Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Guinevere

Guinevere

17-09-2010 om 15:35

Rups houden

Jaaaa, we hebben weer een nieuw huisdier. Een rups, zélf gevonden door onze oudste zoon. Dus Rups zit nu als nieuwste aanwinst in het terrariumpje. De slakken en sprinkhanen en het padje die erin zaten hebben we vrij gelaten.
Ik moet me alleen nog wat bekwamen in de rupsenhouderij. Behalve de blaadjes waar hij op zat, wat moeten we nog meer doen? Het schijnt een soort te zijn die in de grond gaat overwinteren (als pop), kan ik er gewoon een laag tuingrond in doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-09-2010 om 22:19

Zijn wij de enigen met een rups als huisdier?

Zie onderwerp...
Voor de geïnteresseerden nog een leuke link naar een rupsenherkenningssite: www.vlindernet.nl . Uiteraard ook voor vlinders.

Olijvje

Olijvje

18-09-2010 om 10:30

Teunisbloempijlstaart

Die hadden wij voor een tijdje terug gevonden in onze tuin, we hadden eerst geen idee wat het was. Het zag er in elk geval vreemd uit. Toen heb ik op wiki gezocht en kwam er achter wat de naam van het beestje was. Verder hebben we er niks mee gedaan, we hebben hem dus niet gehouden.

Hoe gaat het met de rups van jullie? Nou ja, ik hoop dat `ie het goed maakt. Succes ermee.

Groet,
Olijvje

Olijvje

Olijvje

18-09-2010 om 10:32

Vergeet

ik te vragen wat voor een soort rups jullie hebben, daar was ik nog wel benieuwd naar.

Groet,
Olijvje

Bastet

Bastet

18-09-2010 om 11:20

Ligusterpijlstaart

Wij vonden vorige week een prachtige ligusterpijlstaartrups,leek wel zo'n rups uit Alice In Wonderland.Juist vanwege dat ingraven in de grond hebben wij hem na het maken van foto's maar weer vrij gelaten.

Guinevere

Guinevere

18-09-2010 om 21:48

Dotje

Ach, het is een dotje, die rups van ons. Klimt dagelijks schattig over onze handen heen, bijt niet, is zindelijk, het ideale huisdier! Het blijkt een "houtspaander" te zijn, nou, nog nooit van gehoord dus weer iets geleerd.
Stomtoevallig hebben we er een verzameling bladeren bij gedaan die hij nog lekker vindt ook.
De rups van die ligusterpijlstaart ziet er ook erg leuk uit! Die van ons is pikzwart. In volwassen staat schijnen ze allebei echter even suf bruin te zijn.
Hm, ik denk nog even verder. Misschien moet hij wel in de garage overwinteren en niet in huis. Voorlopig is hij zich nog aan het volvreten, hoe weet ik wanneer hij zich gaat verpoppen?

Guinevere

Guinevere

18-09-2010 om 22:02

Teunisbloempijlstaart

Aha, Olijvje, met je Teunisbloempijlstaart woon je volgens vlindernet.nl in de regio Limburg...

Bastet

Bastet

19-09-2010 om 07:39

Vlinder

KLopt,het worden schemervlinders,die zijn niet zo spectaculair inderdaad.Dat verwacht je niet,met zulke mooie rupsen!

Geen succes

Wij hadden twee rupsen. Helaas vond zoonlief ze in een brandnetelveld dus moeders zat onder de rooie bulten na het oogsten van het rupsenvoer. De rupsen bleken ook niet genegen in hun bak te blijven, de volgende ochtend kropen ze gezellig door de kamer en stampte manlief er een tot prut, met een huilbui van zoonlief tot triest gevolg (er viel niet eens meer iets te begraven). De andere rups hebben we dus maar ritueel vrijgelaten.

mirreke

mirreke

19-09-2010 om 15:03

Pijlstaartrupsen

zijn idd prachtig. Wij hebben meerdere malen rupsen proberen te houden (nadat de katten te hardnekkige belangstelling bleven tonen), maar dat is nooit een succes gebleken.
En ik kan me nog herinneren dat we een keer een mooie mot die binnen wanhopig tegen de ramen fladderde 's avonds vrijlieten, waarna hij door een vleermuis zo uit de lucht werd geplukt...
Ik de kinderen uitleggen dat die vleermuis ook kindjes had die vreselijke honger hadden...

Guinevere

Ik denk dat ik dan toch eens even contact ga opnemen met het vlindernet.nl, ik zit een heel eind van de regio Limburg vandaan, haha. Of ik had te maken met een zeldzaam wonder, en heb het niet in de gaten gehad, dat kan natuurlijk ook nog, hmmm. Hoe dan ook, het was/is een mooi beestje.

Hoe is het nu met jullie rupsje?

Olijvje

Guinevere

Guinevere

20-09-2010 om 10:49

Dotje

Het gaat nog steeds goed met Dotje. Tenminste, dat denken wij. We hebben 'm brandnetels gegeven en een berg aarde en zand, voor als ie zich wil verpoppen. Zoon zit dus de hele tijd te kijken of Dotje al wil beginnen. Ik las ergens dat ze tussen de 3,4 en 3,8 cm lang worden, nou, dat is ie al dus het zal vast niet lang meer duren! Het is weer heerlijk educatief allemaal.
Olijvje, inderdaad, dat is een belangrijk teken dat deze vlinder zijn leefgebied aan het uitbreiden is. Ook wel een goed bericht voor de Telegraaf: "Deze zomer is er voor het eerst sinds 1909 een waarneming gedaan van de pijlstaartrups buiten het natuurlijke leefgebied Limburg.".

Puck

Puck

20-09-2010 om 12:38

Pijlstaartrups buiten limburg

Wij hadden vorig jaar of het jaar ervoor 3 geweldig mooie pijlstaartrupsen in de struik bij de buurvrouw. En ook Flevoland is een behoorlijk eind buiten Limburg. Ik zal de foto's eens opzoeken, kan ik zien wanneer het precies geweest is.

Puck

Puck

20-09-2010 om 14:10

Was overigens een ligusterpijlstaart

zo mooi als rups. Eigenlijk komt er maar een onbeduidende vlinder uit. Wel groot, maar erg grauw in vergelijking met de prachtig getekende rups, alsof ie beschilderd is.

Kwin

ken je deze website ook al?
http://members.chello.nl/ajd.wit/fotogaleries/rupsen.htm
als je links in het menu zoekt, vind je ook de vlinders.

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 15:08

Nou

Ik woon vlakbij Den Haag,alwaar we dus ook de ligusterpijlstaartrups vonden.Ik begreep dat deze vrij verspreid in NL voorkomt.

Puck

Puck

20-09-2010 om 15:45

Bastet

Klopt, ik zat in eerte instantie ook op dat spoor. Ligusterpijlstaart komt overal in NL wel voor, maar de Teunisbloempijlstaart die Olijvje had vooral in Limburg.

Bastet

Bastet

20-09-2010 om 18:40

Puck

Ah,ok,verkeerd begrepen..
Bastet

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 16:00

Verpopt, wat nu?

Dotje heeft zich verpopt. Alleen zit ie niet in de aarde, maar hij ligt er bovenop. Wat moet ik nu doen? Er aarde overheen doen, zaagsel of misschien gewoon wat gebladerte? Kan ik 'm nu beter in de garage zetten?

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 19:02

Wel overzichtelijk die site van silone

Silone, die site van jou is trouwens wel handig zeg... Maar waar oh waaaaaaaaaaaaar vind ik een site waarop staat wat je met poppen moet doen...!

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 19:10

"De verpopping vindt meestal plaats in de grond of in de strooisellaag", vond ik op vlindernet over het verpoppen van uiltjes. Dan toch maar een flinke laag zaagsel erop en naar de garage???

Euh, niks?

Als hij zich zo verpopt, dan is het blijkbaar wel naar zijn zin, denk ik zo.

Guinevere

Guinevere

28-09-2010 om 21:57

Denk je?

Denk je dat echt? Maar wat nu als ie het koud krijgt? Want hij ligt onbedekt in zijn terrarium. Of moet ie het juist koud krijgen, hoort dat erbij voor zo'n pop? Droogt ie niet uit zo? Heb ik 'm toch uit zijn natuurlijke ritme gehaald door hem in de woonkamer te houden en heeft ie zich daarom niet in de laag aarde ingegraven?
Straks redt hij het niet, door ons toedoen!

Bastet

Bastet

29-09-2010 om 07:43

Ik denk

Ik denkd at het in je woonkamer warm zat is,en dat hij zich daarom niet ingraaft.
Bastet

Guinevere

Guinevere

29-09-2010 om 21:36

Dat denk ik ook

Dat denk ik eigenlijk ook, maar ja, dat hoeft natuurlijk niet goed voor 'm te zijn. En een winter doorbrengen in een verwarmde kamer is vermoedelijk niet hetzelfde als een winter ingegraven in de grond...
We hebben er dus maar wat aarde en blaadjes opgelegd en 'm naar de garage verhuisd.
Toch wel interessant, het leven van de Rups. En het maakt ons eigen leven veel spannender.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.