Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

RiaK

RiaK

29-08-2009 om 21:56

Ramadan en niet optimaal kunnen werken

Wat vinden jullie er nu van dat mensen die nu de Ramadan houden niet of minder goed kunnen werken. Zelfs Ajax liet een duurbetaalde speler thuis omdat hij niet fit is vanwege Ramadan.

Mijn man heeft een collega die momenteel niet topfit is en dus een maand minder hard werkt.

Moet dat maar kunnen vraag ik me af?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

29-08-2009 om 22:01

natuurlijk moet dat kunnen. Je kunt me niet zeggen dat je man het hele jaar door even fit is en even hard werkt. Met de ramadan kun je er tenminste rekening mee houden.

Even serieus. Het is toch van de zotte dat we in onze cultuur niet af en toe een stapje terug kunnen doen en ons even bezig houden met reflectie over ons leven. Ik vind het juist heel erg goed, en heb er veel bewondering voor.

Ik werk trouwens op een bureau en een collega van me doet ook aan de ramadan, maar ik merk echt geen verschil hoor. Dus ik denk dat het met name telt voor zwaar lichamelijk werk.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 22:14

Besproken met man

en met wat hij zegt ben ik het helemaal eens.
Mensen die sporten kunnen geblesseerd raken en niet in staat zijn om hun werk daarna te hervatten. Moet je ze hun sport verbieden?
Mensen die op wintersport gaan riskeren een gebroken been, waarmee ze afhankelijk van hun werk korter of langer niet naar hun werk kunnen. Verbieden dan maar?
Soms is iets nu eenmaal zo. Wil je soms dat zo'n man in zijn salaris gekort wordt en dat je man dat erbij krijgt?

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 22:19

Mijn reactie

Ik was aan het schrijven terwijl RiaK weer gereageerd had. Het gaat dus niet om ongelijkheid tussen de collega en Riak's man, maar omdat de verminderde inzet van de collega aanvoelt als oncollegiaal gedrag. Je kunt het ook omdraaien: het is oncollegiaal om een collega die vanuit zijn overtuiging meedoet aan de Ramadan daar niet even doorheen te helpen.

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 22:24

Speler van ajax

Manlief haakt nog even in op de speler van Ajax. Vanavond was hij naar een voetbalwedstrijd van een team waarin van de 11 spelers 7 moslim zijn en aan de ramadan doen. Ze speelden allemaal en wonnen met 5-1 van een team dat principieel niet op zondag speelt vanwege christelijke overtuiging. Een wedstrijd spelen tijdens de ramadan en goed presteren is dus niet onmogelijk

Kari1

Kari1

29-08-2009 om 22:30

Nou

dat hangt ook een beetje af van de mate van niet optimaal, maar ik vind het twijfelachtig. Zo'n voetballer wordt betaald, en niet te weinig, om te presteren. Part of the deal. We hebben het niet over ziekte of overmacht maar over bewuste keuzen van die werknemers. Als er met die voetballer een deal gesloten is van een soort onbetaald verlof zou ik dat wel reëel vinden.
Wat andere werknemers betreft: nee, niet iedereen is altijd even topfit. Maar een bewuste keuze maken om dat een maand lang niet te zijn zodat je collega's harder moeten lopen, mwah. Dat stapje terug doen en reflecteren mag in eigen tijd, daar hoeft de baas niet voor te betalen en hoeven de collega's niet harder voor te lopen.
Kari

Kari1

Kari1

29-08-2009 om 22:51

Mate waarin

nog even benadrukken dat vooral die mate waarin belangrijk is. Als ik een maand lang iedere dag een half uur later naar huis zou kunnen omdat mijn collega zich zo zwakjes voelt vanwege de ramadan en het werk moet toch af, dan ben ik niet blij. Mijn collegialiteitsgevoelens om die arme collega dan maar op die manier collegiaal door de ramadan te helpen zouden daarvoor tekort schieten denk ik.
Dat verhaal van de voetbalploeg die toch won doet hier niet terzake. Het voorbeeld van RiaK ging over een (dure!) speler die vanwege de ramadan niet fit genoeg was om te doen waarvoor hij was ingehuurd.
(Winter)sporten vind ik een kromme vergelijking. Dan moet je mensen ook familiebezoek verbieden in de weekends, want in het verkeer kan van alles gebeuren. Vooral niet uit eten gaan, je zult maar eens een voedselvergiftiging oplopen. Niet tussen de mensen komen, je kunt zomaar een virus opdoen. Dat zijn dingen daar kiés je niet voor, die overkomen je per ongeluk en geheel ongewild en bij een echt kleine minderheid.
Ik vind het net iets te makkelijk om er bewust voor te kiezen om t.g.v. ramadan je werk een tijd lang niet optimaal te kunnen doen en daar je collega's voor op te laten draaien.
Kari

Kaaskopje

Kaaskopje

29-08-2009 om 23:00

Waarmee je dus zegt dat mensen

wel een bewust risico mogen nemen dat ze hun werk niet naar behoren kunnen uitvoeren door een blessure, maar dat ze niet verminderd mogen presteren ten gevolge van een verplichting vanuit hun geloof? De ene levensstijl wordt dus wel geaccepteerd en de andere niet.

Tirza G.

Tirza G.

29-08-2009 om 23:50

Dom van die man

Als hij niks gezegd had, had niemand het gemerkt. En als de toekomst van het bedrijf afhankelijk is van de inzet van één man gedurende één maand, zou ik een andere baas zoeken.
Er is altijd wat met mensen. Soms hebben ze een kater, of iets onder de leden, of doorwaakte nachten met een jonge baby, of ze zijn ongesteld, of ze hebben zorgen over een ontsporende puber of dementerende moeder, of ze zijn een huis aan het verkopen wat niet lukt. En als dát allemaal in orde is, zul je zien dat ze róken. Gaan ze iedere keer tien minuten (en de rest) naar buiten. Dát is lekker collegiaal.

Tirza

Vasten en werken

Tja, ik vast deze maand ook.... Nu doe ik geen zwaar lichamelijk werk, dus dat scheelt. Maar ik snap niet goed waarom je tijdens de Ramadan je werk niet goed zou kunnen doen. Ja, de eerste dagen zijn pittig, maar dat is vooral 's avonds, dus na werktijd. Bovendien vielen de eerste dagen dit jaar in het weekend.
Na een paar dagen past je lichaam zich vanzelf aan. Ik merk nu alleen dat ik aan het eind van de dag (vanaf 3-4 uur) niet zo helder meer denk. Het lastige denkwerk plan ik dus zoveel mogelijk in de ochtend, routinewerk doe ik in de namiddag.
Ik ga wel af en toe (als het werk af is!) een kwartier tot half uur eerder naar huis. Dat wordt gecompenseerd doordat ik overdag minder (en kortere) pauzes heb - immers geen eet/drink/rook/plaspauzes nodig
Er zijn ook zat islamitische sporters die gewoon sporten. Feyenoord stelt zijn spelers geloof ik wel op. Vorig jaar heeft Abdelkader Benali de DamtotDam tijdens de Ramadan gelopen (ik laat nu maar even in het midden of dat verstandig is, zonder te drinken....)
Ik vermoed dat het vooral een culturele achtergrond heeft als iemand beweert niet zo hard te kunnen werken vanwege de Ramadan. In Arabische/Islamitische landen staat het hele maatschappelijk leven (lees: werk) deze maand, begrijpelijk, op een laag pitje. Als je dat gewend bent valt het natuurlijk tegen hier wel gewoon te moeten werken. Prima, dan neem je toch wat extra vakantieuren op?
Overigens, niet iedere moslim hoeft te vasten. Behalve zwangere, zogende en menstruerende vrouwen en zieken, hoeven o.a. mensen die op reis zijn en zij die zwaar lichamelijk werk verrichten niet te vasten. Zij kunnen deze dagen later inhalen (bv in de winter, lekker korte dagen!) of, als dat niet kan, het vasten "afkopen" door armen te voeden.

Massi Nissa

Massi Nissa

30-08-2009 om 08:37

Roerend eens met emel

Als die collega van de man van RiaK zijn werk niet naar behoren kan uitvoeren door de Ramadan, hij wordt te ziek/zwak/misselijk van het vasten, kan hij gewoon een dag het vasten breken (of meerdere dagen) en die dan later inhalen, of afkopen. Het is niet de bedoeling dat je een maand lang zielig bent omdat je toevallig aan de Ramadan doet. Overigens merk ik in mijn omgeving (schoonfamilie) dat het ook zwaar kan zijn door slaapgebrek. Je staat vroeger op om nog iets te kunnen eten en drinken voor zonsopgang. En dan ga je (veel) later naar bed omdat je veel bezoek krijgt of zelf op bezoek gaat, en pas heel laat kunt eten. Daar word je doodmoe van op den duur.
Groetjes
Massi

Slaapgebrek

Da's nu precies een van de "culturele" kanten die ik bedoel. 't Is inderdaad de gewoonte om de vasten met familie/vrienden te breken. Maar het is je eigen keus en verantwoordelijkheid om de halve nacht door te gaan. Hoe lang duurt een avondmaaltijd? Een half uur, een uur? Je kunt ook afspreken het door de week niet laat te maken en in het weekend uitgebreid te blijven kletsen.
Hier gisteren de vasten gebroken bij ex en zijn vriendin (ja echt, en het was nog gezellig ook. Vriendin en ik zaten samen te kletsen terwijl ex met vierkante ogen bijna in de tv zat - ik weet nu ook meteen weer wat ik NIET van hem mis )
Als ik naar bed ga zet ik mijn ontbijt klaar in de slaapkamer. Om half vijf wakker, even wat eten/drinken en 10 minuten later slaap ik weer. Kost nauwelijks meer tijd dan naar het toilet gaan.
Hier tot nu toe geen slaapgebrek dus. Straks de laatste nachten wel (lailat-oel-qadr, dan wordt aangeraden om 's nachts extra te bidden en Koran te lezen), dan neem ik een paar dagen vrij.

Kari1

Kari1

30-08-2009 om 10:57

Tirza en kaaskopje

"Als hij niks gezegd had, had niemand het gemerkt. En als de toekomst van het bedrijf afhankelijk is van de inzet van één man gedurende één maand, zou ik een andere baas zoeken."
Er er zijn vast veel plekken in het bedrijfsleven waar werknemers een maand lang op een laag pitje kunnen draaien zonder dat dat opvalt. Daar hebben de collega's er dan verder geen last van. Kun je als moslim mooi gebruik van maken. Het gaat om situaties waarbij collega's er wél last van hebben als iemand een maand lang ervoor kiest om meer van het werk op die collega's af te wentelen.
Ziek worden, een been breken, dat kan iedereen gebeuren, daar kiest niemand voor en het kan per ongeluk iedereen gebeuren. Dat vang je als collega's dan voor elkaar op. Als het gaat om wel bewuste keuzen zoals ramadan of die katers elke maandag dan vind ik dat niet "zomaar" kunnen. Daar moet je dan wat meer mee, b.v. je neemt eens wat vakantie op, of je regelt met je collega's dat je buiten de ramadan extra uren maakt zodat die eens eerder weg kunnen, zoiets. Een beroep op collegialiteit "want ik ben immers moslim en kan daarom een maand lang minder hard werken" gaat voor mij te ver.
Kaaskopje, ik blijf het niet eens met jouw vergelijking van bewuste risico's op een blessure en verminderd presteren tgv ramadan. Van het laatste wéét die persoon dat het gaat gebeuren (en nee, niet bij iedereen, de een kan er blijkbaar beter tegen dan de ander, maar het is niet de eerste ramadan). Dat is een bewuste keus. Dat is een blessure natuurlijk niet (en een verkeersongeval en een voedselvergiftigng en een virusinfectie en...) en de kans daarop is ook niet zo groot.
Kari

Bastet

Bastet

30-08-2009 om 11:48

Nee anders

Ze eten 'sochtends voor zonsopgang,en tot een uur of negen,half tien 'savonds niks,en drinken ook geen water.
Het feit dat je dan in de avond en in de vroege ochtend goed eet,voorkomt niet dat je je de volgende dag behoorlijk slap kunt voelen,zeker na twaalven.
Groetjes,bastet

reina

reina

30-08-2009 om 12:04

Dit jaar

Het is dit jaar zwaarder dan voorgaande jaren, hoor ik van mensen die aan de Ramadan meedoen, omdat het in de zomer valt en het de eerste dagen behoorlijk heet was. Dan is m.n. niet drinken best heftig (al mag er wel iets gedronken worden als mensen zich beroerd gaan voelen). Ik heb nooit gemerkt dat collega's die aan de Ramadan meedoen minder presteren die maand. Wel let ik extra op leerlingen die met de Ramadan meedoen met bijv sporten.

Jesse_1

Jesse_1

30-08-2009 om 14:57

Aanpassen

Mijn collega die meedoet met de Ramadan werkt vrijwel zonder pauzes door en gaan dan eerder naar huis. Dit maakt het voor hem het makkelijkst om het vol te houden (werken geeft afleiding, dus minder last van de honger) en hij sport deze maand niet (ivm niet mogen drinken) ipv 5x per week.
Ik vind het minder gezellig dat hij er in de pauzes niet is, maar verder heb ik niet de indruk dat hij zwakjes is oid. Hij doet wel lichamelijk werk.
Ik heb er respect voor dat iemand zó voor zijn geloof kan staan en het volhoudt. Eerder ook wel collega's gehad - die waren dan ook wel jonger - die het te zwaar vonden en na een paar dagen al weer opgaven.
Jesse

Maylise

Maylise

30-08-2009 om 16:50

Snap het niet

Ik snap niet dat die collega minder hard werkt omdat het ramadan is. ik heb in elk geval nog nooit gemerkt dat vasten zoveel invloed heeft. ik heb zelf ook regelmatig meegedaan aan Ramadan en het is heus niet zo dat ik dan minder werk verzette. Bovendien is tegen de tijd dat je echt moe en slap wordt de werkdag al weer afgelopen. Zo zwaar is het nou ook weer niet. Zeker na de eerste dagen dan went je lichaam er wel aan.

Slaapgebrek snap ik wel want dat gaat je inderdaad opbreken. Natuurlijk hoeft het avondeten niet langer te duren maar bijvoorbeeld wij hebben deze maand veel familie over de vloer elke avond voor iftar en dan duurt het vaak inderdaad wel even. En dan 's ochtends vroeg weer opstaan om te ontbijten. Maar ach het is maar voor een maand en 's weekends kan je sowieso bij slapen.

Verder zou ik er geen problemen mee hebben om rekening te houden met iemand die aan ramadan doet of een ander religieus ritueel. Ik vind iets uit geloofsovertuiging wel of niet doen beter te pruimen dan iemand die allemaal gevaarlijke sporten doet en daardoor is uitgeschakeld op werk. Of eigenlijk vind ik dat ook prima. Ik heb er geen probleem mee om eens keer met iemand rekening te houden.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 20:22

Wat maylise zegt

Verder zou ik er geen problemen mee hebben om rekening te houden met iemand die aan ramadan doet of een ander religieus ritueel. Ik vind iets uit geloofsovertuiging wel of niet doen beter te pruimen dan iemand die allemaal gevaarlijke sporten doet en daardoor is uitgeschakeld op werk. Of eigenlijk vind ik dat ook prima. Ik heb er geen probleem mee om eens keer met iemand rekening te houden.===
Voor Maylise ligt het blijkbaar net als voor mij. Het kan een keer gebeuren dat iemand om wat voor reden dan ook niet voor 100 procent meedraait op het werk, dat hoort erbij. Nu betreft het toevallig een moslim die blijkbaar minder stevig in de schoenen staat als anderen die met de ramadan meedoen, het is niet anders.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-08-2009 om 20:24

Riak

Dat zal de reden dus wel zijn. Hij mag niet drinken. Ik ken de regels niet en dus ook niet of hij onder die omstandigheden wel mag drinken. Bij die voetbalwedstrijd waar ik het over had stonden ook flesjes water voor de spelers klaar. Ze namen een slok en spuugden dat weer uit. Ik heb daar toch ook wel respect voor.

Geen probleem

niemand presteert altijd 100%,we hebben allemaal wel eens een periode dat het werk wat minder aandacht krijgt,de éen heeft een gigakater op maandagochtend,de ander heeft problemen met zijn puberkind,de volgende ligt in scheiding,de vierde doet aan ramadan.allemaal zaken waarbij de energie die een mens heeft even naar andere dingen gaan dan het werk.
logisch ook,een mens is geen robot,niet erg ook,als mijn collega een mindere dag heeft ,loop ik een stapje harder,en als ik een mindere dag heb loopt iemand anders een stapje harder.

tonny

tonny

31-08-2009 om 08:54

Zon op zon onder

volgens mij valt dat best mee, de komende jaren.
Er wordt toch alleen gevast zolang de zon op is? In het winterseizoen is er dan behoorlijk meer tijd om te eten en op normalere tijden te slapen.

tonny

Maylise

Maylise

31-08-2009 om 09:31

Pelle

Hoe bedoel je drie maanden? Inderdaad schuift het elk jaar wat op maar het wordt niet langer verder toch? Het blijft dus een maand dan mensen er eventueel niet/half zijn. Of bedoel je het anders?

Bij zwaar lichamelijk werk kan ik me inderdaad wel voorstellen dat Ramadan behoorlijk zwaar kan zijn en werkprestaties kan beïnvloeden. Bij een kantoorbaan ed. zal dat reuze meevallen.

Maylise

reina

reina

31-08-2009 om 09:43

Tonny

Het verschuift richting zomer, dus volgend jaar zal de Ramadan denk in de zomervakantie vallen, het duurt dus nog even voor het weer in de winter valt.

Kari1

Kari1

31-08-2009 om 09:45

Mate

De verschillende meningen liggen volgens mij nog steeds in de mate waarin. Maylise, Kaaskopje en sus-anne vinden: het kan een keer gebeuren dat iemand om wat voor reden dan ook niet voor 100 procent meedraait, ik heb er geen probleem mee om eens keer met iemand rekening te houden, als mijn collega een mindere dag heeft, loop ik een stapje harder.
Natuurlijk. Dat doe ik ook voor een (moslim)collega die zich een dagje grieperig voelt. Dat gaat over en weer, en dat vind ik van een heel andere orde dan ieder jaar een maand lang uit eigen keus je niet goed kunnen inzetten en daardoor meer werk op collega's afwentelen. Want dat komt BOVENOP de dagen waarop we per ongeluk eens niet topfit zijn door dingen waar we niét voor kiezen.
Een jaar heeft, met aftrek van weekenden, feestdagen en vakantie, zo'n 230 werkbare dagen. Ramadan heeft toch minstens 20 werkbare dagen. Dat is best een groot deel, zoals Pelle al opmerkt. Ik vind het niet terecht dat, als iemand echt zoveel last heeft van de ramadan dat hij op zijn werk een maand lang zijn collega's extra belast, dat zomaar moet kunnen onder de noemer collegialiteit.
Kari

Emel

Ha kijk, een ervaringsdeskundige! Kan jij licht werpen op het volgende?
Ik weet niet beter of vasten is van zonsopgang tot zonsondergang. Da's in Nederland lastig in de zomer en mazzel in de winter. Maar jij staat op om half vijf, lees ik, en da's vziw op dit moment nog voor zonsopgang. Iemand vertelde mij ooit dat dit eigenlijk niet hoeft, maar dat veel moslims vasten vanaf het ochtendgebed, ook als dat al voor zonsopgang is (en dat is het geloof ik meestal). Klopt dat? En waarom is dat dan eigenlijk, gewoonte?

En nog eentje: dat menstruerende vrouwen niet hoeven te vasten wist ik, maar ik heb ooit wel eens gehoord dat ze zelfs niet zouden mogen vasten. Klopt dat eigenlijk? Ik zou het een beetje een rotstreek vinden voor die vrouwen die geen vreetbuien hebben als ze ongesteld zijn: mogen ze niet met de grote groep meedoen en zitten ze later die dagen een beetje ongezellig in hun piere-eentje in te halen

Groeten,

Temet

tonny

tonny

31-08-2009 om 12:50

Oei excuus

schuiven we die kant op. Niet mogen drinken is toch enorm ongezond bij heet weer?

Jaja, zo zie je maar weer, ik ken te weinig moslims, goed dat Emel me kan bijpraten!

tonny

Pelle

ik heb een collega die elke maandag brak is door het vele uitgaan en drinken in het weekend.
op maandag is hij dus maar half zo fit als andere dagen.
dat is 52 maandagen per jaar.
iemand die aan ramadan doet is hooguit 20 dagen per jaar wat minder fit,nogmaals ,ik zit daar niet mee.
en mocht mijn werkgever er wel mee zitten,dan grijpt hij wel in ,denk ik.
ik als collega zit er echt niet mee.

reina

reina

31-08-2009 om 17:13

Tonny

Als iemand zich niet goed voelt mag hij/zij ook tijdens de Ramadan iets eten of drinken. Ik denk alleen dat het moeilijk is te beslissen dat te gaan doen. Dat beaamt een collega van me die aan de ramadan meedoet. Vooral jongeren die net mee gaan doen zijn vaak erg fanatiek en willen niet 'opgeven'. Ook heb ik wel gezien dat iemand wel even de mond spoelt, dat scheelt al.

Kari1

Kari1

31-08-2009 om 19:35

Maar sus-anne

Jij zit er niet mee als je collega op maandag maar half zo fit is als op andere dagen. Maar heeft dat voor jou dan consequenties? Zo niet, dan is het idd makkelijk om er niet mee te zitten.
Het wordt anders als jij elke maandag i.p.v. om half zes (zoals normaal volgens je werktijden) pas om zes uur of kwart over zes naar huis kunt omdat je collega te brak was om te zorgen dat het werk af kwam. Als je idd iedere maandag zonder mopperen die tijd van je collega erbij neemt, dan: petje af, heel collegiaal. Ik zou daar toch niet blij van worden. Niet van 40-45 maandagen per jaar, maar ook niet van ruim 20 werkdagen aaneen.
Kari

Temet

In de volksmond heet het vaak dat we vasten van zonsopgang tot zonsondergang, maar dat klopt niet.
Vasten duurt van de eerste ochtendschemering tot zonsondergang. Dus het begint inderdaad ruim voor zonsopgang - deze weken is dat rond half 5/5 uur, zonsopgang is rond kwart voor 7. Het ochtendgebed kan worden gedaan vanaf de eerste ochtendschemering (dus vlak nadat de vasten is begonnen) tot vlak voordat de zon opkomt.
Vasten wordt voorgeschreven in de Koran, de precieze regels voor uitvoering worden beschreven in de soennah (overleveringen van/over de profeet Mohammed - enigszins vergelijkbaar met de Evangelieen in de Bijbel)
Als je ongesteld bent mag je inderdaad niet vasten. Nadeel is dat je het moet inhalen in je eentje, dus zonder de morele steun van "iedereen doet het". Groot voordeel, zeker nu , vind ik dat je kunt inhalen wanneer je dat het beste uitkomt. Ik doe dat dus standaard in de korte winterdagen. Elk nadeel hep z'n voordeel (of was dat nu andersom??) Sommige vrouwen doen het ook gezamelijk. Bovendien vasten veel praktiserende moslims ook extra losse dagen door het jaar heen.
Deze week vast ik niet. Mijn collega's waren er net aan gewend dat ze geen thee/koffie voor me hoeven mee te nemen (levert altijd veel hilariteit op de eerste dagen als ze het toch vragen), en nu eet/drink ik voor een paar dagen gewoon weer mee...

Kari

je hebt deels gelijk,ik vind het geen probleem om een stapje harder te lopen als een van mijn collega,s een wat mindere dag heeft,dat doen zij voor mij ook.
als ik structureel over zou moeten werken of wekelijks later naar huis ga doordat er werk blijft liggen,zou ik er misschien anders over denken.maar dat speelt op mijn werk niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.