Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

tonny

tonny

09-11-2008 om 14:45

'remembrance day'

Aan de overkant van de Noordzee wordt deze zondag altijd 'remembrance day' gevierd. En mijn echtgenoot kijkt altijd naar de plechtigheden die dan door de BBC live worden uitgezonden.
Ik word er elk jaar weer depri en weemoedig van, en zet dan ongevoelig met een klap de TV uit als het eten klaar is.

Volgens hem is het helemaal niet raar hier elk jaar naar te kijken. Hij vindt het een dag van bezinning. En volgens hem zijn er echt wel meer mensen die dat meebeleven, ook al gaat het niet om hun land of over een oorlog (en de talloze nadien, helaas...) die ze zich niet herinneren.

Is dat zo?

tonny

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juno

juno

09-11-2008 om 15:38

Hier ook

Hier ook vandaag remembrance day. Ik heb er niks mee........

tonny

tonny

09-11-2008 om 21:47

1914-1918

da's inderdaad de oorlog die dan herdacht wordt met de 'poppys' als symbool - en men voegt vervolgens allerlei recente gevallenen eraan toe.

Het is een groots opgezette viering met veel muziek en veel vertoon.

Heb me er nooit mee beziggehouden, WO 1 was de oorlog waarin 'wij' neutraal waren en verder dacht ik er nooit over na. Tot ik enkele jaren geleden in Picardie en in Ieper kwam, waar de herinnering levend wordt gehouden en ineens tot me doordrong hoe afgrijselijk en uitzichtloos die loopgravenoorlog was. Ook het lezen van In Europa van Geert Mak speelde een rol.

Oorlog, waanzin die maar nooit ophoudt...

Of we ons nu op vaste momenten bezinnen of net wanneer het ons invalt, het lijkt wel hopeloos.

tonny

Verplichte bezinning

Hier in Engeland wordt inderdaad op Remembrance Sunday en op 11 november zelf druk herdacht. Vaak vind ik het nogal veel uiterlijk vertoon en vind ik de sobere mei herdenking in Nederland mooier.

Ik vind het wel belangrijk om af en toe verplicht stil te staan bij de oorlog. Het geeft bijvoorbeeld een opening om met oudere mensen de oorlog te bespreken maar ook een gelegenheid voor de familie van de militairen die in Irak omgekomen zijn de afgelopen jaren om erkenning voor hun verlies te krijgen (ook al ben ik het zelf niet met die oorlog eens).

Het is dus een traditie die ik belangrijk vind en in ere houd.

Mariel

Mari

Mari

09-11-2008 om 23:18

Geschiedenis herhaalt zich

Ik vind het wel belangrijk om geschiedenis levend te houden. Vroeger op school (in Nieuw Zeeland) werd er veel aandacht aan Anzac day gesteed (Galipoli). En ik had een geschiedenis leraares die heel goed kon uitleggen waaarom het zo belangrijk was om er wel bij stil te staan.
Als je over de eeuwen terug kijkt, dan zie je dat geschiedenis zich herhaalt. De mening van die leraares was dat als iedereen verplicht het vak zou volgen en dat er veel aandacht werd besteed aan belangrijke gebeurtenissen, dat hopelijk het zou blijven hangen bij diegene die uiteindelijk invloed had op wereld gebeurtenissen. Ze heeft haar mening met duidelijke voorbeelden kunnen overbrengen. Het heeft veel indruk op mij gemaakt en daarom vind ik het belangrijk om wel stil te staan bij gebeurtenissen uit het verleden. Ik breng dit ook over aan mijn kinderen. Want hopelijk kunnen we allen leren van het verleden.
Dus ik vind het egoistisch om te stellen, zoals Juno, dat het haar niks aan gaat. Een foutieve denkwijze, want het gaat iedereen wat aan. Het idee is om te leren uit fouten in het verleden en te zorgen dat het nooit meer gebeurt! En daarom moet het levend gehouden worden.

Jujube

Jujube

11-11-2008 om 14:24

Wel

Ik vind het wel belangrijk én zinvol om bij dit soort dingen stil te staan. Alleen als je de geschiedenis kent, kun je het heden begrijpen én wellicht nadenken over hoe het anders kan.
Ik vind het prima dat dit 'verplicht' herdacht wordt. (je hoeft overigens niet mee te doen). Anders zal het snel vergeten worden.
Groet,
Jujube

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.