Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stel dat er een lockdown komt

'Franse burgers mogen alleen de straat op voor werk, het bezoek aan een arts of het kopen van eten. Zij moeten daarvoor een ondertekend document kunnen tonen.'

Wat ik me nu afvraag: hoe kom je aan een ondertekend document? Van mijn werk snap ik nog, maar om eten te kopen? Wie stelt vast dat mijn koelkast leeg genoeg is?


Wat...

...staat er in zo'n document? Aan welke voorwaarden moet je voldoen om eten te kunnen kopen? Mag iemand die geen auto heeft, of om andere reden geen grote voorraad kan aanleggen, vaker eruit om eten te kopen?

En ook: hond uitlaten mocht volgens mij ook, maar daar zullen ook voorwaarden aan zitten.

Niet handhaafbaar

Daarom is zo’n lockdown ook deels stoere praat voor de bühne. Ik denk dat het effectiever is om maximaal aantal bezoekers bij een supermarkt in te stellen. Of samenscholingsverboden. We slikken momenteel toch zonder morren iedere maatregel.

Nadine

Nadine

19-03-2020 om 10:12

Volgens mij

moet je het zelf invullen.

Lusithania

Lusithania

19-03-2020 om 10:36

Downloaden

Je moet het formulier zelf downloaden en invullen. Dat weet ik van mijn vriendin die in Frankrijk woont.

Flavia

Flavia

19-03-2020 om 10:42

Handig

Heel handig als je thuis niet beschikt over een computer of een printer.
Zijn meer mensen dan je denkt die dat allemaal nog niet hebben.

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 10:43 Topicstarter

Lusithania

En hoe weet de politie dan dat het klopt wat je opschrijft?

Flavia

Flavia

19-03-2020 om 10:44

Sydney

ik zie een optie: de lease hond, die moet wel heel vaak uitgelaten worden. Zeer zichtbaar.

Nadine

Nadine

19-03-2020 om 10:46

mag alleen naar je werk, boodschappen doen, naar de apotheek, sporten in je eentje en de hond uitlaten (volgens het nieuws). Een van die dingen staat dus op je briefje. Als je wat anders doet, klopt het niet.

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 11:21 Topicstarter

Flavia

Misschien halen nu wel meer mensen een hond uit het asiel ...

overigens

Gisteren mailcontact gehad met een fransman die in een skiresort woont en waar het nu uitgestorven is. Hij maakt gewoon heerlijke wandelingen door de sneeuw (zonder hond). Het is natuurlijk een illusie om te denken dat in een land als Frankrijk of Spanje dat veel dunbevolkte gebieden kent sprake is van een volledige lockdown. Is waarschijnlijk ook helemaal niet nodig
Misschien moet de overheid instellen dat iedereen een gezondheidsapp op zijn telefoon installeert. Iedere burger krijgt 3000 stappen per dag. Ga je daar over heen dan krijg je automatisch een boete. Jaja. Black Mirror is er niks bij

Bennikki

Bennikki

19-03-2020 om 11:33

Sydney

Er zijn al tijden bijna geen honden meer in Nederlandse asielen. Dus ik voorzie lege schappen..
Hier beleeft de hond gouden tijden. Hij wordt wel 4 uur per dag uitgelaten. Soms heeft hij er gewoon helemaal geen zin meer in, maar hij moet. De bazen moeten worden uitgelaten tenslotte. Wraak voor al die keren dat het stormde en hij voor de deur stond te piepen ; )

Kaaskopje

Kaaskopje

19-03-2020 om 11:39

Bennikki

Heb je gecheckt of je uitspraak over asielhonden klopt?

https://ikzoekbaas.dierenbescherming.nl/zoek-asieldieren/honden

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 11:42 Topicstarter

Bennikki

'Er zijn al tijden bijna geen honden meer in Nederlandse asielen.'

Ik weet niet waar jij woont, maar in de regio zijn nog zat asielhonden beschikbaar. In Zoetermeer, Gouda en Rijswijk bijvoorbeeld.

Biebel

Biebel

19-03-2020 om 11:49

De hond is al geleased

Tijdens de lunchwandeling van man (met hond), neemt hij de buurtkinderen mee. Die kunnen dan even rennen en gooien met balletjes, hond heeft plezier en man heeft gewoon zijn lunchwandeling.

Ik kan me voorstellen dat tijdens een lockdown er op het briefje staat "hond uitlaten". En dat is ook zo. Dat die kinderen dan niet van de man die de hond uitlaat is - dat kunnen ze niet nagaan. Of als die kinderen, met hun ouders, mijn hond willen lenen: ga je gang.

En jajaja zeker: zolang niemand van de hierboven genoemden hoest/keelpijn en/of koorts heeft. Het vermoeden bestaat zelfs dat een van de twee buurtkinderen het al gehad heeft - maar ja, niet getest, dus zeker weten doen we het niet.

Bennikki

Bennikki

19-03-2020 om 11:51

Ja 322

Das ongeveer 26,5 hond per provincie. Waarvan de meeste echt probleemhonden zijn. Maar goed, misschien vinden die dan binnenkort hun baasje, dat zou mooi zijn.
De meeste mensen halen tegenwoordig hun asielhond via een stichting uit het buitenland, maar dat kan nu natuurlijk niet meer.

Biebel

Biebel

19-03-2020 om 11:55

(en om mijn gelijk te bewijzen...)

Druk ik op versturen en gaat de bel. 2 Buurjongetjes. Of ze alsjeblieft vandaag met de hond mogen lopen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

19-03-2020 om 12:40

Riem

Ik heb net een hondenriem geleend. Bij de lockdown kan ik dan mijn denkbeeldige hond uitlaten. Bij controle is hij net even kwijt.

Zonne

Zonne

19-03-2020 om 12:55

Lijkt me erg naar, een lockdown

Vooral omdat nú al een hoop mensen vooral bezig zijn met anderen die het 'verkeerd' doen. Die bellen in een lockdown waarschijnlijk meteen de politie als je eens 1.49 van iemand afstaat omdat de hond aan de lijn trok.

Ik kan me in huis prima vermaken, maar dat Spiedende Oog lijkt me echt vreselijk.

Eerst las ik her en der vooral berichten over mensen die teveel kochten (de schrijvers zelf natuurlijk nooit) maar nu is het heel veel veroordeling van wat ze mensen zien dóen: oma's met kind, voetballende jeugd, samen winkelende bejaarden, bootcampende twintigers....

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 13:14 Topicstarter

Zonne

'maar nu is het heel veel veroordeling van wat ze mensen zien dóen: oma's met kind, voetballende jeugd, samen winkelende bejaarden, bootcampende twintigers....'

Werken terwijl je hoest vanwege je astma ...

Formulieren

Sydney, ik vroeg me ook al af hoe het zou werken. Het moet bizarre conversaties opleveren." Nee ik heb geen formulier, agent, ik ben op weg om printerinkt te kopen".

Groeten,

Temet

Printen inderdaad

Kan het niet gewoon op je smartphone zonder te printen? Dan zou ik in elk geval nog met de smartphone van dochter op stap kunnen.
Want een printer hebben we al heel lang niet meer. Kinderen printen op school/uni of in de bieb.

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 15:23 Topicstarter

Temet

Ik heb serieus net een nieuwe printer besteld bij bol. De vorige was een maand geleden kapot gegaan, en ik verwacht dat mijn dochters de komende weken af en toe (t)huiswerkopdrachten willen uitprinten.

Bo

Bo

19-03-2020 om 15:48

vriendin

Mijn vriendin woont in Frankrijk en werkt in een hotel in een skigebied. Zij kan niet thuis werken en gaat gewoon naar haar werk (met briefje). Wel is zij al meermaals gecontroleerd op weg naar werk en naar huis. Ze zijn daar best streng dus. Moet ook wel, anders heeft een lock down weinig zin.

bieb63

bieb63

19-03-2020 om 16:00

En mantelzorg dan?

Je moet toch ook naar je, bijv., ouders kunnen omdat ze bij het 1 of ander hulp nodig hebben?

Officiële Franse site

Volgens mij is dit de officiële Franse site, maar mijn Frans is wat brak. Klopt dit? https://mobile.interieur.gouv.fr/Actualites/L-actu-du-Ministere/Attestation-de-deplacement-derogatoire-et-justificatif-de-deplacement-professionnel

Google translate is ook mijn vriend

Op 16 maart 2020 heeft de president van de republiek besloten maatregelen te nemen om het contact en het reizen door het hele grondgebied van dinsdag 17 maart om 12.00 uur tot een strikt minimum te beperken, gedurende ten minste vijftien dagen.

Uitzonderingen op het certificaat zijn mogelijk in het kader van:

reizen tussen huis en de plaats van uitoefening van de beroepsactiviteit, wanneer deze essentieel zijn voor de uitoefening van activiteiten die niet kunnen worden georganiseerd in de vorm van telewerk (op permanent bewijs) of professionele reizen die niet kunnen worden uitgesteld;

reizen om essentiële aankopen te doen ingeautoriseerde vestigingen (lijst op government.fr);

reizen om gezondheidsredenen;

reizen om dwingende gezinsredenen, voor hulp aan
kwetsbare personen of kinderopvang;

korte uitstapjes, dicht bij huis, gekoppeld aan de individuele fysieke activiteit
van mensen, met uitsluiting van collectieve sportbeoefening en aan de behoeften
van huisdieren.

Anemone

Anemone

19-03-2020 om 17:26

zelf schrijven

bij een van de nieuwsprogramma's gister vertelde een correspondent dat je zelf een briefje mocht overschrijven van de website, als je geen printer hebt.

Anemone

Ja, zoiets lees ik ook op de site.

Wat ik me dan afvraag: hoeveel is zo'n briefje dan waard? Stel, ik heb schijt aan alles en iedereen en wens te gaan en staan waar ik wil. Dan schrijf ik zo'n briefje en zeg bij aanhouding dat ik gewoon op weg ben naar de supermarkt, of een kort uitstapje doe, zoals omschreven in de lijst uitzonderingen? Ik snap niet helemaal hoe dat werkt. Veel meer andere dingen kun je toch niet doen volgens mij.

rode krullenbol

rode krullenbol

19-03-2020 om 17:49

Verschil in bestuurstijl

Tussen Nederland en Frankrijk is best wel een verschil in stijl van besturen. Daar waar wij al polderend gewend zijn geraakt aan veel overleg met inspraak voor iedereen, gaat het er in Frankrijk wat dirigistischer aan toe: vrijwel alles wordt vanuit Parijs geregeld.

In dit geval is het contrast wel erg opmerkelijk. Franse burgers die van staatswege worden aangespoord om de nodige hygiënevoorschriften in acht te nemen tegenover Nederlandse burgers die de staat willen dwingen tot verdergaande maatregelen.

Rode krullenbol

Sydney

Sydney

19-03-2020 om 17:56 Topicstarter

Precies

'Dan schrijf ik zo'n briefje en zeg bij aanhouding dat ik gewoon op weg ben naar de supermarkt, '

Elke dag een wandeling, op de terugweg een doos eieren mee en je bent gedekt. Moet je dus wel elke dag naar de winkel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.