Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Pelle

Pelle

13-02-2011 om 16:19

Stemmen tegen het kabinet

Gisteren een discussie aangehoord tussen een paar mensen over het stemmen nu. Is het werkelijk zo dat we 2 maart het kabinet een beetje 'weg' kunnen stemmen of wordt dat gewoon gebruikt door de coalitie? Wat denken jullie?

Nu zag ik in zorgenkinderen dat de SP oproept om op hun te stemmen omdat ze een 'onderwijshart' hebben. Is dat nu 'lekker makkelijk' of heeft hij gewoon gelijk en stemmen ze zo via de eerste kamer alle plannen weg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
NaShA

NaShA

13-02-2011 om 16:22

Is goed mogelijk

want Rutte zelf zegt dat hij de 1e kamer nodig heeft om hun beleid te kunnen uitvoeren.

NaShA

NaShA

13-02-2011 om 16:35

Stemwijzer gedaan

http://www.stemwijzer.nl/EersteKamer/index.html#/intro En eigenlijk wist ik de uitkomst al: de partijen nu in de regering, daar sta ik het verst vanaf!

Sancy

Sancy

13-02-2011 om 16:54

Maar

De Eerste Kamer wordt niet rechtstreeks gekozen Nasha. Doe daarom vooral ook deze kieswijzer:
http://provincie.kieskompas.nl/

NaShA

NaShA

13-02-2011 om 17:04

Weinig verschil sancy

ik blijf heel ver van de huidige regering afstaan Verbaast me niet...

Fiorucci

Fiorucci

13-02-2011 om 18:30

Hier ook

Welke stemwijzer ik ook invul, de huidige regeringspartijen worden het niet. Maar goed,dat wist ik al..

als je tegen dit extreem rechtse kabinet bent kan je beter sp of pvda stemmen, die hebben een meerderheid in de 1e kamer en kunnen alles wegstemmen aan nieuwe voorstellen.

Ik heb de helft van mijn leven, sinds ik mocht stemmen op GL gestemt, mijn lidmaatschap heb ik 2 weken geleden opgezegd na Kunduz wat voor mij de zoveelste blunder was, ligt overigens niet aan Jolande Sap dit vond ik al met Halsema.

Volgens kieskompas moet ik op een ouderenpartij stemmen, of D66 en daarna Pvda. Het wordt dus PVDA.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2011 om 19:18

Het heeft wel invloed

(ik heb de rest nog niet gelezen)
Als zowel in de tweede als eerste kamer dezelfde partijen zitten, dan is het erg makkelijk om een bepaalde beslissing erdoor te jassen. Zit in de eerste kamer vooral oppositie dan wordt dat een stuk lastiger.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2011 om 19:36

Provinciestemwijzer

Haha, ik ben nog niet koud 50 jaar en nu blijk ik het dichtst bij die 50+ partij te staan. Geen idee wat die partij allemaal wil, dus ik zal dat eens bekijken. Daarna komt de PvdA, dat is 'mijn' partij al meerdere stemrondes.

Kaaskopje

Kaaskopje

13-02-2011 om 19:42

Oh...

Het rijtje is 50+, GPV ligt daarboven, D66 ernaast en PvdA op de middenlijn, maar iets meer naar rechts dan de 50+ partij.
Die GPV toch! (Daar zal ik nooit op stemmen.)

Chippie

Chippie

13-02-2011 om 20:02

Maar, maar, maar...

Er wordt hier gesproken over het wegstemmen van wetsvoorstellen door de Eerste Kamer. Maar dat kunnen e toch hlemaal niet zo 123? Ik zal mijn kennis eens wat oppoetsen maar Eerste Kamer controleert toch de Tweede Kamer of de wetten niet tegenstrijdig zijn met de grondwet, andere wetten en de uitvoerbaarheid van de wetten worden getoetst. De Eerste kamer is niet een tweede Tweede Kamer. Toch? (Als ik het helemaal mis heb, neem ik morgen een niewe nick).

Vic

Vic

13-02-2011 om 22:18

Dat is schrikken

'Mijn' partij staat niet bovenaan de kieswijzer. Wel op nummer 2 gelukkig, en met maar weinig verschil. Helemaal onderaan de lijst de SP.

Onderwijs bezuinigingen

Zoals zoveel mensen ben ik ook tegen die bezuinigingen van het onderwijs die er aan lijken te komen. Volgens het kieskompas kom ik ook in de buurt van die 50+ partij. Maar ook bij zommige andere aprtijen, tis maar net wat je het belangrijkste vind. Is er ook ergens een site waar info staat welke partij ook tegen bezuinigen in het onderwijs zijn en in jeugdzorg?

Kobalt

Kobalt

14-02-2011 om 09:46

Pietje

De sp is tegen de bezuigingen in het onderwijs.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2011 om 11:47

Gewone stemwijzer gedaan

En daar is het resultaat 1. PvdA, 2. 50+, 3. SP. Vergeleken met de provinciale stemwijzer hebben 1 en 2 stuivertje gewisseld. Op de een of andere manier ben ik altijd een beetje ongerust dat er iets uitkomt waar ik nooit op zou willen stemmen, maar dat is nog niet het geval geweest (hoewel ik 50+ nog steeds even moet bestuderen)

Grutjes

bij de stemwijzer kom ik wel weer uit op Groenlinks, daarna partij voor de dieren en dan Pvda.

hmm. Ik heb altijd gl gestemt, nu wel mijn lidmaatschap opgezegd.

ik weet het nog niet, Pvda of groenlinks.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2011 om 12:33

Kastanjet

De PVV staat zo ver van mij af in het scherm van de provincie-stemwijzer dat hij bijna uit mijn blikveld verdwijnt als ik me op het potloodje concentreer)

Ik ben al jaren lid van de SP. Omdat de SP voor mij de enigste partij is die qua ideeën het meest in de buurt komt met die van mij. Niet op alle gebieden, maar goed, dat kun je ook denk ik niet verwachten.
Geen bezuinigingen op zorg en onderwijs. Geen JSF. Geen Afganistan. Geen (verdere) privatisering/marktwerking van zorg, openbaar vervoer, nutsbedrijven enz. Tegen de bouw van nieuwe kerncentrales. Het in stand houden van de sociale voorzieningen (minimumloon, ontslagrecht, WAO, WW, Wajongg, AOW). Niet bang om te kijken naar de hypotheekrenteaftrek.
En gewoon omdat ze streven naar een socialer Nederland.
GroenLinks, D66 en PvdA stellen me op deze gebieden eigenlijk altijd teleur, om van CDA, VVD en PVV nog maar te zwijgen.
Daar komt nog bij dat ik verwacht dat PvdA (eigenlijk het enige andere "linkse alternatief")flink gaat verliezen, dus mijn stem op de SP is tevens een strategische.

Kaaskopje

Kaaskopje

14-02-2011 om 14:43

Plaatselijk belang

Voor mij speelt plaatselijk belang momenteel ook mee. Het ziekenhuis moet naar een andere locatie als het aan het bestuur ligt. Ik heb er niet genoeg verstand van om te kunnen oordelen of het écht nodig is dat het ziekenhuis moet verkassen, maar het hele idee staat me enorm tegen. De alternatieven zijn inmiddels over en weer gevlogen. Van de SP en GroenLinks lees ik meningen die het meest aansluiten bij wat ik ervan vind. Misschien wijk ik daarvoor een keer af van mijn normale keuze.

Lynna

Lynna

14-02-2011 om 19:50

Kaaskopje

Dus de SP vindt dat het ziekenhuis op zijn huidige locatie moet blijven? Vind ik ook! Dan stem ik SP. Meteen stem tegen het kabinet en de SP stond bij mij vrij bovenaan (bovenaan stond 50plus).

Kaaskopje

Kaaskopje

15-02-2011 om 01:34

Lynna

Groenlinks is, voor zover ik het begrijp, tegen verhuizing naar de Schermer en de SP maakt zich zorgen over de draagkracht van het MCA en het Geminisziekenhuis (zijn gefusseerd).

Macht van de eerste kamer

Door op 2 maart te gaan stemmen kunnen we het kabinet niet "wegstemmen", maar het ze wel moeilijker maken bepaalde plannen door te voeren.
Uitleg van de SP-site:

"De Provinciale Staten kiezen de Eerste Kamer. De Statenverkiezingen zijn dus ook belangrijk voor de nationale politiek. De Eerste Kamer telt 75 zetels. Bij deze "getrapte" verkiezingen hebben de Statenleden een gewogen stem. Het gewicht van hun stem hangt af van het aantal inwoners van de provincie die zij vertegenwoordigen

De Eerste Kamer bekijkt iedere wetstekst, afkomstig uit de Tweede Kamer nogmaals kritisch. Zij kan een wet niet wijzigen, maar alleen goed- of afkeuren. De Eerste Kamer kan wel afdwingen een "novelle" of aanvulling/wijziging op een voorstel in de Tweede Kamer door de minister te laten indienen.
De Eerste Kamer kan voorts een parlementaire enquête opstarten. Vanuit de Eerste Kamer kunnen ook schriftelijke (geen mondelinge) vragen aan een minister worden gesteld. Tenslotte kan de Eerste Kamer een minister uitnodigen voor een debat. Daarbij kunnen ook moties worden ingediend.

De Eerste Kamer dient ook het budget van de regering goed te keuren. Dit is een belangrijk dwangmiddel om de regering te laten luisteren naar het parlement. Als laatste: Grondwetswijzigingen dienen te worden goedgekeurd door de Tweede Kamer en de Eerste Kamer."

Het komt er dus op neer dat alle wetswijzigingen, begrotingsvoorstellen en verdere beslissingen die het kabinet maakt getoetst en goed -of afgekeurd worden door de Eerste Kamer. Als de Eerste Kamer in het huidige geval een meerderheid heeft van CDA-VVD-PVV is het dus logisch dat alles wat het kabinet beslist zonder al te veel problemen door de Eerste Kamer wordt goedgekeurd.

Hebben echter de andere partijen een meerderheid in de Eerste Kamer, dan zal alles wat door het kabinet wordt ingedient een stuk kritischer worden bekeken, en is de kans dat er dingen afgekeurd worden een stuk groter.

Op deze manier kan de Eerste Kamer het het huidige kabinet erg moeilijk, zo niet onmogelijk, maken om te hun verkiezingsprogramma's uit te voeren en dus te regeren.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2011 om 20:43

Wat raar

Bij de Stemwijzer komt er overtuigend SP uit bij mij, terwijl ik bij het Kieskompas tussen Partij voor de Dieren en D66 in zit. Hoe kunnen stemwijzers nu zo uiteenlopen qua resultaat? Ik heb overigens nog geen keuze gemaakt, ik ga wel stemmen. Al is het maar om dit kabinet een voet dwars te zetten. Ik ben trouwens niet tegen bezuinigingen, ik ben ertegen dat er bezuinigd wordt zonder te vernieuwen.
Groetjes
Massi

Ach nasha

Een linkse partij en een linkse krant die het plaatst...Dat is natuurlijk allemaal verzonnen om de PVV in een kwaad daglicht te stellen (en dan die knipoog x 300)

Ik hoor het hun aanhang wel al zeggen...

NaShA

NaShA

17-02-2011 om 20:21

Tuurlijk

zo is het!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.