Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Isabella

Isabella

27-09-2011 om 18:42

Rumoerige buren.

Ik weet niet zo goed in welke rubriek het thuishoort dus zet ik het maar hier. Mijn probleem is het volgende.
We wonen in een rustige straat met rustige mensen, behalve onze naaste buren. Wat mij vooral stoort is als het mooi weer is zij altijd in de tuin zitten en hun terras grenst aan onze gezamenlijke schutting. Als zij praten lijkt het wel alsof ze in mijn tuin zitten. Zowel buurman als buurvrouw hebben een harde schelle stem en zijn ook beiden nogal druk. En er zijn ALTIJD mensen op visite, vaak wordt er ook alcohol gedronken en hebben ze het erg gezellig. Om geen verkeerd beeld te schetsen, het zijn verder nette buren, we hebben een goed contact met hen maar lopen de vloer niet plat bij elkaar.
Maar we hebben er dus echt last van. Op een mooie dag rustig in de tuin zitten wordt regelmatig verpest door de luidruchtige buren. Ik heb er al vaak over gedacht om er iets van te zeggen maar eerlijk gezegd weet ik niet hoe. Vragen of ze zachter willen praten en ook rustiger willen doen als er visite is? Ik ben bang dat het verkeerd valt en dat het uiteindelijk op burenruzie uitdraait en daar heb ik geen zin in. Iemand een goede tip hoe we dit aan moeten pakken?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Isabella

Isabella

27-09-2011 om 19:42

Inderdaad

Dat is het probleem, ze praten te hard en te veel. Ook als de buurvrouw alleen thuis is, zit ze bij mooi weer buiten te telefoneren. Ik kan dat allemaal zonder moeite letterlijk volgen, ben van de laatste roddels, familieproblemen en frustraties op de hoogte. Daarom denk ik dat ze dit zelf niet in de gaten heeft. Als wij in de tuin zitten praten we toch op een wat gedemptere toon.
Ik kan me ook niet afsluiten van die herrie en het is deze zomer dus al verschillende keren voorgekomen dat ik van ellende maar binnen ben gaan zitten.

Tirza G.

Tirza G.

27-09-2011 om 19:48

Gut (flauw)

Buiten zitten? Afgelopen 'zomer'??

Tirza

Yura

Yura

27-09-2011 om 19:49

Snap het wel

Zie het helemaal voor me, maar kun je er zo weinig tegen doen, zijn inderdaad gewoon leefgeluiden en de een leeft veel luidruchtiger dan de ander. Als je iemand daarop aanspreekt lijkt het net of je kritiek op iemands persoonlijkheid hebt. Wij hebben buren achter ons met zeer luidruchtige kinderen, er wordt veel gehuild, geschreeuwd en vooral gedreigd, met name de oudste krijgt denk ik zeker 10 jaar geen zakgeld meer. Is natuurlijk allemaal heel vervelend voor die mensen dat ze zo'n moeite hebben om hun kinderen in toom te houden om wat voor reden dan ook (ik bedoel misschien is er wel een stoornis in het spel ofzo weet ik veel), maar ik ga toch regelmatig naar binnen of doe de achterdeur dicht of ga in de voortuin zitten, dan ben ik toch echt de herrie zat.

Merel

Merel

27-09-2011 om 20:52

Toch eens zeggen

Hoe moeilijk het ook is, ik zou het toch eens voorzichtig zeggen. Misschien hebben ze het namelijk helemaal niet in de gaten van zichzelf. Dus ik zou misschien toch eens zeggen van; zeg buurvrouw, ik vind het heel vervelend om te moeten zeggen hoor, maar zouden jullie misschien wat minder hard willen praten als jullie in de tuin zitten? Het is nogal luidruchtig en ik kan jullie letterlijk verstaan. Als iemand mij dat zou zeggen dan zou ik dat wel vervelend vinden, voor mijn buurvrouw, dus daar zeker rekening mee houden. Wellicht het terras verplaatsen, als daar een mogelijkheid voor is en wat minder hard praten.

merene

merene

27-09-2011 om 21:46

Terras verplaatsen

Dat wilde ik ook net voorstellen. Wij hebben dat zelf gedaan en het geeft ons heel veel rust. Een paar meter maakt echt een groot verschil.

Zeggen

Ik zou wel iets zeggen van buiten telefoneren maar niet van gezellig visite. Helaas hebben jouw buren altijd visite maar je kunt mensen moeilijk vragen met de visite binnen te gaan zitten als 't mooi weer is. En rustiger icm alcohol dat werkt 5 minuten. Buiten telefoneren is onzinnig dat kun je net zo goed binnen doen.

Valkyre

Valkyre

28-09-2011 om 00:05

Hier ook

Onze buren PRATEN ALTIJD ZO. NET ALSOF ZE DE HELE DAG RUZIE HEBBEN. MAAR DIT VINDEN ZIJ GEWOON. Gelukkig zijn ze niet zo vaak thuis, en nog minder in de tuin. Maar ALS ze een etentje of een feestje in de tuin houden, kan ons Spruitje niet in zijn kamer slapen. Dan slaapt hij in ons bed. Als de helft van de familie tenminste niet onder ons raam staat te roken EN HEEL RUSTIG TE PRATEN....

Ik heb weleens gehint: oh, hebben jullie een feestje? Dan leg ik hem hier voor in bed. Maar toen stonden ze alsnog onder ons slaapkamerraam... Irritaaaant! Gelukkig ben ik veel vaker in de tuin dan zij, dus ik kan dan wel lezen oid. Maar als ze onder mijn raam staan (hun dochters, die zijn begin twintig) kan ik dus zelf ook niet slapen... Grrr!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Valkyre

Valkyre

28-09-2011 om 00:05

En helaas

Weet ik dus ook niet wat ik ermee aan moet...

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 08:52

Herkenbaar

Ik heb al jaren zulke buren. Zij doen een deur niet dicht, zij gooien 'm dicht. Ik heb pogingen gedaan, maar zij hebben er schijt aan, simpel. Hun hondjes blaffen ook veel als ze weg zijn. Het zorgt er wel voor dat ik naar hen toe ook makkelijker ben, dus mijn siamees laat ik lekker jodelen in het trapgat, wat grenst aan hun huis. Ik houd met allerlei zaken rekening met mijn andere buren, maar niet met hen.

Isabella

Isabella

28-09-2011 om 08:56

Terras verplaatsen.

Bedankt voor het meedenken maar wat betreft het terras verplaatsen, dat zou dan het hunne moeten zijn. Ons terras ligt al tegen ons huis aan, zover van de buren af als maar kan. Probleem is dat zij - toen ze er kwamen wonen - het terras hebben verplaatst naar tegen onze gezamenlijke schutting aan. Het vorige terras lag in een andere hoek van de tuin waar nu een trampoline staat. Het helpt me wel een beetje nu ik lees dat er toch wel meer personen zijn die last hebben van de buren. En dan bedoel ik niet luidruchtige feestje of zo, maar gewoon de normale 'leefgeluiden'.

Isabella

Isabella

28-09-2011 om 09:02

Fiorucci

Ik snap het wel maar daar wordt het in principe niet gezelliger op toch? Onze buren maken ook gewoon veel herrie. Doen de slaapkamerrolluiken niet normaal open en dicht maar trekken met lompe snelheid dat ding omhoog of laten het gewoon naar beneden vallen. Dan ben ik dus ook wakker... Iedere keer denk ik: zo, en nou is het volgens mij kapot.

mar

mar

28-09-2011 om 09:03

Nog meer gedeelde smart

Hier ook wat moeilijke buren. De jonge kinderen gillen de buurt bij elkaar in de tuin en ouders zitten binnen met de deur dicht. Buiten wordt er gerookt en zitten wij in de stank of ligt dochter 's avonds in de stank te slapen. Daar komt bij dat buurman uit een afrikaans land komt en graag exotisch kookt, zodat om drie uur de pan op het vuur gaat met sterk gekruid eten, zodat je de hele middag in eens sterke eetlucht zit.
Wij hebben zelf niet vaak (veel) bezoek, laat staan dat we dan vaak in de tuin zitten. Maar die keren dat we er zitten moet opeens het gras hoognodig gemaaid worden, zodat elk gesprek onmogelijk is.
Terras verplaatsen is geen optie. We hebben een standaardachtertuin, met doorloop keuken - schuur, schuur - poort, dus er blijft weinig ruimte over om te schuiven met stoelen. Was de achtertuin 3x zo groot,d an had ik het zeker gedaan.

Vervelend

als het verder aardige mensen zijn zou ik alleen gaan klagen als je zelf ook een oplossing die redelijk is kan verzinnen. Als mensen hard praten dan kan je moeilijk van ze verlangen dat ze constant zacht praten. Je kan wel vragen of feestjse na kinderbedtijd binnen verder voortgezet worden als je daar dan geen last van hebt.

Hier in de straat ook zo'n gezin, er is altijd volk over de vloer, drukte, feestjes, maar ze zijn verder erg behulpzaam, bij de feestjes zijn de buurkinderen allemaal welkom (blije dochter die dan weer rondloopt met een ijsje en andere lekkere hapjes). Maar ik kan mij de omringende buren wel voorstellen, je zal er maar elke dag naast zitten. Gelukkig dus niet direct hier naast.

Merel

Merel

28-09-2011 om 11:00

Ze moeten het wel weten

Je kunt wel aangeven dat je het goed kan horen en er best last van hebt. Hoe lastig het ook is om te zeggen. Zolang zij niet weten dat je dat allemaal goed kunt horen, kun je het ze ook niet echt kwalijk nemen. Wij hebben zelf denk ik ook harde stemmen, en een alleenstaande buurman (die ik dus zelden hoor praten) misschien hoort hij ons ook wel heel goed, dat weet ik dus niet. Ik doe niet expres heel luidruchtig ofzo, zeker laat in de avond niet, maar ja, wie weet waar hij zich aan stoort?
Bij mijn andere buren heb ik wel eens aangebeld of voor het raam gezwaaid als hun dochter de radio op standje 30 had staan (dan moest ik wel voor de ramen zwaaien want ze kon de bel niet meer horen met dit volume) Ik vond dat ook echt heel vervelend om te doen, maar ik dacht ook, als ik het niet zeg, denkt zij dat ik het niet erg vind. Het gaat steeds beter, (het meisje is overdag vaak alleen thuis, ze is 21) ik moet zo ongeveer eens in de 2 -3 maanden even aanbellen om haar aan het volume te herinneren en de tussenpozen worden gelukkig steeds langer, dus de heropvoeding werkt hopelijk.

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 11:04

Isabelle

Nou die mauwende siamees valt in het niet bij hun herrie, dus daar kan ik niet mee zitten. Ik heb verder geen contact met die herrieburen, dus gezellig was het toch al niet.

Harde stem

Nou ik ben het er niet mee eens, een harde stem kan je zeker wel temperen. Ik héb een harde stem en mijn kinderen ook nog (van nature). Als ik gewoon 'praat' (dus zonder enige inspanning) durf ik wel te stellen dat mijn stem harder is dan menigeen die een zachte stem heeft en schreeuwt. Komt nog bij dat ik tijdens mijn werk enorm profijt heb van mijn harde stem. Ik werk met ouderen, die mij dus zelfs als ze slecht horen altijd maar complimenteren omdat ze mij wél kunnen verstaan. En ik moet ook nog vaak grote groepen toespreken, ook geen enkel probleem met zo'n stem,zelfs als de microfoon kapot is kom ik er nog moeiteloos bovenuit.
Ik héb die stem nu eenmaal...maar ik ben me er wel degelijk 'bewust'van. Dus als ik thuis kom van mijn werk moet ik even omschakelen, maar daarna kan ik best 'zachter' praten. Dat kost me wél enigzins moeite...dat wel. Maar ik kán het wel! Het zachte praten kost mij méér inspanning dan dat harde praten. Dat wel. Maar ik doé het wel! Mijn man helpt daarbij en ik ben daar helemaal mee eens en 'm er zelfs dankbaar voor. En die zal zeker als we buiten zitten onmiddel mij manen zachter te spreken. Wat ik dan dus ook doe....Of in ieder geval probeer. Meestal verlies ik dat dan weer gaandeweg het gesprek, maar dan herinnert man mij er weer aan en denk ik : "o.ja even oppassen" Zelfs thuis binnen doet ie dat wel eens...Gewoon omdat ik anders bóven iedereen uit komt (b.v. met bezoek), hij doet dat gelukkig wel subtiel, dus het valt niemand op. Mijn broer b.v. doet dat ook...Mijn vader ook, zeg maar de meeste mensen met wie ik 'intiem' omga. Ik zie ook niet in wat er mis mee is. Ik héb die stem nu eenmaal, dus helpen de mensen die om mij geven om me aan te passen aan de middelmoot. Nou prima toch?
Enorm groot voordeel van die harde stem is, dat áls wij schreeuwen, we zeker weten op een enorme afstand nog gehoord zullen worden. Dus dat sterkt ons wel in enge situaties.....Schreeuwen hoef ik gelukkig zelden.
Dus het kán best, je stem aanpassen aan gewoon volume.
groeten albana

Lizelot

Lizelot

28-09-2011 om 15:01

Lastig

Hier ook,de buurman heeft een bulderende lach,lacht om zijn eigen grappen en vindt zichzelf duidelijk ook heel grappig.Ze hebben een rookhok,met een tuinkachel.Dus ze zitten vaak buiten 's avonds,als de buurman lacht dan schrik ik soms echt wakker.Zijn vrouw praat ook erg enthousiast en hard.Ze hebben een hond en daar praten ze ook hard tegen:BRAAF,GOED ZO,KNAP,GROTE JONGEN!!!!
De buurvrouw praat niet ,maar roept.

Hombre

Hombre

28-09-2011 om 15:04

Reservaten

Vreselijk allemaal, ik heb er ook altijd veel last van. Gelukkig woon ik tegenwoordig vrijstaand, maar dan nog. Tuinfeestjes van buren zijn nogsteeds vervelend. Ik ben opgevoed dat niemand buiten jouw tuin jouw muziek mag horen, maar daar ben ik nu nagenoeg alleen in. Speakers buiten, muziek aan. De beste manier is waarschijnlijk om zelf ook wat op te zetten, maar ik hou nou eenmaal van stilte. Misschien moeten we maar reservaten oprichten voor geluiddschuwe mensen.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over die krantenbezorger die om 5 uur 's ochtends op haar brommetje door ons straatje rijdt. Da's een vervelende tijd om wakker te worden...

Ik heb wel plezier van de airco. Als je dat ding op vol blazen zet en de ramen dicht verdwijnt de meeste overlast in een soort witte ruis. En ruis is beter dan herrie.

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 15:25

Myar

Ik lig echt in een deuk. Buiten telefoneren is onzinnig dat kun je net zo goed binnen doen. Eeeeeeeh..........roken, eten en drinken kun je óók net zo goed binnen doen. Hoor. Ik vind al die mensen die in de winkel en de trein lopen te bellen ook onzinnig. Maar ja, die zijn wel binnen. Dat dan weer wel.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

28-09-2011 om 15:28

Lizelot

Ocherm, het gehoor van een hond is ook nog eens 15 maal beter dan dat van een mens. Om over de reuk/rook nog maar te zwijgen. Het arme beest.

Tirza

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 15:32

Ruis

Wat ook goed helpt, is mij watervalletje. Gezellig gekabbel, en de buren verstaan mij ook niet meer,zalig. En ik hen niet..)

Hombre

Hombre

28-09-2011 om 15:54

Waterval

Aha, nu snap ik waarom mensen zo'n ding in de tuin hebben. En als je de buren nog hoort zet je hem gewoon wat harder, of je koopt een nog grotere

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:11

Hombre

Nou nee hoor, een kleintje is voldoende. Ik hoor ze wel, maar meer op de achtergrond, en ze kunnen mij niet afluisteren..

Ook lawaai maken

Ik heb onlangs gelezen dat als je je aan omgevingsgeluiden irriteert, je ze moet overstemmen. Dat leek mij in eerste instantie niks, nog meer herrie. Maar het werkt wel. Je irritatie wordt minder als je naar je eigen rotherrie luistert (in mijn geval zet ik de muziek hard aan met de tuindeuren open) maar het werkt ook. Het is net of mensen zich ineens ook bewust worden van hun eigen geluid. Hier is het nu na een kwartiertje een stuk rustiger. En bij buren die bellen kan je gewoon zeggen dat je woordelijk kan verstaan wat ze bespreken en dat je dat genant vindt, vooral omdat je je er niet voor af kan sluiten. Je hebt wel hele rare buren als ze zich daar niets van aantrekken.

Groetjes Ruja

Fiorucci

Fiorucci

28-09-2011 om 16:50

Ruja

Sommige mensen hebben echt heel rare buren..) Mijn buren interesseert dat werkelijk geen draad. Mijn buren hadden het samen ooit heel gezellig boven, midden op de dag. Een andere buurvrouw dacht dat buurvrouw niet goed werd en wilde de ambulance al bellen....ik heb haar kunnen overtuigen dat dit 'normaal' was....

Rafelkap

Rafelkap

28-09-2011 om 18:45

Meer lawaai maken helpt

Idd, meer lawaai maken helpt. Zo ben ik vroeger een keer gaan boren toen er luide muziek was bij de buren. Dat stopte snel. Ik moest nog wel even mijn project afmaken
Hier na hele rustige buren een feestend stel van begin 30. We hebben er over gehad of ze de deuren dicht willen doen als er luide muziek is. Nu horen we alleen nog wel eens gejoel, zang of een kort stukje muziek. En 's nachts deuren slaan.
We hopen dat ze snel kinderen krijgen, maar ik vrees dat ze hun feestend bestaan niet zo snel opgeven. Het is echt een ramp, lawaaige buren. Zij denken ook dat ze Recht hebben op van alles. Rekening houden met zit er niet ingebakken.

Tirza

Fijn dat je er om kan lachen In openbare ruimtes telefoneren vind ik idioot. (Mijn man kan geen boodschappen meer doen zonder mij te bellen met de meest onzinnige vragen). Tuin is niet echt openbare ruimte maar de buren hoef je toch niet lastig te vallen met getelefoneer. Roken, eten, drinken, telefoneren doe ik allemaal binnen. Als er visite is en het is lekker weer rook en drink (en soms eet) ik ook buiten. Gelukkig woon ik in een hutje op de hei.

Fiorucci

Fiorucci

29-09-2011 om 07:08

Myar

Ok maar ik telefoneer best in de tuin, ik praat toch ook met visite in de tuin? As het op normale toon gebeurt zonder enorm volume moet dat toch kunnen? met koffie en een broodje erbij,hoor.

Telefoneren in de tuin

doe ik geregeld, vooral als in de kamer de televisie cq wii aanstaat of de jongens aan het spelen zijn. En als het te koud is buiten loop ik naar de gang...

Ingrid

mirreke

mirreke

29-09-2011 om 12:05

Roken

lijkt mij nou bij uitstek iets wat je inmiddels uitsluitend buiten doet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.