Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sociologie

Laatst een kort gesprek gehad met iemand die sociologie studeert. En dat vond ik heel interessant. Om nu meteen weer een studie te beginnen lijkt me niet echt haalbaar, maar ik merk wel dat ik behoefte heb om mijn grijze cellen weer extra aan het werk te zetten.
Daarom mijn vraag: wie kent er titels van goede (introductie) boeken over sociologie? Ze mogen best pittig (wetenschappelijk) zijn, maar liever geen echte studieboeken met opdrachten/vragen.
Bij amazon zie ik door de bomen het bos niet meer....
groet, Emel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

07-06-2009 om 09:37

Norbert elias

Hoi,

Alles van Norbert Elias. En een goede introductie is Samenlevingen, van Ali de Regt en anderen.

Liora

Tinus_p

Tinus_p

07-06-2009 om 10:24

Moet het sociologie zijn?

Als het ook antropologie oid mag zijn:
-Guns germs and steel van Jared Diamond
-Cows pigs wars and witches van Marvin Harris

Emel

Emel

07-06-2009 om 14:51 Topicstarter

Dank!

Heerlijk, zulke snelle reacties. Antropologie - ook leuk (aaargh wat moet je met zo'n brede interesse...) Diamond's boeken ken ik, de andere niet. Ik kan voorlopig weer even vooruit.

Millenia

Millenia

07-06-2009 om 19:49

En vooral ook lezen

de boeken van de socioloog Goudsblom. Alle titels, behalve zijn proefschrift dat ligt wat zwaar op de maag, goed. Fabelachtige geschiedenis van het vuur geschreven bijvoorbeeld, die man. En zijn balans van de sociologie is een mooi overzicht, zij het wat verouderd.

Margriet*

Margriet*

08-06-2009 om 10:15

Inderdaad

Samenlevingen en andere boeken van Ali de Regt (mijn oude scriptiebegeleidster).
Boeken van Leon Deben, stadssocioloog, zijn ook interessant.
Abraham de Swaan: Zorg en Staat.

Als je niet een hele studie wilt volgen kun je ook losse vakken volgen als contractstudent. Per studiepunt kost je dat 50 euro. Vakken zijn of 5 of 10 punts.
Kijk maar eens bij de universiteit in jouw buurt.

Lelietje van Dalen

Lelietje van Dalen

08-06-2009 om 10:41

Pierre bourdieu

Mijn man is socioloog en zijn grote held (?) is Pierre Bourdieu. Hij heeft hele theorieën over afkomst, culturele bagage en dergelijke.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.