Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

passiebloem

passiebloem

09-02-2013 om 19:45

Roken in het cafe!

Vandaag lekker gaan carnavallen met de kinderen. We waren naar een groot cafe met kinderen en volwassenen. Er waren zelfs kleine babytjes aanwezig! Buiten stond een groep te roken, maar ook in het cafe waren verschillende mensen die een sigaret aanstaken. Ik vind dat zo asociaal! Toen wij bonnen gingen halen vroeg ik aan deze vrouw of er weer gerookt mag worden in het cafe! Deze vrouw vertelde zelf zwanger te zijn, gisteren mensen te hebben aangesproken, maar zeer agressief benaderd te zijn. De eigenaar staat het roken dus toch toe, mede om agressie te vermijden! Ik vind het echt ongelovelijk! Zou zo'n eigenaar strafbaar zijn? Of degene die een sigaret opsteekt?
passiebloem


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Anneke

Anneke

09-02-2013 om 20:55

Geen controle

Er zijn 60.000 horecagelegenheden. Daarvan zijn er vorig jaar 3000 gecontroleerd inzake rookverbod. Ik begrijp nu waarom kroegbazen het weer prima vinden dat er gerookt wordt. (Het viel mij onlangs ook op dat het overal weer werd toegestaan). Mensen die buiten staan te roken leveren geen geld op...

Mussie

Mussie

09-02-2013 om 22:07

Wat ik dan niet snap

Wat is er leuk aan carnaval,en met kinderen in een café? Ik bedoel dit niett als aanval hoor, maar als echte vraag. Denk dat mijn kinderen na 3 minuten al geen zin meer zouden hebben. Hoe hou je ze tevreden?
En ik denk dat de alcohol rijkelijk vloeit daar. Waarom maak je je wel druk om roken en niet om het alcoholgebruik? Ik hou ook van een wijntje hoor, maar ik vraag het me echt af.

In de zuidelijke landen

in Spanje in (ik meen) 2010 rookverbod ingesteld. Ondanks het feit dat spanjaarden roken als ketters wordt er in bars/cafés geen sigaret meer opgestoken. HEERLIJK! Zelfs meegemaakt dat een klant die meende toch te mogen roken op de wc (omdat het buiten zo koud was..) buiten werd gezet en duidelijk werd verteld dat hij niet meer welkom was in die bar! Kijk, dat is duidelijk; overigens fikse boetes voor eigenaar van bar én klant als ze betrapt worden: tot 6000 euro!

Mussie

Ja maar mussie, als je kind naast iemand staat die een biertje (of meer) drinkt krijgt het daar niks van. De rook ademt je kind natuurlijk wel in. Dat is het verschil tussen alcohol en roken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

dorle

dorle

09-02-2013 om 23:35

Tjonge mussie

Vraag je je werkelijk waarom iemand zich druk maakt om last van sigaretten en niet van alcohol?? Nou het antwoord is al gegeven, lijkt me zo duidelijk als wat.

Stenna

Stenna

09-02-2013 om 23:40

Echt jammer

dat het op zo veel plaatsen weer "mag". Ik vond het heerlijk, die korte periode dat het echt verboden was. Nu kan ik weer eigenlijk nergens meer uit (heb soort astma).

passiebloem

passiebloem

10-02-2013 om 07:15

Mussie

Hier in het zuiden is het heel gebruikelijk om met kinderen carnaval te vieren in een cafe, de helft van de populatie was onder de twaalf zeg maar. Er wordt carnavalsmuziek gedraait, gehost, soms zijn er extra activtiteiten voor de kinderen. Een aantal mensen drinkt behoorlijk, ik drink zelfs niets en de mensen om ons heen ook met mate. Mijn kinderen worden zelde met dronken mensen geconfronteerd, maar wel met carnaval. ("mama waarom doet die meneer zo raar...? Ja die heeft gedronken.) Maar ik vind het zo asociaal dat mensen in die omgeving een sigaret opsteken.... En wat ik van het personeel begreep ook behoorlijk agressief reageert als er wordt gevraagd deze uit te doen. Ik hoop dat ze het rookverbond weer aanscherpen!

Vic

Vic

10-02-2013 om 13:44

Klanten

Veel café's hebben hun klandizie zien teruglopen door het rookverbod. Bij mij om de hoek zit een café met een grote rookruimte. Bij de bar (niet-roken) is het dus compleet leeg, terwijl de rookruimte afgeladen zit. Dat zie ik ook bij een café in Amsterdam waar ik wel eens kom. Je mag daar boven roken, met als gevolg dat het daar afgeladen is (en blauw staat van de rook, ik hoef dan niet meer), terwijl het beneden leeg is.
Ik zou mijn kinderen trouwens niet meenemen naar een café waar gerookt wordt. Er zijn genoeg gelegenheden waar dat niet gebeurd (de meeste). Ik zou ze nog minder graag confronteren met dronken mensen.

Mussie

Mussie

10-02-2013 om 15:16

Ja dorle

Dat vraag ik me echt af. Het zal wel een cultuurverschil zijn, maar ik neem m'n kinderen liever niet mee naar een kroeg. Rook of geen rook. Maar ik weet te weinig van de sfeer in kroegen tijdens carnaval, vandaar mijn vraag. Kun je je dat zo moeilijk voorstellen?

Mussie

Mussie

10-02-2013 om 15:25

Passiebloem

ok, met extra activiteiten voor kinderen, zouden die van mij het vast ook volhouden. Dus er zijn veel kinderen. Nou dan vind ik het ook raar hoor, dat mensen dan niet gewoon naar buiten gaan om te roken.

dorle

dorle

10-02-2013 om 15:34

Mussie

"Waarom maak je je wel druk om roken en niet om het alcoholgebruik?"
Ik vat deze vraag heel anders op dan jij hem kennelijk bedoelt.Ik zie dan een drinkende/of een rokende volwassenen voor me naast mijn kind. Op dat moment vind ik die rokende volwassenen veel slechter voor mijn kind dan het voorbeeld dat de drinkende volwassene geeft. Mijn kind rookt dan namelijk passief mee. Maar mijn kind krijgt op dat moment geen druppel alcohol naar binnen.
Los van het feit dat ik een kroeg ook niet zo een geschikte omgeving vindt voor mijn kind. Dus mij zul je er niet gauw aantreffen. Ik ben geen zuiderling, ik weer niks van carnaval. Maar mocht ik daar ooit verzeild raken dan zou de rokende cafebezoeker mij doen besluiten hier niet te blijven.

passiebloem

passiebloem

11-02-2013 om 07:09

Kind in kroeg

Normaal neem ik de kinderen ook niet mee naar de kroeg, maar het is carnaval! Dat is voor een deel op straat en voor een groot deel in de kroeg.
Ik kan me niet voorstelllen dat kroegen veel klandizie mussen als ze mensen vragen om buiten te roken. De cafe's zijn allemaal afgeladen vol. De meest populaire kroegen hebben hele lange rijen staan.
Ik snap ook de rokers zelf niet. Ik heb die bewuste middag moeders van kleine kinderen zien roken, kinderen stan er gewoon bij. Het is toch ook asociaal naar hun eigen kinderen?
Gisteren zijn we naar een andere plek geweest waar niet gerookt werd! Dus inderdaad die zijn er ook genoeg, en ook die zijn over vol.
Ik vind normaliter dronken mensen om de kinderen heen ook niet prettig, maar met carnaval heb ik daar minder moeite mee. Het is toch een groot feest, ook niet dronken mensen doen maf. Hoort in de sfeer zeg maar.

gr passiebloem

Dronken mensen

Ik zou mijn kinderen ook niet meenemen naar iets waar allerlei dronken mensen rondzwalken. Ook niet met carnaval of met welk feest dan ook.En ook hier hebben we plaatselijke grootse feesten waarbij iedereen uit z'n dak gaat. Dat 'hoort bij de sfeer' vind ik een nogal onnozele uitspraak. Wil je dát je kinderen bijbrengen? Dat ze eerst dronken moeten worden voordat het gezellig wordt?
Wij gaan dus pas naar dat feest met die dronken mensen als we onze eigen kinderen thuis, in bed of bij de oppas of uit logeren hebben. En zelf naar dat feest waar die dronken mensen zijn mogen ze zelf pas als ze daarvoor de leeftijd hebben.
groeten albana

nee geen roker

nee geen roker

11-02-2013 om 09:56

Maar typisch nederlands

is wel het zeiken over roken.
En ja het is hinderlijk, ik vind het vooral stinken en baal dat ik na een kopje koffie in een cafe mijn kleren gelijk in de was kan gooien. Maar jeetje deze discusie komt steeds weer terug en de nederlanders worden gezien als een tollerant volkje, maar alleen hier lezen merk je al dat we dat niet zijn!
Gaan mensen netjes buiten roken, staan ze weer niet op de juiste plek. Zoek je zelf met je kinderen een uitgaans gelegenheid op zijn we weer gepikeerd dat mensen er durven te roken.
Ach ja met carnaval mag er heel veel, veel mannen en vrouwen weten niet meer wat ze doen, je mag dronken rond lopen want het is tenslotte carnaval, je mag je kinderen blootstellen aan die laveloze mensen, want ach ja je vertel ze gewoon dat die mensen dronken zijn..
En ja dan hebben we ook nog de rokers, wanneer ik ergens kom waar gerookt word, en ik mijn kind er niet aan bloot wil stellen dan vertrek ik gewoon gelijk weer, maar er over "zeuren" nee dat doe ik niet.
Rokende mensen zijn namelijk GEEN parasieten, maar lees eens op ool en je zou het bijna wel gaan denken!
Als je niet wil dat je kind in de rook staat, vertrek dan en blijf er niet zuchtend en ergend hangen omdat je eigenlijk zelf er zo graag bij wil zijn!

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2013 om 10:30

Nee geen-roker

Ik vind dat je op zich gelijk hebt. Ik ben een ex-roker, dus ik vind dat ik eigenlijk sowieso amper recht heb om een ander te bekritiseren, maar toch hindert het mij zo hier en daar ook. Ik moet elke werkdag langs een bepaald punt, waar werknemers van dat bedrijf buiten roken (niet elke keer hoor). Ik vind het niet alleen onfris (wat wel weer verwaaid, dus dat is het ergste niet), maar ik vind het zo armoedig staan. Daar sta je dan als een stel verslaafden bij elkaar. Ik snap niet dat ze dat bij de voordeur doen. Er is ook vast wel een achterdeur (mag ik vanwege de veiligheid hopen...). Op ons werk is vanaf de weg niet zichtbaar dat er rokers zijn. Er is een keurig schuilhok voor rokers gebouwd aan de achterzijde. Bij de voordeur van een dansschool roken vind ik dat ook 'not done', nog afgezien van het blootstellen aan rook vind ik het er niet uitzien bij de voordeur. En wat binnen roken betreft in openbare gelegenheden als café's en concertlocaties... het mag niet. Daar moet je als niet-roker op kunnen vertrouwen. Stel dat jij bang bent voor honden en je weet van een gelegenheid dat er een verbod voor honden geldt, dan zou jij toch ook teleurgesteld of boos zijn als er toch een naast je tafeltje ligt in een restaurant?
Mijn man is sinds december gestopt met roken en ik ben daar heel erg blij mee en trots op. Blij vanwege de rook die toch nog naar binnen kwam als hij buiten stond te roken en trots omdat het hem van het een op het andere moment is gelukt.

nee geen roker

nee geen roker

11-02-2013 om 10:41

Kaaskopje

natuurlijk heb je gelijk dat het er armoedig uitziet, maar je sta er zelf toch niet bij?! En nee in horeca mag niet gerookt worden, maar er zijn genoeg zaken waar het nog wel gebeurt, ik kan er dan zelf voor kiezen om daar wel of niet naar binnen te gaan.
En wat mij vaak opvalt is dat er wel gezeurd word, maar dat nou niemand schrijft: "er werd een sigaret opgestoken, dus ik heb mijn kind opgepakt en ben gelijk weg gegaan"
Nogmaals ik ben zelf geen roker, maar verwonder mij altijd over de ophef en het comentaar dat de rokers krijgen. Weleens in een lift gestapt waar net een vrouw in heeft gestaan die gedoucht heeft met alleen haar parfum?? Ik ben niet asmatisch, maar krijg het dan goed benauwd, kan me niet voorstellen dat dat wel goed is voor mijn longen.
Maar goed dat word weer appels en peren vergelijken.

passiebloem

passiebloem

11-02-2013 om 10:44

Dronken mensen

Carnaval vieren zonder dronken mensen tegen te komen is echt onmogelijk! Maar in onze vriendengroep waar we mee carnaval vieren wordt zeer minimaal gedronken. Ik ben zelf bijna geheel onthouder en de meeste vriendinnen ook. De andere houden het bij een of twee biertjes. Dus mijn kinderen zien, je kan prima carnaval vieren zonder laveloos te zijn. Samen feest maken zonder drank kan prima en gek doen zonder drank ook. Maar ze zien ook buitenstaanders die wel dronken zijn. Die zijn er in de kroeg, aan de kant bij de optocht, in het restaurant of friettent waar we een hapje gaan eten en op de pleinen buiten waar we gaan hossen. We gaan rond 19.00 a 20.00 uur naar huis, dus ze worden niet geconfronteerd met het avondcarnaval. Op verjaardagen wordt hier ook maar zeer minimaal alcohol gedronken. Helder genoeg dat er geen drank nodig is om een feestje te vieren.
Ik weet niet of het zo Hollands is om kritisch te zijn over rokers in Cafe's. Volgens mij is roken in openbare gelegenheden in veel meer landen als Nederland verboden. Ik vind het echt een mentaliteitskwestie om dan TOCH je sigaret op te steken. Zeker als een zwangere vrouw je vraagt omdat te laten. In een andere kroeg waar wij waren hadden ze een apparte rokers ruimte. Mensen gingen daar even roken omdan weer verder te komen hossen. Het feest was daar echt niet groter als in die grote zaal.

gr Passiebloem

Beide

is typisch Nederlands: het ongehoorzame ( toch roken waar het niet mag) en het gezeur erover :o)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2013 om 11:15

Nee geen-roker

En wat mij vaak opvalt is dat er wel gezeurd word, maar dat nou niemand schrijft: "er werd een sigaret opgestoken, dus ik heb mijn kind opgepakt en ben gelijk weg gegaan" ===
Op het gevaar af dat ik nu ook een mierenn...r ben, vind ik dit ook de omgedraaide wereld. Nu ís er een rookverbod in openbare gelegenheden, waar je op moet kunnen vertrouwen als niet-roker en dan vind jij dat de niet-roker maar weg moet gaan als anderen zich niet aan de regels houden. Een fietser die klaagt over auto's op het fietspad moet maar stoppen met fietsen?
Ik kom misschien wel met rare voorbeelden, maar een verbod is een verbod en het is natuurlijk een beetje apart om te stellen dat de rook-'slachtoffers' dan maar moeten wijken voor de overtreders, zonder klagen dan ook nog.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-02-2013 om 11:16

Shonagh

dat is wel zo)

passiebloem

passiebloem

11-02-2013 om 11:38

Shonagh

Maar, het een is wel het gevolg van het ander. Als er niet gerookt wordt in cafe's hoeft er ook niet gezeurd te worden over het feit dat er gerookt wordt. Dus wat mij betreft klopt je redenatie niet.....

Passiebloem

Ik bedoel in het algemeen, het gezeur over het wel of niet mogen roken. Ik woon al jarenlang tussen Britten en toen hier de "niet-roken-wet" kwam, werd dit geaccepteerd ( wel een beetje gemor misschien) en wordt er gewoon nergens meer gerookt ( waar het niet mag).

passiebloem

passiebloem

11-02-2013 om 12:25

Sonagh

Maar hoe zouden de britten reageren als er dan TOCH gerookt wordt op plekken waar dat verboden is? Accepteren ze dat? Of gaan ze dan ook zeuren?
Het probleem ontstaat omdat hier afspraken gemaakt worden waar men zich niet aan houd en dat dit ook nog gedoogd worden? Als je daar een opmerking over maakt ben je een zeur of erger krijg je met agressie te maken. Net als de zwangere medewerker in mijn eerste posting.

Passiebloem

"Maar hoe zouden de britten reageren als er dan TOCH gerookt wordt op plekken waar dat verboden is?"

Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen :o), maar ik denk dat niemand er iets van zegt........

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2013 om 16:46

Appels en peren

Ja nogal. Voor iemand die alleen gedoucht heeft met parfum hoef ik mijn puffer niet uit mijn tas te halen. Als er echter iemand zijn sigaretje opsteekt in de lift heb ik daar echt last van.

Ik ben dus heel blij met dat rookverbod, en ik hoop dat de meeste rokers het fatsoen hebben om zich daar aan te houden. De tijd dat maar normaal was dat we allemaal ongevraagd mochten meegenieten en dat bij wijze van gunst die sigaret wel uitgemaakt werd, is gelukkig voorbij.

Overigens die moeders in dat café die staan te roken terwijl hun kinderen erbij staan, wat denk je dat die thuis doen?

Tink

Tink

11-02-2013 om 17:11

Wat ik ook zo suf vind

Bij het ziekenhuis waar ik vaak kom, is buiten een rookzone gemaakt. Een meter of 25 van de draaideur vandaan, goed aangegeven, keurig met overkapping zodat de mensen droog staan.
Bij de deur staan wel prullebakken, met van die zandbakjes bovenin waarin je een sigaret kunt uit maken. Erboven hangt een duidelijk bord: hier niet roken.
3x raden waar (elke dag weer) de meeste rokers staan........

Stenna

Stenna

11-02-2013 om 22:48

Station

Sinds het in de kroegen weer mag, lijkt het wel of het overal weer getolereerd wordt. Ik moest me pas 3x verplaatsen terwijl ik op een perron op de trein stond te wachten, vanwege mijn astma, waar ik ook ging staan, overal stond of begon iemand te roken (waaronder een conductrice). Niks bij de rookpaal, gewoon overal. Dat was toch echt een poosje beter.

Van mijn zuidelijke collega's en familieleden geleerd: kinderen mee naar cafe met carnaval (overdag!) is echt normaal en cultuur, en dat carnaval alleen maar over drank en dronken worden gaat is een vooroordeel van boven de rivieren (en is iets wat ook alleen de "toeristen"van boven de rivieren komen doen met carnaval). Niet mijn mening he, ben nog nooit naar carnaval geweest zelf, maar van echte inboorlingen dus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

11-02-2013 om 23:30

Stenna

En dat klopt.

Ik wou er al niks meer over zeggen, maar jij zegt het zo kort en krachtig dat ik het graag wil beamen. En bovendien ga je met de kinderen naar speciale kindercarnavalvieringen. Niet dat daar niks gedronken wordt, maar daar is de sfeer vaak net wat anders. Of daar is het gebeuren in tweeën gedeeld: voor de ouders aan de bar en voor de kinderen in de zaal. Maar goed, eens een keertje iemand tegenkomen die ietsje te diep in het glaasje gekeken heeft, ja dat hoort wel een beetje bij Carnaval. Dat geldt echter zeker niet voor iedereen en begint sowieso pas vaak tegen de avond aan te tikken.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-02-2013 om 00:27

Stenna

Volgens mij is het niet zo dat roken in 'de' kroegen weer is toegestaan. Alleen in kroegen waar de kroegbaas het enige personeelslid is.
Als mensen niet bekeurd worden vanwege roken op een verkeerde plek, dan kan ik mij voorstellen dat de boel verslapt. Ah, ze zeggen toch niks... Toch heb ik de indruk dat de meesten zich er wel aan houden. En als je een beetje met de wind van je af gaat staan is er vaak wel een plek te vinden waar je geen last van rook hebt.

passiebloem

passiebloem

12-02-2013 om 07:32

Stenna

Ik hoor dat meestal ook dat vooral de Noordelingen flink drinken.Op het kindercarnaval is het inderdaad veel minder. Maar ook de zuiderlingen drinken graag met carnaval. Wij kijken altijd naar de sfeer in de kroeg, carnaval is vooral feestvieren, hossen en dansen. Als ik in een kroeg of feestzaal kom waar alleen maar mensen bij de bar staan te hangen en te drinken, dan is dat voor mij geen carnaval en dan gaan wij weer. Maar alcohol is zo belangrijk in onze samenleving dat het volgens onmogelijk is om kinderen op te voeden zomder dat ze met dronken mensen geconfronteerd worden. (als je dar al zou willen.) Dat is echt niet alleen met carnaval! Ik word regelmatig raar aangekeken als ik vertel dat ik bijna niet drink en liever een sapje heb als een wijntje.

gr passiebloem

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.