Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stenna

Stenna

13-02-2013 om 20:11

Sieraden moeder

Ik heb al jaren de sieraden van mijn overleden moeder (en ook die van mijn oma's) in bezit. En draag ze nooit. De eerste twee jaar kon ik er niet eens naar kijken (en ze roken nog naar haar parfum). Nu wel, en eigenlijk zou ik ze best willen gaan dragen. Denk dat mijn moeder dat ook heel graag gewild zou hebben. Maar ik kan het nog steeds niet opbrengen. Als ik ze oppak (omdoen doe ik nog niet eens, tot nog toe) wordt ik niet meer heel verdrietig inmiddels, maar iets staat me toch enorm tegen in het omdoen en dragen. Ze zijn gewoon niet van mij ofzo. Is dat raar? Hebben meer mensen dat? Heeft iemand het opgelost of een idee om het op te lossen? Of moet ik het maar gewoon zo laten (niet dragen)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
weesje

weesje

13-02-2013 om 20:25

Soort van ervaring

Mijn moeder is bijna elf jaar geleden overleden en was een echte liefhebster van sieraden. Maar het bleek dat mijn broer het absoluut niet trok dat ze gedragen werden. Niet door mij en niet door zijn vriendin. Ik heb -met pijn in mijn hart- hem die ruimte gegeven en de sieraden hebben daarom jarenlang in de kluis gelegen. Sinds een poosje is het ok. Bij hem was het volgens mij een stuk verwerking....

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Klaartje

Klaartje

13-02-2013 om 21:15

Ik vind het net fijn..

..om de ring die mijn moeder alijd droeg, ook op haar sterfbed, altijd te dragen. Ik doe m vrijwel nooit af.

Tink

Tink

13-02-2013 om 22:05

Ik draag

... het horloge van mijn moeder, een mooi dingetje dat goed bij mij past. Ik heb meer sieraden, maar die heb ik net als jij nog nooit gedragen. Beetje hetzelfde gevoel als jij Stenna.

Hanne.

Hanne.

13-02-2013 om 22:47

Herkenbaar

Ik herken het wel. De sierraden die ik na het overlijden van mijn moeder heb gekregen draag ik niet. Die van mijn oma dan weer wel. Kan niet goed aangeven waarom. Denk inderdaad dat het met verwerken te maken heeft.

Oma is op 95 jarige leeftijd 'gewoon' van ouderdom overleden, moeder op 50 jarige leeftijd na een lang ziektebed. Geeft het toch net een andere lading.

Andersom

Mijn moeder is ook plotseling overleden, nog maar 53 jaar oud. Aangereden door dronkelap, op slag dood.
Ik vind het juist 'fijn' haar sieraden te dragen. Net of ze nog een 'beetje' bij me is. Ook mijn broer vond en vind dat fijn. En er is géén belangrijke dag (denk aan huwelijk of feestje oom ofzo) dat ik wat 'anders' zou dragen. Dat wil zeggen voor de mensen die zij kende en belangrijk vond. Mijn broer was zelfs 'opgelucht' en blij dat ik haar gouden ketting omhad op zijn trouwdag. Hij had er niet om willen vragen, maar merkte het meteen op.
Ik denk dat het gewoon persoonlijk is. De een verwerkt het zo en de ander anders.
groeten albana

ishtar

ishtar

14-02-2013 om 11:07

Gelukkig nog geen ervaring

maar ik verwacht dat het voor mij ook een beetje als 'dicht bij me' zal aanvoelen. Ik heb een zelfgemaakt kunstwerk van een overleden tante, waar ik met zo'n gevoel naar kijk. En een door haar gemaakt sieraad dat ook zo aanvoelt.
Het zijn dingen die heel dicht bij je moeder zijn geweest, die haar huid hebben aangeraakt.
Maar voor iedereen werkt en voelt dat anders. Ik kan me ook voorstellen dat de pijn en het gemis zo extra hard aanvoelt.

dynastie

dynastie

14-02-2013 om 13:46

Iets moois van laten maken?

Is het misschien een idee om (een deel van) de sieraden om te laten smelten en er een mooie hanger of iets anders van te laten maken?

Tihama

Tihama

14-02-2013 om 15:25

Anders

Ik had vrij veel gouden sieraden van mijn moeder. Maar ik hou niet van goud, ik vind het niet mooi, het staat me niet.
Dus er lag voor een kapitaal in een kistje te liggen.

Ik heb uiteindelijk besloten om ze te verkopen en daarvoor sieraden te kopen die ik wel mooi vond. Ze verkopen en als baar geld overhouden, vond ik niet fijn. Dat paste niet bij de sentimentele waarde.

Nu ben ik erg blij met de sieraden. Ze hebben wel die link voor mij, maar het zijn echt mijn sieraden.

Tihama

marjanne

marjanne

14-02-2013 om 17:14

Wat ik heb gedaan stenna

ik had ±50 gram aan ringen, slavenarmband, ketting van mijn ouders en opas en omas. Ik draag dat niet maar wilde het ook niet in de kast laten liggen. De dochter van een vriendin is sinds kort goudsmid. Ik bedacht wat voor ring ik graag wilde en zij heeft gekeken wat mogelijk was Zij heeft voor mij het meest bruikbare goud tot een prachtige ring gemaakt. De rest heeft ze voor me ingeleverd en van het goud wat er over was kon ik haar makkelijk betalen. Voor een foto zie http://www.levedeverveling.nl/

Klaartje

Klaartje

14-02-2013 om 20:29

Marjanne

Wat een mooie ring. Ik droeg ook nooit goud, maar dus nu wel de gouden ring van mijn moeder, zoals ik hierboven al zei. Het is een heel ouderwetse, ovaal met een zwarte steen en ik vind m erg mooi en voor mijn gevoel vertegenwoordigt deze ring mijn moeder. Meer nog dan de mooie zilveren armband die ik ook geregeld draag.

Inleveren goud

Een aantal sieraden van mijn moeder (en ook oma) draag ik met grote regelmaat. Daar zijn écht mooie bij, maar ik had een best erg 'moderne' moeder. Een aantal lagen te verstoffen in een la....die pasten gewoon niet in deze tijd. O.a. een zilveren horloge van mijn oma, een behoorlijk aantal gouden hangers (voor aan kettingen dus) een aantal gouden en zilveren ringen en ook gouden tanden van mijn opa (jakkie bah!) en nog wat spul wat beschadigd was...
De mooie dingen heb ik gehouden en draag ik, de erg oude of sentimentele ook. Ook de gouden en zilveren kettingkjes en kettingen (zitten behoorlijke bij, lang en dikkere schakels). En een gedeelte van de rest heb ik ingeleverd. Eerst toen oudste slaagde voor haar examen. Toen heb ik haar een ketting van mijn moeder gegeven (zilver)en daaraan een hangertje dat ik had betaald van het goud dat ingeleverd was, een modern hangertje dus. Idem dito met jongste gedaan.
Oudste draagt het altijd. Dat oude zilver is véél sterker dan het moderne...niet kapot te krijgen. Eraan hangen haar 'muziekinstrumenten' ...Jongste draagt 'm alleen als er een feestje is, meestal familiefeestjes...iets waarvoor je 'netjes' moet zijn.
Maar dat komt meer omdat zij sieraden té veel moet afdoen in het dagelijks leven (sport veel). Voor beiden heeft het een bijzonder betekenis...kettingen van oma...en wel draagbaar omdat de hangers 'hipper' zijn. Ze zijn er best voorzichtig mee...
Oudste vroeg mij laatst om een ring van mijn moeder...(witgoud) nou weet ik dat die té duur is om nu al te geven...die heb ik haar beloofd als ze van het HBO afstudeerd. Zelf heb ik 'm nooit om. Ik vind 'm te zwaar aan de vinger. Moet ik tegen die tijd de ring wel wijder laten maken en enigzins opkalefateren want is nogal 'vies' tussen de versielseltjes...en ook enigzins gebutst. En zij vind 'm erg mooi en zegt dat het in is.
Als je maar lang genoeg wacht komt alles weer in de mode
groeten albana

Stenna

Stenna

15-02-2013 om 21:19

Omsmelten

Omsmelten zou me ook aan het hart gaan. Dan heb je de herinnering niet meer bij specifieke sieraden. Daarbij heb ik niet het goud, dat heb ik aan schoonzusje (broer's vrouw) en hun dochtertje gegeven, goud past echt bij hen. Ik heb het zilver en de moderne, beetje deense sieraden, die passen veel beter bij mij. Als ik ze zou dragen dus.
Verder heb ik nog wat: de trouwringen van mijn ouders, het gouden horloge van mijn vader, en de gouden zegelring van mijn opa. Die zijn allemaal voor mijn broers (zo afgesproken met mijn ouders destijds) maar die willen ze ook niet dragen tot nog toe. Ze zijn eigenlijk ook niks voor hen, qua stijl. Dus die bewaar ik ook voor hen. Misschien is het wel een idee om daar iets mee te doen als omsmelten in iets anders oid, ik zal het ze eens voorstellen.

Net als tihama....

mijn moeder droeg alleen gouden sieraden, ik alleen zilver. het lag er maar te liggen. ik ben erg blij met de dingen die ik heb uitgezocht voor het ingeruilde goud. Ze passen bij me, ze herinneren me aan mijn moeder, en ik draag ze vaak.

Ingrid

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.