Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

MRI

MRI

20-04-2021 om 16:13

R factor is boven de 1 ic's liggen vol maar ws versoepelingen, waarom?


1960 is de categorie 60-65 die een prik van de huisarts krijgt.1955 krijgt van de GGD.

1955 valt niet in de groep 60-64 jarigen. 1955 wordt door de GGD geprikt. 1956-1960 door de huisarts. In sommige provincies is de groep 1956-1960 in twee stukken geprikt. In andere niet. Als huisartsen over hebben of dreigen te houden, mogen ze mensen die nog niet aan de beurt zijn eerder oproepen. Alleen geen 60-minners, vanwege risico's AZ. Al is over dat laatste ook weer verwarring.

1967? Vanaf begin mei (1961-1971), volgende groep (1971-1981) vanaf medio juni, dus voor 1967 zal het wel rond eind mei worden.

Dit is 60 jarige dus die zit nog in dat traject 60-65. Ik denk dat onder 60 pas begint als alles boven 60 klaar is in hele land?

gr Angela

Sammy70

Sammy70

23-04-2021 om 17:29

Hannemeike, nee ik vermoed dat de huisartsen in 1x de hele 10 jaar kunnen prikken als ze voldoende vaccins hebben. Daarom gaat dit weer per provincie en niet één voor één per geboortejaar. 

Ja, dat weet ik. En ik heb bij mijn weten ook niets anders beweerd.

Sammy70

Sammy70

23-04-2021 om 19:24

Hoe kom je dan aan eind mei? Het ligt dus vooral aan de provincie waar je woont en aan de hoeveelheid vaccins.

Van de GGD, overigens, alleen de groep 60-65 komt bij de huisarts.

Verklaring voor AnneJ misschien hier?

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/04/22/coronablog-23-april-a4041021

KNMG: zestigminners vaccineren met AstraZeneca niet verboden

Het vaccin van AstraZeneca toedienen aan patiënten onder de zestig is niet verboden voor huisartsen. Dat meldt artsenfederatie KNMG, die daarvoor overlegde met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), het ministerie van Volksgezondheid en de VvAA (de vereniging die medici bijstaat voor juridisch advies).


Het vaccin is goedgekeurd door de EMA, zo redeneert de KNMG, en dus mogen artsen het in uitzonderlijke gevallen en met zogeheten informed consent toedienen aan zestigminners. Dat houdt in dat zogenoemde ‘restvaccins’ na goede voorlichting naar patiënten jonger dan zestig mogen gaan, als daar medische of sociale redenen toe zijn. Wel moet de vaccinatiestrategie zo goed mogelijk gevolgd worden.


‘Heel blij’

Na het besluit van demissionair minister van Volksgezondheid Hugo de Jonge om mensen onder de zestig niet meer met AstraZeneca te prikken, ontstond onrust onder huisartsen. Die wisten niet wat de maatregel juridisch gezien inhield. Sommigen prikten in het geval van restvaccins alsnog zestigminners, om spillage tegen te gaan, anderen durfden dat vanwege eventuele juridische gevolgen niet aan. Dat had ook te maken met een eerder advies van de VvAA. De vereniging waarschuwde dat artsen mogelijk aansprakelijk gesteld kunnen worden als iemand onder de zestig na een vaccinatie met AstraZeneca bijwerkingen krijgt. De VvAA zal dit standpunt herzien, schrijft de KNMG.


Remon Hendriksen, huisarts in Best, laat weten „heel blij” te zijn met het bericht. „Nu kunnen we een stuk flexibeler omgaan met restvaccins. Ik heb mijn lijst van kwetsbare zestigminners al klaarliggen — daar kan ik nu eindelijk gebruik van maken. Dit is de toezegging waar ik op zat te wachten.”


Ook Rob Schonk, huisarts in Velden, noemt het „mooi nieuws”. Hij zegt: „goed standpunt van de KNMG, en volledig te legitimeren vanuit de informatie die we hebben van de EMA. De eerdere onderbouwing om mensen onder de zestig niet te vaccineren heeft ernstig tekort geschoten, vind ik, wat argwaan heeft gezaaid onder zestigplussers. Zonde als huisartsen daardoor vaccins overhouden.”

Ik ben van het bouwjaar van Tsjor. Niet te jong. Maar je ziet nu wel, realiseert je, hoe lastig het is voor kwetsbare patiënten die voorrang nodig hebben voor hun behandeling doorgang kan vinden. Vaak al vanaf het beging van de pandemie zich afgezonderd hebben en nog steeds geen uitzicht want geen vaccin beschikbaar op grond van het schaarste- en voorrangsbeleid.

Tenzij het je gegund wordt door de huisarts en er een optie is in het beleid of tegen het beleid. Het kan je je leven kosten.

Ik heb weer niets te mopperen. Nog even opletten of het gaat lukken en dan door.

Overigens ben ik in het verleden 'gewoon' behandeld maar nu is elke behandeling die consequenties heeft voor je afweer een reden van zorg.

Goed dat ik niet tegen vaccinatie ben.

Want ik heb er binnenkort drie verschillende te pakken, op voorhand.

En ik hoef gelukkig niet op de 2e vaccinatie van Covid te wachten. 

Daar was ik ook even bang voor, dan had je daar weer een onbepaalde 'wachttijd'.

Ik was 'gewoon'  nog niet aan de beurt. Niet ernstig genoeg voor voorrang bij het academisch ziekenhuis en pas aan de beurt bij de huisarts als die er aan toe is. Tenzij er een 'gaatje' is blijkbaar aan restprikken, hier een schaars goed.

En geen standaard beleid. Bovendien kun je vanwege de voorzorgen niet zomaar een 'spuit' erin 'jassen' zoals bij andere vaccins. Dat moet op een afgesproken tijd met voorzorgen voor het behoud van het vaccin, check op mogelijk stollingsproblemen en de wachttijd doorgebracht op een 'veilige' manier in de  praktijk, vanwege allergie/shock na afloop.

AnneJ: 'En geen standaard beleid.' Op de website die Angela1967 gaf kun je zien wat het standaardbeleid is. Ik denk alleen dat jij uitgaat van geen standaardsituatie: 'Maar je ziet nu wel, realiseert je, hoe lastig het is voor kwetsbare patiënten die voorrang nodig hebben voor hun behandeling doorgang kan vinden.' Ervan uitgaande dat je niet tot de genoemde hoog-risicogroepen behoort.

Tsjor

Nou Tsjor, ik ga niet op vakantie maar wordt noodzakelijk behandeld. Ik kan je garanderen dat zonder behandeling ik nogal gehandicapt en hulpeloos ben. Onzelfstandig. Ineens maakte ik me zorgen dat de kinderen uberhaupt de deur uitgaan. Want zo'n beetje alles werd een dingetje. En natuurlijk zijn er gradaties. Dat zie je ook bij het afschalen van de zorg. Blijkbaar zijn er condities waarbij behandeling uitgesteld kan worden. Daar maken ze een schatting van. 2 Weken, 6 weken. langer. Er zullen nog andere criteria zijn.

En ja, ik ben geen kankerpatient, krijg geen donororgaan. Maar wel een behandeling die mijn afweer remt. Maar er is dus een groot grijs gebied tussen gezond en ernstig ziek. En daar kun je relativerend over doen, "niet tot de genoemde hoog-risicogroepen behoort", maar gezondheidszorg is niet voor niets zo hoog gewaardeerd. Het heeft onmniddelijk te maken met je kwaliteit van leven.

"GGD-artsen omzeilen regels om kankerpatiënten te vaccineren'

GGD-artsen hebben soms bewust de vaccinregels omzeild om ernstige zieke kankerpatiënten te kunnen vaccineren tegen het coronavirus. Dat meldt de Volkskrant na gesprekken met patiënten en artsen."

En dan heb je deze nog niet gezien.

Het is een schaarstedingetje. En dan worden de criteria heel krap.

En ook begrijpelijk is gekozen voor 1. personeel 2. leeftijd van boven naar beneden. 3. Er zijn teveel 'kwetsbare' mensen blijkbaar om daar een generale voorrang voor te regelen. 
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.