Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Snuggle's

Snuggle's

11-09-2012 om 18:27

Sopn, basisinkomen

In het draadje hierboven kwam de nieuwe partij sopn ter sprake. Die willen onder andere een basisinkomen voor iedereen.
Hun motivatie dat dit kan:

"je dat deze beleidswijziging financieel niet haalbaar is? Zullen we de Algemene Rekenkamer dan maar eens vragen om dit door te rekenen? We kunnen ook zelf even snel een rekensommetje maken: ongeveer 1,5 miljoen mensen ontvangen momenteel een bijstands-, werkloosheids- of arbeidsongeschiktheidsuitkering. Daarnaast zijn er ruim 1 miljoen ambtenaren en 3 miljoen AOW-ers. Van de overige Nederlanders hebben bijna 4 miljoen een leeftijd onder de 18 jaar. Tellen we alle gelden die deze mensen direct of indirect ontvangen op bij alle bedragen die niet langer uit de staatskas komen, en we delen dat totaalbedrag door het aantal Nederlanders, dan komen we al bijna uit op een redelijk basisinkomen voor iedereen. Het idee van een vast basisinkomen voor iedere Nederlander is dus niet alleen financieel haalbaar en bovendien uiterst humaan, het voorkomt daarnaast ook nog eens erg veel onnodig werk en bijbehorende administratieve rompslomp. Nederland was altijd al een verzorgingsstaat. Het grote verschil is dat we nu de gelden eerlijk zullen gaan verdelen."

Ja maar, ja maar, denk ik dan met mijn boeren verstand, nu wordt dit dus betaald door alle mensen die werken en belasting afdragen (onder andere). De sopn wil een belasting van 25% voor iedereen. Maar als je straks niet hoeft te werken, hoeveel mensen doen dit nog? En de salarissen zullen wel minder worden dan? Als het alleen voor erboven op is? Dus hoeveel belasting draag je dan nog af? En als de salarissen niet minder worden, krijg je dan niet een enorme ongelijkheid qua arm en rijk?

Maar...het intrigeert me enorm. Het klinkt vrij ideaal. De rest van de standpunten zijn ook heerlijk idealistisch, ik hou daar wel van, of ik het er nou mee eens ben of niet.
Ze willen bijvoorbeeld heel DSM-5 afschaffen, want niemand mag een label.

Hier staat het hele programma:

http://www.sopn.nl/images/stories/partijprogrammasopnv1.pdf

Ik overweeg trouwens niet om erop te gaan stemmen, maar ben wel benieuwd wat anderen ervan vinden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilva

Ilva

11-09-2012 om 19:46

Communisme

Klinkt als het communisme. Iedereen gelijk. Ik zag een programma van polieke partijen van ze. Wat een vreemde figuren.

cqcq

cqcq

11-09-2012 om 22:51

Pff wat een onzin

Net het verkiezingsprogramma even gelezen. Behalve het basisinkomen staat er verder ook alleen maar onzin in.

(zoals het afschaffen van rente, van huur, kwijtschelden van hypotheekschulden, onteigenen alle grond, afschaffen gratis onderwijs).

Chippie

Chippie

11-09-2012 om 23:49

Tja

Ook al is het financieel haalbaar (geloof ik niets van), we hebben iedereen nodig die kan werken om te werken in zorg, economie, handel, etc om onze welvaart op dit peil te houden. Stel dat iedereen kiest voor dat basisinkomen, wie wast onze oudjes dan in het verpleegtehuis?

Snuggle's

Snuggle's

12-09-2012 om 00:05

Inderdaad

Inderdaad stel dat iedereen daarvoor kiest. Maar hoe hoog zou dat basisinkomen dan moeten zijn? Want het komt dus ook in plaats van de AOW ww, alles. Is dat wel zo eerlijk? Dan word je dus arbeidsongeschikt, of wil je met pensioen en val je terug naar het absolute minimum. Net zoveel als iemand die nooit heeft willen werken. Tja of dat zo eerlijk voelt? Maar als het wel genoeg is voor een leuk pensioen en een leuke oude dag, hoeveel mensen willen er dan nog door werken tot minimaal 65? Vast wel wat, maar ik denk toch dat de meerderheid eerder stopt.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

12-09-2012 om 12:10

Over werken

Er zullen altijd mensen zijn die door het basisinkomen zullen stoppen met werken. Dat mag, dat is hun vrije keuze. Maar... thuis zitten en niks doen, dat is niks voor de meeste mensen. Mensen willen toch graag iets nuttigs doen, iets waar ze zelf achter staan. Met het basisinkomen krijgen ze de kans om dat te doen.

Verder wil de SOPN af van het huidige bankaire stelsel met fractioneel bankieren met fiatgeld
zie


http://www.youtube.com/watch?v=ooyMha3831I

Als je het nieuwe systeem goed invoert heb je geen staatsschuld meer en geen of veel lagere hypotheken.

Verder willen ze openheid over alles. Veel van wat ons wordt verteld door de overheid, media en farmaceutische industrie klopt niet. Voorbeelden:
* het officiele verhaal over 9/11 kan gewoon niet kloppen, als je je er goed in verdiept kun je niet anders dan tot die conclusie komen.
* vaccinatieprogramma's en griepprikken. Niet bewezen dat de mensen daar daadwerkelijk beter van worden. Alle onderzoeken worden gefinancierd door de farmaceutische idustrie zelf, en zij verdienen daar miljarden mee.

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

Het is waar dat het programma van de SOPN erg idealistisch is. Maar waarom zou het niet mogelijk zijn? De mensheid verandert nog steeds, en mensen krijgen een steeds hoger niveau van bewustzijn. Ik denk dat dit steeds meer mensen zal gaan aanspreken.

guera

guera

12-09-2012 om 12:50

Basisinkomen goed plan

Het basis inkomen moet natuurlijk niet te hoog zijn zodat de prikkel om te werken blijft. Nu zijn er zoveel regelingen en aanvullingen dat mensen juist daardoor niet gaan werken. Wat dacht je van mijn kennis die in de uitkering zat? Ze ging weer werken maar niet zo veel uur. Dat was er niet. Daarmee kwam ze met haar salaris onder de uitkering uit. Maar dat wordt dan niet aangevuld. Door het werken maakte ze ook meer kosten (kids moesten gaan overblijven). Dan dus maar niet werken....
Als iedereen nou een basisinkomen krijgt van zeg 800 euro en alles wat je werkt mag je gewoon houden. Je basis inkomen wordt ook niet gekort. Dan kan je al die huisvrouwen belasting heffingen enzo ook afschaffen en allerlei uitkeringsachtige zaken worden er ook eenvoudiger van. Heel veel toezicht kan vervallen en uitzonderingen ook. Het stelsel wordt er eenvoudiger van en de prikkel om te werken blijft toch wel. JUIST wat je mag alles wat je meer verdient gewoon houden en hoef je niet in te leveren. Dus ja wat mij betreft basisinkomen. Goed idee. Maar ik ga niet op die partij stemmen ....dat dan weer niet

Mwa

Die idealistische lijsttrekker van deze partij, dat was de buurman van mijn moeder. Wat een rare snuiter, en er kon nog geen groet vanaf. Alleen daarom al wat mij betreft niet iemand om op te stemmen.
Verder staat er natuurlijk ook veel te veel onzin in het programma om 'm überhaupt serieus te nemen.

Vic

Vic

12-09-2012 om 15:00

Mwah

Met 800 euro zou het basisinkomen ongeveer net zoveel zijn dan een bijstandsuitkering voor een alleenstaande, maar dan zonder alle bijkomende voorwaarden. Gaan we er dan op vooruit (als land)? Volgens mij gaan we ook weer linea recta terug naar het kostwinnersmodel, want de meeste vrouwen in parttime banen verdienen om en nabij de 1000 euro dus die kunnen voortaan ook thuis blijven. Lekker makkelijk.

Primavera

Primavera

12-09-2012 om 15:13

Zelfde effect als hypotheekrenteaftrek

Als iedereen er €800,- bij krijgt zal het effect niet zo zijn dat mensen minder gaan werken, maar dat de mensen die werken meer geld ter beschikking zullen hebben. Hierdoor zullen vele prijzen gaan stijgen totdat er weer een nieuw evenwicht is ontstaan en ondertussen de €800 euro waar een nietwerkende mee rond moet komen in waarde gedaald is en die het dus uiteindelijk slechter krijgt.
Dit soort subsidies voor iedereen zijn in de praktijk meestal alleen maar een cadeautje voor degenen die het juist niet nodig hebben en gaan ten koste van degenen die het wel nodig hebben.

Snuggle's

Snuggle's

12-09-2012 om 16:42

Maar als het basisinkomen zo laag is dat er een prikkel blijft om te werken, dan wordt het in die samenleving dus wel heel erg om gehandicapt of oud te zijn. Dan heb je het dus behoorlijk slecht. Dan zal je daar waarschijnlijk wel weer verzekeringen ofzo voor krijgen. Of een pensioen stelsel haha.
Hm ik weet het niet, maar blijf het idee wel leuk vinden.

Petra.v.S.

Petra.v.S.

12-09-2012 om 18:11

Snuggles

Het uitgangspunt van de SOPN is dat het basisinkomen zo hoog is dat iedereen daar goed mee rond kan komen dwz zijn huur, kleding, eten enz. mee kan betalen.
Een bedrag concreet kunnen ze nog niet noemen omdat ze nog veel meer willen veranderen. Maar volgens mij zei de lijsttrekker in een debat dat als je uitgaat van de huidige situatie dat je dan aan ongeveer 1200 euro per persoon moet denken.
In ieder geval zou het beter worden voor de mensen die nu bijstand of alleen aow hebben.
Nu maar eerst afwachten of ze wel zetels halen.

cqcq

cqcq

12-09-2012 om 20:45

Ach die woonlasten

Die zijn het probleem niet, aangezien ze ook de huur en de hypotheekrente willen afschaffen (en alle grond onteigenen).

Maar ze willen ook het gratis onderwijs afschaffen als ik het programma goed lees, dat lijkt weer wat minder logisch.

Chippie

Chippie

12-09-2012 om 22:59

Hier...

Ik woon in een provinciale uithoek waar we niet houden van alllerlei fratsen. Mijn verbazing was groot dat ik een foldertje in mijn bus vond (de enige...) van de SOPN. Sorry, het eerste wat ik mij afvroeg was: wie krijg je zo gek om die onzin te verspreiden!? Grond onteigenen, geen huur, gratis onderwijs afschaffen... Het kan blijkbaar nog onzinniger dan de PVV

Ely

Ely

12-09-2012 om 23:43

Chippie

Ik las er voor het eerst over op Facebook en dacht dat het een geintje was. Dat Koot&Bie terug waren. 'Jaaaaaa moederrrrrr ik hoef niet te werken, geld is gratis.'

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vijf broden en twee vissen?

Er zijn nu 4,5 miljoen mensen die een uitkering van zo rond de 1000 euro ontvangen. Hoe willen ze daar minstens 13 miljoen basisinkomens van 1200 euro maken?

Okee, ze schaffen subsidies en toeslagen af, maar maken van alles en nog wat gratis, de belasting gaat naar beneden, handel wordt zo'n beetje onmogelijk gemaakt, dus waar ze dat van willen betalen?

Het hele plan blinkt uit in naiviteit, simplisme, domheid en feitelijke onjuistheden. Maar grappig is het wel.

skik

Hombre

Hombre

13-09-2012 om 13:23

Onzin, primavera

De huizenmarkt is nauwelijks vergelijkbaar met de andere markten. Het aanbod is nl. structureel beperkt (grondpolitiek) en je kunt nauwelijks uitwijken naar andere aanbieders (buitenland). Daarom vertaalt een stijging in inkomen zich i.d.d. in een stijging van de prijzen.

Maar als de auto's hier te duur worden ga je naar Duitsland. Als de computers te duur worden bestel je ze in de UK en als het eten te duur wordt duiken er wel andere partijen in de markt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.