Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

18-08-2011 om 15:07

Spelregels pesten

Tot mijn verbazing kwam ik er net achter dat Pelleman hele andere regels voor 'pesten' met kaarten hanteert dan ik. Hoe spelen jullie het van huis uit en had je ook andere regels dan je partner?

Pelleman van huis uit:
Twee=twee pakken (niet opgooien, de volgende is weer)
Acht= beurt overslaan
Boer= andere kleur maar je mag alleen een schoppen boer op schoppen gooien, geen klaverboer op een schoppenkaart
Joker= 5 pakken (niet opgooien, de volgende is weer)

Pelle van huis uit:
Aas= wisselen van richting
Twee= 2 pakken (niet opgooien, de volgende is weer)
Zeven= beurt wisselen
Acht= beurt overslaan
Boer= andere kleur/vorm maar je mag elke boer opgooien
Joker= 5 pakken

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

18-08-2011 om 15:37

Andere variant bij ons

Aas: speelbeurt draaien (als je met z'n 2'en speelt, mag je dus nog een keer).
Acht: beurt overslaan als je met z'n 2'en speelt, mag je dus nog een keer)
Zeven: Je mag nog een keer
Twee: 2 pakken, maar je mag WEL opgooien daarna
Joker: 5 pakken, maar je mag WEL opgooien daarna
Boer: Mag op elke kleur om kleur te wisselen
Je kunt niet: 1 pakken, maar je mag NIET opgooien als je dan wel kan.
Je mag niet als laatste uitkomen met een pestkaart (2 of joker, maar wel met een boer (die je dus overal op kunt leggen)).
Volgens ons is dit de leukste en beste variant.
Gr. Bibi

Vic

Vic

18-08-2011 om 15:41

Als pelleman

Ik speel het als Pelleman, maar dan ook met de aas om van richting te wisselen. Het is trouwens al jaren geleden dat ik het spelletje heb gedaan. Tegenwoordig hebben we Uno en dat werkt natuurlijk ongeveer hetzelfde.

Bij ons

2 = 2 pakken, volgende is aan de beurt.
3 draaien = draaien van speelrichting.
8 wacht = volgende speler moet zijn beurt overslaan
Boer = kleur veranderen, schoppen alleen op schoppen, degene die hem opgooit noemt de nieuwe kleur.
Heer nog een keer = gooi je een heer, dan mag je er nog een op gooien, moet uiteraard wel een passende kaart zijn.
Joker = 5 pakken, na een joker mag degene die pakken moest als eerste weer een kaart leggen.
Twee op twee mag, joker op joker ook, maar niet door elkaar.

Dat zijn de regels bij ons thuis. We spelen normaal gesproken met 2 kaartspellen door elkaar.

Wiske

en als je er een moet pakken mag je hem meteen spelen als dat kan.
En je moet laatste kaart zeggen. Doe je dat niet dan krijg je van elke speler met meer dan 1 kaart een kaart. in geval van maar 2 spelers ook eentje van de stapel.

Guinevere

Guinevere

18-08-2011 om 16:52

Het maakt niet uit toch?

Hier hanteerden man en ik ook verschillende spelregels. Nu zoon meepest, hebben we voor de duidelijkheid maar wat spelregels van internet gehaald. En daar houden we ons nu allemaal aan, zodat er geen discussie is over de regels.
Leuk trouwens, potje pesten. Binnenkort maar eens jokeren introduceren hier thuis.

Haha..

Ik ben zo niet into kaartspellen, dat ik tot halverwege je eerste regel dacht dat het over plagen-pesten ging. Dan is het best raar dat je man andere regels hanteert dan jij. "Slaan mag wel maar niet onder de gordel" ofzo.

Met de regeltjes van het kaartspelletje kan ik je dan ook niet helpen. Ik ken maar één kaartspelletje: twee spelers krijgen ieder een helft van een spel kaarten. Je trekt allebei blind een kaart uit je stapel, legt ze op tafel, wie de hoogste kaart heeft mag ze allebei houden. Daar bestaan echt geen verschillende regels of versies van

skik

Basis

Onze basisregels zijn: bij 2 mag de volgende er nog een 2 opgooien of een joker, en dat kan net zolang doorgaan tot de pestkaarten op zijn. De laatste moet het totaal aantal pestkaarten trekken (2 kaarten per 2, en 5 kaarten per Joker). Bij een joker hetzelfde. Een boer is een annder kaartsoort kiezen (bijv. Harten). De laatste kaart mag geen joker zijn. Bij de eennalaatste kaart moet je laatste kaart zeggen, anders moet je een kaart trekken. Als je niet kan en je moet een kaart trekken dan mag die kaart pas de volgende beurt gebruikt worden.
Andere opties zijn 8 beurt overslaan, Aas is draaien, Heer nog een keer. Wij spraken voor het potje de spelregels af. Zeker als andere kinderen meededen.

Ef

Ef

18-08-2011 om 23:54

Laatste kaart...

Nog een spelregel die ik nog niet langs heb zien komen: Als je nog maar 1 kaart in je hand hebt moet je op tafel tikken en roepen "laatste kaart!" Als je dat vergeet mag dat niet je laatste kaart zijn en heb je nog niet gewonnen als je hem uitspeeld, maar moet je een weer nieuwe kaart pakken.

Jesse_1

Jesse_1

19-08-2011 om 00:07

Ik zie 'm toch echt bij Wiske staan hoor
Wij speelden het vroeger zoals bij bibi. (alleen ben je wel aan de beurt als je 2 gepakt hebt, 2 pakken is al straf genoeg ). Incl. laatste kaart zeggen dan.
Jesse

ayla

ayla

19-08-2011 om 08:48

Bij ons

2 is 2 rapen
boer is kiezen (mag alles zijn)+ 1 opleggen
joker 5 rapen plus 1 opleggen
7 beurt overslaan
bij laatste kaart op de tafel kloppen
vergeet ik nou nog iets??

Moet dochter toch maar eens jokeren gaan leren, ze maakt me steevast in bij pesten

Kloppen op tafel bij je laatste kaart,

Vergeten te kloppen? Dan vijf kaarten pakken. Ook mag je niet eindigen met een pestkaart (joker of een twee). Hier tellen we ook pestkaarten bij elkaar op. De één gooit een joker, de ander een twee, de volgende bijvoorbeeld ook een twee. Die daar achter zit, en geen pestkaart heeft, moet dan negen kaarten pakken. De acht moet de volgende persoon een beurt overslaan. Mocht je met tweeën spelen, dan betekent dat je nog een keer mag.

Pesten blijft een leuk spel. Kent iemand nog een ander leuk kaartspel voor twee personen??

Massi Nissa

Massi Nissa

19-08-2011 om 17:19

Corien

Bij ons in de familie doen we graag een potje Skipbo. Moet je wel speciale kaarten voor aanschaffen. Kan met twee of met veel meer spelers.
Groetjes
Massi

Maaike

Maaike

19-08-2011 om 19:43

Skipbo

Skipbo vind ik ook heel leuk om te doen. Het is zelfs zo dat ik zeur bij mijn zoontje van 7: ah, wil je Skipbo met mij doen?
Het is overigens best duur. Ik heb het geleerd van een buurvrouw en toen een tijdje haar spel mogen lenen. Eigenlijk kan je het ook doen met 3 gewone kaartspelen, waarbij de heren en de jokers allemaal tellen als joker.

Extra

Vroeger hadden we ook nog de regel dat je bij 7 er een moest pakken, maar mijn kinderen kennen die regel niet van hun vrienden.
Een hele nieuwe voor mij is bij 5 moet je medespeler net zoveel kaarten pakken totdat hij een vrouw heeft (5, get a wife)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.