Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

stad

stad

24-08-2013 om 17:38

Stad of landelijk

Ik woon landelijk, vrijstaande mooie woning, grote tuin, mijn man wil niets liever, mijn hele omgeving zegt dat landelijk wonen in de natuur het fijnste is wat je kan hebben, ik ken zo goed als niemand welke eigenlijk hetzelfde denkt als ik... ik zou dus liefst in het hartje van een drukke stad wonen, klein tuintje of koertje waar ik in de zomer wel buiten kan zitten maar zeker niet veel in de tuin hoef te werken. Lekker de drukte (en anonimiteit) van de stad altijd rond mij.
Soms vraag ik mij af of het zo een kleine minderheid is welke veel liever in de stad(rijwoning) zou gaan wonen? Liefst zou ik onmiddellijk willen verhuizen, maar omdat ik de anderen van het gezin nooit meekrijg denk ik maar.. als de kinderen de deur uit zijn...


Vic

Vic

24-08-2013 om 17:42

Tussenin

Ik zou niet midden in een druk stadscentrum willen wonen, maar wel er vlakbij in een rustige buurt met winkels op loopafstand. Midden op het platteland met de dichtstbijzijnde winkel op kilometers afstand en geen voorzieningen in de buurt zou ik ook niet willen. En ik wil wel buren dichtbij hebben, ik zou me niet veilig voelen als de dichtstbijzijnde buur honderden meters verderop woont.

Biene M.

Biene M.

24-08-2013 om 19:31

Niet de enige

De steden zitten vol met mensen die liever daar wonen dan ergens anders

Vervelend om ergens te wonen waar je het niet naar je zin hebt. Denk je dat je man met je mee zou willen verhuizen als de kinderen de deur uit zijn? Misschien kunnen jullie dan een compromis vinden, niet midden in de stad maar in een buitenwijk of zo?

Fiorucci

Fiorucci

24-08-2013 om 22:07

Nee hoor

Ik zou het liefst in de binnenstad wonen, maar dan niet in een relatief nieuwe stad, maar Den Haag ofzo. Maar vanwege de komst van de kinderen zijn we naar een groene buitenwijk verhuisd en ik heb er geen spijt van. Doe mij maar een appartement in de binnenstad en toch vlakbij zee,Den Haag, Barcelona mag ook..)

neteret mut

neteret mut

24-08-2013 om 22:35

Dubbelgevoel

aan de ene kant zou ik best graag ergens landelijk wonen, wat bos en weilanden om me heen, ruimte en stilte. Maar ik ken mezelf wat betreft tuinonderhoud, en landelijk kan ook betekenen dat winkels, scholen, vrienden verder weg zijn en dat kinderen vaker gebracht/ gehaald moeten worden. In de binnenstad van een stad hoef ik niet, ben geen winkelmens, ga nooit iets drinken op een terrasje en ik heb in huizen gewoond met de woonkamer meteen aan de straat (voorbijgangers die gaan zitten op je vensterbank als ze moe zijn bv). Ik ben tevreden zoals het nu is, kan fietsend desnoods wandelend de stad in, kinderen kunnen overal heen, bus en trein dichtbij, scholen enz dichtbij. En we hebben toch nog een tuin, garage, plek voor fietsen, auto en zelfs caravan. Probleem van een binnenstad is vaak ook geen of bijna geen ruimte voor fietsen en zeker lastig met een auto.

stad

stad

24-08-2013 om 22:35

Stad

In mijn omgeving/familie kijkt iedereen of ik doordraai als ik zeg dat ik graag zou verhuizen naar een binnenstad.(Maastricht, Brussel..) Het lijkt dan alsof ik iets 'verkeerd' zeg.
Als de kinderen 20-ers zijn zou ik toch graag de stap zetten, voor man lijkt dat nu iets onmogelijks, hij woont ook graag dicht bij zijn moeder en zou ook de andere dorpsgenoten en landelijke sfeer missen...
Barcelona of Madrid lijkt mij ook wel wat voor de wintermaanden
En als ik dan de stap zet, zou het echt liefst in hartje stad zijn, zodat ik geen vervoer naar de stad nodig heb, maar volledig in city-sfeer kan leven zonder mij veel te moeten verplaatsen ... heerlijk

stad

stad

24-08-2013 om 22:45

Ruimte

Een koer zou ik echt wel willen om direct van de zon te kunnen genieten. Tuinieren doe ik niet graag, hoogstens een haagje bijknippen of een bloempje planten, maar geen grote tuin waar je bij elk mooi weertje de verplichting voelt er toch wat onkruid weg te doen, gras te maaien, hagen en bomen snoeien, (om nog te zwijgen van de groententuin bijhouden en de vuile groenten schoon te krijgen Voor de kinderen vind ik de ruimte wel fijn, daarom ook dat ik wel wil wachten tot zij de deur uit zijn. Ik zou de woning wel aanpassen aan mijn wensen en noden, en misschien zal ik het spijtig vinden minder ruimte te hebben, maar nu hou ik (en vooral mijn man) ook te veel onnodig spullen bij, bvb een oude versleten fiets toch maar in de kelder of garage laten staan, oud speelgoed kan nog bewaard worden... en zo houden we maar bij wat waarschijnlijk na jaren toch met het groot vuil meegegeven gaat worden, zeker als de kinderen hun eigen stek hebben, dan denk ik dat minder ruimte wel zou kunnen

Kaaskopje

Kaaskopje

24-08-2013 om 23:43

Hoe landelijk is landelijk

Een vrijstaand huis met in de wijde omtrek geen mens te zien, lijkt mij voor vaste woonplek wel eenzaam. Een vakantiehuisje voor twee weken in zo'n omgeving is natuurlijk best eens lekker, maar voor altijd?? En omdat wij geen auto hebben, valt een woning in een dorp zonder fatsoenlijke bus- of treinverbinding ook af eigenlijk. Nog los van het feit dat mijn man van zijn levensdagen niet de stad uit zal willen. Als ik wel een auto zou hebben zou ik denk ik net zo makkelijk in een dorp kunnen aarden als in de stad. Ik heb vroeger met mijn ouders in een nieuwbouwwijk in een dorp gewoond en het verschil tussen het leven in die wijk en het leven in mijn huidige wijk Toen keek ik direct in de mooie ogen van koeien, nu hoor ik ze ook als de wind goed staat. Maar als ik fantaseer over de toekomst, als de kinderen het huis uit zijn, dan lijkt een appartementje in de binnenstad mij wel leuk hoor. Zolang ik maar wel bomen zie, het liefst ook water, maar daarvoor moet ik de loterij winnen, en als ik maar buiten kan zitten in de zomer.
Dat je graag in een rijtjeshuis zou willen wonen, verbaast mij wel een beetje. Het is toch héérlijk om geen aangebouwde buren te hebben? Wij wonen 2 onder 1 kap in een straatje waar buiten de werkuren, weinig meer te beleven valt dan spelende kinderen. Een normaal straatleven met auto's en tuintjes op een rijtje, hebben we hier niet. Mijn dochters denken dat dat veel leuker is. Daar is nog eens wat te zien en zo. Het lijkt ze ook veiliger, dan ons ietwat achteraf gelegen huis. Volgens mij maakt dat niet veel uit. Tot mijn dochter deze week in een wijkje moest en moet oppassen, met slapen en al dus. Toch wel eng, al die geluiden uit die andere huizen en buiten...

Iets ertussen?

Mijn man had best graag vrijstaand buitenaf gewoond, maar ik niet. Vroeger woonde ik wel zo (met mijn ouders) maar ik heb er nooit veel aan gevonden. Ik houd meer van roering om me heen en alles leuk dichtbij.
Man is meer van lekker rustig.
Uiteindelijk na wat omzwervingen hebben we iets gevonden wat iets van beiden heeft.
Aan de rand van een groot dorp dat qua inwonertal meer een stad is en dus ook alle gemakken van de stad heeft. Met aan onze tuin, maisland, weide, beesten en erachter een bos. 2 onder 1 kap op een hoekje dat doodloopt.
Er komt dus niemand 'langs' ons huis. Ja om te draaien...
En we hebben wel buren en een leuke 'wijkleven' een gezellige buurt. Ik voel me dus nooit alleen.
Geen inkijk in tuin...en als we willen in 1 minuut op het bospad en 1 minuut naar klein supermarktje. En in 7 minuten op de fiets in het centrum. Ook geen angst voor aangereden kinderen er loopt vanaf onze wijk een fietspad ontoegankelijk voor auto's naar dat centrum. Hier blijven we.
Man tevreden, want hij voelt zich 'vrij'. Zeer zelden geluid van buren want de muren zijn dik. Als je uit huis gaat (voorkant) moet je toch echt een stukje lopen de straat in voordat je een ander huis ziet.Maar voor kinderen, die kunnen hier wel meteen buiten spelen mét andere kinderen. Of als pubers samen met buurkinderen naar huis fietsen. Ik tevreden, ik voel me niet alleen, en mooi alles dichtbij. Maar als het aan man ligt gaan we wonen in 1 van de huisjes/boerderijtjes aan het bospad achter ons huis...Daar zit je pas écht helemaal vrij zegt man.
Maar daarvoor zouden we eerst de loterij moeten winnen. Man wil wel als we nóg ouder zijn en de kinderen uit huis zijn centraler wonen. Dus meer richting centrum of er in. Dat lijkt hem praktischer...Voor als we oud en langzaam en gebrekig zijn
Ik denk dat je droom niet gaat uitkomen van in de stad wonen. Of je zou alleen moeten willen. Zoek dus iets er tussenin. Waar je man ook mee kan leven.
Ik heb vriendinnen die wonen zoals jij die vrij wonen verder weg in buitengebied en die miepen nu steen en been, nu de kinderen groter worden. Hebben altijd problemen met hoe de pubers 's avonds laat of midden in de nacht naar huis komen...eng op de fiets, door bos enzo en met wie want ze hebben geen buren dichtbij. Doen of geen oog dicht omdat ze ongerust zijn of halen ze midden in de nacht op. Het vrij wonen was leuk toen ze klein waren...maar als ze puber zijn komen de nadelen ook erg naar voren.
En hier slapen héél vaak vriendinnen van oudste die ook buitenaf wonen en dan dus maar hier logeren en de volgende ochtend pas vertrekken omdat de weg naar huis te eng of te risicovol is.
Ik zou daar niet blij van worden dat mijn kind niet eens alleen naar huis kan komen als ze dat zou willen.
groeten albana

Maylise

Maylise

25-08-2013 om 16:30

Ja hoor

Sinds 2 jaar wonen we redelijk landelijk, aan de rand van een dorp met vrij uitzicht en echt platteland om ons heen. Het heeft veel voordelen. Ik geniet van de open ruimte, onze grote tuin en ons grotere huis. We wonen niet heel ver van de stad maar het voelt hier toch redelijk vrij. Toch zijn er ook veel nadelen. We hebben hier in het dorp wel wat kleine winkeltjes maar voor al het andere moet je altijd ergens heen. Hoewel er hier bussen komen en de verbindingen overdag met de stad goed te noemen zijn is het 's avonds zondag lastig. Gevolg is dat ik de kinderen veel vaker moet halen en brengen. Als we in een buitenwijk zouden wonen dan zouden ze zelfstandiger kunnen zijn. Buiten wonen brengt met zich mee veel plannen en vooruit denken.

Vroeger heb ik ook midden in de grote stad gewoond en dat vond ik ook super leuk. Ik vond het heerlijk om gelijk vanuit huis midden tussen de winkels en de mensen te staan. Ik deed toen ook alles te voet. Ik was ook veel buiten. Als je midden in de stad woont dan woon je niet alleen in je huis maar in de hele buurt heb ik altijd het gevoel. Je hebt geen eigen tuin dus dan ga je naar het park. Je doet vaker boodschappen maar niet te veel tegelijk want dat is zo onhandig dus je komt veel bij de winkels. Het buurt café was mijn tweede huiskamer. Ik had echt het gevoel in de buurt te leven. Dat gevoel heb ik een buitenwijk en nu in het dorp nooit echt gehad. Ik leef hier meer echt in mijn eigen huis en tuin.

Om allerlei redenen wil ik nu zeker onze woonsituatie niet veranderen. Ik vind de rust, de grote tuin en de natuur om ons heen ook geweldig. Daarnaast zouden we in de stad ons nooit een even groot huis kun veroorloven en omdat we hier toch met redelijk wat mensen wonen is wat ruimte prettig.

Toch zie ik de aantrekkingskracht van de stad heel goed. In mijn ideale wereld zou ik graag een leuk appartement willen hebben in een grote stad en dan een huisje midden op het platteland voor de weekenden. Lijkt me een ideale combinatie. Weet niet of het ooit van gaat komen maar het lijkt me geweldig.

Tigress

Tigress

25-08-2013 om 16:35

Stadsbewoner

Ik woon in Den Haag en heb de winkels heerlijk dichtbij. Als ik 2x languit val sta ik ik in het winkelcentrum. Vanwege dat winkelcentrum is het ook goed gesteld met het openbaar vervoer in de buurt. Maar liefst 5 verschillende lijnen van bus en tram. Wat ik weleens vervelend vind is het constante geluid van verkeer. Ik kan het redelijk wegfilteren, al vind ik het geluid van brommers en scooters heel irritant. Ik heb geen groene vingers en het gevoel van zand en aarde aan mijn handen vind ik bijna onverdraaglijk. Dus ik ben heel blij met mijn balkon waar alleen een tafel en stoelen staan.
Ik heb ook in een dorp gewoond als kind en tijdens mijn huwelijk zelfs in een vrijstaand huis met bijbehorende lap grond. De nadelen daarvan ken ik nog wel. Zo was het openbaar vervoer beperkt en bovendien reed het om het halve uur en in het weekend zelf om het uur. Was het nodig om naar de stad te gaan vond ik het nogal een onderneming. Later met auto altijd het gedoe om het ding kwijt te raken. En dan het almaar uitbreidende betaald parkeren. Ik weet nog wel dat ik in dat vrijstaande huis het gevoel had niet zonder groot uitgevallen hond te kunnen. Het was wel heerlijk voor de kinderen, zo'n grote tuin.Toen ik er na mijn scheiding tijdelijk alleen woonde (ook zonder hond) is het echt weleens door mijn hoofd gegaan dat er van alles met me kon gebeuren en dat niemand me zou horen gillen of missen...
Al met al voel ik me heel prettig nu ik in de stad woon en zou niet meer terug willen naar 'het platteland'.

Irma

Irma

25-08-2013 om 17:14

Tigress

Vind je elk half uur een bus weinig? Waarom dan??
Ik was pas in Eindhoven en ik verbaas me werkelijk om de hoeveel meter daar een bushalte is. Kunnen de mensen tegenwoordig niet meer een stukje lopen of heel even wachten??

Kaaskopje

Kaaskopje

25-08-2013 om 19:09

Bus

Ik verbaas me ook over dat je de frequentie van een half uur weinig vindt. Het dorp waar ik 11 jaar gewoond heb was vroeger altijd 1 x per uur met de bus te bereiken. Nu kun je het dorp bereiken met een belbus, bij een bepaald station vandaan. Het kan ook anders, maar als je dan aan het andere eind van het dorp woont t.o.v. de bushalte heb je nog een hele tippel te gaan door het dorp zelf. Hoe vaak die bus gaat weet ik eigenlijk niet, maar vast niet vaker dan 1 x per uur. Ik vind het pure armoe geworden wat dit betreft.

Sneeuwitje

Sneeuwitje

25-08-2013 om 19:57

Groot dorp

Ik zou niet middenin de stad willen wonen, maar evenmin in een heel klein dorp. Ik hecht aan rust, maar ik wil ook genoeg te doen hebben in de buurt. En gelukkig hebben we dat. We wonen in een rustige wijk, aan de rand van een (groot) dorp, met voldoende voorzieningen. De stad is een kwartiertje/ 20 min. met de auto (afhankelijk van waar je moet zijn). Er is een station met 's avonds om het half uur een trein en overdag om het kwartier, en fietsend ben je in 35 min. in de stad. Ik vind het ideaal, voor de kinderen is het hier leuk, veel scholen, veel speeltuintjes, en voldoende winkels.

Sneeuwitje

Hutje op de hei

Stiekem heb ik altijd wel gedroomd van een hutje op de hei. Ik hou enorm van rust en stilte om me heen. Voorwaarde is dan wel dat ik goed vervoer heb zodat, als ik dat wil, ik kan gaan waarheen ik wil. Zonder eigen auto lijkt het me een ramp om ergens in een afgelegen gebied te wonen.
Wonen in een stadscentrum lijkt me afschuwelijk.
n@nny

Yaron

Yaron

25-08-2013 om 22:49

Dorpje

Ik woon aan de rand van een klein dorp met een kleine dorpsschool (100 leerlingen) waar bijna iedereen elkaar kent. We hebben wel wat voorzieningen, zoals een supermarkt, kapsalon, wat kleine winkeltjes en horeca, doordat het een toeristisch dorp is. De bus rijdt ieder uur, maar daar hoef ik geen gebruik van te maken omdat we twee auto's hebben, dat is voor mij wel een voorwaarde om hier prettig te wonen. Man is voor zijn werk van half acht tot na zessen weg en ik zou dan niet even naar bijvoorbeeld mijn ouders of vriendin kunnen gaan, met de bus een heel gedoe ivm vele keren overstappen. De voordelen om in ons dorp te wonen zijn er vele: de kinderen kunnen zonder problemen buiten spelen, er is veel ruimte voor ze, ze hoeven niet perse in een speeltuin te spelen. We wonen vlakbij meren en bossen, kleinere steden zijn binnen 20 minuten te rijden en voor een grote stad als Amsterdam en Groningen hoeven we maar 45 minuten tot een uur te rijden. Nadelen zijn er natuurlijk ook wel: niet alle sporten/zwemles/muziekles zijn in eigen dorp, er gebeurt hier op cultureel gebied weinig, bijna iedereen kent elkaar, soms te veel sociale controle.
Als we in Amsterdam zijn vind ik het er leuk, er is altijd wat te beleven en te zien, ik zou er best voor een half jaar in de binnenstad willen wonen, als ik daarna maar terug kan naar de rust van ons dorp.

busdame

busdame

25-08-2013 om 23:04

Ja dat is weinig

Want je hebt zoveel minder speling. Aansluitingen die niet worden gehaald, afspraken waar je of een tijd te vroeg of heel krap op tijd of te laat aan kunt komen. Schooluren die niet aansluiten op de bustijden enz.
Mijn dochters waren altijd een half uur te vroeg op school omdat een bus later ze te laat zou afleveren.

Bus/trein

Hier gaat de bus ook elk half uur. En dat is genoeg, omdat de trein het kwartier ertussen ook nog gaat...Voor hier in de omgeving is dat zat. Elke plaats om ons heen is makkelijk te bereiken, meestal elk kwartier dus.
Maar als je verder moet (zeg een uurtje) dan is het lastig...want je moet overstappen bij het eindstation en weer overstappen op weer een andere en weer..Dat kost veel tijd en je moet weer vroeg weg want anders mis je de laatste trein (om half 12). Ben je b.v. in Amsterdam dan moet je minstens om 21.00 uur vertrekken..anders mis je de laatste trein.
En het OV is ook nog 's absurd duur in verhouding. Gevolg is dat iedereen hier een auto heeft. Mensen zonder minimaal 1 of 2 auto's ken ik niet...jeugd haalt zo snel mogelijk hun rijbewijs en rijd dan ook zelf voor verder weg.
Voor dichterbij is OV prima, voor verder weg een ramp.
Dat is ook een kwestie van een andere instelling hebben. Er zijn veel mensen in de stad die niet snappen dat wij dat OV amper missen, want zelf hebben ze het heel erg nodig...maar hier kan je gratis parkeren en onze fietspaden zijn vrijliggend dus best prettig. Dat scheelt een heleboel.
De enige keren dat wij de trein nemen is naar grote steden. En dat nog niet eens altijd. Heel vaak is het auto en op een voorstation trein pakken voor het laatste stukje.
Maar 'alles' is hier, dus waarom zou ik naar de stad gaan? Dat doen we hoogstens voor een 'uitje'b.v. een interessant museum. Er is geen winkel te bedenken die hier niet is. Van H@M tot de Douglas.......En alle culturele uitspattingen die er zijn kan ik al amper bijbenen, laat staan dat ik behoefte heb aan meer.
groeten albana

lennest

lennest

26-08-2013 om 14:47

Stad of dorp

Ik woon in een relatief klein dorp, circa 5.000 inwoners, onder de rook van een grote stad. We hebben een supermarkt, bakker, kerk, twee scholen, kapper cafetaria, een cafe, buurthuis, huisarts met apotheek en het centrum van de stad is op 5 km afstand. Ideaal, echt de best of both worlds. Elk half uur rijdt de bus tot een uurtje of 11 in de avond en de eerste bus gaat al om half 6. De eerste middelbare school is drie kilometer verderop. Nadeel is wel dat veel mensen dit dorp ontdekt hebben waardoor de huizen vreselijk duur zijn. Veel kinderen van de oorspronkelijk bewoners moeten noodgedwongen elders een koophuis zoeken en huurhuizen zijn er relatief weinig. Ik woon er al heel lang en wil er niet meer weg!

mirreke

mirreke

27-08-2013 om 09:58

Maylise

je verwoordt exact, exact, hoe ik heb het beleefd en hoe het nu voor ons is. Alleen dat mooie uitzicht hebben wij niet, we zitten iets meer in een wijk. Maar als ik op het balkon sta weer wel
Ik vind het geweldig wonen nu, en geniet hier ook echt van. Maar voor de kinderen zou ik het, achteraf gezien, liever hebben gehad zoals ik het vroeger had.
Maar ach, zij krijgen hun kans wel als ze op kamers gaan )

mirreke

mirreke

27-08-2013 om 10:02

Openbaar vervoer

is hier (duitsland) echter wel veel slechter, want veel minder vaak. Bussen rijden 1x per uur, op zondag 1x per 2 uur. Duitsland heeft ook graag zijn burgers erg vroeg op bed, want de laatste Duitse bus rijdt in het weekeinde vanuit Nederland om 9 uur. De lokale bus rijdt vanaf 7 uur 's avonds niet meer. Echt killing voor pubers.
Ik hoop op de trein waar men al weer jaaaren over steggelt.

Tijgeroog

Tijgeroog

27-08-2013 om 22:09

Openbaar vervoer

Mirreke, de bustijden die je noemt zijn eigenlijk precies gelijk aan die in het dorp waar ik in m'n tienerjaren woonde. En het ov daar is sindsdien alleen maar slechter geworden, een tijd lang belbussen die je een uur van te voren moet bellen en tegenwoordig rijdt de bus over de iets snellere weg die ruim een kilometer van het dorp af ligt. Heel fijn, in een dorp met amper voorzieningen (geen winkels, geen dokters etc) met heel veel ouderen...

Tigress

Tigress

28-08-2013 om 23:11

Reaktie op half uur

Toen ik gebruik maakte van het ov woonde ik in een dorp en moest met de bus naar school, dan is een frequentie van ieder half uur killing. Mijn vader stond er om die reden ook op dat we met 18 jaar gingen lessen voor het rijbewijs. Hij ging zelfs zover dat hij het voor ons (alledrie!) betaalde tot en met het eerste examen. Wij kregen ook geen zakgeld maar wel een zoveelstehands autootje.

Yaron

Yaron

29-08-2013 om 09:02

Elk half uur

Elk half uur een bus is toch nog best vaak, hier komt de bus maar een keer per uur en in het dorp waar ik vroeger woonde ook, maar als je er op ingesteld bent is dat geen probleem. Bij ons hielden de scholen er ook rekening mee, wat later komen als je met de bus was maakte niks uit. Meestal ging ik eerder, omdat het 's ochtends altijd al gezellig in de kantine was.

Tijgeroog

Tijgeroog

29-08-2013 om 09:36

Tigress

Dat snap ik toch niet. Als ik met de bus naar school was ik een minuut of 20 te vroeg op school, maar ik vertrok dan wel iets later dan wanneer ik op de fiets ging. Op de terugweg was het minder gunstig, dan moet ik 35 tot 45 minuten wachten. Vervelend ja, maar om het nou killing te noemen... Ik hing wat op schoolvriend, kletste wat, zat wat te lezen of maakte vast wat huiswerk. Of ik ging even bij de bibliotheek langs en stapte daar op de bus, genoeg mogelijkheden.

Ga toch fietsen

Een bus elk half uur vind ik al best veel.
Hier gaat hij eens per uur.
Maar de het loont al snel om gewoon te gaan fietsen.
Middelbare school op 12 km afstand , zijn de kinderen binnen een half uur op de fiets. Met de bus is er geen aansluiting op de schooltijden en het kost je uiteindelijk gewoon meer tijd dan de fiets, omdat je op eerst naar de halte moet en daar altijd wat eerder moet zijn als reserve.
Ik rijd graag auto en denk daardoor vaak dat dat de meest logische manier van vervoer is. Maar als ik dan weer eens op de fiets 10 km naar het grote buurtdorp ga valt het me steeds weer mee. EN vind ik dat ik vaker moet fietsen. Mijn kinderen doen het tenslotte ook elke dag.

Landelijk veel meer voor veel minder

Wij zijn ook vanuit de stad naar de het "landelijke" gegaan en zijn daar ieder dag blij mee. Lekker ruimte om je heen, veel tuin en dus kan je lekker in de zon zitten zodra de zon even schijnt. Ook de kinderen vinden het heerlijk om buiten te spelen.

En als je ziet wat je landelijk kunt kopen voor de prijs waar je in Amsterdam maar net een appartement met balkon kunt kopen. zie bijvoorbeeld [verwijderd door forumbeheer]
Onder de 500.000 heb je gewoon jouw eigen droomhuisje met vrijheid.

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2016 om 13:15

Als ik een auto had...

zou het mij niet zoveel uitmaken. Ik heb 11 jaar in een dorp gewoond en dat vond ik best leuk. Maar het OV is inmiddels zo afgeroomd, dat ik er niet meer zou willen wonen. Daarnaast heb ik een man die ábsolúút niet uit 'zijn' stad weg wil, dus blijven we waar we zitten. Op de plek waar wij wonen, is er zelfs sprake van een licht landelijk karakter. Niet meteen rond het huis, maar wel op loopafsand. In de zomer, met de koeien buiten, de wind onze kant op e.d. kunnen we ze horen. Als we dat stukje gelopen hebben, zitten we meteen bij een natuurgebiedje, met een mini 'kinderdijkje' langs het kanaal, eeuwenoude geschiedenis in de vorm van de fundamenten van het kasteel van Floris V, etc.. We wonen hier dus best fantastisch mooi.

Misschien zou je gezin ermee kunnen leven als je iets dergelijks zoekt. Niet meteen in het centrum, maar toch de geneugten van een stad in combinatie met hun behoefte aan landelijk wonen.

MamavanSenH

MamavanSenH

25-04-2016 om 14:41

Landelijk

Ik woonde tot een jaar geleden middenin Rotterdam Zuid. Goed, positief daaraan was dat de metro op loopafstand was, een groot winkelcentrum op loopafstand, een nachtwinkel een paar deuren verderop dus 's avonds laat erachter komen dat er iets niet in huis is, een paar meter lopen en je hebt het alsnog. Dat was fijn. Maar criminaliteit, herrie, midden in de nacht nog mensen op straat en getoeter van auto's, en dan met tig man in een flat waar er altijd wel een buur is die herrie maakt of aan de deur stond omdat één van onze kinderen huilde en ze daar last van hadden. Oversteken met gevaar voor eigen leven. En elke nacht wel brandweer, politie of ambulance met loeiende sirenes langs ons huis waar we allemaal wakker van werden.

Nu verhuisd naar een buitenwijk van de stad, nog lang niet landelijk maar het is hier zo rustig! Geen herrie, mensen zijn minder gestresst en zeuren minder, veiliger voor de kinderen om op te groeien (geen grote doorgaande weg naast de deur) en oké, als ik nu met de metro wil moet ik eerst met de bus erheen. En hier zit alleen een supermarkt en kruidvat en wat kleine eettentjes. Voor een groot winkelcentrum moet ik een eindje fietsen. Maar ik woon zoveel liever hier! En als we ooit meer geld hebben wil ik echt landelijk gaan wonen.

Tuinieren

Ik begrijp dat Stad vooral een hekel heeft aan het tuinieren. Zelf woon ik in een rijtjeshuis in een nieuwbouwwijk aan de rand van een grote stad. De postzegel gras in de tuin hebben we vervangen voor kunstgras. Daar hebben we nu geen omkijken naar. Jullie kunnen de tuin ook onderhoudsarm inrichten. Ergens is een grote tuin ook wel een bepaalde luxe waar menigeen naar snakken. Als je geen zin meer heb in een moestuin, kan je je man dat vertellen. Of. Hij neemt de zorg op zich, of jullie doen die weg. Het is ook jouw huis!

Een nadeel van landelijk is het ov. Maar als jullie allebei een auto hebben, kennen jullie dat probleem niet.
In een nieuwbouwwijk is het ov beter geregeld, maar menig autobezitter klaagt over het gebrek aan parkeerplaatsen in een nieuwbouwwijk. En ja, er is niets prettigers dan thuis komen en direkt kunnen parkeren.
Het enige voordeel van een nieuwbouwwijk is dat de kinderen met goede ov naar school gaan.
Maar zelfs in een rijtjeshuis krijg je te maken met geluid van de buren en zij met onze leefgeluiden zoals trap op stormen, of de geur van een vuurkorf of de basvan een tv etc.
Kan je nagaan als je in de binnenstad woont, met al die houten huizen en dunne stenen muren en weinig isolatie.

De stad is dus niet alles, een rijtjeshuis aan de rand ook niet. Als je je huidige woonplek kan aanpassen naar jouw wensen en wat vaker een weekendje pakt in een stad, is het misschien niet nodig om te verhuizen.

Buitenwijk

Ik woon in een groene buitenwijk van een kleine stad in de Randstad op 5 minuten loopafstand van het station die goede verbinding geeft naar grote steden. Ook op 5 minuten lopen was de basisschool van mijn kinderen en een heel klein winkelcentrum. En man en ik wonen ook nog eens op 10 minuten fietsen van ons werk. De kinderen vonden het oneerlijk dat ze wel 15 minuten moesten fietsen naar hun middelbare school. Dochter studeert inmiddels en dat is weer op 10 minuten fietsen van ons huis.

Ik vind mijn wijk heerlijk wonen, veel groen, als ik een rondje wil hollen of fietsen ben ik zo buiten de stad. Maar er zijn zat binnenstadbewoners die het zielig voor mij vinden dat ik in de buitenwijk woon en daar niet dood gevonden zouden willen worden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.