Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

29-09-2010 om 16:01

Rookverbod ja/nee?

http://www.nu.nl/binnenland/2344421/kleine-kroegen-blij-met-opheffen-rookverbod.html

Ik vind het Astmafonds een beetje zielig overkomen met hun woedende reactie: "Het Astma Fonds heeft woensdag woedend gereageerd op de verwachte opheffing van het rookverbod in kleine cafés. ''De miljoen longpatiënten in Nederland zijn als eerste de dupe. Maar zij niet alleen. Het algehele rookverbod heeft de steun van de meeste Nederlanders en van onze hoogste rechters'', liet directeur Michael Rutgers van het Astma Fonds weten."

Kan iemand mij uitleggen waarom er een MILJOEN longpatiënten de dupe zijn van het eventueel opheffen van een rookverbod in een éénmanszaak? Waarom zouden die miljoen mensen er nog voor kiezen om naar een café te gaan die zo duidelijk vecht tegen dat rookverbod zoals de éénmanscafés in het artikel? Ben je echt de dupe als ze dat zouden toestaan?

Even voor de duidelijkheid: ik ben voor een rookverbod maar twijfel over die hele kleine zaakjes waar de eigenaar zelf rookt en waar je vrijwillig naar binnen kunt en ook vrijwillig kunt besluiten niet naar binnen te gaan. Zodra er personeel is zou het van mij niet mogen, dat zou de regel moeten zijn en die zou duidelijk genoeg moeten zijn.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Pluk53

Pluk53

29-09-2010 om 16:24

Geen mening

ik vind elke maatregel goed die er voor zorgt dat mensen minder roken en/of minder last hebben van rokers. Of een rookverbod in eenmanszaken daar aan bijdraagd? Ik denk het niet. En zolang roken nog steeds een individule vrijheid is, en de staat wel graag de accijnzen opstrijkt, waarom zou je de rokers niet hun plek gunnen.

Hillary

Hillary

29-09-2010 om 16:26

Gehoord

Hoorde het bericht ook en was hoogstverbaasd dat deze issue blijkbaar zo belangrijk was voor het nieuwe kabinet dat dit de eerste daad is die ze stellen, pff lijken me wel belangrijker zaken aan de orde.
En wat betreft het onderwerp zelf, ja als die eigenaar en zijn klanten elkaar gaan willen zitten uitroken moeten ze dat lekker doen lijkt mij, ga ik wel bij de buurman zitten (en ik ben nog niet eens astmapatient), als er iets op tv is dat me niet bevalt zap ik ook verder. Als dat nou het enige is waar het astmafonds zich druk over maakt stuur ik volgende keer de collectant ook maar een deurtje verder denk ik.

Ik ken ook zo'n kleine kroeg waar gerookt mag worden. Heb een vriendin die altijd graag daarheen gaat omdat ze rookt. Ben er wel eens even een paar minuten. In de zomer. Omdat dan de ramen openstaan. Maar voor een niet-roker is het er verschrikkelijk. Ga je echt niet voor je lol heen. Je keel wordt dichtgeknepen en je stinkt een uur in de wind als je eruit gaat.
En inderdaad, overwegend 40plus, totaal niet hip (nou ja 40 plussers die er komen vinden zichzelf nog heel erg in het centrum zitten van waar je moet zijn )
Nee, concurrentie vervalsing...ach nee. Dat geloof ik niet zo.

Kiki

Kiki

29-09-2010 om 20:16

Zottigheid!

Echt te slap voor woorden. Overal in Europa voeren ze dat rookverbod, zelfs in Italië wordt het gewoon nageleefd en hier in Nederland is het een gemiep van jewelste.

Maak gewoon die ruimten rookvrij en houdt ze dan ook gewoon rookvrij. Niet eerst verbieden en dan gedogen en dan maar weer toestaan omdat toch niemand zich er aan houdt

En ik rook zelf, maar vind het wel prettig om niet doorgerookt te worden. Als ik wil roken ga ik wel naar buiten, geen enkel probleem

sp

sp

29-09-2010 om 21:21

Pvv puntje he

kun je zien wat ze echt belangrijk vinden

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 02:06

Schoolplein

"Op het schoolplein zie ik regelmatig mensen staan paffen."
Dat scholen dit nog steeds toestaan snap ik niet. Dat ouders elkaar in het gezicht staan te beroken terwijl ze op hun bloedjes wachten vind ik niet echt getuigen van 'goed voorbeeld' en omstanders kunnen er ook echt last van hebben.
Wat ze in die eenmanszaken uitvreten kan mij nou weer niet boeien. Volgens mij nemen vaste klanten hun kroegbaas niets kwalijk als er binnen gerookt wordt en de rest zal er niet naar binnen stappen als de walm ze tegenstaat.

Kari1

Kari1

30-09-2010 om 09:02

Polderen

kan ook te ver gaan. Ik ben het eens met Kiki, wat een gemiep van die kroegjes. Als er nergens gerookt mag worden waarom zou het de eenmanszaken dan meer klandizie kosten.
Ik denk dat het astmafonds ook bang is voor het hellend vlak. Als er in eenmanszaken weer gerookt mag worden dan is de volgende stap het gedogen in zaken waar 1 personeelslid tegelijk aanwezig is, maar niet altijd dezelfde persoon. En dan als er max. 2 personeelsleden zijn die schriftelijk hebben verklaard dat ze het eens zijn met het rookbeleid van de plek waar ze werken. Enzo. De argumenten om daar nee tegen te zeggen zijn, zonder algeheel verbod maar met uitzonderingsregels, een stuk zwakker. Voor je het weet zit je dan weer in de oude situatie.
Kari

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 11:52

Roken op het schoolplein en berber

Allereerst: roken op een schoolplein, waarom niet? Ik heb echt, met de hand op mijn hart (en ik haat roken), geen last van rokers in de buitenlucht. Dat schaar ik werkelijk onder overgevoelig gezeur.
En Berber ("In mijn ideale wereld zijn er evenveel plekken voor rokers als voor niet rokers en kun je zelf je keuzes maken"): mijn bezwaar tegen jouw ideale wereld (, is dat dat niet bestaat. Zo kan ik me nog helder de niet-roken coupés in de trein voor de geest halen. Als je in de buurt van het gangpad of een roken coupé zat, dan had je er nog last van. Bovendien, wat doe je als je in gemengd gezelschap verkeert? Dan ga je toch echt bij elkaar zitten. En mijn ervaring leert dat je dan altijd neerzijgt in het rokersgedeelte met z'n allen.
Roken is nu eenmaal een stank (en hoofdpijn) veroorzakende gewoonte en stank houdt niet op aan de rand van een gebiedje waar roken is toegestaan. Dat kringelt gezellig alle kanten op. Gewoon nooit binnen in niet-private ruimtes dus.
Als het rookverbod ooit weer opgeheven gaat worden, dan schaf ik mij wat stinkbommetjes aan en knap die kapot in de buurt van ieder tafeltje waar gerookt wordt. Dat wordt dan mijn kleine tegenactie. (ik ga dat wel stiekem doen want ik heb natuurlijk geen zin in ruzie)

Starry Night

Starry Night

30-09-2010 om 12:29

Hahahaha (ot)

Dat heb ik nou ook, met mijn ideale werelden (daarin kan ik bijvoorbeeld eindeloos gebakjes eten zonder aan te komen en zo).

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 12:52

Starry

Dat schaar ik werkelijk onder overgevoelig gezeur.===
Ik heb hier over nagedacht voor ik daar iets over schreef en ik vind dat dus toch geen overgevoelig gezeur. Als je op de trein wacht en wilt roken moet je tegenwoordig naar een daarvoor bestemd stuk perron. Als je wilt kun je gezellig bij de rokers gaan staan als je gezelschap rookt of wachten tot de roker klaar is en weer bij je terug komt. Op het schoolplein sta je gewild of ongewild in de rook van een ander en dat vind ik niet meer in deze tijd passen. Als je wilt roken moet je maar bij elkaar gaan staan op een daarvoor beschikbaar gesteld stuk en juist de niet rokers de vrijheid gunnen of ze daar tussen willen staan of niet.

Valse voorwendsels

Volgens mij is dat hele rookverbod er onder valse voorwendsels gekomen. De eigenlijke motivatie was de volksgezondheid en dat je als niet-roker gewoon in de horeca overal binnen moet kunnen zonder rookoverlast.

Ze hebben het daarentegen gegooid op de al bestaande bescherming van het recht van werknemers op een gezond werkklimaat. Dan raak je dus in de knoop bij eenmanscafe's.

Nu er een uitzondering komt voorspel ik dat de tweemanscafe's ook beginnen te zeuren en dan de driemanscafe's enzovoort. De wig zit ertussen en er wordt nu al niet of nauwelijks gehandhaafd. Dat wordt straks echt niet beter.

Waar ik van baal, want ik ben een groot voorstander van een algeheel rookverbod. Voor mezelf, maar ook voor mijn kinderen, die ik straks graag aan zo min mogelijk verleiding blootgesteld zie, want rookverslaving is eenverschrikkelijke ziekte en ik heb er teveel mensen aan dood zien gaan wiens tijd het echt nog niet had moeten zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-09-2010 om 14:04

Almonde

Voor zover mijn kennis gaat was er eerst een rookverbod voor het personeel. Dat gaf vreemde situaties. Sta je als personeel met je goeie gedrag keurig bij de achterdeur te paffen, maar zitten de gasten/klanten nog lekker binnen te roken. Nu is het duidelijk: niemand rookt binnen. Een eenmanscafé heeft maar 1 baas. Als die wel wil roken kan hij vast redelijk inschatten of hij daar veel mensen door kwijtraakt of niet en of zijn rookgedrag het hem waard is klanten kwijt te raken. Aangezien hij geen personeel heeft wat hij hiermee al dan niet benadeelt, moet hij dat naar mijn idee lekker zelf weten.

Kaaskopje

Nee, zo werkte het niet. Er was een uitzondering voor de horeca en een periode waarin de horeca zelf met maatregelen mocht komen. Resultaat: nul. Toen is het verbod ingevoerd.

Zelf beslissen klinkt leuk, maar zorgde er in de praktijk voor dat er geen rookvrije cafe's waren terwijl tweederde van de mensen niet rookt.

Deze maatregel zorgt dus (voorspelbaar) voor 0% rookvrije eenmanscafe's, met als resultaat dat de tweemanscafe's weer moord en brand gaan schreeuwen over concurrentievervalsing. Uitzonderingen zijn de dood in de pot.

N.av. almonde

Dat idee had ik nou ook: men wil de volksgezondheid dienen en bedient zich van oneigenlijke argumenten. En dan krijg je de rekening gepresenteerd. Waar ik als jurist dan wel weer waardering voor kan opbrengen, want de argumentatie deugde inderdaad van geen kanten.

Ik snap niet waarom niet gewoon voor het volksgezondheidsargument is gekozen, dat is namelijk, lijkt mij, toch ook valide. Of is het idee dat je sowieso niet naar de kroeg zou moeten, dus als je daar eenmaal bent moet je de walm als niet-roker maar op de koop toenemen?

Het enige nadeel van het rookverbod in de kroeg vind ik dat je nu bij mooi weer binnen moet zitten omdat je op het terras vergeven wordt van de rook. Maar verder vind ik het een zegen. Je hoeft nu na een avondje uit niet eerst onder de douche en je haren te wassen.

Valt het de andere niet-rokers trouwens ook op dat naarmate er minder gerookt wordt, je van die ene sigaret die je nog wel ruikt ineens veel meer last hebt?

Groeten,

Temet

reina

reina

30-09-2010 om 18:42

Cobi

"is het astmafonds bang dat dit de aanzet is tot algehele opheffing van het rookverbod. Dat na de kleine kroegjes eerst dat natte horeca volgt en dat daarna gewoon alles weer blauw staat. Vanuit het oogpunt van concurrentievervalsing vind ik het onlogisch om 1 categorie uit te sluiten van het rokersverbod. Onder het echte stapperspubliek zit wschl relatief een groot aantal rokers en die gaan dan met hun aanhang naar een rokerskroeg" Cobi, toen we dit net bespraken had ik dezelfde redenering, ik ben ook een beetje bang dat dit het begin van het einde is. Ik vond het zo heerlijk, uitgaan zonder in andermans stank te moeten zitten (en het benauwd te krijgen, ik heb in heel wat kroegen rechtrsomkeert gemaakt en dan heb ik niet eens asthma....)

Kiki

Kiki

30-09-2010 om 21:41

Temet

de regering kan het echt niet schelen of mensen roken of niet. Dat argument van Volksgezondheid zou kolder zijn. Anders zouden ze de pakjes sigaretten ineens wel 15 euro maken in plaats van ieder half jaar met een paar dubbeltjes omhoog.

Als een pakje sigaretten van 5 naar 15 euro zou gaan in een stap zouden veel mensen stoppen en dan mist de schatkist een lading inkomsten.

Ik vind het ook heel erg, die rokende mensen bij school. Ik snap ook niet dat de school dat niet verbied. Zo'n slecht voorbeeld voor de jeugd. Als ik mijn zoontje naar school breng en ik loop naar mijn fiets moet ik eerst door een haag rokende moeders heen. Nou heb ik daar geen last van hoor, want ik rook zelf ook.
Maar ik vind het gewoon niet kunnen op een schoolplein.
Of überhaupt bij kinderen.

Bovendien zou ik niet heel happy zijn als buren van die school. Je kan nooit eens de ramen open doen.

fladder

fladder

30-09-2010 om 21:47

Starry night

"Als het rookverbod ooit weer opgeheven gaat worden, dan schaf ik mij wat stinkbommetjes aan en knap die kapot in de buurt van ieder tafeltje waar gerookt wordt. Dat wordt dan mijn kleine tegenactie. (ik ga dat wel stiekem doen want ik heb natuurlijk geen zin in ruzie)"

Ooit een sticker gezien: "Als u niet rookt, laat ik geen wind."
En ooit zat ik in gezelschap waar iemand vroeg: "Mag ik roken van jullie?"
Antwoord: "Ja, hoor, als je de rook maar niet uitblaast."
Zelf heb ik ondanks mijn COPD weinig last van rook (wel wil ik een rookvrij huis). Waar ik wel last van heb is de entree voor het ziekenhuis (buiten, maar wel overdekt), als ik net weer een longtest heb gehad. Stijf van de ventolin, alle longblaasjes in hyper-stand, en dan door een wolk van rook. Ja, die komt wel binnen, moet ik zeggen...

Pippin

Pippin

01-10-2010 om 08:58

Roken in de buitenlucht

Ik heb geen ernstige astma, maar ik ben erg gevoelig voor rook. Van een sigaret, maar ook van een openhaard bijvoorbeeld. Als ik in de buitenlucht een praatje hebt gemaakt met iemand die rookte, wordt ik benauwd. Dat is geen ramp, maar ook niet zo heel erg aangenaam.
Ik heb er overigens ook last van als de gasten van onze buren (die een rookvrij huis hebben) buiten op het bankje schuin onder ons slaapkamerraam, gaan zitten paffen.
Mensen die roken hebben vaak geen idee wat voor een geurspoor ze achterlaten. Het is maar goed dat er ventolin bestaat.

dorle

dorle

01-10-2010 om 10:41

Starry night

Ik ben zo iemand die echt heel veel last heeft als er iemand buiten in de buurt mij staat te roken. Als je dan zegt dat je dat overgevoelig gezeur vindt, dan vind ik dat echt erg.
Ook ik sta bij het schoolplein op mijn kind te wachten en ik weet soms niet meer wat ik moet doen, loop weg (van de rook) dan zie ik mijn kind niet aankomen. Blijf ik staan dan krijg ik meestal onmiddelijk vreselijk hoofdpijn. En dat is geen overgevoelig gezeur, dan zijn hooguit zeer overgevoelige bloedvaten in mijn hoofd of iets dergelijks. Het is echt erg beperkend als je zo snel last hebt van sigarettenrook, ook buiten. Bij het schoolplein, op terrasjes, lopend achter een roker, bij de sinterklaasintocht enz enz.
Je moest eens weten hoe vaak hier met onbegrip op gereageerd wordt door anderen.

Biene M.

Biene M.

01-10-2010 om 12:10

Roken op het schoolplein

Bij de school van mijn dochter mocht dat 11 jaar geleden al niet. Bij de school van mijn oppaskinderen mocht het trouwens 20 jaar geleden ook niet. Het is een slecht voorbeeld voor de kinderen en de achteloos op de grond gegooide peuken zijn gevaarlijk voor de kleintjes die nog van alles in hun mond stoppen.

Starry Night

Starry Night

01-10-2010 om 15:14

Buiten roken

Een schoolplein vol paffende ouders lijkt me inderdaad niet het goede voorbeeld, maar dat heb ik werkelijk nog nooit meegemaakt. En ik woon toch echt niet op stand Misschien dat er wel eens eentje staat te roken: tja, da's dan een mooie dwarsdoorsnede van de samenleving waar de tere kinderzieltjes op dat moment getuige van zijn.
Nou vrees ik dat je niks aan me hebt op dit front: ik ben ook al niet tegen chocoladesigaretjes voor snieklaas. En verder toch heus heus heus erg anti-roken (in de betekenis van anti-sigaret en niet anti-roker).
Als je werkelijk last hebt van mensen die buiten roken (Dorle), dan zal dat inderdaad te maken hebben met een bepaalde overgevoeligheid. Zo schijnen er ook mensen te zijn die niet tegen parfum kunnen. Maar je kunt moeilijk de bevolking gaan verbieden parfum te gebruiken.
Maar de gewone, gemiddelde mens (en ik vind in deze dat ik recht van spreken heb, omdat ik indoors de nagel aan de doodskist van iedere roker ben, zo kan ik erover doorzemelen) heeft geen last van buitenrokende mensen (inderdaad, het perron is een goed voorbeeld). Dat verwaait.

Starry Night

Starry Night

01-10-2010 om 15:19

Biene

"Het is een slecht voorbeeld voor de kinderen en de achteloos op de grond gegooide peuken zijn gevaarlijk voor de kleintjes die nog van alles in hun mond stoppen."
Zijn die peukjes elders in het straatbeeld niet gevaarlijk dan? Zijn die extra gevaarlijk omdat ze op het schoolplein liggen? Overigens is de jongeste basisschooleerling 4 jaar oud. Volgens mij zijn ze de orale fase dan allang ontgroeit.
Wat mij in deze een beetje dwarszit...: met doorslaan bereik je niks. Ik ben hartstikke blij dat ik tegenwoordig horecagelegenheden en openbare gebouwen kan betreden zonder weggepaft te worden. Laten we het nou niet gaan verzieken door te gaan overdrijven.

Fianna

Fianna

01-10-2010 om 17:02

Starry

'Overigens is de jongeste basisschooleerling 4 jaar oud. Volgens mij zijn ze de orale fase dan allang ontgroeit.'

Die wel ja, maar de kleine broertjes of zusjes met wie ouders vaak op het schoolplein staan te wachten vaak niet.
Ik ben helemaal niet anti-rook (ben zelf een roker en net weer gestopt), maar roken op het schoolplein vind ik niet kunnen. Een schoolplein met peuken is toch geen gezicht, net als lege bier blikken die er wel een srondzwerven. Bovendien, wat ik vaak genoeg zie is rokende ouders en kinderen die rakelings langs zo'n brandende sigaret rennen. Vaak is het op het schoolplein te druk voor dat soort praktijken.
Verder ben ik helemaal niet tegen roken in de openlucht, maar op het schoolplein, is dat nou zo nodig... Dat verbieden heeft m.i. niks met doorslaan te maken.

Starry Night

Starry Night

01-10-2010 om 18:18

Fianna

Maar maken jullie dat zoveel mee dan, een schoolplein vol peuken? Ik zie sowieso eigenlijk helemaal niet zoveel mensen roken buiten op straat. Dat geschetste beeld komt daardoor een beetje overtrokken op mij over. Maar misschien hebben wij hier geluk, hoor.

Fianna

Fianna

01-10-2010 om 19:33

Ik zie het op de school van mijn kinderen echt regelmatig hoor, elke dag eigenlijk. Het ergste vind ik dan eigenlijk de ouders die roken in de menigte tussen al dat gedrang met heel veel kinderen. Je moet je voorstellen dat op de school van mijn kinderen het ophaal gedeelte voor de onderbouw een heel klein pleintje is wat heel gauw helemaal vol staat en waar je je op het hoogtepunt van de drukte amper kunt bewegen zonder tegen elkaar aan te botsen. Ik snap dan niet dat daar mensen gaan staan roken.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-10-2010 om 08:40

Hier wel last van gehad

Als verstokte roker (ja, nu even niet, maar geloof me als ik zeg dat er weinig zo verslaafd zijn als ik) erger ik me natuurlijk niet zo aan rokende mensen, vooral niet als ze dat buiten doen. Toch ben ik het deze keer wel eens met degenen die zeggen: niet op het schoolplein. Ik werk zelf op een rookvrije school en vind dat bijzonder prettig voor de leerlingen en voor ons. Daarnaast zijn peuken op de grond wel degelijk een risico. Mijn dochter heeft afgelopen zomer een flinke blaar opgelopen door in de speeltuin op een nog brandende peuk te gaan staan. In speeltuinen mag het van mij dus ook verboden worden. Inderdaad, het gebeurt ook dat kinderen tegen een brandende sigaret aanlopen die iemand in de hand heeft. Leuk op ooghoogte van de kleintjes. Dus nee, op schoolpleinen hoeft het niet. Hoe lang sta je daar nu helemaal? Het moet toch mogelijk zijn om tien minuten lang niet te roken? Misschien een idee om nicotinepleisters uit te delen aan het hek, haha - zo'n beetje als Patsy uit Ab Fab die in de taxi ineens niet meer mag roken en dan maar twaalf nicotinepleisters opplakt.
Groetjes
Massi

dorle

dorle

02-10-2010 om 09:33

Starry night, toch een zeur dus

Dus de niet gemiddelde mens zoals ik die er echt last van heeft is een zeur........
Nou dank je. Ik ben weer wat wijzer.

"da\'s dan een mooie dwarsdoorsnede van de samenleving waar de tere kinderzieltjes op dat moment getuige van zijn."
Nee, die zieltjes kunnen het vast wel hebben, maar dat inademen hè? Oh, nee, dat is waar, volgens jou verwaait het, toch gek dat ik het binnenkrijg.

Ik word hier cynisch van. Zal de 34 jarige lange strijd tegen deze onverdraagbare hoofdpijn en het onbegrip wel zijn.

Starry Night

Starry Night

02-10-2010 om 11:26

Okay

Wat betreft schoolplein ben ik om, want jullie argumenten kloppen gewoon.
En Dorle, ik vind je geen zeur, want ik geloof je. Je een zeur noemen zou gelijk staan aan iemand met hooikoorts een zeur noemen die last heeft van pasgemaaid gras, terwijl ik dat alleen maar lekker vind ruiken en nergens last van heb.
Ik denk alleen dat je niet kunt verwachten dat een hele samenleving rekening kan houden met enkele individuen die pech hebben. Dat gras zal gemaaid blijven worden, mensen zullen parfum blijven gebruiken en nee, je kunt mensen niet verbieden nooit meer waar dan ook te roken.
Maar wel op het schoolplein, inderdaad. En in speeltuinen, lijkt mij dan.

Starry Night

Starry Night

02-10-2010 om 11:27

Fout zinnetje

"je kunt mensen niet verbieden nooit meer waar dan ook te roken" moet natuurlijk zijn "je kunt mensen niet verplichten nooit meer waar dan ook te roken"

dorle

dorle

02-10-2010 om 13:36

Daar ben ik blij om

Ik zou het alleen fijn vinden dat op meer plekken waar ik "moet" zijn, bv het schoolplein niet gerookt wordt. Dan blijven er nog genoeg plekken over waar ik de sigarettenrook niet kan vermijden. En daar leg ik me bij neer en pas me aan, door daar zo min mogelijk te zijn. Maar ik ben blij dat je dit toch geen gezeur vindt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.