Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Judith H

Judith H

27-03-2013 om 12:12

Robert m & de ouders

De ouders van de door Robert M misbruikte kinderen zij verbijsterd dat zij (juridisch) niet als slachtoffers behandeld worden, lees ik vanmorgen.

Hoe raar kan het zijn? Ik ben jaren geleden gebeld door slachtofferhulp nadat ik melding (aangifte?) gedaan had van het beschieten van mijn kat. Omdat ik eigenaar van de kat was, en de kogel in mijn kat onder vernieling viel, was ik slachtoffer. En deze mensen die weliswaar geen eigenaar zijn maar wiens kinderen zo beschadigd zijn, zijn het niet...?!

Voor de verwerking lijkt het mij zo belangrijk dat de ouders erkent worden in hun slachtofferschap. Ik begrijp het niet. Hoe zien anderen dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
P

P

27-03-2013 om 12:32

Tja

Je slachtoffer voelen of door slachtofferhulp gezien worden als slachtoffer is toch iets heel anders dan JURIDISCH gezien slachtoffer zijn lijkt mij.De ouders hebben ook gewoon recht op vergoeding van therapie die alleen voor hun is.

Ouders van kinderen die door Robert M. zijn misbruikt, zijn juridisch niet zelfstandig als slachtoffer aan te merken, zoals hun advocaat Richard Korver heeft betoogd. Behalve erkenning wil Korver daarmee voor de ouders de mogelijkheid creƫren schadevergoeding te eisen. De raadsman betreurt de opstelling van het Openbaar Ministerie (OM).

Volgens het OM zijn de ouders slachtoffer van de feiten die door M. zijn gepleegd, maar een juridische erkenning als slachtoffer 'is op dit moment geen haalbare optie', zo betoogde advocaat-generaal Marianne Bakker dinsdag. Aan nieuwe wetgeving op dit punt wordt momenteel gewerkt, maar het OM wil daar niet op vooruitlopen. Ook de rechtbank wilde dat vorig jaar niet.

De ouders hebben wat het OM betreft wel recht op vergoeding van bepaalde kosten, zoals bijvoorbeeld voor therapie, bedoeld voor de verwerking van door het misbruik veroorzaakte trauma's. Een ouder die zelf niet goed functioneert, is niet in staat een getraumatiseerd kind goed op te vangen, is de redenering daarachter.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/3415678/2013/03/26/OM-ouders-juridisch-geen-slachtoffer-Robert-M.dhtml

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.