Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Reisadvies morgen (vr 3)

Jongens, ik kom er niet uit. Moet morgen de reis van oost NL naar Randstad maken en terug. Wat kan ik bij de weersomstandigheden het beste doen, auto, trein of niet gaan? Ik moet, als ik ga, helaas in de spitsen reizen.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Als

de mogelijkheid van npietgaan reëel is, zou ik daar voor kiezen. Ik meende gehoord te hebben dat er 5-10 cm sneeuw valt morgen. Hoe dan ook geen pretje bij de weg/spoor.

Tja

De narigheid is: je weet niet of het valt, hoeveel er valt, wanneer het valt en waar het valt. Als je thuisblijft en er valt niks op de wegen waar jij langs moet, of de timing/hoeveelheid is zo dat je er net geen last van zou hebben gehad dan voel je je misschien een watje dat je thuisgebleven bent.
Ga je op weg en valt er om 16.00 u tien centimeter ergens rond Utrecht dan breekt vermoedelijk de pleuris uit en zou je wensen dat je thuisgebleven was ...

Mijn vermoeden - maar dat kan ik wel helemaal mis hebben - is dat bij kleinere hoeveelheden sneeuw de trein meer kansen biedt dan de auto.

Ik zou het ook af laten hangen van de mogelijkheid om desnoods te overnachten in het Westen. Je kan het dan misschien 's ochtends aankijken: geen problemen in de ochtendspits, dan gewoon gaan, en komt de narigheid halverwege de dag dan heb je een plan B.

Verschoninkje en tandenborstel mee dus. En ga je met de auto, dan zou ik een slaapzak of deken achterin gooien. Dat vergroot de kans dat het droog blijft

Weersverwachtingen en mededelingen van de ANWB in de gaten houden, lijkt me.

Groeten,

Temet

Ben net terug

van rit'je' Haarlem-arnhem-deventer-haarlem.

Prima te doen, het rotste was de laag staande zon waardoor je soms echt niet goed kan kijken.

Guinevere

Guinevere

02-02-2012 om 16:50

Manda

Ze bedoelt morgen. Er wordt sneeuw verwacht, mogelijk idd tot 10 cm. Vandaag kon ik ook met 130 over de A4.

Guinevere

Guinevere

02-02-2012 om 16:53

Ikzelf

Ikzelf bekijk morgenochtend eerst de weerverwachting. Afhankelijk daarvan besluit ik of ik ga of niet, eerder naar huis gaan 's middags is ook nog een optie. Ik heb niet zoveel zin om 4 keer zolang te doen over 50 km. Vorige winter heb ik er een keer bijna 3 uur over gedaan, daar pas ik voor. En het is met sneeuw nog gevaarlijk rijden ook.
Ik vind dat TS een goede reden heeft om morgenochtend af te bellen, afhankelijk van de weersverwachting.

Oh zo

dan zou ik met de trein gaan. Ik stond vorige week in de regen en de kou een half uur achter een vangrail te wachten totdat de wegenwacht kwam, niet prettig en toen was het dus nog niet eens zo koud (wel nat en wind) als dus met sneeuw. Het is gewoon gedoe met sneeuw die afstand rijden.

dus lekker met ov gaan.

Zag net

Op de site van ANWB zag ik net dat morgen een normale ochtendspits verwacht wordt maar dat het in de loop van de ochtend gaat sneeuwen vanuit het noordoosten.

In dat opzicht ga je de goeie kant op in de ochtend. Maar dan zou ik wel maatregelen treffen voor als het fout gaat wanneer je daar zit, dus nu alvast een overnachtingsadresje regelen en zoals ik al schreef een ponnetje in je tas stoppen.

Als het gaat sneeuwen om 11 uur 's ochtends en het houdt na een uur weer op dan valt het vermoedelijk allemaal reuze mee. Maar ja, dat weet je dus niet van tevoren...

Groeten,

Temet

sinas

sinas

02-02-2012 om 17:03

Ov?

ik meen mij te herinneren dat het OV vorig jaar toch ook behoorlijke hinder van de sneeuw had, en om nou in the middle of nowhere met de trein te komen staan lijkt me ook niet ideaal.

Kaaskopje

Kaaskopje

02-02-2012 om 17:09

Twijfel

Als het echt nodig is dat je gaat, zou ik denk ik met de trein gaan. Zeker ook omdat je zegt dat je in de spits weer terug moet en dan is het al redelijk donker en heeft het waarschijnlijk gesneeuwd. Ik begrijp dat de sneeuw van Noord naar Zuid overtrekt, dus de kans is aanwezig dat je 's morgens nog geen vertraging hebt door sneeuw. Ligt er al wel sneeuw en moet je echt op een bepaalde tijd zijn waar je moet zijn dan zou ik een half uur eerder vertrekken.

Geen trein

Vorig jaar met sneeuw vielen heel veel treinen uit, zijn jullie dat vergeten? Vaststaan ergens in het midden op een station, of moeten wachten op een bus die je weer naar een ander station brengt, waar je dan weer weg moet komen. Drama's. Nee de trein zou ik zeker NIET doen.

Andere tijden

De truc is gewoon je overgeven, het is het weer maar, het is niet anders. En dan kan het best gezellig zijn. Vorig jaar heb ik onverwacht bij oude vrienden overnacht. En bij een treinreis met hindernissen was er wel erwtensoep op het perron. En mensen zoeken veel meer contact met elkaar, nog leuke interessante mensen tegengekomen. Ik vond het eerlijk gezegd niet heel erg, als je je er maar aan over kunt geven.

Anne j

Anne J je hebt helemaal gelijk! Ik herinner me de reis als een drama omdat ik een vliegtuig moest halen en totaal gestresst over de verschillende stations liep
Maar als je niet absoluut ergens op een bepaalde tijd moet zijn....laat het over je heen komen!! Dankjewel Anne J voor het relativeren

Shanti

Er viel vorig jaar in korte tijd heel erg veel sneeuw. En dan houden ook de treinen ermee op en loopt alles vast. Maar bij niet zo heel veel sneeuw - zeker als die nog aan het vallen is - ben je volgens mij beter af met de trein dan met de auto, zeker in de spits. Treinen rijden dan namelijk waarschijnlijk nog redelijk volgens de dienstregeling terwijl op de weg alles vastloopt doordat men veel langzamer moet gaan rijden.

Tenzij de wissels bevriezen natuurlijk, dan staat gans het radarwerk stil ...

Maddie, ben je er al uit?

Groeten,

Temet

maddie

maddie

02-02-2012 om 22:20 Topicstarter

Lastig lastig

Ik ben er nog niet uit. In elk geval wordt het niet de auto, waar ik nog net meer problemen zie dan met de trein. Ik twijfel nog tussen trein en niet gaan. Waar ik naartoe moet is net te belangrijk om zomaar af te zeggen. Ik hoopte dat er een waarschuwing zou komen: gaat u niet de weg op als het echt niet moet. Dan had ik gelegitimeerd kunnen afzeggen. Maar die waarschuwing heb ik niet gehoord, helaas.
Als ik naar de berichten kijk, lijkt vooral de avondspits moeilijk te worden. Als ik ga, gaan in elk geval tandenborstel etc. mee, zodat ik een hotelletje kan nemen.

Ja niets zo rot

om achter een vangrail te staan en een HALF UUR te staan turen naar alle auto's die wel voorbij rijden..

(dat duurt zo vreselijk lang en voelt zo vreselijk zielig aan, ik had bijna zin om een flink potje te janken, brr ik heb het er nog koud van).

Ok maar dan zal iedereen vast staan in de auto, oh ja het ging om 10cm sneeuw. Op zich vind ik 10 cm sneeuw nog wel te doen, dan wordt er gestrooit, aan de andere kant, als je een heel eind moet over de a9 of a10 in de file (iets wat ik regelmatig moet) dan word je ook zo sneu van de voorbij rijdende treinen.

nee ik zou lekker wel met de trein gaan.

Chippie

Chippie

02-02-2012 om 23:05

10 cm sneeuw...

10 cm sneeuw en heel NL is ontregeld? Kom op, het valt morgen vast weel mee, of je nu met auto of met trein gaat. Ik vind met auto altijd fijner dan de trein. Ook in dit geval (lekker warm, radiootje, privacy). Dus ik zou voor auto gaan. Je gaat over snelweg, die worden als eerste schoongemaakt, er is gestrooid, geen eenzame stukken en het grootste, reeele gevaar is dat je inderdaad een stuk in de file staat en/of langzamer moet rijden. Dekentje achterin auto gooien, handschoenen, muts, dikke jas mee en eventueel wat eten/drinken. Wat is he ergste dat er kan gebeuren? Dat je een uur later thuis bent?

Nee het ergste is

als Chippie dan tegen de vangrail schuift omdat de mensen achter haar slippen.

OF zoals ik laatst had, ik bijna in slaap viel achter het stuur om 7.30 in een warme auto in het donker met de verwarming op 23 graden in een langzaamrijdende file.

Dat "kom op zeg doe effe normaal het valt allemaal wel mee niet klagen maar slikken" dat stoort mij wel eens aan jou Chippie. Dus omdat CHippie dat vindt moeten we morgen allemaal dapper de auto in want 10cm sneeuw is echt niet heel vreselijk.

Nee misschien niet, maar misschien is de trein ook wel lekker warm en dan kan je ook nog lekker in slaap vallen als hij stil staat en dan sta je ook niet alleen achter een vangrail in de kou.

Kaaskopje

Kaaskopje

03-02-2012 om 01:10

Maddie

Ik weet niet of je dit nog leest voor je weggaat, maar ik zou op je gevoel afgaan. Als je twijfelt of je met de auto moet gaan, zou ik de trein nemen. Liever een uur langer onderweg, dan de hele dag in de rats zitten over de reis naar huis. Want als je naar huis gaat moet je bijna zeker door de sneeuw.

Even chippie bijvallen hoor.

jemig. het KNMI waarschuwt dat er wel 60 % kans is dat er 3 tot 5 cm sneeuw gaat vallen...whahahahaaah! Als we dat extreem weer noemen, nou, dan weet ik het ook niet meer. Jemig. Okee, misschien dat je een niet dringensd tripje dwars door heel nederland tot volgende week uitstelt, daar kan ik me wel vaag iets bij voorstellen. Maar om nou gelijk te beginnen over dekentjes op de achterbank en zo dat lijkt me echt lichtelijk overdreven. nee, 3-5 cm sneeuw 'extreem weer' noemen vind ik vrij absurd eerlijk gezegd. Het is gewoon winter. In de sneeuw rijden is helemaal niet zo eng trouwens. Gewoon rustig aan. En het is ook nog eens hartstikkke zichtbaar, sneeuw. Ijzel of dichte mist, vind ik persoonlijk een stuk gevaarlijker.

Ingrid

Maar ingrid

we hadden het eerst over 10 cm. En ik vind 3 cm met vorst ook erg rottig, ook met nieuwe banden schuif je dan lekker door/draai je een rondje (niet echt prettig weet ik uit ervaring)

Sneeuw

Rijden door drie centimeter sneeuw is inderdaad niet zo ingewikkeld, gewoon rustig aan doen. Alleen zijn we tegenwoordig meteen met zoveel meer mensen op de weg dan pakweg dertig jaar geleden dat de capaciteit van ons wegennet gewoon onvoldoende is om de vertraging die dit oplevert aan te kunnen. Met als gevolg dat de hele boel is ontregeld en je in de file staat.

En drie centimeter sneeuw is dan wel niet zo veel, maar het vriest ook nog eens 10 graden. Iets warms in de auto lijkt me niet overbodig. Als je er tegenop ziet om met de auto te gaan, zou ik de trein pakken hoewel de dienstregeling natuurlijk net zo goed ontregeld kan raken. Laat nog even weten hoe het je is vergaan.

Chris

Nou ingridt

Doodvriezen in de auto zoals in oosteuropa op het moment zullen we hier niet zo gauw. Daarvoor is ook al te bebouwd. In geval van nood is er altijd wel een wegrestaurant/motel in de buurt. Maar lastig is het wel dat winterweer op onze overbevolkte wegen. En liever jij dan ik kruipend naar de andere kant van het land. Overigens kan Maddie beter in het oosten blijven. Zo te zien valt daar geen vlok.

Dekentje kost niets

Wij hebben altijd een deken in de auto liggen. Dat heb ik geleerd van mijn vader, die óók altijd een deken in de auto had liggen. Nog nooit nodig gehad, maar beter mee verlegen dan om verlegen.

Genista

Wij hebben dat ook en de enige keren dat we de deken nodig hadden (wat ik me herinner) waren in zomerse perioden. Even de auto aan de kant, na een poos rijden, bij Strand Horst, kinderen poedelen in het water en dan met dekentje over drie paar benen verder rijden naar huis.
Overigens vallen de eerste vlokken hier nu. Veel gaat het niet worden denk ik.

Silone

Wij hebben ook altijd een deken op de achterbank liggen om die een beetje netjes te houden. Ze hebben wel eens de neiging om hun voeten op de bank te zetten, of er wordt lekker gekruimeld. En ook de afdrukken van die zitjes voorkom je daarmee. Altijd handig, deken in de auto. Al was het maar voor die éne keer in de 80 jaar dat je auto uitvalt en je hem gebruikt om warm te blijven

Spekkie

Spekkie

03-02-2012 om 10:38

Tjonge, manda...

_Niets_ zo rot als een half uur(!) achter de vangrail te staan turen naar alle auto\'s die wel voorbij rijden..
Wow zeg, ik kan me wel een heleboel ergere dingen bedenken. En nu kan ik ook nog een opmerking maken over een perfect pijnloos leven of zo...
Fijn dat we ANWB hebben en dat ze al na een half uur komen. En dat het geen min 10 was vorige week, en dat er een vangrail was.

Guinevere

Guinevere

03-02-2012 om 10:38

Verkeersinfarcten

5 cm sneeuw is echt meer dan genoeg om een verkeersinfarct te veroorzaken in dit land. Dan kunnen sommige mensen daar heeeel lekker doorheen kunnen tuffen dankzij hun winterbanden, maar dat wil niet zeggen dat het hele verkeer niet muurvast loopt. Hoeft geen probleem te zijn als je niet te ver weg hoeft. Voor grotere afstanden kan het onacceptabel worden.
Ik heb het risico niet genomen en wacht thuis op het dikke pak sneeuw. Hup, opschieten met die vlokken, de slee staat klaar!

Nou, die 10 cm hebben we hiero al hoor!

Ik ging om 9 uur het dorp in toen er een paar motvlokjes vielen, en nu ligt er zeker een cm of 10 op de oprit...leuk!! En er is nog nergens gestrooid. Tuurlijk is het niet echt leuk om zo 200 km te moten rijden, maar gewoon woonwerkverkeer of boodschappen doen kan toch prima lijkt me. Weeralarm vind ik nog steeds wel erg dramatisch. Alarm klinkt voor mij als noodsituatie, en dat vind ik toch wel heel wat anders dan dit. Wel jammer van het ijs, hoop dat ze het eraf kunnen vegen, ijsbaan was net open gegaan gisteren...

Ingrid

Fryske

Fryske

03-02-2012 om 11:32

Ja hoor

hier sneeuwt het al vanaf 7 uur vanochtend, waar het eerst wat motsneeuw was is het nu toch echt wel het echte werk. Het begint steeds harder te sneeuwen, er ligt al een behoorlijke laag!

Fiorucci

Fiorucci

03-02-2012 om 11:42

He jammer

Hier twee vlokken tot nu toe, jammer voor mijn dochter, die verheugde zich al.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.