Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sgp wil uitspraak aanvechten

Lees ik net op trouw "De SPG stapt naar het Europese Hof voor de Rechten van de Mens in Straatsburg om de uitspraak van de Hoge Raad aan te vechten dat de partij vrouwen moet toelaten op de kieslijst. De orthodox-christelijke partij wil vrouwelijke politici blijven weren."
Het staat er in vette letters in de kop. Maar ik begrijp het niet. Die zaak was helemaal niet tegen de SGP aangespannen, maar tegen de Staat. Die Staat heeft overigens nog helemaal niks ondernomen tegen de SGP.
Dan kan SGP toch helemaal niet naar het Europese Hof?
Groet,
Miriam Lavell

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ooievaar

Ooievaar

14-10-2010 om 15:41

Was het niet zo

Het staat in WIKIpedia: "Onder druk van een bij de rechter afgedwongen subsidiestop en van de eigen linkervleugel werd in 2006 het lidmaatschap opengesteld voor vrouwen, met als redenering: wie lid is van een politieke partij regeert nog niet. Wel werden vrouwen expliciet uitgesloten van politieke functies. Op 9 april 2010 droeg de Hoge Raad de Staat der Nederlanden op, maatregelen te nemen zodat de SGP 'het passief kiesrecht aan vrouwen toekent'."
Oei oei, en dat willen ze dus niet. Ze gaan straks eventueel wel samen met Wilders gedogen als men onverhoopt de meerderheid in de kamer niet weet te bereiken met die 76 zetels. Je weet wel, Wilders, dat is die jongen met dat chloorhoofd die roept dat de Islam vrouwen onderdrukt en dat dat afgelopen moet wezen. Woe ha ha ha.

M Lavell

M Lavell

14-10-2010 om 16:38 Topicstarter

Zo was het

"Op 9 april 2010 droeg de Hoge Raad de Staat der Nederlanden op, maatregelen te nemen zodat de SGP \'het passief kiesrecht aan vrouwen toekent"
Precies. Maar in de zaak was de SGP zelf geen partij. Het lijkt me daarom lastig voor hen om in deze zaak het hoger op te zoeken. Ze zullen toch eerst iets bij de nationale rechter aan moeten vechten, maar er is nog niks te vechten want de Staat heeft ze nog niks opgelegd.
Wat die gedeugstoon (of hoe heet dat ook alweer) betreft: als Wilders zegt wat ie denkt, dan zou juist hij moeten aandringen op een verbod op de SGP.
Groet,
Miriam Lavell

Sancy

Sancy

14-10-2010 om 19:18

Tegelijk

Ik heb de uitspraak er even bij gezocht. Kort gezegd heeft de Hoge Raad een uitspraak in cassatie gedaan in 2 zaken: die van de Staat der Nederlanden tegen 5 verweerders waaronder het Clara Wichman Instituut, en die van de SGP tegen dezelfde 5 verweerders.
LJN: BK4549, rolnummers 08/01354 en 08/01394

Aha

Op die manier dus, ze waren kennelijk toch partij.

Ik vind het overigens wel aardig dat er nu ineens vanuit de rechterhoek zo'n beroep op de fundamentele rechten van de mens gedaan wordt. Je zou de indruk hebben kunnen krijgen dat mensenrechten en Straatsburg linkse hobby's waren, maar Wilders ontpopt zich als een fel pleitbezorger van het zwijgrecht, en nu gaat de SGP naar Straatsburg.

Wordt het toch weer wat lastiger om verdragen op te zeggen, denk ik dan maar. Tenzij ze in Straatsburg bakzeil halen natuurlijk, maar voordat er een uitspraak is zijn we een aantal jaren (en mogelijk kabinetten) verder.

Groeten,

Temet

Ooievaar

Ooievaar

15-10-2010 om 07:30

Subsidie

En ik meen dat hun subsidie is stopgezet. De subsidie die politieke partijen krijgen, krijgen zij niet meer, dacht ik. Misschien is dat ook de reden dat ze het hogerop zoeken?

Tss

en dat die achterlijke partij (ja letterlijk achterlijk in de zin, achter gebleven in ontwikkeling) aan het plush mag ruiken als Koppejan en Ferrier toch straks opstappen.

M Lavell

M Lavell

15-10-2010 om 13:50 Topicstarter

Aha

Dank. Snap ik dat ook weer.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.