Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Sofi nummer

Hoe kom ik erachter of mijn in Nederland geboren kinderen een Sofi nummer hebben. We wonen nu trouwens in het buitenland. Wie kan me helpen ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Antwoord

Ik ga er voor het gemak even van uit dat je kinderen niet in het bezit zijn van een (in NL aangevraagd) paspoort of identiteitskaart? Want daar staat het namelijk gewoon in, naast de foto.

Anders: Informeren bij de belastingdienst of bij de laatste gemeente van inschrijving in Nederland. De term SoFiNummer wordt trouwens niet meer gebruikt; het heet tegenwoordig Burger Service Nummer (BSN).

Hoe oud zijn ze?

als je kinderen 12 worden krijgen ze een sofinummer.

Bij de geboorte van de kinderen

Een week of 3 na de geboorte-aangifte kreeg ik van de gemeente een heel pak papier waar ook het bsn-nummer in stond.

Fianna

Fianna

04-10-2010 om 08:44

12?

Sus-anne, kinderen krijgen een sofi nummer (of beter: BSN) op het moment dat ze geboren zijn en aangegeven bij de gemeente.
Savon, ik denk dat dat per gemeente verschilt. Bij de geboorte van mijn laatste kind kreeg ik dat niet, bij mijn andere kinderen in andere gemeente wel.

Shonagh, kun je niet bij de gemeente waar ze zijn geboren en aangegeven het BSN opvragen?

Vic

Vic

04-10-2010 om 09:18

11 jaar geleden niet i.i.g.

Toen oudste werd geboren, ruim 11 jaar geleden, kreeg ik nog niet direct het sofinr toegezonden. Toen ze een paar maanden oud was ben ik (op slinkse wijze) toch aan dat sofinr gekomen, het werd namelijk al wel toegekend bij inschrijving/registratie. Ik kan me nog herinneren dat ik op een bepaald moment het ook toegezonden heb gekregen door de belastingdienst, vanaf het moment dat iedereen het bij aangifte van zijn kind kreeg.

Lang geleden

mijn oudste kinderen zijn al 23.
zij kregen op de dag dat ze 12 werden hun sofi nr toegestuurd.

ik begrijp dat dit inmiddels veranderd is.

Bij de gemeente opvragen

en dan moet je wat betalen en dan kan je een uitdraai krijgen.

guera

guera

04-10-2010 om 16:14

Paspoort?

Je zegt dat je in buitenland woont dan hebben je kids dus een paspoort? daar staat het sofinr volgens mij ook in (heet nu trouwens BSN )

Gemeente ambtenaar

Gemeente ambtenaar

04-10-2010 om 17:34

Antwoorden

Als een kind wordt aangegeven bij de gemeente, wordt er onmiddellijk een BSN toegekend. Iedereen heeft het recht om bij de gemeente van inschrijving een persoonslijst op te vragen (van zichzelf), waarop dit nummer vermeld staat. Een persoonslijst mag éénmalig kosteloos worden meegegeven. Als een paspoort in het buitenland is afgegeven, staat er geen BSN vermeld; dit geldt wel voor alle paspoorten die door een NL gemeente zijn afgegeven.

Shonagh

Shonagh

04-10-2010 om 18:08 Topicstarter

Dank

Wat een antwoorden !
Even wat vragen beantwoorden: de kinderen waar het om gaat zijn nu 18 en 20, wonen in Schotland sinds ze 5 en 7 zijn. Hebben sinds ze ongeveer 14 zijn een NL paspoort wat van de Ambassade uit Londen komt en daar kan ik dus geen BSN nummer op vinden (zoals Gemeenteambtenaar opmerkte). Op Pelle's link van de belastingdienst lees ik dat je ( zij dus) dit zelf kunt / moet afhalen en dat daarvoor een aantal belastingkantoren voor beschikbaar zijn. Maar bedankt, maar eerst even afwachten hoe dringend deze BSN nummers gaan worden.
In "Opvoeden in het buitenland" kun je lezen waarom ik deze vraag stelde.

mirreke

mirreke

06-10-2010 om 12:02

Shonagh, hoe lang ben je al uit nld weg?

Ik had onlangs hetzelfde probleem, was de sofi-nummers van de kinderen kwijt en had die wel nodig voor iets.
Ik ben in de oude administratie gedoken, en op de pasjes van de zorgverzekering (van al jaren geleden), die keurig netjes ergens in een oude map zaten, zag ik hoera hoezee ook de sofinummers van de kinderen staan, op ieders eigen pasje.
Op die manier zou je het eventueel nog zelf zonder 'gedoe' kunnen achterhalen. Hangt er dus een beetje van af hoe lang je al uit Nld. weg bent, en hoeveel admi. je zelf bewaart.
Maar idd, op in het buitenland afgegeven paspoorten ed. staat het niet. Wij (woonachtig in Dld.) kunnen ook in Enschede onze persoonsbewijzen afhalen, maar ook dan staat er geen sofi-nr. bij omdat we natuurlijk wel geregistreerd staan in het buitenland.

Shonagh

Shonagh

06-10-2010 om 19:05 Topicstarter

Mirreke

Al 13 jaar, ik weet nog dat de SoFi nummers werden ingevoerd, die van ons zal in wat oude documenten misschien nog wel te vinden zijn, maar ik twijfel sterk aan de kinderen.

mirreke

mirreke

06-10-2010 om 21:18

Shonagh, dat is idd te lang

Onze oudste is bijna 14 en zij kreeg destijds nog niet haar sofi-nr bij de geboorte. Pas enkele jaren na haar geboorte werd besloten dat kinderen al bij hun geboorte een sofi-nummer meekregen. Ik kan me nog herinneren dat we de brieven met de sofi-nrs. van de oudste 2 samen kregen (dacht ik...) en pas bij de jongsten kregen we kort na de geboorte het nummer.
Tja, dan zit er niets anders op dan bij de gemeente (Den Haag denk ik?) langs te gaan. En anders zou ik zelf bellen, of kind laten bellen, misschien dat ze die nrs. toch verstrekken, net als bij Mariel is gebeurd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.