Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

koentje

koentje

16-06-2010 om 09:05

Rijden zonder rijbewijs

zoon heeft nieuw vriendje van school. Hij komt uit Polen. Zijn moeder haalt en brengt hem met de auto naar school want hij woont in een nabijgelegen dorp. Het is een speciale school, dus dat gaat niet anders.
Nu heeft dit jongetje hier voor het eerst gespeeld en vertelde hij toevallig dat zijn moeder geen rijbewijs heeft.
Gebruikelijk is dat als mijn zoon bij hen gaat spelen hij dan uit school door de moeder meegenomen zou worden en ik hem daar weer ga halen. Nu wil ik zeker niet dat mijn zoon bij haar instapt dus zal ik hem bij een speelafspraak zelf moeten halen en brengen.

Afgezien daarvan weet ik niet of andere ouders dit wel weten en hun kinderen in vertrouwen meegeven aan deze moeder: dat is volgens mij al gebeurd.
Moet ik andere ouders inlichten?
Moet ik haar aanspreken?
Moet de school dit weten?
Wat zouden jullie doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Praat met moeder

"Zijn moeder haalt en brengt hem met de auto naar school want hij woont in een nabijgelegen dorp. Het is een speciale school, dus dat gaat niet anders."
Dat kan ook met de bus en mogelijk met vergoeding van de gemeente. Weet moeder dat? Help haar dat uit te zoeken.
Praat met moeder. Zeg dat zij jouw zoon niet meer mee mag nemen. Ze is niet verzekerd (denk ongeluk) en bij iets eenvoudigs als een mogelijke verkeerscontrole staat jouw zoon ineens met haar ergens aan de kant van de weg.
Je hoeft het niet aan 'iedereen' te vertellen.
Je moet zelfs de mogelijkheid open houden dat moeder wel een rijbewijs heeft. Wie weet heeft zoon het niet helemaal begrepen.
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

16-06-2010 om 09:22

Ja inderdaad

het kan wel anders want er is busvervoer; maar hier wordt al aan gewerkt; school helpt daarbij. Er schijnen problemen te zijn bij dit busvervoer waardoor dit nog niet lukt.

Oke dan

In dat geval: Met moeder praten en als ze inderdaad geen rijbewijs heeft, samen naar school gaan naar de persoon die haar helpt met dit vervoer.
Zeggen dat ze geen rijbewijs heeft (alleen aan die persoon) en besluiten het kind helemaal niet meer naar school te brengen. Dat zou de druk op het uitvoeren van de vervoersregeling kunnen verhogen.
Er bestaat de kans dat de gemeente dwarsligt omdat het kind 'toch wel op school komt'.
Dat moeder zich gedwongen voelt tot autorijden omdat ze anders de lpa achter zich aan krijgt.
Het is voor de uitvoering van de regeling van belang te weten dat moeder niet in staat is kind met de auto te brengen, want geen rijbewijs....
Groet,
Miriam Lavell

koentje

koentje

16-06-2010 om 09:37

Kijk, dat

is nog eens een goede tip...bedankt miriam

Inge M

Inge M

16-06-2010 om 12:23

Misschien wel pools rijbewijs?

Dat zou ook nog kunnen, dat ze officeel niet in NL mag rijden maar dus wel kan rijden.

koentje

koentje

16-06-2010 om 13:23

Nee,

je hebt een rijbewijs of je hebt het niet. Een pools rijbewijs is hier gewoon geldig. Maar zoon vertelde juist dat zij in de vakantie in Polen les gaat nemen om daar haar rijbewijs te halen in de vakantie.

Gerdina

Gerdina

16-06-2010 om 22:30

Nou koentje

een pools rijbewijs kan hier dan wel geldig zijn, een servisch is dat bv. niet.
Zo'n gekke vraag was het dus niet.

Wel natuurlijk

Gerdina, een servisch rijbewijs is hier wel geldig. En servische vrachtwagenchauffeur mag heus naar Rotterdam rijden met zijn spullen.
Er is iets anders en dat is dat als je hier in Nederland woont, je na zekere tijd je rijbewijs moet omruilen voor een Nederlandse. Ik meen dat dat een jaar is. Na dat jaar is je buitenlandse rijbewijs inderdaad niet meer geldig.
Groet,
Miriam Lavell

Puck

Puck

17-06-2010 om 09:42

Geldigheid buitenlandse rijbewijzen

http://www.rijbewijs.nl/nl/hebben/hebben.asp
op deze website staat uitgelegd hoe het zit met buitenlandse rijbewijzen. Het verhaal van Gerdina klopt dus ten dele. Een Servische vrachtwagenchauffeur moet aanvullend op zijn Servische rijbewijs een internationaal rijbewijs kunnen tonen. En als iemand in Nederland ingeschreven is dn is zijn buitenlandse rijbewijs nog 10 jaar geldig in de meest egevallen.

Gerdina

Gerdina

17-06-2010 om 09:51

Ik heb een servische buurvrouw gehad, met een servisch rijbewijs, die in NL opnieuw moest lessen en afrijden om een nederlands rijbewijs te krijgen. Volgens haar kon het niet omgezet worden, ook niet toen ze net in Nl was.

Gerdina

Gerdina

17-06-2010 om 09:57

Op site gekeken

Een voorwaarde voor het omwisselen van een buiten Nederland afgegeven rijbewijs is dat het rijbewijs geldig moet zijn op het moment van de aanvraag. Een rijbewijs van buiten de Europese Unie (EU) of een land van de Europese Vrijhandels Associatie (EVA) moet bovendien zijn afgegeven in een periode van één jaar waarin de aanvrager ten minste 185 dagen in het land van afgifte woonde.
Servië staat niet op de lijst van de EU of EVA. Bedoelen ze met de laatste zin dat je rijbewijs maximaal een jaar oud mag zijn? Dan zal dat het probleem wel zijn geweest voor haar.
Polen staat wel op de lijst, dus dat is wel makkelijker om te zetten.

Puck

Puck

17-06-2010 om 10:14

Gerdina

Ik denk dat ze met die zin niet bedoelen dat het rijbewijs maximaal maar 1 jaar mag zijn. Ik lees dat dat rijbewijs afgegeven moet zijn in de tijd dat die persoon minstens 185 dagen van 1 jaar in dat land woonde. Volgens mij is die zin om te voorkomen dat mensen op vakantie naar Aruba gaan, daar een corrupte examinator omkopen die een oogje dichtknijpt tijdens een examen daar en dat ze met 2 bochtjes rijden en 1x toeteren een rijbewijs halen en dat in Nederland omzetten in een "echt" rijbewijs. Maar als je buurvrouw haar rijbewijs gewoon gehaald heeft in de periode dat ze in Servië woonde dan moet het volgens mij geen probleem geven. Misschien een ambtenaar die niet weet hoe de regels waren, of ondertussen veranderde regels? Of een buurvrouw die het niet goed begrepen heeft. Kan allemaal een verklaring zijn.

Biene M.

Biene M.

17-06-2010 om 20:09

Meestal moet je opnieuw afrijden

Van http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/mag-ik-met-mijn-buitenlandse-rijbewijs-in-nederland-aan-het-verkeer-deelnemen.html

" * Rijbewijs afgegeven in EU/EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een land van de EU of EVA, dan kunt u hier nog tot tien jaar na afgifte in Nederland mee rijden. Is uw rijbewijs ouder dan negen jaar, dan mag u nog een jaar in Nederland blijven rijden met uw rijbewijs. Gerekend vanaf de datum van inschrijving in een Nederlandse gemeente.
* Rijbewijs afgegeven buiten de EU/EVA
Is uw rijbewijs afgegeven in een ander land dan een EU/EVA lidstaat of op de Nederlandse Antillen of Aruba, dan kunt uw rijbewijs nog tot 185 dagen na vestiging in Nederland gebruiken. In die periode moet u zorgen voor een Nederlands rijbewijs. "

Die laatste groep moet hier gewoon zijn rijbewijs halen, al is het CBR bij hen wel wat soepeler dan bij mensen die voor het eerst een rijbewijs moeten halen. Mijn rij-instructeur had een paar expats en andersoortige immigranten als leerling. Overigens besloot ik toen ik bij de Amerikaan achterin zat dat het alleszins redelijk was dat zijn rijbewijs niet zonder meer omgezet werd, wat reed hij eng!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.