Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Puzzel voor de NS experts - reizen naar Antwerpen met studenten OV

Even een vraag aan de NS-experts, want wij komen er echt niet uit. Dochter gaat maandag met haar HBO-opleiding naar Antwerpen. Ze heeft een studenten OV. Ze willen met een groep reizen vanaf Schiphol en dan met de Intercity direct. Maar wat moet ze dan bijbetalen en hoe? Ik lees dat je een toeslag voor binnen Nederland op je OV chipkaart kan zetten bij het apparaat op het perron. Maar hoe zit het met de kosten vanaf de grens? 
Ik lees elders weer dat je een kaartje moet kopen vanaf Roosendaal of Breda, maar daar stopt deze Intercity niet. Dat geldt dan weer voor een gewone Intercity, maar dan reis je natuurlijk weer langer. Ze moet om 11.15 u. in Antwerpen zijn, dus de snelste route is wel fijn. 
Ze is zelf ook al volop aan het zoeken, met heel de groep, maar iedereen komt op iets anders uit en ze noemde nu een bedrag van 38 euro, wat me dus veel te duur lijkt. 
Heeft iemand tips/adviezen over wat hierin het handigst, snelst en voordeligst is?

Voor het traject in NL kun je inderdaad de toeslag betalen via de NS betaal-automaat. Het kaartje Roosendaal-Antwerpen kun je online kopen.

Tango

Tango

20-11-2021 om 14:56 Topicstarter

M Lavell schreef op 20-11-2021 om 14:40:

Voor het traject in NL kun je inderdaad de toeslag betalen via de NS betaal-automaat. Het kaartje Roosendaal-Antwerpen kun je online kopen.

En kan je dan reizen met de Intercity Direct? Want die stopt volgens mij ook niet in Roosendaal.

Kaartje Breda-antwerpen online kopen. Intercity direct stopt daar dacht ik wel. 

op nsinternational kun je een kaartje aanschaffen en dan kun je bij kortingskaart aanvinken dat je 100% korting in Nederland hebt.

Tango

Tango

20-11-2021 om 15:28 Topicstarter

KnorrendKitten schreef op 20-11-2021 om 15:17:

op nsinternational kun je een kaartje aanschaffen en dan kun je bij kortingskaart aanvinken dat je 100% korting in Nederland hebt.

Oke, ik zal daar eens kijken. Ik denk dat die andere manier inderdaad niet werkt omdat je dan tot Breda of Roosendaal reist met OV en daarna met een treinkaartje. Je zou dan op dat station moeten uitstappen om met je OV uit te checken. Lijkt me niet echt handig. 

Tango

Tango

20-11-2021 om 15:38 Topicstarter

Op NSinternational heb ik nu een ticket gevonden waarmee je met een IC Brussel naar Antwerpen kan reizen voor 10,40 euro. Dat lijkt me goed te doen. Dit dus met 100% korting binnen Nederland. De vraag is nu alleen moet je wel of niet inchecken dan op Schiphol met de OV Studentenkaart? En kan je dan in Antwerpen uitchecken?

Tango schreef op 20-11-2021 om 15:38:

Op NSinternational heb ik nu een ticket gevonden waarmee je met een IC Brussel naar Antwerpen kan reizen voor 10,40 euro. Dat lijkt me goed te doen. Dit dus met 100% korting binnen Nederland. De vraag is nu alleen moet je wel of niet inchecken dan op Schiphol met de OV Studentenkaart? En kan je dan in Antwerpen uitchecken?

Dat lijkt me niet. Je kunt in Antwerpen niet uitchecken. Schiphol heeft geen poortjes, dus geen probleem dat je niet binnen komt.

Waarom zou je niet inchecken met je studentenkaart? Natuurlijk moet je dat. Je reist toch dan OP die kaart? 

Aiden schreef op 20-11-2021 om 16:41:

Waarom zou je niet inchecken met je studentenkaart? Natuurlijk moet je dat. Je reist toch dan OP die kaart?

Nee je reist op het ticket dat je gekocht hebt op NS international (en dat ticket houdt rekening met vrij reizen op je OV studentenkaart, die je dan wel bij je moet hebben natuurlijk).

Hier wordt het uitgelegd: https://support.nsinternational.com/app/answers/detail/a_id/9911/related/1
Met expliciet dat je dus niet moet inchecken of uitchecken met je OV studentenkaart.

dat ticket geeft een QR code waarmee je poortje opent en die code geeft aan dat je reist met een ov kaart (die moet je dan ook laten zien bij controle in trein, plus die QR code / dat internationale ticket)
Gr Angela

Tango

Tango

20-11-2021 om 17:21 Topicstarter

Bedankt voor het meedenken allemaal. We zijn er uit. Dochter en haar groepje waren heel toevallig ook op dit antwoord gekomen na veel zoekwerk. Ik heb gezegd dat ze niet moet inchecken op Schiphol. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.