Off-topic discussies Off-topic discussies

Off-topic discussies

Stemmen, waarom niet met digi-d?

Ik vroeg me laatst af, toen wij in het buitenland zaten tijdens de verkiezingen, waarom we in NL eigenlijk niet kunnen stemmen met onze DigiD?

Het rare is dat je van alles met die DigiD kan, maar waarom niet stemmen??

Schoonouders, die op ons huis pasten, gingen terug naar huis om te gaan stemmen (hadden iemand kunnen machtigen) maar dat is mijn vraag niet, ik snap dus niet waarom we niet kunnen stemmen vanachter de computer.

Zou men de DigiD niet veilig genoeg vinden, denkt men dat veel mensen ´vergeten´ te stemmen??

Iemand een idee?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Niet veilig genoeg?

Misschien, net als bij de stemcomputer, dat het toch niet veilig genoeg wordt gevonden? Uiteindelijk toch te beïnvloeden of wat dan ook?

Geen gekke vraag inderdaad.

groeten,

Temet

Mien*

Mien*

05-10-2012 om 21:50 Topicstarter

Anonimiteit

oh, daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dat is natuurlijk wel iets waar ze wat voor kunnen regelen, toch?

Tinus_p

Tinus_p

06-10-2012 om 12:29

Anonimiteit

Mien:
oh, daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dat is natuurlijk wel iets waar ze wat voor kunnen regelen, toch?"
Dat is -zie het gelazer met stemcomputers, EPD of OV chipkaart- nog verrassend moeilijk.

Tijgeroog

Tijgeroog

06-10-2012 om 14:22

Vrije keuze niet gegarandeerd

Als je in een stemhokje staat weten ze zeker dat er niet iemand met een pistool achter je staat te controleren of je wel op de juiste partij stemt. Of meekijkt en later dat pistool trekt. Als je op je computer stemt is dat niet.

Relithe

Relithe

07-10-2012 om 00:19

Dat vroeg ik me ook al af

Vind het eigenlijk zo ouderwets dat stemmen in een stemhokje, zo'n groot vel papier en met een potloodje een rondje inkleuren, haha Was eigenlijk het eerste jaar dat ik hierbij stil stond..

Vic

Vic

07-10-2012 om 13:16

Digid

Dat zou mooi zijn. Ik beheer de Digid van mijn ouders + alles wat daarmee gedaan moet worden. Zij stemmen op een andere partij dan ik of vergeten het. Hun stem zou in ieder geval niet verloren gaan als ik het via hun Digid zou doen

Grappig (ot)

ik vind het zo grappig als ik lees van/over mensen die het zo ouderwets vinden, stemmen met het rode potlood. Ik woon in Amsterdam, en daar hebben ze nooit anders gedaan. Of ja, wacht, ik geloof dat ik éen keer een verkiezing heb meegemaakt (weet niet meer waarvoor) met een computer, maar ik weet het niet eens meer zeker. Toen was Mokum dus eindelijk om, en vlak daarna werden de computers in de ban gedaan. Hier lagen toen in elk geval nog voldoende bussen en rode potloden

Voor mij is het dus helemaal niet ouderwets, maar gewoon de manier waarop ik altijd gestemd heb - ik vergeet altijd dat Amsterdam geloof ik nog de enige stad in Nederland was waar met het potlood werd gestemd.

Groeten,

Temet

Mien*

Mien*

09-10-2012 om 09:16 Topicstarter

Veiligheid

ik denk dat dat, naast de anonimiteit, de reden is dat we niet met digiD kunnen stemmen..

Dank voor de reacties, ik vroeg het me serieus af terwijl ik zelf erg tegen het EPD ben juist vanwege de onveiligheid van computersystemen..(!)nooit bij stilgestaan wb digiD..

Raar..

Smartphones

Punt is dat die 'pistooltruc' van iemand dwingen op een bepaalde partij te stemmen, ook met de ouderwetse manier weer gewoon te doen is omdat smartphones mee het hokje in mogen. Je kunt iemand dus dwingen op een bepaalde partij te stemmen en daar bewijs van te fotograferen in het stemhokje. Eigenlijk zou dat dus ook verboden moeten worden. Maar of dit nou ook echt gebeurt is natuurlijk zeer de vraag!

Tijgeroog

Tijgeroog

10-10-2012 om 12:21

Smartphones

Dat is geen bewijs, want als je je stembiljet verkeerd ingevuld hebt kun je een nieuw krijgen, dan wordt het eerste vernietigd. Dus je maakt een foto, haalt een nieuw biljet en stemt op de partij waar je op wilt stemmen.
Bovendien wordt het zo wel moeilijk om veel stemmen binnen te frauderen. E wie weet worden de smartphones in de toekomst wel verboden.

Tijgeroog

Daar kun je natuurlijk op anticiperen, door iemand te dwingen de eerste keuze te fotograferen, dat door te halen, een nieuw formulier te halen en die ook te fotograferen. Nog vaker een nieuwe halen mag niet.

Wat je hooguit nog kunt doen is je tweede formulier ook ongeldig maken na je foto en zo ongeldig stemmen, dus dan stem je helemaal nergens op. Of een goede gum meenemen

Het zijn wel erg hypothetische, zeer onwaarschijnlijke scenario's allemaal. Dat wel.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.