23:30

Emma43 (nog steeds ot)

Ik woon wel in de búúrt van Tholen, maar dan wat noordelijker en wat westelijker. Op een heel ander eiland

Tirza

emma43

emma43

30-12-2009 om 10:42

Tirza(ot)

hmmmm,1 van die 2 eilanden,dus!!!!!Geen bos ,wel veel wind en water bij jullie.
Mijn man werkt op de Oosterschelde.Kinderen zijn daar ook graag,op het water,vissen,varen,schelpen zoeken.op de steiger diertjes in het water zoeken.
Groetjes

Tirza G.

Tirza G.

30-12-2009 om 13:38

Precies (nog steeds ot)

Ik woon aan de parel van het werk van jouw man. Althans, zo profileert mijn woonplaats zich graag. Als ik hier achter een kilometer de polder inloop en op de dijk ga staan, kan ik hem misschien wel zien

Tirza

emma43

emma43

30-12-2009 om 16:02

Ha,

ik heb nog steeds geen idee.Wel dat je mooi woont,dicht bij het water en veel ruimte ,vermoed ik.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.