Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

RiaK

RiaK

29-08-2009 om 21:56

Ramadan en niet optimaal kunnen werken

Wat vinden jullie er nu van dat mensen die nu de Ramadan houden niet of minder goed kunnen werken. Zelfs Ajax liet een duurbetaalde speler thuis omdat hij niet fit is vanwege Ramadan.

Mijn man heeft een collega die momenteel niet topfit is en dus een maand minder hard werkt.

Moet dat maar kunnen vraag ik me af?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Christientje

Christientje

31-08-2009 om 22:45

Vraag

Ik vraag me af, stel nou dat je zo'n 10 dagen aan het vasten bent. Je lichaam is er net aan gewend en dan wordt je ongesteld. Dan mag je 7 dagen gewoon eten en drinken ? Is het dan niet KEIZWAAR om daarna weer verder te gaan met vasten ? Dan moet je lichaam weer overnieuwe wennen ? En is het niet heel aanlokkelijk om tijdens die dagen dat je ongesteld bent extra veel te eten om het in te halen en ter voorbereiding op de dagen die er daarna nog zullen volgen ?
Christientje

Kaaskopje

Kaaskopje

01-09-2009 om 00:25

Ik gooi de knuppel maar eens in het hoenderhok

Zou deze discussie ook plaatsgevonden hebben vóór meneer Wilders zo populair werd?

Kaaskopje

Ja hoor, ik heb hem in het verleden al een aantal malen op het werk gevoerd.

dc

dc

01-09-2009 om 07:49

Waardes

ik vind zo'n discussie toch wel veelzeggend over nederlandse waarden en normen:
- Werken is het hoogste doel in het leven, en je moet ernaar streven om altijd optimaal te scoren om niet je collegas of werkgever tot last te zijn.
- spriritualiteit is kolder waar je je best mee bezig mee houden, maar wel als een soort hobby en vooral in je eigen tijd. De tijd dat je werkt ben je namelijk niet van jezelf, maar van je baas.

Ik vind het een beetje jammer.

elleke

elleke

01-09-2009 om 08:07

Een goede arbeidsmoraal vind ik een waardevolle nederlandse waarde. Als men vindt dat je je tijdens arbeidsuren niet volledig hoeft in te zetten zou ik dat 'een beetje jammer 'vinden. Wij zijn goed voor onze werknemers ( en zij gelukkig ook voor ons) . Wij betalen 100% loon , dan verwacht ik 100% inzet.

Elleke

Tihama

Tihama

01-09-2009 om 10:29

Argumenten

Ik had een medewerker die als taak had om bouwkundige sterkteberekeningen te controleren. Hij vertelde me dat hij alleen in het weekend aan de Ramadan deed. Omdat hij vond dat zijn gebrek aan voedsel niet mocht leiden tot gevolgen voor anderen. Dat Allah nooit bedoeld kon hebben dat hij andere mensen in de problemen bracht door de Ramadan.

Hij vond ook dat leidsters van kinderdagverblijven en buschauffeurs geen Ramadan mochten doen. Elk werk waarbij fouten grote consequenties voor anderen zouden hebben. Hij zei ook dat de Koran geschreven is in een tijd dat mensen voornamelijk agrarisch handwerk deden. Werk waarbij alleen het tempo vertraagt, maar er niet veel consequenties uit voortvloeiden. En dat hij het heel vervelend vond dat er veel moslims waren die niet in staat waren om dit verschil te interpreteren.

Tihama

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-09-2009 om 10:38

Yep (nav tihama)

Ik vraag me af of je, als je vanmiddag om 16 uur een oogoperatie moet ondergaan, ook vindt dat de chirurg recht heeft op een dagje minder concentratie.

Lorwijn

*De NL normen en waarden hebben er bij mij voor gezorgd dat ik nooit meer voor een baas wil werken! *

Niet alle bazen zijn zo on-flexibel hoor,ook in Nederland zijn er genoeg bazen ( en bedrijven)te vinden die wel meedenken en ruimte bieden aan ouders met kinderen,ik spreek uit ervaring,ik heb drie keer zo,n baas getroffen in mijn werkzame leven.

Ik vraag me dan ook af of het iets typisch Nederlands is.

liora

liora

01-09-2009 om 11:17

Mijn mening

Hoi,

Sommigen hier hebben duidelijk in het verleden pech gehad met hun werkgever. Mijn werkgever is gelukkig erg flexibel. Ik mag thuis werken, waardoor kijklessen, ouderochtenden, etc. meestal geen probleem zijn.

Ik vind het wel storend dat collega's die Ramadan houden duidelijk minder productief zien, zonder dat ik hun taken erbij krijg overigens. Ik vind een maand gewoon net iets te lang daarvoor.

In Islamitische landen wordt er tijdens de Ramadan minder gewerkt, dat lijkt me logisch. Zou hier in NL ook moeten, maar dan kost het iedereen wel vrije dagen, en dat willen de meesten niet.

Liora

Kiki

Kiki

01-09-2009 om 12:09

Ik ken bijna geen bazen zoals de jouwe lorwyn

Ik laat iedereen flexibel werken, ik ben echt niet lastig op dat front.
Maar ik krijg als werkgever spontaan jeuk van werknemers met vage klachten of die alleen maar aan hun rechten kunnen denken en niet aan hun plichten.

In mijn geval ging het om iemand die ineens niet meer haar uren kan werken wegens RSI, maar wel kan sporten (fitness notabene), buikdansen en schoonmaken. Ondertussen had ik haar collega, het andere uiterste ook niet goed, die ik echt naar huis moest sturen om uit te zieken. Twee hele verschillende houdingen ten opzichte van werk.

Ziek zijn we allemaal wel eens, ik zou ook nooit moeilijk doen over Ramadam, halve uurtjes eerder weg.
Maar het wordt gewoon anders als die persoon buiten Ramadanstijd ook al minder functioneert en zijn/haar collega's alles laat opknappen of hoe vaak die halve uurtjes eerder weg voorkomen.

Wat ik in ieder geval niet vind, is dat je als collega je met dat soort zaken moet bemoeien. Dat moet je toch aan de baas overlaten.

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 12:26

Lorwyn

"Ik vind dat er ruimte moet zijn voor zoiets als vasten tijdens de ramadan. Dat is voor die persoon belangrijk. Er is toch meer in het leven dan werken?"
Dat vind ik ook. Als een moslim vrije dagen of uren wil opnemen om goed mee te kunnen doen aan de ramadan dan zou het mooi zijn als een werkgever dat honoreert. Waar we het hier over hebben is over de mensen die vinden dat, omdat zij door hun ramadan zich niet volledig kunnen inzetten, hun collega's dan maar zo collegiaal moeten zijn om het werk wat zij laten liggen er die maand bij te nemen.
Dat kun je op 2 manieren bekijken: het is oncollegiaal om dat niet te doen voor je moslimcollega en zelf een maand lang dan maar standaard later naar huis te kunnen, of: het is niet collegiaal om dat van je collega's te verwachten; regel zelf iets met vakantie/vrije uren/onbetaald verlof. Ik hang de laatste mening aan.
Kari

Tihama

Tihama

01-09-2009 om 12:32

Ik ken ze wel, kiki

Mijn eerste werkgever, een multinational, was zo. Ik heb tot ik kinderen kreeg gemiddeld 50-60 uur per week gewerkt. Na de geboorte van de kinderen wilde ik nog slechts 38 uur werken. Ik geef toe: schandalig dat pas bevallen moeders zo weinig willen doen. Mijn baas had daar een groot probleem me. Over alles moest ik discussieren. Ik heb uiteindelijk ouderschapsverlof opgenomen waarvan hij eerst wilde uitzoeken of hij het me niet kon weigeren. Hij wilde ook dat ik mijn ADV uren ging verkopen zodat ik weer 40 uur zou werken. Ik begon altijd om 7.00 uur (vaste tijden) en het was onbespreekbaar dat ik later zou beginnen. Gelukkig kon mijn man juist later beginnen.

Toen ik hoogzwanger tijdens een hittegolf onder een plat dak het niet meer trok en nog maar 6 uur per dag kon werken, vroeg hij zich af of ik wel loyaal genoeg was.

Ik ben heel boos geworden. Heb hem gevraagd of hij al de jaren dat ik standaard elk weekend overwerkte vergeten was.

Overigens het werk zelf vond ik geweldig.

Ik ben wel blij dat ik die ervaring heb. Des te meer waardeer ik de huidige flexibiliteit.

Tihama

Ellen Wouters

Ellen Wouters

01-09-2009 om 13:08

Kiki (ot)

"In mijn geval ging het om iemand die ineens niet meer haar uren kan werken wegens RSI, maar wel kan sporten (fitness notabene)"

Ik heb ooit RSI-klachten gehad die zijn overgegaan door een goed (=verantwoord en door fysiotherapeut opgezet) fitnessprogramma, dat ik uitvoerde in de sportschool.
"Fitness nota bene" kan (kán) dus een uitstekende activiteit zijn voor herstel.

Kiki

Kiki

01-09-2009 om 14:21

Weet ik ellen (ook ot)

En ik ben echt niet de kwade genius die haar mensen niet gelooft of niet in RSI gelooft.

Maar deze dame deed aan fanatiek fitnessen, zonder begeleiding van welke fysio dan ook. Ook was het enige wat ze niet meer kon werken, voor de rest kon ze alles nog
Een vriend van mij heeft een erge vorm van RSI en die krijgt niet eens de colaflessen meer open. Die is nu arbeidsongeschikt, kan niet meer sporten en niet meer autorijden. Een behoorlijk verschil met deze dame.

Ook had ze nooit over klachten geklaagd totdat ze van de een op de andere dag niet meer kon werken, ook nadat we haar werkplek helemaal RSI-proof hadden gemaakt was ze niet bereid te reintegreren, wilde ze niet meewerken Ander werk waardoor ze minder op de PC zat, kon en wilde ze ook niet.
Zelfs de ARBO-arts zei het

Kiki

Kiki

01-09-2009 om 14:28

Jeetje tihama wat een verhaal

ik ben blij dat ik dat soort bazen niet ken

De werkgever van mijn man deed overigens wel wat moeilijk toen mijn man 4 dagen wilde werken. Liet wel doorschemeren dat het zijn carriere schade kon toebrengen. Ook zoiets dwaas, vrouwen konden het wel en mannen niet.
Maar mijn man heeft zich niet laten afschrikken, hij is niet zo ambitieus. Dus die is gewoon 4 dagen gaan werken, ook wel omdat ik het niet pikte hoor.
Het is ook zijn kind.

Maar goed, volgens mij gaan we wel heel erg ot, het punt wat ik wilde maken dat ik eigenlijk vind dat het de verantwoording van de baas is en niet de collega om wel iets aan een niet- of minder functionerende werknemer te doen. Of dat nou door de Ramadan of een kater komt.

Riak

Eigenlijk is het echte probleem niet dat de Ramadan collega iets minder hard werkt deze maand,het probleem is dat het bedrijf in financiele moeilijkhden zit,want als jouw man morgen zijn enkel breekt met hardlopen( in zijn vrije tijd) en daardoor een maand niet kan werken,komt het bedrijf ook zwaarder in de problemen,dan kunnen de collega,s ook op jouw man gaan mopperen dat hij niet kan werken.Wat ik bedoel te zeggen: het voortbestaan van dit bedrijf hangt echt niet af van iemand die wat minder hard werkt vanwege de ramadan.en zo doe jij het wél voorkomen.

Nee

*Ook probeer ik uit te leggen dat het inderdaad wat krap is en dat kan heel veel redenen hebben, nu dus toevallig de crisis*

Te snel gedrukt

sorry ,ik wilde zeggen:
**Ook probeer ik uit te leggen dat het inderdaad wat krap is en dat kan heel veel redenen hebben, nu dus toevallig de crisis*
Dan ligt het toch aan de crisis? en niet aan de man van de ramadan?
of denk je dat 1 persoon die iets harder gaat lopen het bedrijf nog kan redden?

Massi Nissa

Massi Nissa

01-09-2009 om 22:22

Je hebt nu eenmaal

collega's die van elk griepje drie weken thuis moeten bijkomen, met een zere vinger al afbellen, de kantjes er zo aflopen dat er van het midden ook weinig meer overblijft en dan maar klagen (of tevreden zeggen dat ze eindelijk hebben geleerd om voor zichzelf te kiezen, die bestaan er ook nog). Dit soort collega's komen overal voor. Sterker nog, er zijn moslims bij. Die gebruiken de Ramadan als ultieme smoes. Ik heb geen goed woord over voor dit soort collega's (moslim of niet). Een normaal moslimmens kan gewoon werken tijdens de Ramadan. Natuurlijk zijn er beroepen te bedenken waarbij langdurig overdag vasten onverantwoord is. Ik neem toch aan dat beoefenaars van deze beroepen zich bewust zijn van hun grenzen.
Even een beetje ot: ik zag pas op tv een stukje over het Afghaanse cricketteam dat in Nederland kwam spelen. De meneer die werd geinterviewd straalde, hij vond het hartstikke leuk allemaal en hij hoefde ook niet te vasten, want bij buitenlandse reizen mag je gewoon eten.
En tenslotte, hard werken is niet voorbehouden aan Nederlanders. Wel schijnt onderzoek uit te wijzen dat Nederlanders behoorlijk effectief werken, dus veel doen in weinig tijd.
Over de posting van dc ("Waardes") denk ik nog na. Ik vind (ben opgevoed met de gedachte) dat er iets nobels is aan noeste arbeid. Zoals dc het stelt, is harde arbeid min of meer gelijk aan slavernij/lijfeigene zijn. Daar kan ik het toch niet geheel mee eens zijn. Werken heeft zijn (haar? nee, het is toch onzijdig?) eigen bekoring en kan zowaar, indien intensief beoefend, een spirituele dimensie verkrijgen.
Bij stelling twee (kort gezegd, van Nederlanders mag je alleen thuis spiritueel bezig zijn) weet ik het ook niet zo goed. Ik bedoel, ik kan er niet zo goed tegen als een collega bidprentjes in mijn postvak doet. En gezeur om aparte gebedsruimtes op een school waar zelfs de onderdirecteur zo ongeveer in de meterkast zit wegens plaatsgebrek, tja, daar kan ik ook niet zoveel mee. Dc, ik kan er niet onderuit: ik ben een calvinist in het diepst van mijn gedachten .
Het lijkt me trouwens niet vreselijk smaakvol om RiaK te betichten van wilderiaanse neigingen. Zoiets kun je echt pas zeggen als je haar in levenden lijve tegenkomt en ze draagt een T-shirt met Geert For President erop. En dan zou ik nog mijn mond houden, tenslotte zou Ria ook nog een fijnzinnig gevoel voor humor kunnen hebben.
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 22:55

Het gaat er niet om

of het bedrijf van RiaK's man nu afhangt van 1 iemand die minder werkt of niet. Het gaat om het principe: wat is collegiaal? Van je collega's verwachten dat ze harder voor je lopen omdat jij moslim bent en het ramadan is, of als moslim zelf maatregelen nemen als de ramadan teveel van je vraagt en dat niet op je collega's afwentelen.
Ik vind het wel gappig dat de moslims die hier reageren ook tot het laatste neigen.
Kari

Principe kari

*Het gaat om het principe: wat is collegiaal? *

Mijn principe: als mijn collega door de ramadan wat minder fit is ben ik zo collegiaal om een stapje harder te lopen.
Als ik grieperig ben( maar net niet ziek genoeg om thuis te blijven)en hierdoor twee weken wat minder
fit ben, dan loopt mijn collega een stapje harder voor mij.
het is geven en nemen.

Kari1

Kari1

01-09-2009 om 23:08

Nee susanne

dat gaat niet op.
Die griepjes etc. gaan over en weer. En als de een wat vaker griep heeft dan de ander, dan mag degene die minder vaak ziek is zich daarmee gelukkig prijzen.
Ramadan is niet te vergelijken met griep, omdat het een keus is. Een extra, niet over-en-weer te compenseren beroep van een maand lang op je collega's. Ik vind dat niet collegiaal. Ik vind dat je daar als ramadan-deelnemer dan zelf je maatregelen voor moet nemen.
Kari

Kaaskopje

Kaaskopje

02-09-2009 om 01:59

Van een site geplukt

Ramadan nauwelijks van invloed op werkvloer

Onzekerheid en onduidelijk omtrent de ramadan komen vooral voort uit angst, onwetendheid en vooroordelen. Werkgevers en werknemers zouden meer de dialoog aan moeten gaan. Zo blijkt uit een expert-meeting tussen werkgevers en werknemers over de ramadan, georganiseerd door Werkgeversforum Kroon op het Werk.

De ramadan heeft voor veel werknemers een negatief effect op de weerstand. Hierdoor is het aantal (spoed) verzuimcontroles elk jaar hoger dan andere periodes, net zoals bij carnaval.

Ik zocht om eerlijk te zijn naar de invloed van carnaval op de werkomstandigheden en kwam bovenstaande teksten tegen op deze site: http://www.poortwachtercentrum.nl/1357.htm De rest kun je daar lezen als je zin hebt.
Hoeveel impact heeft carnaval op het werk?

Van een andere site: (http://www.intermediair.nl/artikel/archief/74142/de-feiten-carnaval.html)

#
Tijdens carnaval is het ziekteverzuim in Zuid-Nederland lager dan gemiddeld. Dit komt waarschijnlijk doordat de meeste mensen dan vrij nemen.
#
Na carnaval ligt het ziekteverzuim in Zuid-Nederland hoger dan gemiddeld.

Met andere woorden... in de periode waarin officieel het vasten plaatsvindt zijn er meer zieken en is het dus mogelijk dat ze hun niet katholieke collega's meer werkdruk bezorgen. Voor werkgevers is er dus een flinke periode waarin hun werknemers verminderd aanwezig zijn door vakantie of ziekte.
Mijn vraag... moet dat maar kunnen?

Ja kari

*Ik vind dat niet collegiaal. Ik vind dat je daar als ramadan-deelnemer dan zelf je maatregelen voor moet nemen.*

Ik denk daar dus anders over,Kari.

Kaaskopje

ook na carnaval is er bij mij een collega die wat minder fit is( ja,zelfs hier in het noorden.
en wat dacht je van de kermisviering hier in de dorpen?dat merk ik ook wel aan sommige collega,s.
zo is er altijd wel iemand die, om wat voor reden dan ook niet optimaal kan presteren,en ik vind het niet erg om dan wat harder te lopen,omdat ik ook weleens wat heb waardoor ik niet optimaal functioneer.

Emel

Vervolgvraagje: waarom mag een menstruerende vrouw niet vasten tijdens de Ramadan?

Groeten,

Temet

Kari1

Kari1

02-09-2009 om 13:37

Site doet niet terzake

"Ramadan nauwelijks van invloed op werkvloer" Dat geloof ik meteen, zeker als ik de berichten hier lees van de mensen die meedoen, zoals Emel e.a. Die hebben zelf niet zoveel last van het meedoen danwel zorgen er voor dat hun werkvloer er geen last van heeft. B.v. door zonodig (Emel) 1 of meer dagen vrij te nemen. Kijk, dát vind ik collegiaal.
Waar het hier over gaat is dat er blijkbaar een moslim is die a) zoveel last heeft van de ramadan dat hij een maand lang niet volledig kan werken, terwijl b) het werk daar zodanig is dat als iemand op een lager pitje loopt dit direct betekent dat de collega's die maand harder moeten lopen en c) dat die persoon vindt dat die collega's dat, uit collegialiteitssoogpunt, dan maar moeten doen. En dat vind ik niet collegiaal.
Kari

Kari1

Kari1

02-09-2009 om 13:41

Grappig sus-anne

dat je van mening veranderd lijkt te zijn. Eerder postte je: "ik vind het geen probleem om een stapje harder te lopen als een van mijn collega,s een wat mindere dag heeft,dat doen zij voor mij ook. als ik structureel over zou moeten werken of wekelijks later naar huis ga doordat er werk blijft liggen,zou ik er misschien anders over denken.maar dat speelt op mijn werk niet."
En dat speelt dus blijkbaar wél bij de man van RiaK.
Kari

Kari

dat begrijp ik niet uit het verhaal van Riak.

wat ik begrijp is dat de man die ramadan houdt,gewoon zijn werk doet net als anders,maar dat er nu een extra werkdruk is vanwege de crisis ,en die extra werkdruk kan die man nu net even niet aan,dat stapje harder wat verwacht wordt zit er nu even niet in.
ik lees nergens dat de rest van de collega,s structureel over moeten werken vanwege de ramadan-collega ,of dat ze wekelijks later thuis zijn vanwege de ramadan- collega.
en mocht dat wél zo zijn(wat ik nergens lees)dan vind ik: niet zo zeuren ,het gaat om 1 maand.

Vragen aan riak

als reactie op de posting van Kari;

met hoeveel mensen werkt jouw man samen?
werkt jouw man structureel over nu die ene collega aan de ramadan doet?
en zo ja ,komt dit doordat die collega minder hard werkt of door de hogere werkdruk?
werkt de ramadan collega ook over,en ligt alleen zijn tempo wat lager?
of gaat hij op tijd naar huis en laat hij zijn collega,s overwerken?

Ik probeer een duidelijk beeld te krijgen van wat nu precies het probleem is.
( al is het dan maar voor 1 maand)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.