Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

liedewij

liedewij

09-10-2009 om 17:15

Respect verdienen?

Vinden jullie dat je respect verdienen moet? Ik lees dat hier vaak en denk daar in beginsel anders over. Mijns inziens toon je respect voor je medemens totdat het tegendeel bewezen is.

Liedewij

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Liedewij

ik ben het helemaal met je eens.

maan.

maan.

09-10-2009 om 19:10

Verschil

Er is een verschil tussen iemand met respect behandelen en het hebben van respect voor iemand.

Het eerste is een kwestie van (goede) opvoeding, het tweede is een kwestie van verdienen.

Millenia

Millenia

09-10-2009 om 20:52

Nee

Iedereen verdient respect. Dat is toch idioot, dat iemand bij voorbaat geen respect zou krijgen, maar het eerst zou moeten 'verdienen'? Lekker typisch Nederlands-calvinistisch weer. "Respect moet je verdienen". Hoe weet je op Schiphol dat je weer in Nederland bent? Omdat ze weer met hun karretjes tegen je hielen aan rijden. Zeker omdat ze niet weten of je je respect wel hebt verdiend.
Respect heb je automatisch. Je kunt het alleen verliezen. Door je gedrag. En dan nog meestal tijdelijk.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

09-10-2009 om 21:10

Nee

Ik vind dat een ergerlijke uitspraak. Je hoort respect te hebben voor iedereen, gewoon omdat het medemensen zijn.

Totdat ze dat respect verspelen.

Inderdaad heel Nederlands: je moet eerst bewíjzen dat je beter verdient dan een hufterige behandeling.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-10-2009 om 21:17

Wat is het eigenlijk?

Ik kan het woord 'respect' niet goed definieren, geloof ik. Mensen a priori vriendelijk tegemoettreden valt voor mij niet onder 'respect', maar onder 'fatsoen' of 'goede manieren'. Voor mij betekent respect toch iets anders. Als ik zeg dat ik respect heb voor iemand, betekent dat in mijn ogen dat ik tegen die persoon opkijk en dat ik bepaalde eigenschappen of daden van die persoon bewonder. Het is dus niet zomaar een woord dat ik voor iedereen zou gebruiken.
Groetjes
Massi

Jesse_1

Jesse_1

09-10-2009 om 22:47

Volgens van dale

is het eerbied of ontzag.
Dat heb ik niet automatisch voor iedereen. Wel probeer ik iedereen met respect te behandelen (als hier voor mij al genoemd).
Jesse

Kaaskopje

Kaaskopje

10-10-2009 om 00:34

Eerste ingeving

is dat je iedereen sowieso met respect moet behandelen. En als het gedrag van iemand dermate is dat je teleurgesteld bent in diegene, kan iemand het getoonde respect verliezen. Die iemand zal dan door eigen inzet het respect weer terug moeten verdienen. Verlies van respect kan heel snel gaan. Als iemand dreigend tegenover mij gaat staan en schreeuwt 'Respect, ik wil respect ja!' is mij kwijt voor ik hem heb leren kennen.
Er zijn ook mensen die door een daad éxtra respect verdienen. Iemand die jarenlang iemand ophaalt voor een wandelingetje door het park, een dominee die veel voor zijn omgeving betekent, een sportvrijwilliger die al járen het maandblaadje rondbrengt. Tegen zulke mensen zeg je 'Ik heb respect voor je' en dat heeft toch een iets andere lading dan het respect waarmee je iedereen hoort te behandelen.

reina

reina

10-10-2009 om 10:27

Moeilijk woord

J emoet m.i. iedereen met respect benaderen, maar respect omdat iemand bijv een bepaalde baan of rang heeft moet je verdienen, vin dik, Ik heb niet per definitie respect voor emand omdat hij toevallig mijn baas is, ik zal hem/haar altijd met respect proberen te behandelen, maar kan wel vinden dat hij/zij een oen is. dat soort respect moet je verdienen. Ín jongeren- en straattaal is respect weer iets heel anders, dat maakt een gesprek erover met jongeren soms zo moeilijk.

koentje

koentje

13-10-2009 om 10:04

Respect verdienen

In principe vind ik ook dat je respect behoort te krijgen tot het tegendeel bewezen is. Maar het werkt niet altijd zo. Als je op een nieuwe school begint als leraar en je begint onmiddelijk met corrigeren van gedrag, ook al is dat terecht, wordt je niet met respect behandeld.
Dan zul je toch eerst meer van jezelf moeten laten zien.

Starry Night

Starry Night

14-10-2009 om 18:09

Ik ben niet zo heel goed in eerbied en ontzag. Althans, ik ben er wel goed in, maar alleen bij mensen die zich op een dergelijke manier onderscheiden dat we die eerbied vanzelf in mij teweegbrengen. In die zin kan ik zowel respect voelen voor collega's die boven me op de ladder staan als onder me. Dat heeft dus puur met hun functioneren te maken en niet met hun status.
Wanneer je aangeeft dat mensen automatisch respect verdienen tot het tegendeel is bewezen, dan refereer je volgens mij aan een ander begrip. Dan bedoel je waarschijnlijk dat je diegene niet a priori denigrerend of argwanend wilt benaderen. Maar respect is iets dat bij mij langzamerhand ontstaat (of niet), het is geen beginpunt. Het is voor mij ook geen vereiste om iemand aardig te vinden trouwens.
Eerlijk gezegd vind ik het begrip respect tegenwoordig nogal uit zijn verband gerukt. Een leeg velletje papier is het geworden. Respéééct man. Jaaa, respéééct.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.