Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Jo Hanna

Jo Hanna

18-04-2013 om 23:37

Psychologische terminologie

Weet iemand dat: als 'projectie' betekent: iets aan een ander toeschrijven wat van jezelf is, is er dan ook een term voor het omgekeerde: op je nemen wat van een ander is? En is er dan ook nog een psycholoog die daar zinvol over heeft nagedacht en geschreven?
Dank & groet, Jo Hanna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Introjectie

Dat dus.

skik

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2013 om 00:03

Tja

Er schieten mij twee voorbeelden te binnen: hypochondrie (denken dat je net als een ander een bepaalde ziekte hebt) en (misschien dat die nergens op slaat) schizofrenie (denken dat je een ander persoon bent). Maar dan heb ik wel meteen zware vormen uitgekozen

Kaaskopje

Dat is een oud misverstand over schizofrenie: dat het ermee te maken zou hebben dat je denkt een ander te zijn/anderen in je te herbergen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Schizofrenie

Schizofrenie is een zeer ernstige psychiatrische stoornis, geen afweermechanisme (en dat is waar Jo Hanna op doelt, denk ik).
Hypochondrie heeft oha ook niet met "een ander" te maken. Je beeldt je idd in dat je ziek bent, hecht overmatig belang aan symptomen/verschijnselen, maar niet omdat iemand anders die ook heeft.

Ik denk

dat identificatie nog het dichtst bij komt.

Jo Hanna

Jo Hanna

19-04-2013 om 10:11

Dank!

Identificatie had ik zelf ook al aan gedacht, is het meest generiek. Introjectie had ik nog niet aan gedacht. Dank daarvoor!
Hoe ik erop kwam, was dat ik in een artikeltje een opvatting las over pesten: pesters zouden hun kwetsbaarheid op hun slachtoffers projecteren. De gepesten 'kunnen er niks aan doen'. Nou is schuld ook een totaal verkeerde ingang, maar ik dacht wel: als er iets op je geprojecteerd wordt kun je het ook van je af werpen. Wat is het mechanisme wat maakt dat je dat niet doet en je op de een of andere manier 'beschikbaar' lijkt te maken voor die projectie? Ik denk dat je daarvoor, desnoods onder de oppervlakte, het oordeel van de ander (gedeeltelijk) moet overnemen: ook (gaan) geloven dat je inderdaad een loser bent, of zoiets. Ik ben dus geinteresseerd in die hele dynamiek, dat dansje dat mensen met elkaar dansen, zal ik maar zeggen.
Groet, Jo Hanna

Interessant

Interessant Jo Hanna . Sluit aan bij mijn mening dat het bij pesten niet zozeer gaat om typische daders en typische slachtoffers, maar de werking van groepen en de rollen die daarin verdeeld worden. Zie de 'Roos van Leary': gedrag roept gedrag op.

Stad van axe

In aanvulling op roos van learn, verdiep je een zin stad van axe, is gebaseerd op learn, maar doordat er dieren worden gebruikt veel beter uitte leggen aan kinderen.

Wordt in België gebruikt op scholen

Kaaskopje

Kaaskopje

20-04-2013 om 00:53

Anneque

Ik meende in info op internet nog gelezen te hebben dat bij schizofrenie wel kan voorkomen dat iemand denkt iemand anders te zijn. Maar ik ben daar een leek in dus ik durf je niet tegen te spreken
Bij hypochondrie komt het naar mijn idee best vaak voor dat een gezond persoon zich ziek gaat gedragen als in de omgeving iemand is die een bepaalde ziekte heeft.

Jo Hanna

Jo Hanna

20-04-2013 om 18:16

Interessant, die boeken

Ik heb ze op mijn bewaarlijst gezet bij de bieb.

Groet, Jo Hanna

Ef

Ef

20-04-2013 om 22:33

Kaaskopje, schizofrenie

Dat iemand denkt dat hij iemand anders is, kán voorkomen bij schizofrenie, maar dat is dan een van de vele symptomen die iemand kan hebben, als onderdeel van een psychose of een waan. Het misverstand zit erin dat mensen denken dat schizofrenie is: Dat iemand denkt dat hij Napoleon of Jezus is ofzo

Kaaskopje

Kaaskopje

21-04-2013 om 01:11

Zo leer ik steeds weer bij

Oude misverstand

Het oude misverstand waar ik op doelde, was de verwarring tussen schizofrenie en wat vroeger de meervoudige persoonlijkheidsstoornis heette (nu dissociatieve identiteitsstoornis). Veel mensen dachten en denken dat iemand met schizofrenie meer persoonlijkheden in zich heeft, kan switchen van zgn. "alters". Maar goed, dat is dus een ander syndroom (en nog omstreden ook maar da's weer een andere discussie).
Nóg iets geleerd

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.